Sturer Emil [upd. 5 april : basislaag]

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste medebouwers,

Diep achterin de bouwfase van de Elefant, heb ik afgelopen vrijdag de volgende kit van de voorraadstapel getrokken; de Sturer Emil van Trumpeter.
Eric, dank voor de kiekjes 🙂 ...

emil01.jpg

emil02.jpg

emil03.jpg

emil04.jpg

emil05.jpg

emil06.jpg

Alle grote onderdelen zitten nog los.
Enige AM dat ik toevoeg zijn HobbyBoss trax. Hoewel de vinyltjes er niet heel drama uitzien, met mooi profiel aan binnenzijde,
ga ik toch voor de vallende trax tussen de returnrollers. Eventueel ga ik de vinyl trax versnijden voor extra onderdelen op de hull.

Ik vond de kit (voorlopig) enorm prettig om te bouwen. Pasvorm is wat mij betreft zeer goed, hooguit zo hier en daar wat braampjes.
Met een winkelwaarde van 15 euro, is dit absoluut een van de gunstigere kits.
Misschien het luikje rechts-voor nog openen en dan gauw op naar het interieur

Later meer. 🙂

groet Frank

MOCHTEN de mensen het niet zien; deze Sturer Emil wordt een luxe uitvoering. De zitting van de stoeltjes wordt gevomd door drie-laags Edit toilepapier!

Nu ik daar toch aan denk... zou je in dat openstaande hokje vooraan een scratch-build toiletpot kunnen plaatsen? Bij mijn weten zijn er geen interieursfoto's van de bestuurdersruimte dus enige vrijheid heb je!

Eric

Beste medebouwers,

Ik ben momenteel druk doende met de buitenaankleding en heb een vraag m.b.t. tot de hatch rechts bovenop.

Ik heb flink wat foto's van het fighterscompartiment en de onderkant van deze hatch, maar geen afbeelding van de bovenkant.
Ik heb op basis van de gietvorm van Trumpeter zelf deze voorlopige constructie gemaakt, waarbij de diameter van de hatch tzelfde is als de voorgegoten en verwijderde Trumpeterhatch.

Kopievanlinksvoor2.jpg

Heeft iemand een afbeelding of weet van de vorm ?

groet Frank

Hoi Frank,
Hierbij een link waar ook wat foto's uit Allied-Axis volume 4 zijn afgebeeld. Op een staat het bewuste luikje , zo te zien is ie rond (dat is ook alles wat te zien is 😉 ). Misschien dat de foto in het boekwerkje zelf duidelijker is.
http://www.forosegundaguerra.com/viewtopic.php?p=39779
Foto's in Panzer Tracts laten het luikje helaas ook niet zien. Natuurlijk staat er nog een Emil in Kubinka dus er moet toch wel ergens een goede foto van zijn. Ik begrijp overigens je keuze wat koplampen betreft niet zo goed, wil je een voertuig afbeelden dat factory fresh is? Op inzet foto's zijn altijd de vierkante te zien (ze zijn ook een stuk minder breekbaar 😉 )
Illustratie van Sturer Emil:
http://ww2drawings.jexiste.fr/Files/1-Vehicles/Axis/1-Germany/04-Panzerjaegers/SturerEmil/SturerEmil.htm

Groet,

Arjan

Beste medeplakkers,

@ Arjan
Dank voor je lichten-tip. Het was even zoeken in die grote doos, maar Trumpeter had ze er gewoon bijgeleverd. 😳

Bij deze een update van de Sturer Emil.
De rechterkant heeft over de returnrollers nog tracks nodig en maak ik nog een jerrycan-rek voor rechtsachter op de hoek.
Resteert verder alleen nog de aankleding van de binnenkant van het fightingcompartiment.

KopievanBILD0367.jpg

BILD0347.jpg

BILD0343.jpg

BILD0351.jpg

BILD0356.jpg

BILD0355.jpg

Later natuurlijk meer. 😛

groet Frank

Hoi Frank,
Een geweldig gaaf idee dat zichtbare armpje van de chauffeur die net het luik dichttrekt (opent?), hoeveel van de bestuurder zit er verder nog in 🙂 ? Zijn de Hobby Boss tracks een beetje makkelijk te bouwen? (heb ook nog een setje liggen). Voor het aanbrengen van de decals op de munitierekken (de dingen zijn genummerd) zijn de foto's in Panzer Tracts wel handig. Ik heb dit indertijd op de gok gedaan en dat bleek niet helemaal juist te zijn.

Groet,

Arjan

@ Arjan

Je moet toch iets om het geheel wat bewoonbaar te laten lijken.
Er zit alleen het rechter onderarmpje in van een (Esci) German Horse Drawn Convoy, het enige manneke dat een gebalde vuist had in mijn sparebox. De arm zit los en beweegt mee onder de hellingg van het voertuig. De HobbyBoss tracks vind ik op zich geweldig en geodkoop. De bijgeleverde sprockets moet je nog een beetje afvijlen op de tandjes, maar verder zijn het prima dingetjes.

later meer 🙂

Beste medebouwers,

een kleine update van de Sturer Emil.

Ik heb alleen Vallejo gebruikt, namelijk ;
1) pre-shade : black
2) basislaag : German Grey + Pink + Ivory

Momenteel bezig met de opsmuk te voorzien van enige kleurtjes.

BILD0905.jpg

L-voor-1.jpg

L-voor2.jpg

R-achter.jpg

Later meer 🙂

groet Frank

Mooie subtiele preshade Frank. Zo subtiel dat ik hoop dat je er nog wat van ziet na het filteren en weatheren. 😉 Er zitten alleen wel wat vlekjes op het voorste dek... foutje?

Ben benieuwd naar het verloop!

Ptr

@ PE-ter
De pre-shade is inderdaad erg subtiel uitgevallen, maar ik maak niet niet enorme zorgen over het wegvallen ervan. De vlekken voorop waren niet de bedoeling, kreeg ze niet weggebrusht, maar die verwerk ik uiteindelijk in de weathering 🙂

@ Jacco
Momenteel ben ik bezig met tracks, gereedschappen en de highlights. Toch flink wat highlight-punten te vinden als je er eenmaal aan begint. (fenders, wielen)
Die 251/10 staat nog in de kast te wachten en zal -dit jaar- zeker vervolg krijgen, wanneer ik die whitewash-techniek onder de knie heb. Alleen even kijken wanneer dat is. Ik probeer voor de 17e mei wat zaken klaar te hebben voor de tafel in Overloon.

groet Frank

Terug
Bovenaan