T-18 [update : 30 maart]

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste medeplakkers,

Met de Stuart even in de vriezer, ben ik aan nummer 2 begonnen van de voorraadkast en heb uiteindelijk gekozen voor de T-18 van AER. Onder andere vanwege een niet erg overzichtelijk bouwplan, naast een paar flinke errors, schiet het niet erg op. Ik vind dit wel een erg geinig model. Een apart tankje waar je lekker moeten bijwerken...

De boxart...
boxart.jpg

Het bouwplan vind ik niet helemaal het summum van overzicht. Wel handig is dat ze per stap laten zien welke onderdelen je nodig hebt voor die stap. Wel geinig, het bouwplan suggereerd een beetje alsof je de tank turretless kunt laten.
bouwplan.jpg

De koepel heeft 2 wapens : vanuit commander gezien links een kanon met rechts een MG. Op de foto kun je zien dat ik de achterkanten van kanon- en mg-fixatuur heb moeten bijdremelen om ze uberhaupt naast elkaar de koepel in te krijgen. Op de foto is de linker hier nog onbewerkt.
koepelbewerkingen.jpg

De koepel met gefixeerde wapenplaten. De gietnaden zijn inmiddels al weg. Ik overweeg verder om de mg te vervangen door iets beters.
koepel.jpg

Een klein blik naar binnen. Ik heb in de hull met polystyreen wat extra fixatuur aangebracht. Verder nog een spruebalkje erin gelegd, om het luik voor op z'n plek te houden.
binnenzijdes.jpg

Hier ben ik nu me bezig; natrekken hoe deze constructie er precies uitzag en vooral hoe ik 'm zo krijg...
achterzijde-1.jpg

Een van de knelpunten van deze tank : de ophanging voor dat fietsenrek. De afstand tussen beugelhouders op de tank en raakpunten van de 2 stangen-met-bord zijn identiek. Eerst maar even wat foto's erbij trekken voordat dit misgaat...
pasvorm.jpg

Naja...hier moet ik ook nog eens goed over nadenken hoe ik dit aanpak...
pasvorm2.jpg

En hier zoals ie er momenteel bijstaat...
T-18.jpg

Ik ga nu eest maar eens flink wat foto's bij elkaar leggen, want daar heb je onderling ook verschillende varianten aan details. Later meer 🙂

groet Frank

BBQ

Hoi Frank,

Jeetje, jij weet ook altijd wel de speciale modelletjes te vinden! 😱
Iets simpels is er niet bij, volgens mij. 🙂

Hopelijk eindigt dit model gewoon in de vitrine, en niet op de Utregse BBQ-avond... 😈

Succes ermee!

Groeten, Patrick

Leuk kitje

Hallo Frank,
leuk kitje ben jij aan begonnen 😀 , beetje rudimentair maar kan tot iets leuks gemaakt worden.

Mocht jij er onverhoopt niet uitkomen met het fietsenrek ( 😱 ) achterop stuur dan een PB, ik heb deze kit al eens gebouwd en op een of andere manier 😉 heb ik het in elkaar gekregen 8)

Het loopwerk en de trackschakels zijn ook een mooie uitdaging 🙂

Succes !

Groeten,
Peter.

Dank voor uw antwoorden gents 😛

@ Patrick : Deze gaat absoluut niet op de BBQ !! Dit is een mooi dingetje waar je op zich redelijk wat details aan kunt toevoegen.

@ Peter : Misschien is 'fietsenrek' onder de fanatici een beetje hooghartig he ?! 😳 Ik denk wel dat ik daar op basis van 2 walkarounds en schaaltekeningen iets van moet kunnen bakken.

@ Kanne : sprues mogen wat mij betreft ook 😉

Hier heb ik eens de ooitgelezen sprue-techniek gebruikt om gaten te dichten. Gewoon sprue warmgemaakt en op lengte gebracht en dikte gecheckt. Scheelt vieze handen of ergenis over plamuur die op is om 19:45 op zaterdagavond.
A-1.jpg

Aan de binnenzijde heb ik Revell lijm gebruikt en aan de buitenzijde Tamiya Extra Thin, toen de pinnetjes wat steviger ingedrukt.
B-1.jpg

Dan even 5 minuten gewacht en met een tang afgeknipt, beetje bijgesneden en licht bijgevijld.
C-1.jpg

Nu komt er tijdens deze sessie een vraag op :
Waar komt de kleine gaatjes vandaan die overblijven in de oranje cirkeltjes ? Te snel getrokken ? Te warm geweest ? Kwaliteit sprue ?

groet Frank

ps : dat Tamiya Extra Thin is wel erg geweldig spul zeg...

beste medebouwers,

een korte update van mijn project. Deze kit is bevuld met pasvormproblemen. Heb veruit de meeste uren gestoken in het loopwerk. 😕

Wat bolts toegevoegd om de koepel...
koepel-1.jpg

Een indruk van het loopwerk. Ik heb hier alleen 2 bolts toegevoegd bij het veerpakket...
loopwerk.jpg

De assen van de wielen missen ongeveer 0,7 cm aan breedte aan de buitenkant, om zo gelijk te vallen met de loopwielen die er al aanzitten. Getjoepd van een penvulling heb ik er 2 verbredingen zelf gemaakt.
wielen.jpg

De achterkant. De polystyreenplaaatjes zitten nog niet helemaal gefixeerd. Hierop komen ook nog bolts.
linksachter.jpg

De voorkant heb ik al licht bewerkt met plamuur, maar er komt nog een laagje overheen.
linksvoor-2.jpg

We gaan gestaag verder 8)
Later meer

groet Frank

Beste medebouwers,

eindelijk is de linkerkant ongeveer klaar, met zo hier en daar nog wat schuren te gaan. De stowage achterop ligt er nog los open krijgt nog en mooie fixatie. De fenders met behuizing komtnog los voor het verven van de trax.

voor.jpg

Het viel niet erg mee om die linkerkant zo te krijgen. Dramatische pasvormen ben ik tegengekomen. Bijna niks past; gaatjes te klein, plugjes te dik, totaal verkeerde plaatsing van onderdelen. De vooras is ong. 5mm naar buitenverplaatst en de achteras ongeveer 5mm naar binnen. Alle wijzigingen heb ik direct aan beide zijden doorgevoerd, dus die rechterkant ligt er binnenkort ook op.

achter-2.jpg

Op- en aanmerkingen altijd van harte welkom 😛
later meer
groet frank

wow. Dat is nog eens prutsen met plastic 😀

Je moet wel een engelen geduld hebben voor deze kit. Ik hoop dat hij inderdaad in de kast verdwijnt en niet tegen de muur 🙂

Ik volg deze!

Hilbert Zuijdendorp

Leuk project Frank en mooi in beeld gebracht.
Pas wel op met het gebruik van een stift om dingen aan te geven. Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat met stift geschreven dingen na het spuiten weer door de verf zichtbaar werden.

Alex

Alex van de Wetering zei:
Leuk project Frank en mooi in beeld gebracht.
Pas wel op met het gebruik van een stift om dingen aan te geven. Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat met stift geschreven dingen na het spuiten weer door de verf zichtbaar werden.

Alex

Inderdaad mooi in beeld gebracht.
Ik dacht net "Dat heeft ie makkelijk opgelost, gewoon met een stift nummeren." Blijkbaar heeft Alex ervaringen tijdens het schilderen.

vraagje: Heb jij dit modelletje ooit van mij overgenomen? Ik heb zo'n ding jaaaaren in de kast gehad en op een gegeven moment tijdens een opruiming verkocht aan iemand op dit forum.

groeten Maarten

...die dit nu echt modelbouw vindt. Niet even snel in elkaar butsen, maar bij ieder onderdeel door diepe dalen moeten gaan om vervolgens op de top van de berg de glorie van de persoonlijke overwinning te kunnen verwerken.
smiley_clap.gif

Ik vind het een geinig "gedrocht" netjes werk.
Nu komt de maar, de loopwielen zijn nog niet afgebraamt en de binnenste rij zijn hol, ga je daar nog wat aan verbeteren? Ga zo voort en het wordt een leuke.

cheers, Tom

Dank voor uw antwoorden, noeste bouwers 😛

@ Hilbert
Dit apparaatje gaat zeker niet tegen de muur gegooid worden. Ondanks de kwaliteit vind ik t 'n geinig dingetje. Engelengeduld ? Toen ik begon dacht ik 2 dagen later klaar te zijn...

@ Ronald
Ik zal dit dingetje ongeschilderd meenemen. Ik ga voorlopig alleen maar bouwen en wachten tot de spuit eraan komt. Bij de eerstvolgende meeting zal ik 'm meenemen.

@ Alex
Dank voor je tip. Ik heb die opschriften alleen maar toegepast bij de koepel. Meer naar aanleiding van het overzicht van de bouwhandleiding. Ik verwacht eigenlijk dat een primer de becijfering volledig bedekt.

@ Maarten
Ik weet niet meer precies van wie ik dit ding gekocht heb. Ooit eens met een flinke lading bijelkaar aangeschaft voor 60 euri bij vraag-en-aanbod-sectie dacht ik. Ik vond de compilatie aan kitjes juist interessant vanwege de hoeveelheid aan iets minder gangbare modellen. (waaronder een BT-2 en T-50)

@ Tom
Dank voor je holle-wielen-tip !!! Ik heb dit detail totaal over het hoofd gezien. Hoewel ik er regelmatig duidelijk zicht op heb, is dit tijdens foto-vergelijkingen volledig langs me heen gegaan. Het zal (misschien te) lastig worden om hier dit gedrocht bij te stellen. Het afbramen wordt een stuk makkelijker en ik zal daar meteen een actiepunt voor maken. Consider de braampjes done...

groet Frank

Frank Haspels zei:
@ Alex
Dank voor je tip. Ik heb die opschriften alleen maar toegepast bij de koepel. Meer naar aanleiding van het overzicht van de bouwhandleiding. Ik verwacht eigenlijk dat een primer de becijfering volledig bedekt.

Hoi Frank,

Ik zou het eraf afhalen, de inkt lost op door de oplosmiddelen die in spuitbusprimers zitten. (Door schade en schande wijs geworden...) Met wat wasbenzine heb je het er zo af, kleine moeite en geen risico.

groet,
RJ

Moedig....heel moedig...
Is weer eens wat anders dan de huidige standaard van modelbouwkits.
Dankzij dit soort projecten zullen we nooit vergeten wat flash,pasvorm en sinkmarks zijn. 😛

Veel succes met het project, 😉
Staf

hallow 🙂

@ Robert-Jan
Je had helemaal gelijk. Die cijfers zijn inmiddels al voorzichtig en succesvol weggeschuurd.

@ Kanne
Dank ! Het lullige is dat naarmate het model vorderd, mijn technieken slechter worden. Ik stel eigenlijk de verffase zolang mogelijk uit omdat ik er niet aanwil en ga ik vanzelf zo lang mogelijk door...

@ Staf
Moedig ? Ik denk dat jij en ik wat dat betreft in andere eenheden rekenen 🙂 Sinds dat enorme Panther-interior-project vind ik dat doorklooien helemaal geweldig.

groet frank

Beste medebouwers,

We zijn weer een stapje verder 🙂 Onlangs bij ASA mijn Badger-150 laten pimpen en een Evolution erbij gekocht. Ik kan iig alle goeie berichten over ASA ronduit bekrachtigen. Erg behulpzame mensen daar.

Met Gunze zwart heb ik mijn Badger maar meteen 'uitgeprobeerd'. Er kan natuurlijk weinig misgaan met een primer-preshader van zwart.

T18voor.jpg

T18achter.jpg

Ik heb verschillende groen-tinten van Tamiya (XF-13 J.A. Green, XF-51 Khaki Drab en XF-62 Olive Drab), maar helaas volgens mij allen te donker.
Zou ik die kleuren kunnen vermengen met Vallejo om een lichtere groen te maken, of is de samenstelling te verschillend daarvoor ?

groet Frank

Wat een gedrocht! 😱 In de meest positieve context van dat woord natuurlijk 😉 🙂
Geweldig ding, mooi van lelijkheid. Ik kijk uit naar je volgende stappen Frank!
Jan 😉

Hoi Frank,

Volgens mij kan deze zo mee doen voor 'Wat is de lelijkste tank ooit', maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je 'm mooi gebouwd hebt.
Wat betreft je verfkleuren; ik heb bij mijn KV-1 een mengsel gebruikt van J.A. Green + XF-3 Yellow met daaronder een zwarte preshade. Zie de foto voor het resultaat:
DSCN1431.jpg

Hopelijk heb je er wat aan 🙂

Grtz,

Niels

@ Jan
ik ben momenteel enorm aan't kloten om gebruik te maken van de zwarte ondergrond, maar voorlopig wordt de paintjob een straight failure... 😕

@ Niels
Dank voor je voorbeeld 🙂

groet Frank

aloha medebouwers,

Ik heb verschillende groen-tinten van Tamiya (XF-13 J.A. Green, XF-51 Khaki Drab en XF-62 Olive Drab), maar helaas volgens mij allen te donker.
Zou ik die kleuren kunnen vermengen met Vallejo om een lichtere groen te maken, of is de samenstelling te verschillend daarvoor ?

groet Frank

Vallejo en Tamiya laten zich NIET mengen. Dus toch maar een tripje naar de modelbouwwinkel, of zelf lichter maken zoals Niels al aangaf 😉
Jan 🙂

dank voor de replies gents

Ik heb hierboven mijn vraag per ongeluk 2 keer gesteld. Ik had het verkeerde scherm weggeklikt en dus ook de verkeerde gepost, zonder na-controle. Excuseer ! 😳
Dominique Vanderschaeghe zei:
groen mengen met geel geeft altijd een mooi effect, zeker niet met wit beginnen mengen...tenzij je grijsgroen wilt bekomen...

Erg gaaf met die airbrush, maar ook soms flink confronting 😳
Ik vind met geel erbij er altijd erg mooi uitzien, maar bij mij gaat het (inderdaad) de groen-grijze kleur op. Het wordt nu te grijs i.v.m. de donkere ondergrond, dus ga ik alsnog proberen om met een geligere kleur, het huidige groengrijs-zwart als preshader te gebruiken...

an nog laatste vraagje voordat ik weer verder kan : zou ik een paar drupjes Mr. Retarder Mild in het brushkuipje Tamiya-geel-groen kunnen toevoegen ? Ik heb dat goedje eigenlijk aangeschaft voor vallejo, maar aangezien Tamiya en Vallejo niet mengbaar zijn...

groet frank

beste medebouwers,

hier de eerste foto's van mijn airbrushresultaten tot nu toe. Ik heb mijn Badger-150 bij ASA laten reviseren en probeer eerst een feeling te krijgen met mijn oude brush, alvorens met de Evo jaja! aan de slag te gaan/durven. Het komt vooral op oefening neer bij deze kit.

Ik heb voorlopig gebruikt : Gunze zwart gloss primer/shader en als basiskleur Tamiya Khaki Drab gebruikt met verhoudingen Tamiya Buff voor oplichting.
De 2 hull-zijkanten zitten er nog los op ivm traxbewerkingen.

T18voor-1.jpg

T18rechts.jpg

T18links.jpg

Fire at will :!:

groet Frank

Waarom niet meteen met de evo aan de slag Frank? Die geeft je nog meer controle en finesse!
De preshade is iig geslaagd, een mooie basis zo. Ik zie wel nog veel zwart bij de wielen, vooral aa nde binnenkant. Als je deze toch los hebt, kun je ze beter van het model afhalen tijdens het spuiten 😉
Jan 🙂

Terug
Bovenaan