Afgeblazen Sturmgeschütz IV, Italaerei nr. 223

De bouwer heeft besloten om dit model toch niet te bouwen of af te maken.
En dan ineens.........heb je voor het eerst in 44 jaar weer eens een Sturmgeschütz IV gebouwd. 😎

Er moeten nog een paar stukken gereedschap op en er gaat nog iets aan de beugels waarmee het gereedschap vastgezet wordt gedaan worden. Uiteraard worden na het schilderwerk de Schürzen onder de juiste hoek vastgezet. Maar los daarvan is ie afgebouwd.

Een eerste opzet van hoe het moet gaan worden staat op de foto's hieronder. Best tevreden over maar mezelf kennende kan daar nog zat aan veranderen. 🙄

StuG IV 025.webp
StuG IV 026.webp
StuG IV 027.webp
StuG IV 028.webp

Top, Paul!
Voor zo'n verzameling ouwe kitjes ziet 't er goed uit!
Je zou ervoor kunnen kiezen de kaart van de commandant op de voorkant danwel spatbord te leggen. Scheelt ruimte en maakt de opstelling wat logischer wellicht? Zo'n StuG tussen fontein en drums doorfriemelen lijkt me best lastig.

Maar zonder die olievaten wordt de Verlindenscore voor het diorama wel minder …
Dit speelt een rol in de overweging maar het verhaal is dat het voertuig een plein op kwam rollen en naast de dorpspomp is gestopt. Dat gebeurde samen met de tweee andere StuG's van de Stab, Pz.Abt. 190. Die andere twee staan naast deze of misschien eentje aan de andere kant van de pomp.
Deze pauze werd gebruikt om water te drinken en veldflessen en jerrycans te vullen. Ondertussen zijn er brandstofvaten afgeleverd om de voertuigtanks weer te vullen. Omdat de afvulopeningen aan de linkerkant van het voertuig zaten zijn er aan die kant bij iedere StuG twee vaten brandstof neergezet.
Inmiddels zijn ook de tanks weer vol en wordt een leeg vat gebruikt door een paar officieren om de kaart nog eens te bestuderen voor de afmars. Eén bemanningslid klimt alvast op de StuG en een bemanningslid van een andere heeft zo vlak voor vertrek toch nog een laatste emmertje gehaald. Een infanterist kijkt toe en wil eigenlijk wel een lift op de StuG..........vragen, of toch maar niet?

Hi Paul, ik lees je 'zimmerit' uitleg nu pas 🤭 Dank daarvoor. Los van de functionaliteit in t echie, vind ik het altijd mooi staan op voertuigen als deze. Ook jij schiet alweer lekker op en qua dio weet ik zeker dat dat op basis van het eerder gezien en gedeelde goed gaat komen. Succes met de afrondende fase 🤪🤪

Gaat lekker zo Paul, verhaal is ook goed 👍 erg leuk met die Italeri waterpomp erbij 🙂

Een infanterist kijkt toe
Hij is (naar mijn smaak) de enige die verloren (overbodig) overkomt in de verder duidelijk sprekende opstelling.

Hij is (naar mijn smaak) de enige die verloren (overbodig) overkomt.
Mee eens Peter en in eerste aanleg was dat ook de bedoeling in de hoop zo enige vertwijfeling uit te beelden.
Inmiddels heb ik hem vooraan geplaatst waar hij naar het bemanningslid kijkt dat op de StuG klimt, de blik wordt getrokken naar beweging en dan nog eerder naar een minder voorkomende beweging dan naar bijvoorbeeld iemand die met een emmertje wegloopt.

Ruim een maand niets meer aan modelbouw gedaan 😱 , te druk met andere zaken.😀
Vandaag weer een beetje met verf in de weer geweest op de StuG IV en aan een paar andere voertuigen nog wat plakwerk aan gedaan.

De zwart/wit foto's van deze StuG IV laten veel te raden over het camouflagepatroon, op de meeste is er (op de Schürzen na) nagenoeg niets van te zien. Wat ik denk te zien is een StuG die in Dunkelgelb is afgeleverd en een paar groene vlekken heeft gekregen verspreid over het hele voertuig heen.
Later zijn er betonnen verstvigingen gestort aan de voorzijde van de StuG en daar weer na zijn er bruine vlekken over de StuG gespoten. Als laatse zijn er kronkelende strepen gespoten op de Schürzen met een lichtere teint groen dan de eerste vlekken mee gedaan zijn.
Of dit allemaal klopt weet ik niet maar ik meen zo'n bewerkingsvolgorde uit de foto's van deze en twee andere StuG's van dezelfde Abteilung te kunnen destilleren.

StuG IV 029.webp
StuG IV 030.webp

Op de voorste Schürze ging de kronkellijn niet helemaal goed maar aangezien ik toch al van plan was een paar pantserplaten weg te laten.......😇

Laatst bewerkt:
Het patroon op de Schürzen is niet eenvoudig. Ik vind het knap dat je het aandurft. En met een plaat minder laat je iets van her loopwerk zien. Vind ik wel mooi.

Hi Paul, goed weer wat van je te zien en te horen. Drukte overkomt je soms! Hopelijk ligt het een beetje achter je en komt er ruimte om weer lekker te bouwen. Aan de foto's te zien ben je je vorm nog niet verloren 😀 happy building en hopelijk tot de volgende bouwavond 👋

Zo Paul, die vordert mooi zeg 👍 da's inderdaad een pittig patroon in 1;35... mooi gedaan !!
Verder kan ik helemaal vinden in de voorgaande reacties 😃

Mijn heren,

Het is doodeenvoudig!

Met wat wat basis meetkunde, een pen, een passer en een lineaal of geodriehoek kun je iedere vorm tekenen die je maar wilt.
In dit geval (nu ff rap en wat slordig opgezet omdat ik snel wilde antwoorden) betekent dat het volgende:

Vierkant tekenen en met de diagonalen het middelpunt bepalen:
20251108_202855.webp

Met een passer een cirkel tekenen die binnen het vierkant valt en met de punt op de hoek van het vierkant de andere lijnen tekenen:
20251108_202944.webp

Dan krijg je dus dit:
20251108_203002.webp

Dat knip je uit en plakt het op een plasict paatje van 1mm dik, beetje stevig werkt later in het proces wel prettig. Plastic langs het papier knippen en waar nodig bijvijlen zodat het plastic de vorm van het papieren sjabloon krijgt:
20251108_203033.webp

Dan een reepje kwart rond profiel langs de rand plakken. Kwart rond zodat je een "scherpe" rand krijgt:
20251108_203044.webp

En uw vormpjesdrukker is klaar voor gebruik.
De individuele stenen zijn met de bekende onthaarde penseel met hoekig gebogen bus gedaan.

Dit ondergrondje (inclusief het "gereedschap") maken heeft me nog geen drie uur gekost.

Nou, Windows en Samsung zijn van mening dat het niet verstandig is om middels een draadje mijn telefoon met de PC te verbinden zodat ik foto's kan downloaden.
Dat doe ik al jaren zonder problemen maar met ingang van vandaag dus niet meer.
Iets met een USB-melding maar dat verschijnt dan weer nergens waardoor ik er niks mee kan. Een paar uur bezig geweest met FAQ's en chatbots maar zoals altijd schiet je daar niets mee op.

Klaar mee. Voorlopig geen updates met foto's meer.

Nou, met de werktelefoon lukt het wel. Net als mijn privémobiel is dat een Samsung A54.
RaRaPolitiepet.

Het ondergrondje moet nog wel het één en ander aan gebeuren maar het wordt wel duidelijk hoe het eindresultaat eruit gaat zien.

StuG IV 033.webp

In de achtergrond zijn net de figuren te zien die erbij moeten komen. Toch maar weer eens Vallejo geprobeerd.
Het dekt niet en het glimt. Geen Vallejo meer.

Niet echt mijn dag aan het hebben maar wél blij met mijn in waaierverband gelegde steentjes op een pleintje in Italië. 🙂

Dekken doet vallejo meestal niet in 1x, maar glimmen is het meestal ook niet, maar langer schudden helpt, en kou niet. Een slimme medebouwer verdunt het met eenhoornpis, en kreeg het nog niet fatsoenlijk op zn model. Heb je evt de nieuwe gen 2 verf geprobeerd? T straatje is prachtig. Ik heb een samsung A32, en doe al het forumwerk op mn telefoon, want...ik heb geen computer meer of laptop of wat er tegenwoordig is, maar kan wel direct mn gemaakte fotos van mn telefoon naar t forum uploaden via magie ofzo vermoed ik?

Wat een prachtig straatje, mooi van vorm, mooi van kleur, daar hoort een schone italiaanse Signora op, geen Stug IV 🙂

Soms zit het mee, soms zit het tegen.... soms allebei tegelijk 🤪
maar je ondergrond is top, dat zegt van Dijk 😉👍

Totale clusterfuck beleefd. 😡

De StuG:
Het voertuig met Tamiya Chipping Liquid gespoten. Kwartiertje gewacht en toen een dun laagje XF-78 Wooden Deck Tan eroverheen. Bedoeling was om de verf met een grove penseel grotendeels weg te borstelen zodat het zou lijken of er een aangekoekte laag stof in de hoeken zou liggen. Dan met olieverf een dunner laagje stof nabootsen op de horizontale vlakken.
De XF-78 een klein half uurtje laten drogen en aan de borstel gegaan. Blijkt dat de Chipping Liquid tot flinke druppels was samengetrokken waardoor er wat rondjes "stof" weggeborsteld zijn maar het overgrote deel (95% +) komt er niet meer vanaf. Maar dan ook écht niet meer!
Op zich kan het er min of meer mee door maar het ligt wel heel ver van het beoogde doel. Had ik nou maar gewoon haarlak gebruikt, dat gaat altijd wél goed.

De ondergrond:
Keurig geschilderd en heel fijn zand in de kieren tussen de stenen geveegd. Het zand met een sterk verdunde houtlijm vastgezet. Tien keer eerder gedaan en ging altijd goed maar nu dus niet. Waarom dit mis ging is me niet duidelijk maar uiteindelijk is het een veel te donkere smeerboel geworden die niet meer snel te corrigeren valt. Pogingen om met een grove kwast en een doekje het overtollige zand te verwijderen leiden ertoe dat de verf, ondanks de grondige voorbehandeling, ook grotendeels van de ondergrond afkwam. Het is nu dus een deels bruinige en deels grijzige bende geworden.

De rupsbanden:
Altijd voorzichtig geweest met de combinatie dropveters en sterke verfen en verdunners dus voor Vallejo gekozen. Eerst een laag Anthracite Grey erop gespoten en die 24 uur laten uitharden. Daarna met sterk (met water) verdunde Armour Brown om de diepliggende donkere roest te simuleren om daarna met steeds lichtere roestkleuren een op een rupsband gelijkend iets tevoorschijn te toveren.
De combinatie Anthracite en Brown kleurde echter knalblauw. Goed gecamoufleerd als je ze op een blauw verkeersbord zou plakken.

Alles kan hersteld worden maar heb er geen tijd meer voor en al helemaal geen zin in. Gaat de kast in en misschien dat ik het over een jaartje of zo weer tevoorschijn haal om dan met ovenreiniger en opnieuw spuiten de StuG toonbaar te maken, de ondergrond opnieuw te verven en de rupsbanden te vervangen voor een setje RFM PzKpfw IV rupsen die ik nog heb liggen.

Grote teleurstelling! 😢

Kan gelukkig wel de animo opbrengen om met andere voertuigen verder te gaan. 🙂

Murphys law doet z'n reputatie eer aan Paul 😖 jammer dan... snel iets leuks oppakken/beginnen en
in Houten even lekker je gedachten verzetten 😉

Verdorie, Paul... da's inderdaad een totaal drama! Ik schat dat velen van ons zich kunnen indenken hoe dat voelt en meebalen. Ondergetekende inkluis. Niet wat je wil... ff voor wat anders kiezen is de beste strategie, de lol komt dan vanzelf wel weer en met hernieuwde vibes zal de revange op deze deugniet zoet zijn 😉

Ik kan me nog zo een marketingtruckje van Mig ofzo herinneren. Neen, absoluut geen haarlak gebruiken want daar heb je geen controle over blablabla maar gebruik dit chipping medium voor maximale controle zodat t nooit mis kan gaan...

Intussen heb ik het vaak genoeg gehoord dat t mis ging met chipping medium en weer niet zo vaak over haarlak... zonde want t is best wel een hele klus om alles weer recht te trekken

Aiaiai wat jammer 😪

Erg jammer Paul,

Op het laatste moment lekker de gang erin en dan gaat het mis.
Je kunt zelfs overwegen de Stug de Stug te laten en de ondergrond voor iets anders gebruiken.

Groeten, Jan

Zonde, maar inderdaad: laat dat model maar even met rust en dan snel weer wat leuks maken

Terug
Bovenaan