Sturmtiger update_begonnen met weathering

Heej Guys,

Mn Sturmi vordert gestaag. Ik ben nu begonnen met het weatheren. Ik heb verschijdene filters over de cammolaag gegooid om het contrast te verminderen tussen de kleuren. Daarna chipping aangebracht, de krassen zijn te verantwoorden doordat Sturmtigers vaak in steden gebruikt zijn, dan rijd je met zo`n lomp gevaarte nog wel eens ergens tegenaan of doorheen lijkt mij zo... Hier en daar moeten wat effecten nog wat minder aanwezig gemaakt worden.

Ik ben nu aangekomen bij het loopwerk, waar al enige pin-washes zijn gedaan. Detailwerk moet ook nog geschilderd worden en de fiets staat momenteel in de spuiterij 😀

Ik hoop dat jullie het wat vinden. Alle op/aanmerkingen welkom.

Groeten,

Bouke

camouflage2_klein.jpg

02.jpg

04.jpg

03.jpg

4b5d063a.jpg

detail_01.jpg

He Bouke,

Overall gezien vind ik hem best redelijk geslaagd. Jouw eigen stijl is duidelijk te herkennen, en daar houd ik wel van.
Ik vind alleen de close-ups niet echt mooi. Die zwarte vegen zien er een beetje raar uit, op de plek waar de fender verdwenen lijkt de camo door te lopen (?) en de roest ziet er ook een beetje te oranje uit naar mijn smaak. Kleur op zich is wel goed getroffen, maar niet m.i. niet in combinatie met de rest van het verfwerk, omdat dat dit veel doffer is van toon.

Ben wel benieuwd naar eindafwerking. Hoeveel werk denk je er nog aan te besteden?

Groet, MartinD

Thanks guys, staat genoteerd.

Domi, die regenstrepen moeten inderdaad nog wat minder heftig gemaakt worden. Dat proces is altijd best lastig, ik doe dat met olieverf. Toen de olieverf nog niet echt opgedroogd en met terpentine vermengd was, waren de strepen slecht heel vaag zichtbaar.... Toen de boel eenmaal opgedroogd was, toen schrok ik 😀 Nou ja, het is nog wel te verhelpen.

Enneh hoeveel tijd er nog in zit? Geen idee, best veel nog denk ik.

Groeten,

Bouke

Hoi Bouke,

Dis inderdaad een typische "Bouke".

Kritisch als ik ben vind ik um eigenlijk toch niet helemaal ok.

De stippen die je hebt aangebracht zijn naar mijn idee niet geintegreerd door de weathering. Wellicht is het nog mogelijk om een overspray te doen met een hele lichte bruingele kleur. Niet een egale laag maar hier en daar wolkig erover aangebracht. De grijze wash/pigment-kleuren vervagen niet echt de kleurcontrasten, enkel minder helder. Dus eerst overspray met een kleur die kleurcontrasten wel afzwakt en pas daarna de grijzige troep aanbrengen naar mijn id. Ik denk dat op deze manier ook meteen de wat dik aandoende weathering minder opvallend is, b.v. op de onderbouw en de spatborden, en ook de rode 2 is nu zo'n beetje een roze geworden. Meer geleidelijk overgang creeren dus.

Ow, en die tak voorop is nie tof want die past kleur/materiaal-technisch helemaal niet bij de kleuren van de tank.

Uhm, sorry voor deze minder positieve analyse....

gr.

Jochem

p.s. voor diegenen die denken, Jochem zeur niet...jouw modellen zijn ook altijd over the top geweathered/bemodderd...das juist... 😛

He Bouke
Ze reden veel in steden he? Dus geen modderproject deze keer? 🙂
Ik vind het goed zo, nog eenmaal een wash erover dan verdwijnt het nadrukkelijk effect van de strepen wel, verwacht ik, mooie mannekes, figuren ligt jouw wel geloof ik, al ooit eens begonnen aan je tigerstripes?
BertUS

Misschien een fase te snel gepost

Heej Hallo!

Misschien heb ik wel een fase te vroeg gepost. Na het weatheren gooi ik vaak nog een geel grijze wash over mn model heen om het geel naar voren te halen en de verschillende weatherings-stappen wat meer te "blenden" dit herhaal ik net zo lang tot er een bevredigend resultaat is.

Ik heb even een foto genomen van het effect van zo`n wash. Kijk en vergelijk, ik vind het in ieder geval beter zo...

detail_03.jpg

Bedankt voor t commentaar verder!

Enneh Bert, geen modder dit keer hehehehe, is ook weer eens wat anders! Die tigerstripe heb ik me nog niet aan gewaagd, eerst mn sturm project afmaken.

Enneh Jochem, ach... je hoeft niet altijd positief te doen, ik merk toch enige serieuze ondertoon bij je de laatste tijd.. hmmm hoe komt dat toch? 🙂

Groeten!!

Hi Bouke,

Als groot fan van de filtertechniek vind ik hem lang niet verkeerd, en de regenstrepen vind ik juist goed zo, maar er is altijd een klein verschil tussen real life en digitale opnames.

Het grootste compliment heb je al gehad, dat je werk herkenbaar is, dat is niet voor iedereen weggelegd, knap als je er je eigen draai aan kunt geven.

Klein puntje van kritiek, lijkt het nou zo of komt er in je filters een hoop stof mee?
Kan natuurlijk ook wederom alleen digitaal te zien zijn, maar toch, teveel stof en pigmentresten kunnen de beste paintjob verzieken.

Mzzl Rick

Dat ziet er al beter uit Bouke.
Toch denk ik dat het niet super zal worden. De gele stippen zullen, denk ik tenminste, lichter blijven dan de gewone gele vlekken. Op je post-wash foto lijken ze al wel beter dan op de eerdere foto's, dat is zeker. Dus daarvoor mijn complimenten.
De vegen/krassen in het zwart ... nog steeds niet mijn favoriet, en eerlijk gezegd doen ze voor mij flink afbreuk aan het model. Ze zijn m.i. te duidelijk aanwezig.
De glinstering op de bouten is waarschijnlijk belichting? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je dat alu/zilver zou schilderen.

Gaat deze mee naar Amersfoort (incl. ondergetekende als inzittende 🙄)?? 😕: ??

Re: Misschien een fase te snel gepost

Bouke Veurman zei:
Heej Hallo!

Enneh Jochem, ach... je hoeft niet altijd positief te doen, ik merk toch enige serieuze ondertoon bij je de laatste tijd.. hmmm hoe komt dat toch? 🙂

Groeten!!

Ok dan, dan doe ik wederom niet positief: naar mijn idee heb je dus precies de verkeerde kleur wash aangebracht. Geel/grijs maakt enkel minder helder, terwijl ik de stippen nog steeds even contrasterend vind. Ik zou het toch eens proberen met een lichtbruine overspray/wash.

En die serieuze ondertoon...tja....je weet hoe dat gaat met belangrijk groepswerk 😛

tjow

Jochem

heej Martin, ik leef met je mee maar de hakbuddies gaan lekker carpoolen met honderden anderen, bij jou in de buurt is ook een opstapplaats

ns.jpg

Terug
Bovenaan