Su-100

Reitze Bierma

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Hallo allen,

De laatste weken begonnen met een nieuw project (Su100 dragon)
Gewoon om weer eens lekker plakken en te knooien😊
Hij gaat grotendeels recht uit de doos. Paar kleine dingen aangepast zo als het rooster op het motordek.
De figuren die er bij komen zijn van verlinden.

Hierbij een paar foto's van stand van zaken tot nu toe.
20250717_194241.webp20250717_194307.webp20250717_194337.webp20250717_194352.webp

Groetjes Reitze

Machtig mooi voertuig dit Reitze. Fraaie keuze!

Veel Russischer als dit kan 't haast niet. Wellicht met de 152...
Kijkend naar de opbouw en 't figuur, krijg ik haast claustrofobische neigingen als ik aan de lader denk.

Bouwtechnosch 2 vraagjes; waarom dat zwart op de aandrijving? En moet dat ene witte strookje niet ook vlak liggen?

Bouwtechnosch 2 vraagjes; waarom dat zwart op de aandrijving? En moet dat ene witte strookje niet ook vlak liggen?

Het zwarte op de aandrijving is toevallig de verf die van binnen uitgelopen is. Ik had voor de foto's nog een rondje lopen kwasten aan de binnen zijde. Om geen storend grijs plastic te zien door het Luik.

Het witte strookje heb ik zelf geen enkele verklaring voor. Het valt mij nu ook op. (gevalletje blind staren). Ik zal kijken of ik er nog iets aan kan doen.

Heren,

Ik heb even jullie hulp nodig. Ik zit al een paar dagen te sparren, Welke kleuren hebben de uniformen en de helmen van deze jongens.
Is het een khaki /bruin uniform of zwart/donkerblauw?
20250801_201512.webp

Groetjes Reitze

Onder de zwarte, grijze of kaki overal, is het kaki-uniform met halskraag te zien.
Het verschil in overal-kleur laat zich verklaren, doordat de fabricatie verspreid over de Sovjet-Unie plaatsvond.
Ook waren de overals niet altijd van goede kwaliteit, variaties binnen de genoemde kleuren kwamen met regelmaat voor.
De helmen waren soms van zwart leder, maar werden gedurende de oorlog ook van zwart of grijs canvas geproduceerd.

Daarnaast is deze overal een vroeg-oorlogs model. Niet ondenkbaar voor een SU-100, maar ongewoon.

Enkele punten om jouw model te verbeteren zijn :
-een lasnaad aanbrengen langs de ronding van de commandant en de zijpantserplaat
1754080980652.webp
-iets grotere moeren aanbrengen op de uitlaat-afdekkingen
-uitlaten uitboren en een lasnaadje aanbrengen
-een greep aanbrengen, en dat wat daarvoor moet doorgaan weghalen
1754081207612.webp
-de witte verstevingen op het rooster zijn veel te dik. Er zou in de bouwdoos een messing rooster moeten zitten, of een klep met plastic rooster
als je dat niet meer hebt, kan het ook zonder (witte) verstevigingen, omdat dit slechts een verstevigingsgeraamte was.

Veel succes !

Laatst bewerkt door een moderator:
Hans en Timo,

Ontzettend bedankt voor het helpen met de kleuren. En het stukje geschiedenis over de overall in een notendop.

Verder hans zal ik nog naar je punten kijken en een aantal aanpassingen doorvoeren.

Ziet er goed uit Reitze👍 ik vind de toegepaste tinten licht versus schaduw goed gelukt !

Ik vind hem er geweldig uitzien Reitze! 👍

Maar waarom jij in deze tijden van duurzaamheid nog plastic rietjes gebruikt.........? 😉

Maar waarom jij in deze tijden van duurzaamheid nog plastic rietjes gebruikt.........? 😉
Dit is toch hartstikke duurzaam hij krijgt een tweede leven in de modelbouw 😉

zijn niet zo giftig t.o.v. die gelijmde papieren rietjes die langzaam oplossen in vloeistof 🤢
U bedoelt de perfect gemaakte papieren rietjes die halverwege de milkshake dicht gaan zitten. En je moet gaan zuigen tot je een ons weegt. (perfect voor afvallen trouwens😉)

Mooi Reitze,

Niet te ingewikkelde basis die zeker iets toevoegt. Fototip: probeer ook foto's op ooghoogte te maken. Juist met een wat hogere basis lukt dat beter. In beeld brengen zoalz je hem als toeschouwer ziet

Groeten, Jan

Bijzonder mooi kleurgebruik Reitze !! komt mij zeer overtuigend over

Lekker brute Russki.
Ondergrond is levendig, maar niet overheersend. Wellicht een persoonlijke voorkeur, maar iets meer schoon metaal op de opstaande randen van de loopvlakken maakt de rupsen minder monotoon.

Dank jullie wel heren. 😊

Mooi Reitze,

Niet te ingewikkelde basis die zeker iets toevoegt. Fototip: probeer ook foto's op ooghoogte te maken. Juist met een wat hogere basis lukt dat beter. In beeld brengen zoalz je hem als toeschouwer ziet

Groeten, Jan
De tip zal ik zeker meenemen naar de volgende projecten.
Lekker brute Russki.
Ondergrond is levendig, maar niet overheersend. Wellicht een persoonlijke voorkeur, maar iets meer schoon metaal op de opstaande randen van de loopvlakken maakt de rupsen minder monotoon.
Ik zal de randjes nog even mee pakken met een potlood. 😉

Terug
Bovenaan