T 14 Armata

André Jonker

Voormaling Regiocoördinator Noord-Oost
Lid van de TWENOT
Op de valreep van het afgelopen jaar probeerde ik de 40 nog vol te maken, maar dat is niet gelukt. Om eerlijk te zijn, de teller bleef staan op 36 afgeronde modellen. Weliswaar waren daar ook 3 1/16 tanks bij, waarvan eentje zelfs met ambachtelijk opgestreken zimmerit was, maar uiteindelijk zat daar minder werk in dan in dit gedrochtje komt te zitten.

Deze bouwdoos is natuurlijk met enige haast op de markt gebracht door Takom, dit omdat de liefhebbers van russische tanks er zo snel mogelijk mee aan de slag zouden kunnen. Over het algemeen zagen de sprues er wel aardig doordacht uit, maar meneer Takom is denk ik wat bang dat de onderdelen spontaan los komen. Want het plastic is hard en sterk en alles zit op extra veel punten vast. ik heb dan ook 2 mesjes versleten om alles uit de sprues te krijgen. Ook was hier en daar de pasvorm niet ideaal, er moest wat gecorrigeerd worden om helften goed op elkaar aan te laten sluiten enz enz..... Maar goed uiteindelijk zitten kuip en onbemande toren wel aardig in elkaar. En dat was ongeveer een dagje werk.

het volgende plaatje was echter 2 dagen werk. De schakels zaten per stuk op 5 onhandige punten behoorlijk vast. en de losse tanden kwamen daar nog overheen. Dat was dus op zowel oudjaarsdag als nieuwjaarsdag echt genieten.....

en nu verder met zo recht mogelijk in elkaar zetten........

zie je ze niet?
vreemd, ik heb ze er uit onedrive in gezet...dat moet toch kunnen lukken, ik zie ze zelf wel namelijk....

Hi André,

In ieder geval een interessant onderwerp deze high tech tank ondanks de gebreken die je noemt, ben benieuwd naar het resultaat. Ongelofelijk dat je bijna 40 modellen hebt gemaakt, werk je 24/7 aan je modellen 🤣 ?

Mvg,

Vincent

tsja, of het echt een high-tech tank is, daar zijn de meningen over verdeeld...maar goed. 🤣

Enne, 40 is voor mij een tamelijk slechte productie. er zijn jaren geweest waarin ik bijna het dubbele heb gehaald.
maar daar zaten dan geen 1/16 tanks bij.

Ja hij schijnt nogal wat knullige kinderziektes te hebben, maar goed. Ongelofelijk dat je zoveel kunt bouwen. Ik ben blij als ik 2 modellen per jaar af krijg. Combinatie van eigen zaak waar veel tijd in gaat zitten, andere hobby's en bouwtempo denk ik 🤣

Ach, er zijn zelfs geruchten dat het wat loos plaatwerk rond een onderstel is, maar goed, de tijd zal het leren.
productiviteit zal met prioriteiten en andere interesses te maken kunnen hebben natuurlijk.
Maar goed, ik heb vandaag de schakels in elkaar gezet, achter elkaar aangelegd, geschilderd en rond de wielen gevouwen......Het wordt nog wel verder aangestipt, hoewel, als de zijplaten er weer voor gaan zie je alleen de onderste helft van de loopwielen.....

morgen de platen er weer tegen en dan de kwast er even overheen, daarna de hoogglanslak en mijn 1/35 poetin er naast en dan is ie toch nog redelijk snel af. hoewel tot op dit moment 3 kwart van de bouwtijd in de rupsen zit.... 🤣

Ze zullen binnenkort ongetwijfeld een setje meer modelbouwvriendelijke tracks op de markt brengen 😉 André is een tangetje niet een betere tool om je onderdelen los te maken?

Gr.JW

Dat zou je misschien denken, maar voor de fragiele onderdelen gebruik ik liever een scherp mesje, daarbij heb ik iets meer gevoel dan een tangetje....

inmiddels weer een weekje verder, ondanks de winterse omstandigheden weinig aan de armata gedaan tot het weer weekend is...
Inmiddels heeft hij een basislaag groen opgekwast gekregen.......en ook de roosters zijn geplaatst.
dit was naast het in elkaar harken van de rupsen trouwens ook nog wel een aardig karweitje...
de armpjes voor de roosters waren redelijk ingenieus bedacht, maar waren moeilijk tussen de platen in te steken.

Ook de PE roostertjes over het motordek en de motorkap zijn aangebracht.

en na het eten is de armata in elkaar gezet met de decals er op.

even een tijdje laten drogen en dan aan de slag.

Voordeel wel is dat je weinig hoeft te verweren 🤣 Even een leek vraag wat dit ding aangaat maar zit er op die tracks nog iets van een rubber of is het steelwheel 😉

Gr.JW

inmiddels een wash aangebracht

en een glanslaagje. het droogt nog wat ongelijkmatig op, morgen maar even kijken hoe het opgedroogd is.

een tijdje later, maar nogsteeds niet handdroog....glimt nog prima, maar ik wil het toch even wat terugbrengen....
anders moet poetin een zonnebril op als ik hem er naast zet.....

hihi, dat is ook een leuk idee natuurlijk.
maar helaas is dit eentje met een keurig pak...

hoewel, ik moet nog wel ergens een setje DAK-figuren hebben, waar eentje met bloot bovenlijf in zit...
beetje hakken en zagen en we hebben een nieuw idee...... 🤣

Terug
Bovenaan