SWS met 3,7cm Flak 43

Jos van Hooff

Lid van de TWENOT
Hoi

Hierbij wat foto's van dit model. Hij is nog niet helemaal af, zo moet ik geschut nog verder verweren en de ramen moeten er nog in. Maar goed, ik denk ik plaats maar een paar foto's.
Uiteindelijk moet het een setting worden waarbij aan het einde van de oorlog de bemanning zich overgeeft nadat een aantal kameraden al gesneuveld zijn. Behalve de friuls en de loop van RB is alles RUDD.
Doek is gemaakt van loodfolie.
Als 'gimmick' heb ik mijn eigen geboortedatum in het nummerbord verwerkt.
DSC05598.jpg

DSC05593.jpg

DSC05594.jpg

DSC05595.jpg

DSC05599.jpg

DSC05589.jpg

DSC05597.jpg

DSC05596.jpg

Groeten

Jos

Hoi,

Over het voertuig weet ik weinig te zeggen, behalve dat je niveau een stuk hoger dan dat van mij is. Dat heftige verweerde doet het wel goed voor het einde van de oorlog, die sfeer heb je goed te pakken.
Het figuur dat zo half op de grond ligt, is een beetje raar, in die zin dat hij steunt op z'n gewonde schouder, of dat zijn sleutelbeen van zijn andere arm gebroken is en dat hij een EHBO cursus gedaan heeft en dat hij deze op een goede manier ontlast. Ik weet dat die zo uit het Dragon doosje komt, ik heb em ook gebruikt, maar ging na een tip inderdaad eens nadenken over de houding.

Groeten!

Anne

Prachtige SwS! Heel mooi verweerd en het geheel is een mooi kleurenspel, mooie kleur geel heb je gebruikt.

Is dat figurensetje van Dragon goed? Ik heb het ook besteld voor een diorama, dus ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met dit setje 😱

@Anne; het zou kunnen dat hij een schampschot heeft gehad aan zijn schouder, dan zijn er geen botten of belangrijke spieren geraakt en kun je nog best steunen op je arm.

Groet

Ha die Jos,

Nice! Ik kan één twee drie geen op- of aanmerkingen maken. Je technieken zijn goed gebruikt, je kan zien dat je weet wat je doet. Hoe je dan het één en ander aanbrengt (bijv. de hoeveelheid modder) is een kwestie van smaak. Het enige dat ik dan iets anders (NIET BETER!) zou hebben gedaan is dat ik de modder een andere kleur zou hebben gegeven zodat die wat meer afsteekt tegen de Sw.S.

Mooi werk, ben benieuwd naar een ondergrondje.

groeten, Richard.

Mannen, bedankt voor de reacties.

Anne: Inderdaad, nu je het zegt, zal hij niet al te zwaar gewond moeten zijn. Ik houd het maar bij Pelle z'n suggesteie.

Pelle: Met dit setje kun je wel uit de voeten. Er moeten nog wat naadjes opgevuld worden, maar dat is makkelijk te doen. Persoonlijk vind ik de koppies ook gedetailleerd genoeg, maar je kunt er altijd voor kiezen deze te vervangen.

Richard: Ja,die modder. Eerlijk gezegd vind ik achteraf dat ik iets te enthousiast hiermee ben geweest. Is weer een aandachtspunt voor de volgende keer.

Groet

Jos

Prachtig vehikel Jos !! En de setting spreekt me door de figuurtjes al aan.
Goed gekozen kleuren, ruige verwering en ook vind ik het schoongesleten ijzer van de rupsen en loopwielen goed gedaan.

Even over de modder : niemand heeft gezegd dat het teveel was (is 't ook niet).
Richard zei enkel dat hij een andere modderkleur gekozen zou hebben voor sterker contrast met de voertuigkleur.

Twee kleine puntjes van mij :
Die doek hangt vreemd, ik zou 'm voorzichtig naar beneden trekken totdat-ie meer recht naar omlaag hangt.
En de transport-info op het rechter schot van de laadbak : het lijkt(?) of de decal óver de planknaad heen zit.

Ga door zo ! ben nieuwsgierig naar het geheel...

schwere Grüssen 😉

Hoi Peter,

De decal zit wel in de naad, maar is op de foto inderdaad niet zo goed zichtbaar. Zal dit nog wel een beetje bijwerken.
Ik vind zelf dat er (op sommige plaatsen) iets te veel modder op zit.
De doek zit nog niet definitief vast. Plaats hem waarschijnlijk nog wat meer naar voren. Uiteindelijk zal ik hem met wat lijm tegen het houtwerk aan fixeren.
Bedankt voor je opmerkingen, altijd goed als er een ander naar kijkt.

Groet

Jos

OK Jos, ik ben gans gerustgesteld 🤣 het komt helemaal goed !

toedelz 😉

Hoi Jos,

Dat is een erg mooi voertuig geworden, zeg! Ik vind de modder erg geslaagd, dus kun je misschien vertellen hoe je dit gedaan hebt? Tenslotte: van welk merk is deze kit of heb ik daar toevallig overheen gelezen?

Succes met de figuren 😉 .

Groetjes,

Maarten

Maarten, het model is van Great Wall Hobby. Het is een mooie gedetailleerde kit. Valt bijna zo in elkaar (nou ja, bijna). Zit wat PE bij (o.a. gaas voor de mand aan het geschut). Dus eigenlijk een complete doos.
Modder is gemaakt van pigmenten met een acrylic gel. Niet te dik aanbrengen. Verder gewoon de pigmenten zo uit het potje aanbrengen en fixeren.

Groet

Jos

Zeer overtuigend model Jos, complimenten ! Persoonlijk vind ik de pinwash (ik hoop dat dit de juiste term is want ik ben niet zo thuis in dit jargon 😉 ) wat te nadrukkelijk zwart, donkergrijs of gebrand omber was misschien wat subtieler geweest. (Ik heb het dus over de wash in de kieren tussen de planken). Ben benieuwd hoe de figuren gaan uitpakken.

Groet,

Arjan

Hoi Arjen,

Hierbij nog een late reactie, ben net terug van 3 weken vakantie.
Ik tussen de planken "dark brown wash" van MIG gebruikt, dus in ieder geval geen zwart. Ikzelf wilde juist op deze manier de planken eruit laten springen. Maar alles is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.
De figuren ben ik nog niet verder aan toegekomen, evenals de verdere afwerking van het model. Voorlopig nog eerst wat klussen thuis doen, dus wanneer het afkomt is nog even afwachten.

Groet

Jos

Ziet er goed uit, helemaal mijn ding. 8) vooral de verwering en de modder komen erg realistisch over. Grtn Vincent

1 van de criteria voor goede camouflage is dat het voertuig opgaat in de omgeving,als het voertuig dan dezelfde kleur blijkt te hebben als de modder in de omgeving is de bemanning op dat punt wel blij , denk ik.
groeten,bert

Terug
Bovenaan