StuK? (geëxplodeerde StuG 3G early) *Update 11-8* Af?

Dit ziet er gewoon weer super uit Boris,
Ben zeer benieuwd om alles straks samen te zien op een ondergrondje.
Welke kleur heb je gebruikt voor het groen? Olijf groen van Tamiya?

Greetz Jacco

Hallo heren,

Bedankt voor jullie reacties.

@ Maarten: Als ik er een pas ontplofte versie van zou maken was ik met wit en zwart klaar geweest waarschijnlijk. Al zou het maar enkele dagen geleden zijn zal toch het roesten al snel in werking treden. Dat kan echt heel snel gaan bij beschadigd/ verhit staal.
@ Manuel: Ja dit is idd (o.a.) met de haarlak methode gedaan. Ik heb een basis aangebracht met Tamiya red brown (XF64) en daarna delen zwart, wit en zelfs een klein beetje geel. Toen wat corrigeren met spons en airbrush waar ik dat nodig vond, vervolgens de basiskleuren en daarna weer corrigeren. Camo heb ik als laatste gedaan, en heb daarna (weer) met een sponsje iets gecorrigeerd.
@ Jacco: Het groen is Flat green (XF5) een hele heldere kleur die goed matcht met Buff (de basis) Daaronder zit overigens dark yellow om meer contrast te geven.

Groetjes

Hee Boris,

Uber cool zo! Ik had mijn twijfels of je de deadline zou halen, maar dat gaat wel ernstig lukken lijkt me zo. Neem je hem op de volgende bouwavond?

Groet, MartinD

Hi Martin,

Ik denk niet dat ik het ga halen, en die op het Mig forum ook niet. Het is een zeer uitgebreid wheatering proces wat nog komen gaat en zo veel tijd heb ik doorgaans niet om te bouwen (heb nu toevallig een weekje vrij) Als ik de volgende bouwavond kan neem ik hem mee.

Groetjes!

Hallo mensuh,

Hier weer een update(je).
Ik ben begonen met wat olieverf aan te brengen aan wat interieur delen. Echt heerlijk werk om te doen! 😀 Ook zijn de decals geplaatst, maar ik zoek er nog één van de 185e StuG abteilung.
Alles heeft slechts één enkele laag gehad, dus de look die het nu heeft blijft natuurlijk niet. Detail werk is ook nog niet mee genomen. Dit is na +/- 1,5 uur knoeien 😉 . Sorry voor de slechte foto's 😳

Groetjes!

DSC_0133.jpg

DSC_0146.jpg

DSC_0143.jpg

DSC_0136.jpg

DSC_0137.jpg

DSC_0139.jpg

Hallo mensen,
Tussen het eieren eten (en bier drinken 😉 ) door heb ik nog wat kunnen doen aan de StuG. Het interieur vorderd sneller dan dat ik op voorhand verwacht had, maar af is het nog niet. Ik ben bezig geweest met olieverf, een klein beetje humbrol en pigmenten. Sommige foto's geven een iets te felle kleur rood weer, dus dat is in werkelijkheid minder. 😉 Op en aanmerkingen zijn welkom!

Groetjes

DSC_0147.jpg

DSC_0148.jpg

DSC_0149.jpg

DSC_0150.jpg

DSC_0154.jpg

Boris, ik ben onder de indruk van je verfkunsten.
De manier waarop je een uitgebrand voertuig neer zet, vind ik zeer geslaagd. Kun je een beetje uit de doeken doen hoe je dit berekt hebt?
Ik heb wel een kleine kanttekening en dat is de volgende. Indien het voertuig na een treffer uitgebrand is, zou de hitte zich dan niet verder door het metaal verplaatst hebben (geleiding)? En zou dat de verf op dat metaal niet aan tasten?
Waar ik eigenlijk wil zeggen, is dat de overgang tussen geblakerd en ongeschonden, in mijn ogen, te abrupt is. Een geleidelijkere overgang zou van het geheel meer een eenheid maken, denk ik.

Hallo heren,

@ Bas: Probeer 't ook eens, echt helemaal geweldig dat wheateren. 😉
@ Ron: 'K snap wel wat je bedoeld. Ik heb echter vanuit referentie veel verschillende effecten gezien waaronder deze. De techniek zelf heb ik voor een deel afgekeken van Per olaf Lund, maar de verdere verwering naar eigen inzicht. Ik wil het nog wel meer een eenheid gaan maken met ook wat meer donkere plekken. Ik ben wel redelijk tevreden, maar vind het nog iets te druk naar mijn idee. ('t is dan ook nog niet af) Verder is het gewoon haarspray techniek met verschillende onderliggende kleuren en daarna flink aan de slag met olieverf en een beetje (vooral niet te veel) pigmenten.
@ Steven: Ja idd het is wat gewaagd, maar wanneer je eenmaal bezig bent (met goede voorbereiding) valt het allemaal wel mee hoor.

Groetjes

Hallo mensen,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets geüpdate heb hier, dus hier toch nog bewijs dat ik bezig ben 😉 . Eigenlijk heb ik bewust een tijdje gewacht om geen verkeerder indrukken te creeëren. Echter is dat wat veel zaken betreft nog steeds zo (verhitte/ verbrandde plekken zijn ver van af, stof moet nog worden aangebracht etc.) maar het geeft en beetje een idee van waar we staan. De boeg heeft slecht enkele behandelingen gehad, het achterdek is al iets verder. Echter ben ik hier nog niet tevreden over. Ook een skirt van een Panther wordt toegevoegd. Ik wil proberen nog wat meer variatie in het groen en geel hiervan te krijgen. Alvast bedankt voor het kijken, en opmerkingen zijn altijd welkom!

Groetjes

DSC_0161.jpg

DSC_0163.jpg

DSC_0164.jpg

DSC_0168.jpg

DSC_0170.jpg

DSC_0172.jpg

DSC_0174.jpg

DSC_0176.jpg

DSC_0180.jpg

Dag heren,

Ik ben blij dat dit een beetje in de smaak valt (tot zover althans 😉 )
Het is met al die losse delen nog best een verrassing hoe alles er samen uit gaat zien, want dit heb ik ook nog niet geprobeerd. Ik begin binnenkort met stof en pigment om alles wat meer samen te trekken, en de overgangen van verbrand/ verhit naar normaal staal te creeëren. Dit zal ook gepaard gaan met olieverf (what else? 🙂 )

Groetjes

Dag medebouwers,

Om te bewijzen dat ik nog altijd bezig ben ( 😉 ) heb ik hier een korte impressie van de huidige status. Het ondergrondje en voertuig worden bijna samengevoegd om er een geheel van te maken, wat ook nog wel de nodige arbeid zal gaan kosten (as, stof, olie, damage etc.) Het dak, de track's en 2 interieur onderdelen zijn nog niet toegevoegd, maar verder is dit de gehele StuG. Het figuur + helm (bedankt Rutger!) moet ik nog aan beginnen. Ik weet dat de overgangen nog grof zijn, maar hij staat dan ook voor het eerst op z'n ondergrondje.

Groetjes!

DSC_0186.jpg

DSC_0185.jpg

DSC_0184.jpg

DSC_0183.jpg

DSC_0182.jpg

Optijd.... laten we maar niet gaan haasten 😉
Toch denk ik hem wel af te krijgen binnen een week of 2/3 als ik 2 dagen per week kan werken. Het gehele voertuig staat nu op het ondergrondje. Wat een gekl**i om dat voorzichtig te doen met de track's erom. Nu beginnen aan as, olie e.d. en het figuur.

Mzzls

Fantastisch werk Boris.
Komt er ook nog wat rotzooi naast de tank te liggen?
Ook schitterend die grijze askleur aan de onderkant bij de wielen, zo zou het in het echt ook wel ongeveer zijn.

Klein puntje wat me opviel, de overgang van de turret naar de smalle loop is qua kleur vrij heftig van roest naar redelijk onbeschadigde verf.

Succes verder. 😉

Very nice! 😀
Maak anders eens wat foto's tegen een neutrale achtergrond, dan komt het model nog beter tot zijn recht!
Jan 🙂

Dag heren,

Bedankt voor de reacties. 😀
@ John: Er komt zeker nog meer rommel/ as e.d. te liggen Zoals de basis nu te zien is, is het slechts de basis. Het echte as (ophopingen e.d.) moet nog komen. Die overgang is idd scherp maar laat ik grotendeels wel zo. Hier houdt de verbranding +/- op maar wellicht blend ik de overgang nog iets, goed puntje dus 😉
@ Jan: Klopt idd. Dit zijn slecht enkele impressie foto's van de status, maar betere foto's zal ik snel maken. En idd ik dank dat alles dan ook iets beter lijkt.

Groetjes

Boris, hij wordt steeds mooier! Het is een hele stap om zo'n wrak te bouwen, en het resultaat mag er zijn. Dat stuk Schürze lijikt ook erg mooi zo met die krassen. Ga zo door dus!

Ik vind 'm heel goed geworden.
Well done, mate!!!

klein puntje der muggenzifterij..... de zwart van de geblakerde grond misschien iets afzwakken? Leidt de aandacht wat af, vind ik....

Heren! 😀

Thanks voor de reacties.
@ Jacco: Ik ben bang dat dit er voorlopig niet in zit. Over enkele weken vertrek ik voor een tijd naar Zweden, ben in december een paar weken terug en ga dan weer wat maanden naar het buitenland. Ik hoop hem af te krijgen voor de tijd (wat wel gaat lukken denk ik.) Misschien dat ik hem kan mee geven aan iemand van BG Zutphen voor op beurzen?

@ Eelke: Die schürze heb ik zelf nog een beetje mijn twijfels bij. Vind de krassen redelijk maar had achteraf meer diepte in de 2 kleuren willen creeëren. Ik denk dat ik hem weg laat.

@ Ron: Klopt idd dat hij hier erg zwart lijk (of eigenlijk is) Peroonlijk vind ik (als ik er nu naar kijk) de foto's niet mooi. Morgen zal ik nieuwe plaatsen mede omdat ik al weer een stuk verder ben. Grondwerk en StuG zijn klaar (excl. dak) incl. kabel en as. Hierop zul je zien dat ook het zwarte flink afgezwakt is. 😉

Groetjes

Knap werk,Boris vooral de linker kant. De roest aan de bovenkant van de romp is realistisch vind ik, de mantel van het kanon vindt ik een beetje te oranje in vergelijking met de rest. De ondergrond ziet er goed uit, staat dat boompje ( zonder schade) niet te kort bij al dat vuur en een stevige explosie?
Goe bezig

Eddy

Bedankt voor je reply Eddy!
De mantel is idd vrij fel, maar persoonlijk vind ik dit geen probleem omdat de romp eronder ook flink is verbrand. Dat boompje is wel over nagedacht (zowaar 😉 ) Hij is bewust iets naar achteren geplaatst voor de compositie en om uit de buurt te zijn van de scheur/ romp breuk/ hoe je het wilt noemen. Ook is bewust gekozen voor een troosteloos sprietje. 😉
Zoals gezegt nieuwe foto's. Al is er nog erg veel te doen (vooral het dak + figuur) komt het einde langzaam aan wel in zicht. Alle opmerkingen en suggesties zijn welkom!

Groetjes

DSC_0199.jpg

DSC_0198.jpg

DSC_0197.jpg

DSC_0196.jpg

DSC_0195.jpg

DSC_0194.jpg

DSC_0193.jpg

DSC_0192.jpg

DSC_0191.jpg

DSC_0190.jpg

DSC_0189.jpg

DSC_0188.jpg

DSC_0187.jpg

Schön! Die zwarte kuil is helemaal goed gekomen. Maar van mij mag er nog net iets meer as bij liggen, maar dat is een kwestie van smaak.

Bas, Dirk, Eelke en Martin bedankt!
@ Eelke: Heb je idd goed. Ik dacht zelf ook al om iets meer te plaatsen. Als je soms die uitgebrande T34/85 tanks in zomer '44 zag dan mag ik nog wel ff 😉 . Ik ben nu met het figuur bezig in Vallejo, maar met die hitte op m'n werkplek (zolder) is dat niet ideaal. 😕

Groetjes

Hey Boris!

Schandalig dat ik nog niet gereageerd heb..🙂 Ik wil dit model dolgraag in het echie zien!

Ik heb een paar dingetjes die me opvallen.
De eerste foto: Als het rubber van het ene wiel helemaal weggebrand is lijkt het me logisch dat het rubber van het wiel er naast door aangetast wordt? In hoeverre wordt de grond zwartgeblakerd als er geen vegetatie op groeit?

Foto 5: Als de impact zo groot is dat het dak eraf vliegt, dan lijkt het me niet logisch dat de spare tracks op de achterzijde netjes blijven zitten?

Foto 6: Linker trackdeel sluit niet helemaal aan, derde track van onder.

Verder ziet het er retestoer uit - en zoals ik al zei - ik kan niet wachten om het in het echt te zien!

Groetjes!

Ha Jurjen,

Bedankt voor je reactie! Van die track klopt idd, en zag ik ook op de foto pas. Ik zal proberen dit aan te passen. De spare track's zouden eventueel eraf kunnen vliegen idd. Bij de commanders cupola (daar waar een deel van het akprofiel omhoog gebogen is) heb ik de track's wel krom gemaakt. Misschien was het weglaten logischer, maar ik stoor me er niet aan. De grond bevat wel begroeiing, al is het nog niet zo duidelijk te zien. Verder geeft ook het rubber/ de as aanslag aan de bodem.
Vandaag heb ik hem afgerond. De dakplaat is aangebracht en gewheatherd. Nu het figuur nog afronden, smaenvoegen, een laatste check en een klein naamplaatje.

Groetjes

Mooi ding, echt een super mooi ding!

Alleen dat losse loopwiel ben ik niet content mee... Door de knal waarmee dat ding er af gevlogen is, zou er iets meer schade aan moeten zijn, en zeker aan het rubber...

Maar verder... 😱 Wow!

Ha Johnny,

Ik was net te laat om je reactie mee te nemen in voorgaand bericht 🙂 Ja dat loopwiel was voor mij ook een twijfelachtig puntje. Echter speelt het straks een belangrijke rol bij het figuur. Wel heb ik olielekkage gemaakt, maar meer schade had idd gekund. 'T is nu eenmaal dit geworden maar je hebt gelijk. 😉

Groetjes

Dag mensen,

Hierbij mijn (+/-) eindfoto's. Ongetwijfeld zal ik nog wat kleine zaken bijwerken, maar verder is het af. 'T was een zeer leerzaam project met veel dilemma's, maar uiteindelijk ben ik redelijk tevreden. Ik wil Eric Reits en Rutger Warrink nog bedanken voor het opsturen van enkele gebruikte onderdelen, dus bij deze 😉 . Alle reacties zijn welkom!

Groetjes

DSC_0208.jpg

DSC_0207.jpg

DSC_0206.jpg

DSC_0205.jpg

DSC_0204.jpg

DSC_0203.jpg

DSC_0202.jpg

DSC_0200.jpg

Ha die Boris,

Ik heb hier de afgelopen maanden met genoegen naar zitten kijken en het is een fantastisch mooi model geworden. Kleine , subtiele details die je keer op keer verrassen.

Eén minpuntje: ik vind het font dat je voor "Stuk?" gebruikt hebt niet je van het, maar gelukkig verschillen smaken, nietwaar?

Ik voel nu al een gouden plak bij de eerstvolgende bijeenkomst... 😉 😀 .

groeten, Richard

Mooi werk en een mooi figuur! Ik ga met Richard mee vwb zijn commentaar. Ook had ik de rand van je base zwart geschilderd. Komt je model en ondergrond wat beter tot zijn recht.

Gr.

Bas

Terug
Bovenaan