SU 100

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hoi medeplakkers en klodderaars,

Hier wat foto's van mijn SU 100 die al een heel eind gevorderd is. Ik zit ver in het verweringsstadium. Ik moet nog chippen, 'stofferen' en wat details toevoegen zoals een boomstronk, een kist op het motordek om het model wat te 'ontgroenen'. Ook de modder is nog niet af, evenals de uitlaten en de bosduivel. De bedoeling is een SU 100 neer te zetten ergens in het voorjaar 45 met de nodige sporen van intensief gebruik.

Het is het model van Revell of beter gezegd Zvezda, dat ik voor 10 euro op de kop had getikt. Een leuk model, al moet er nog wel her en der gescratcht worden. Hij is dus niet OOTB, maar wel met het nodige scratchwerk. Zo heb ik de luchtinlaten boven de transmissie zelf gebouwd, evenals de externe brandstoftanks.

Wat ik nog nodig heb is het volgende:

Archer decals: heeft iemand toevallig nog een paar mooie decals? Op deze site is te zien wat ik zoek: http://www.thetankmaster.com/ENGLISH/afv/su100.asp
Lens voor lamp: ik neem aan dat deze op de markt te krijgen zijn en zo ja door wie?
Rupsen: ik moet nog een paar Friuls hebben. De rupsen uit de kit zijn echt bagger.

Dit is mijn eerste Rus en er zullen er nog zeker meer volgen. De JS2, T80 en T34/85 staan al op de verlanglijst. Hoe dan ook, eerst deze afmaken en ik heb nog een FAMO trailer, Elefant en Tiger 1 die af moeten, dus ik ben voorlopig nog onder de pannen.

DSC01459.jpg

DSC01460.jpg

DSC01461.jpg

SU 100 bijna af

De Zvezda SU 100 is bijna af. Her en der nog wat verweren, luiken erop, decals en lens erin. De rupsen volgen later nog, iemand toevallig nog een set ongebruikte Friuls te koop?

Hier nog een paar pics. De kleur krijg ik niet goed, de eerdere foto's tonen de ware kleur.

DSC01494.jpg

De modder is nagebootst met gefilterde aarde en verdund vet voor de nattere delen. Her en der ook kleine modderspetters.

DSC01495.jpg

Deze SU 100 is getroffen door een projectiel van een vogel 😉 De olievlekken heb ik met echte motorolie gemaakt.

DSC01496.jpg

De voorkant is wat saai zo. Er komen nog reserverupsen op en aan de zijkant een boomstam om het te breken.

DSC01497.jpg

Ook hier de modder nagemaakt met gefilterde aarde uit m'n tuin. Deze veteraan lekt lekker olie uit de assen, ook nagemaakt met motorolie van Castrol 😉 Het is een lekkere vette smurrie geworden.

Modder ziet er erg goed uit. De rest van het voertuig mist nog wat diepte lijkt het, of het moeten de foto's zijn. Tevens wat meer kleurvariaties in het groen had het iets meer tot leven gebracht.

Gr
Jeroen

Groengroen

Hi Jeroen,

Bedankt voor je feedback. Diepte heeft die wel, door verschillende washes van o.a. Van Dycke Brown. Maar het blijft hoe dan ook wel een groen gevaarte, die monotoon overkomt. Dat probeer ik dus te breken door het toevoegen van reserverupsen, decals en de eerder genoemde boomstam. Wellicht dat ik nog iets op het achterdek doe. De kleur zelf ga ik niet meer veranderen, maar wellicht heb je nog tips om meer subtiele variatie in te krijgen. Het model heb ik iig als volgt beschilderd:

1 meniekleur emailleverf
2 mix van olive green, wit en grijs voor topcoat (Tamiya acryl). Dat is op de eerste foto's goed te zien.
3 vervolgens olieverfwash en verkrijting mbv titaanwitte olieverf
4 verstoffen met poeder wat ik ook gebruik voor aanmaken modder

Laatst stond er wel een KV2 op Missing Lynx die veel variatie toonde zie http://www.network54.com/Forum/110741/thread/1257366421/KV-1e++finished+pictures+%2812%29

Die kerel heeft het wel in het snotje, zoveel is zeker. Voor een SU 100 leek het me iets te gek, want die hebben ongeveer maximaal 1 jaar actie gezien aan het front, maar inspirerend is het wel om een monotoon gevaarte zodoende van variatie te voorzien. Hoe die het gedaan heeft staat er niet bij, maar ik vermoed m.b.v. olieverf.

Overigens zijn de meeste SU 100s die ik gezien heb op het web grotendeels monotoon, zie bijvoorbeeld dit model: http://missing-lynx.com/gallery/russia/uasu100.htm of deze http://missing-lynx.com/gallery/russia/tmsu100.htm

Grtn

Vincent

Misschien als je de pinwashes iets zwaarder aan zet, dat het geheel wat anders lijkt. Denk dat het monotone dan wat minder opvalt, zeker met wat roestlopers en/of regenstrepen oid.

Gr,
Jeroen

Strepen

Hi Jeroen,

Ja dat ga ik maar eens doen om hem te ontgroenen. Verder steek ik nog een schop in de greep aan de zijde van de commandant. Meer vogelpoep is ook nog een idee als 'white wash' 😉

Van de andere kant: foto's van SU 100s die ik onder ogen heb gekregen tonen doorgaans ook monotone voertuigen. Zie bijvoorbeeld in mijn eerste bericht de SU 100 die als voorbeeld dient voor mijn model, en die staat nota bene al tientallen jaren buiten zo te zien.

Grtn,

Vincent

Die foto's in je eerste bericht zijn inderdaad ook wel monotoon. Heb echter wel het idee dat die wat dieper groen is dan jou model waardoor jou model misschien, ook mede door de foto's, fletser lijkt...

Kom je ook naar Sneek de 22ste? In het echt ziet het er meestal heel anders uit 😉

Gr,
Jeroen

Terug
Bovenaan