Stummel fever! (sneeuw 7 okt)

EricReist

Lid van de TWENOT
Stummel-fever...
Naast een 251/9 ausf D, SdKfz 232 en een 234/3 (gebouwd, al dan niet in verffase) toch tussendoor de mooiste aller Stummels, de 251/9 ausf C.
Daar is geen model van in 1:35 dus dat werd een AFV 251 ausf C, de Stummel sprue van de Tamiya 251/9, en wat eigen toevoegingen zoals de opbouw onder het kanon (open ipv de museum-variant van Tamiya) en wat andere kleine toevoegingen. Nog wat onderdelen, details, welding lines en een achterzijde, en dan een winterse setting 😉

modstum02a.JPG

modstum02e.JPG

Erich

Re: SdKfz 251/9 ausf C

Hoi Eric, prachtig conversiewerk zoals gebruikelijk! De enige suggestie die bij mijn opkomt is maak hem snel af want dit vraagt om verf. Verder twee vraagjes, wat voor referenties heb je gebruikt voor de opbouw van het kanon, heb je tekeningen hiervan? Zou zelf nl. ook een soortgelijke ombouw willen doen. Wat voor PE plaat heb je gebruikt op de bodem?

Groet
DIRK

Fraaie vechtmachine Herr Reitsch ! mooie ombouw, wist niet eens
dat er van deze geen RUHS (Recht Uut Het Schap) doos beschikbaar is...

Bitte weitermachen 😛

Grüß dich 😉
das Peter

Hoi Eric,

Inderdaad de mooiste uitvoering van de stummel. Ik heb dezelfde combinatie van kits ook nog liggen.

Hij ziet er netjes uit! Kijk nog even naar het linker spatbord aan de onderkant van de voorzijde. Hier lijkt nog wat flash te zitten.

Groet,

Erik

Heren,

dank voor de reacties ende commentaren! Hopelijk is het beestje vanavond klaar. Inspiratie was deze Ebay foto die ik een jaartje geleden aantrof:

panzer0456.jpg

een juweeltje!

Die grote foto's onthullen altijd veel kleine details en foutjes, ik heb nog wel wat restjes sprue etc te verwijderen.
Kanon iets uithollen... zal kijken of dat lukt, even voorzichtig aan de binnenzijde schrapen.
Qua referenties: ik heb nu de PanzerTracts met wat tekeningen, maar heb eerder de ausf D gebouwd en eigenlijk een paar foto's als deze gebruikt:

2519d_int_kubinka-frontfloor.jpg

waar de opbouw te zien is. NB de vloerplaat ontbreekt hier. Maar de opbouw is wel open en niet afgedekt zoals bij de Tamiya versie en de museum variant:

tnDSCN1405.JPG
tnDSCN1406.JPG
tnIMG_1570.JPG

dit zijn thumbnails van foto's die ik maakte in Munster, de grote versies en meer staat hierrrr

Nu vind ik de huidige versie wel kaal, er zit links en rechts van het kanon niet veel. De latere variant heeft nog een ammo-rack rechts:

251d9_int-l_fortknox_1980s.jpg

ZOU ik erbij kunnen maken, maarja, ik zie het niet in ausf C versies.

De radio heb ik rechtsvoor geplaatst, zie je vaak maar niet altijd bij de ausf C

SdKfz251-9.jpg
sd.kfz.251-9-c-3.jpg
sd.kfz.251-9-c-4.jpg

vraag is of er dan een stoel bij zit voor de radio; je moet dan wel gebukt zitten!

Eric

Ik heb even in mijn boeken gekeken maar het is niet zo gemakkelijk om het interieur van de 251/9 ausf.C te vinden.
Het enige dat ik gevonden heb dat eventueel bruikbaar is is het volgende.

Hopelijk ben je er iets mee.

He Werner,

dank voor de scans; dit is inderdaad de bewuste PanzerTracts die ik ook open heb liggen. Op de volgende pagina staan een paar tekeningen van het kanon.
Maar het oogt allemaal heel kaal daarbinnen!

Groeten,

Eric

Is het zo dat op de grote interieurfoto een vloerplaat ontbreekt en je de as behuizing kunt zien?

Klopt, de vloerplaat met antislip ontbreekt. Het affuit is echter niet afgedicht zoals op de foto's vh voertuig in Munster. Dit is artistieke vrijheid vd restaurateurs geweest.

Even een kleine opmerking; op de foto's is geen antenne te zien en gezien de referenties die ik heb, ga ik ervan uit dat deze versie geen radio had. Is ook wat weinig plek voor.
In een gevechtsverslag bijv. wordt vermeld dat er van voertuig naar voertuig werd gerend om een aktie te coördineren, hetgeen het vorenstaande onderstreept.

Hoi Ron,

Niemand minder dan Hilary Doyle (Panzer Tracts) heeft me buiten het forum om informatie gestuurd over het voertuig, waaronder wat foto's en tekeningen van de ausf C. De eerdere versies hadden inderdaad de radio rechtsvoor en de chauffeur had die maar te bedienen. Later is die naar achteren verschoven, wat je ook bij de ausf D ziet. Ht voertuig is inmiddels gebouwd, foto's volgen binnenkort!

Groeten,
Erich

Ron van Wiggen zei:
Even een kleine opmerking;
op de foto's is geen antenne te zien en gezien de referenties die ik heb, ga ik ervan uit dat deze versie geen radio had. Is ook wat weinig plek voor. ...

@ Ron :

Ik zit zelf wat online te googlen en vind deze foto :

sd.kfz.251-9-c-4.jpg

bron : wehrmacht-history.com

Da's toch duidelijk een 251-Schtoemeltje-C ... inclusief antenne :!:
Dit mag wellicht een garage-versie zijn, maar bestaan heeft ie wel ...

groet

Inderdaad. En nog een overbekende foto ook.

😳

Word toch weer tijd dat ik me weer in de materia ga verdiepen en m'n foto's weer wat toegankelijker maak (Als in sorteren en op de pc terug zetten)

Zou je die info kunnen/willen/mogen delen, Eric?

Ron van Wiggen zei:
Zou je die info kunnen/willen/mogen delen, Eric?

Willen wel, mogen niet helaas... ik moest ze prive houden. Beetje jammer, want zo blijven bepaalde zaken in kamertjes liggen.... tenzij hij een nieuw boek op het oog heeft.
Het meest interessante is een foto door de geopende achterzijde, en een lange lijst uit het handboek waar alle items op staan die meegenomen werden, en waar die zaten (in welk kastje, onder welke bank etc) inclusief de attributen voor het kanon. Zo wist ik dat aan de rechter binnenzijde (voor de bank) de MG34 werd opgeborgen, waar de hoezen voor het kanon etc... en de radio natuurlijk. Vreemd genoeg staat er niet bij waar de 'schoonmaakstok' werd opgeborgen, waar zou die zitten bij een 250/7, 251/9 of 233 stummel?

Erich

Eric,

Hele leuke conversie, niet al te veel rework als ik zo 1, 2, 3 kijk maar met een mooi eindresultaat.

Groeten,
Marc

Hoi Eric,

Goed om te zien dat je deze weer hebt opgepakt!De stummel is inderdaad de mooiste van de 251 uitvoeringen.Begrijp niet dat AFV of Dragon deze nooit hebben uitgebracht.

De sprieten op de spatborden zijn nog vrij dik misschien deze even vervangen met een koperdraadje.
Groet,

Roger

Hoi Eric,

Vooral blijven posten die 251's... 😀 😀
Jouw 'oplossing' lijkt me inderdaad plausibel. Ik denk derhalve ook dat de 251/9 late versies ook een verkeerd interieur hebben.
Die terugslag van het kanon moet toch worden opgevangen.
Maar denk hierbij ook aan Boris oplossing voor de granaten...
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=25147&p=272560&hilit=251%2F9+250%2F8#p272560
Deze oplossing zie je tenslotte ook terug in de 251/22 en 234/4. En een zekere standaardisatie was eind 1943 ook een feit...
Tenzij iemand een 251/9 late interieur foto heeft...

Maar kan je met ons een betere foto delen van de kanon bevestiging... 😀
Wil dus jouw oplossing plus die van Boris gaan verwerken in een 250/8 en 251/9 Late...
Dus maten etc. zou helemaal topie zijn.

Groetjes,

Herman

Hoi Herman,

De late 251/9? Daar zijn wel meerdere interieur foto's van. Even snel op Google:

sdkfz-251-9-05.png

251d9_int-l_fortknox_1980s.jpg

251d9_int_fortknox_1980s.jpg

en dan heb je daar die grote kist achterin. Daarnaast had je het kleine rekje aan de rechterwand, voor het bankje. Ik denk dar Dragon hun late 251/9 wel correct hebben qua munitie. De vroege 251/9 had ook de kist achterin, maar niet het rekje met granaten rechts voor de grijp.

De 250/8 is meer een mysterie, geen idee!
Ik ben nu de SdKfz 233 aan het vervolmaken (de oudere 8 rad Stummel) en ben daar maar creatief geweest qua munitie: een rek achterin en twee kleinere voorin. Ook hier heb ik geen interieur foto, ik ben dan ook benieuwd naar de AFV versie die uit komt. Foto's volgen later deze week, samen met de reeds afgebouwde 251/9 ausf C en de ausf D. In de toekomst nog de 251/9 late en 250/8 en dan hebben we heel wat afgeStummeld 😉

Erich

modstum.JPG

Stummelfever!

Na de eerder gebouwde SdKfz 251/9 ausf D is nu ook de ausf C gereed. Tegelijk ook de SdKfz 233 -de oudere 8 rad Stummel- afgemaakt.

Plaatjes van de SdKfz 251/9 ausf C, met een sleepkabel toegevoegd, ophangriempjes voor de MG aan de rechterbinnenzijde en een bakje fruit

modstum02a.JPG

modstum02b.JPG

modstum02c.JPG

modstum02d.JPG

modstum02e.JPG

modstum02f.JPG

modstum02g.JPG

modstum02h.JPG

De ausf D is de Tamiya 251/9 met een open onderbouw voor het kanon, radio toegevoegd en ook het verhoogde vloertje links van het kanon

modstum03a.JPG

modstum03b.JPG

modstum03c.JPG

modstum03d.JPG

modstum03e.JPG

modstum03f.JPG

modstum03g.JPG

modstum03h.JPG

De SdKfz 233 is de oude Tamoya 8 rad met een opbouw van New Connections en heeeel veeel kleine aanpassingen zoals opbouw kanon, munitie-rekken voor en achter, MG, jerrycans her en der etc

modstum01a.JPG

modstum01b.JPG

modstum01c.JPG

modstum01d.JPG

modstum01e.JPG

modstum01f.JPG

modstum01g.JPG

modstum01h.JPG

Tips ende suggesties welkom voordat de primer er over gaat 😉

Erich

Re: Stummel fever! (update 17 sept)

Ein tötliches Trio 8) Herr Stummelhausen...

Geen tips, maar wel een (waarschijnlijk historisch incorrecte ?) suggestie :
Zet ze bij elkaar op een diorama 😛

Viel farb Vergnügen 😀

Peter

Vette shit!!

Mag ik dat zo zeggen hier??? 😱

Maar even serieus; hier krijg ik toch wel kriebels van. Ben zeer nebieuwd naar de kleuren en verder afwerking. Nog leuke dio-ideetjes voor dit trio??

Tja die zwevende voorwielen... als er geen ondergrondje bij komt pas ik het aan 😉

En qua uitvoering: de 251/9 ausf C wordt grijs met white-wash, en is als eerste aan de beurt.
De SdKfz 233 daarna, wordt een woestijn uitvoering in grijs met geel erover.
Dan de 251/9 ausf D... een latertje dus geel met wat takken erop, Normandië wellicht.

Ze hebben het afwassopje gehad vandaag, binnenkort de primer erover en aanvangen maar (riep hij heldhaftig met een kast vol gebouwde, ongeschilderde modellen)

der E

vooral de 8 rad vindt ik erg stoer, heb toch wel een zwak voor halve resin conversies 🤣

Ha die Eric,

Ga nou "gewoon" eens in op mijn smeekbedes en laat mij die modellen spuiten... Jij bouwen, ik airbrushen: allebei happy 😀 .

Serieus: ik hoop dat je de tijd vind om deze modellen (en de rest) van een verfjasje te voorzien, maar mocht dat niet lukken: ik vind ze als "naked kit" ook zeer inspirerend. Bedankt voor het delen!

groeten, Richard.

Hoi Richard,

Tja een kast met 25 modellen die daar maar naakt staan te wezen... maar ooit... ooit zal ik...

Maar deze 251's zijn inmiddels de beruchte drempel over. Donderdag een sopje gehad, gisteren geprimed met Chaos Black, en vanavond ouderwetsch met Tamiya en isopropanol gaan airbrushen. Grijs en lichtere varianten ervan op de 251/9 ausf C en de 233, en passant ook de flakpanzer I en de Protze met pak meegenomen.
Deze week verder concentreren op de 251/9 ausf C, met details schilderen, purity seal, inlijnen en chips en dan weer purity seal en de haarlak/whitewash. Eens zien hoever we komen 😉

Groeten,

Erich

Eric

heb zelfde dillema

veel modellen in de kast gebouwd staan maar allemaal niet af
in aanbouw, bouw gereed, spuitklaar, gespoten, in de lak enz
ga maar oor alle stadia van start naar einde

maar eens in de zoveel tijd komt er een zekere M.V. van
he die is mooi mag ik die afwerken???

en dan heeft het opeens weer een zilveren plak te pakken ( bv een Tamiya Char 1 B)

dus samenwerking werkt wel met andre bouwers, alleen je moet het wel durfen 🙂

grt

Erich,

Je 8rad heeft een zeer volwassen vorm gekregen met al die tierlantijntjes 🙂
Zoals al werd gezegd; dit voertuig zal als naked-kit zeker niet misstaan ! ... iets ter overweging ?

groet

En zowaar... verf op de 251/9 ausf C en op de 233.
De 251 heeft ook al wat kleurtjes erbij en -na de lak- een pinwash volgens het recept van Marcel du Long (inkt). Buitenzijde ga je weinig van terug zien, hopelijk gaat er dit weekend een flinke whitewash over!

mod2519c1a.jpg

mod2519c1b.jpg

mod2519c1c.jpg

mod2519c1d.jpg

mod2331a.jpg

mod2331b.jpg

Eric

Re: Stummel fever! (verf 27 sept)

Dat is zowaar de eerste keer dat ik verf zie bij jouw modellen Eric!
Hmmmm, wat vind ik ervan? Ik denk dat je aan de donkere kant zit met je grijs nu. Verder meen ik te zien dat je met brown en zwarte tinten gaat inlijnen en gelijke kleuren streaks maakt. Wellicht is zandkleur van licht tot donker een betere optie, donkerbruin op grijs of zwart wordt een lastige Eric. Ik zou iig je pinwasjes afwisselen en exhte stofhoekjes maken, maar wellicht kom je daar nog aan toe of was je het van plan.
Het wordt nu alleen maar nog en nog veel donkerder. Ik zou ook overwegen een paar grote delen subtiel te drybrushen met lichtblauw, zo subtiel mogelijk.

Grzz John.

Re: Stummel fever! (verf 27 sept)

Hi John,

Lichte stof komt na de whitewash (dacht ik zo), maar qua highlighten/drybrush kwam je net op tijd, en heb ik met een blauwige kleur de randen bijgewerkt.

Daarna de haarlak en de witte verf gepakt. Weer eens proberen. Gemengde gevoelens; op veel vlakken mooi, op sommige twijffel ik. Kan bijgewerkt worden! Aan de zijkant monteer ik nog een plank (zag dat op een winterse 251/9 hangen):

mod2519c05b.JPG

mod2519c05c.JPG

mod2519c05d.JPG

mod2519c05e.JPG

mod2519c05f.JPG

Eric

Re: Stummel fever! (whitewash 27 sept)

Tag Erich,

Naar mijn idee zou je de WW best steviger mogen aanzetten hoor.
Misschien nog een laagje eroverheen ?

groet

Dat ziet er goed uit Erik ! WitteWas tips heb ik niet echt, nooit gedaan nog... in mijn ogen ziet het
er uit als een behoorlijk weggesleten wintercamo.

Misschien : verspreid over het voertuig de whitewash-kleur nog iets
variëren met diverse tinten (50 shades of whitewash 😉)

angenehm weiter kleckern 😀
paint_zps5aa02cdc.gif

Weer een beetje verder met ook aangekoekte sneeuw etc eronder

mod2519c06a.jpg

mod2519c06b.jpg

mod2519c06c.jpg

mod2519c06d.jpg

kan dan hopelijk mee naar de SMC, evenals de StuG IV van de 17SS te Normandie....

mod2519c06e.jpg

... die ook zijn voltooing nadert

Erich

Terug
Bovenaan