StuGIII Riders

Dag, al lang niets gepost hiero.Toch zit ik niet (helemaal) stil. 8)

Naast mijn Grille & SDkfz 7/1 ben ik bezig met het afwerken van mijn StuG http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=16407 en daar horen natuurlijk wat ventjes op/in ;

StuGcrew_00.jpg

Het wordt een (Oostfront) Panzer unit die voorzien is van een StuG III en op de terug weg is richting het westen.
Leuk ventjes schilderen maar 5 was wel wat veel. 😕

Anyway...
Alles gedaan met Acryl & pastels, ventjes van Tamiya, Dragon & Warrior met hoofdjes van Hornet & Warrior.

Post binnekort wel wat nieuwe pics van de Stug enzo...

Massel,
Marcel.

WOW 😱 Die zijn echt prachtig.
Zie ik daar 2 Tamiya figuren tussen van dat tankcrew doosje?

Echt schitterend, met welke verf heb je ze geschildert?

EDIT: Alle info staat al in je topic zie ik 🙂

ziet er heel best uit, zonder twijfel, en omdat mijn figuurtjes ooit OOK zo moeten worden wil ik toch eea weten:

welke kleur heb je gebruikt voor de rooie piping op de zwarte officierspet en het zwarte jasje, ik heb nu een rood kleurtje wat naar mijn idee niet rood genoeg wordt, t knalt niet genoeg.

Hoe heb je de wollige look gekregen op datzelfde uniform?

de groene uniform jassen, welke kleur heb je daarvoor gebruikt, en in het bijzonder, hoe heb je die verder afgewerkt met schaduw en highlights, ik vind mijnes iets te grasgroen, en ben op zoek om dezelfde look te krijgen als die jij nu hebt, maar 't is wat lastig zoeken.

En de koptelefoons, welk merk zijn die? ik ben op het moment veroordeeld tot het gebruiken van koptelefoontjes van draak, maar die krijg ik niet echt mooi, deze lijken wel meer details te hebben, en DAT STAAT ME AAN!

verder geen op of aanmerkingen te bedenken, behalve dan dat ik graag Per figuur een foto zou zien, de soldaten krijgen nu weinig aandacht, en dat ziet er ook uit als een meesterstukje, de figuur met de italiaanse broek is tot 2 keer toe een beetje in het verdomhoekje kwa scherpte, terwijl ik de geweerschutter ook graag nader zou bekijken!

enne, die stug wordt ook vast mooi, misschien een leuke uitdaging om het geheel zo op elkaar af te stemmen dat je niet enkel de stug of zijn crew ziet (soms zie je een prachtig voertuig met mismaakte figuurtjes, of prachtige figuurtjes met een rommelig voertuig, wat als totaalbeeld een ongewenst resultaat opleverd...

heel, heel mooi!

Timo

Geweldig!

Hi Marcel,

Mooi geschilderd zeg, hopelijk lukt het me ook ooit zo een figuur te schilderen... Ik heb wel een opmerking: de twee bemanningsleden van Tamiya hebben SS hoofddeksels, terwijl de insignes op de uniformen van de Wehrmacht zijn.

Grtn

Vincent

Hoi Marcel,

Wat Vincent schreef........
Ik heb wel een opmerking: de twee bemanningsleden van Tamiya hebben SS hoofddeksels, terwijl de insignes op de uniformen van de Wehrmacht zijn.
......viel mij ook op.

Op de kraagspiegel(s) horen rechts de " SS " Runentekens en links de rangonderscheiding.

Echter ik zou het zo laten want het is zo een puik stukje schilderwerk :!:

Groeten
Johan Bijl

Subliem gedaan en vooral het geheel straks op de Stug zal een perfect plaatje gaan geven. Jammer inderdaad van de SS petten op de bemanning. Hopelijk kan je hier nog wat meedoen!

JW

Bedankt mannu, erg oke kritiek!

Heb meteen fff de hoofdjes gefixt. 😀
Sorry voor de wat brakke foto's.

Headfix.jpg

Eric: Zijn idd 2 Tamiya figuren uit de tankcrew set. Heb wel fff de hoofdjes vervangen door eentje van Warrior en de andere door een van Hornet.

André: Cool! Hoe is het met je "gele" Hetzer? De StuG waar deze ventjes op/in komen wordt namelijk ook Duitsgeel zonder camo ed.

Vincent & Johan: Kijk hier post ik nu voor. Nog ff dat beetje xtra om mijn level te pimpen, thnx. 😀

J.W. : Haha, grappig al die historisch correcte nerds hiero. 🙂 Dit is dus precies de rede waarom ik hier post. Zie boven dus de fix. Thnx!

Martin: Zou mooi zijn maar ik bouw op mijn eigen tempo. Doe sowieso niet mee met wedstrijden ed maar zou wel leuk zijn daar op zo een tafel.

Timo: De rode rand is gedaan met Blood red van de Games Workshop. De acryl van de GW is enorm dekkend en zo een rode rand heb ik in 1X over de zwarte ondergrond gedaan.

Wollige effect op de jas is simpel. Het zwart licht drybrushen met grijs en daarna heb ik met een mix van zwarte & blauwe pastels de jas gefade.
Sowieso werk ik graag met pastels over acryl. Dit vind ik een erg fijne fading methode die je op het allerlaatst kan toepassen op zo een beetje het gehele figuur. Als je over bepaalde plekken niet tevreden bent dan veeg je met wat water het er zo weer af.😀

Voor de basis van de groene jassen & broeken heb ik Olive Grey gebruikt van Vallejo. Daarna geshade met een mix van Olive Grey & zwart. Waarna weer gehiglight met OLive Grey & Basic Skintone. De highlights zijn naderhand met zandkleurige & oranje pastels wat warmer gemaakt.

Het hoofdje van de zwarte pettu man is van Warriors waar dus al een hoofdtelfoon op zat. De andere hoofdtelefoon is van Dragon als ik me niet vergis.

De andere figuurtjes post ik wel later een keer. Altijd weer behoorlijk wat werk om ze mooi op de gevoelige plaat te krijgen. Moet dan mijn bureau leegruimen en lampjes etc... plaatsen.

K thnx & de massel,

Marcel.

😱 😱 Marcel, zo snel heb ik het nog nooit gezien en dan alsnog deze kwaliteit behalen. 😀 😀 Wat gebruik jij voor verf om je gezichten te schilderen.

J.W. : Haha, grappig al die historisch correcte nerds hiero. Dit is dus precies de rede waarom ik hier post. Zie boven dus de fix. Thnx!

hahahahahaa naja zie het ook als een compliment! Ben al vanaf 8 uur in mijn eigen boeken een W-SS met Ridderkruis/Panzergrenadier Btl. (SPW)/Kursk/minimaal Stubaf. te zoeken. om te plaatsen bij een Kursk dio met een SPW van een Pz.Grend.SPW Btl.

Heb hem gevonden een 10 minuten geleden 🙄 🙄

Maar blijft leuk om te doen.

Blijf je plannen volgen en succes.

JW

Hoi Marcel,

mooie, knap geschilderde figuren hoor! En van het betere fotowerk ook.
Ik vraag me af of die man met de pet + koptelefoon ooit hersteld is van een belabberde poging om zijn hoofd af te hakken - zijn hals lijkt wel één groot bobbelig litteken 😱 😉
De kraag onder de tuniek lijkt me ook niet helemaal logisch te zitten...

Misschien camoufleren met een sjaaltje oid?

Groeten,

Kanne

Mooi Mennekes Marcel. Zit al heel veel sfeer in zonder panzer en dio.
Die ga ik binnenkort maar eens in het echt bekijken.

zal ik het toch maar zeggen...... die ss hoofdjes waren prima, want de uniformen zijn ss pakjes.....

Grtz Niels

ho, games workshop heb ik nog niet geprobeerd, is meteen een goeie, want dat kan ik zo goed als om de hoek krijgen, dus dat scheelt meteen, die ga ik maandag eens scoren.

de pastels, gebruik je die als poeder, of gebruik je em nat? blauwe en zwarte pigmenten heb ik nl niet op voorraad, maar zo te zien is het zeker de moeite waard om die eens bij Zacharias Graaf te gaan halen (Zacharias staat er al jaren niet meer, dr staat nu een bijzonder mooi blond exemplaar achter de balie, welke ervoor zorgt dat ik voor m'n schilderbenodigdheden naar Zacharias ga), die hebben namelijk best veel soorten pastelkrijtjes liggen, en met een leuk praatje krijg je ook een leuke korting.

nou ja, de koptelefoon's zal dus nog wel een beetje een probleem zijn, ik heb dus enkel de niet zo mooi passende draak exemplaren liggen, en die passen eigenlijk niet met goed fatsoen rond een pet, ik ga dus eens gericht op zoek naar zo'n koptelefoon koppie!

in ieder geval bedankt, ubung macht ein meister is ongeveer het gezegde, maar die meister gibt gute Tipps, en das een vergeten stapje!

enne, JW, niet lullen laat eens wat van je werk zien, IK was er diep van onder de indruk en ben overtuigd van je kwaliteit, histerisch correct of niet, mooi zijn ze zeker!

Timo

Morgu.
Verf is dus van Vallejo & GW. (=Acryl)

Pastels schraap ik en gebruik ik samen met MIG poeders in droge vorm. Moet ook maar eens naar Texel komen om wat "schildersbenodigheden" te halen hoor ik wel. 8) Voor de gemiddelde modelbouwnerd zijn dit de enige plekken waar we vrouwen zien of je moet het hier hebben over een Bon Jovi a like. 🙂
zijn hals lijkt wel één groot bobbelig litteken
Yep, dat ziet er idd niet helemaal netjes uit en vooral bij deze 4X vergrote foto. in het "echt" valt het gelukkig goed mee en valt het niet erg hard op. Altijd moeilijk om zo een los nieuw hoofdje op een body te plaatsen.
zal ik het toch maar zeggen...... die ss hoofdjes waren prima, want de uniformen zijn ss pakjes.....

Niels, dit ga je niet menen. 😱
Aaaaah, whatever, ze zijn nu in ieder geval af. En bij die Duitsers tegen het einde van hun uitstap richting noord,zuid,oost & west was ALLES "historisch correct" volgens mij. Ze gebruikte een potpoerie van uniformen, tanks, wapens etc...

Zo, nu fff een koffie.

Massel,
Marcel.

Marcel du Long zei:
Martin: Zou mooi zijn maar ik bouw op mijn eigen tempo. Doe sowieso niet mee me wedstrijden ed maar zou wel leuk zijn daar op zo een tafel.
Maak ze maar gewoon af dan, zonder aan de wedstrijd mee te doen 😉 ... dit wil ik graag in het eggie zien.

enne, JW, niet lullen laat eens wat van je werk zien, IK was er diep van onder de indruk en ben overtuigd van je kwaliteit, histerisch correct of niet, mooi zijn ze zeker!

Je had in Overloon en gisteren in Ureterp nog wat van mijn werk kunnen zien! Ik "lul" ook niet, zit liever achter mijn hobbyblad in mijn werkkamer te bouwen, plakken, schilderen en een idee uit te werken en daaraan te werken. Maar goed je mag ook gerust wat van je eigen creaties laten zien :idea:

Dank voor de compliementen 😉 altijd leuk als mensen van je werk kunnen genieten. Ik geniet dus van bovenstaand werk en blijf hem absoluut volgen.

JW

ik heb helaas ff geen auto, anders had ik zeker wel naar ureterp gekomen, en je werk nog eens kunnen komen bewonderen, overloon is dan wel wat ver weg, maar wie weet volgend jaar nog eens.

en ik geef je groot gelijk, ik vindt plakken en schilderen OOK leuker als foto´s maken en het online zetten, dus mijn creaties laten nog even op zich wachten.

maargoed, ik heb al wel weer een paar creaties die ten einde lopen, en ze zijn zowaar een serieuze poging geworden, dus misschien toch maar laten zien dan?

Marcel, om voor je pastelletjes enzo helemaal naar Texel te komen zou wat overdreven zijn, modelbouwnerds als wij komen ook gerust mooie meiden tegen buiten het bouwen om, in de kroeg is genoeg te zien en te beleven, maar de verfwinkel heeft zeker een leuk pluspunt!

Timo

Quote:

😕: 😕:

Leg uit?? De kraagspiegels verwijzen toch heel duidelijk naar Wehrmacht??

JW

@ Marcel, zo erg is het ook weer niet 😉 Lees maar
@ JW, maar de flap van de jasjes is vertikaal gesneden, terwijl die voor Wehrmacht figuren diagonaal horen.

Verder weet ik niet hoe consequent de Tamiya figuren zijn, want ik krijg de indruk dat de staande figuur misschien nog wel een Wehrmachtuniform heeft. Kan ik op de foto's niet zien.
Als ik naar de boxart kijk, valt trouwens op dat (vlnr) figuur 2 en 3 (1 en 5 waarschijnlijk ook) een adelaar op de borst hebben (Wehrmacht) en 4 en 6 niet (SS, maar toch geen adelaar op de linker bovenarm). Tegelijkertijd lijkt 2 een schuine flap te hebben (Wehrmacht) maar 3 weer een rechte (SS). Tamiya maakt er een rommeltjes van........ Volgens mij proberen ze van twee walletjes te eten.
ta35201_2.jpg

Dragon is trouwens consequenter:
dml6014.jpg

Opsomming van wat verschillen met Wehrmacht jasjes:
The Army version had a seam down the middle of the back while the Waffen-SS style didn't. The Army version had a larger collar and pointed ends on the collar while the Waffen-SS style had a smaller collar and rounded tips. Finally, The Army version had more of a wrap and the front edge cut back diagonally whereas the Waffen-SS style didn't wrap as much and was cut straight down.
Bron

De kragen van je Tamiya figuren zijn weer niet afgerond en dat deel is dus eerder Wehrmacht. Dus tja, wat zijn dit nou voor figuren? Persoonlijk valt de flap me altijd meteen op, maar of de gemiddelde kijker dit allemaal op zou vallen betwijfel ik. Ze kunnen best door voor Wehrmacht..... 100% SS zijn ze in ieder geval ook niet.

Misschien de volgende keer is het wel iets om op te letten. Je kleurkeuze (geen pea-pattern zoals op de boxart) is ieder geval prima. Verder vind ik het gewoon top figuurtjes en had ik alleen de kraagspiegels aangepast en de hoofdjes laten zitten. Was een makkelijker oplossing denk ik.

Grtz

dat zijn nou net de figuurtjes van dragon waar ik nu mee bezig ben, enkel nog een paar mooie koppies hebben, maar de kwaliteit is wat pijnlijk, de figuurtjes zijn op leeftijd, en dat uit zich in behoorlijke naden op handen en mouwen, en bijzonder lelijke hoofden, die moeten echt vervangen worden, want het ziet er gewoon niet uit, en je krijgt ze van je leven niet mooi.

ik weet niet of het klopt, maar de man van de rechterbovenhoek krijgt bij mij ook een panzer zwart uniform, tesamen met de figuur in het midden op de onderste rij. de figuur met de kaart is overigens wel aardig van pose, en is al eens gekannibaliseerd voor een ander diotje, maar vanwege een foutje met secondenlijm in een bakje geraakt.

de andere figuren heb ik nog niet bekeken, maar die gaan toch nooit in m´n hetzer passen!

Timo

Niels het was ook een beetje om te teasen, dit Tamiya setje is met regelmaat toen ie net op de markt kwam besproken om de diverse onduidelijkheden. Dragon heeft het wat dat beter aangepakt. Denk dat ze nu wat beter tot hun rechtkomen dan als ze W-SS waren gebleven.

JW

Uniformen

Interessant punt van Niels, het is inderdaad een potpourri die figurenset! Dit hele thema zet me wel aan het denken over hoe consequent eea gedragen werd. In heb eens zitten pluizen en in een boek over camouflage uniformen van de SS uitgegeven door Schiffer staan twee interessante foto's. Te weten een van een Panzer officier met een SS smock en een van Hermann Göring soldaten die SS camouflageovertrekken voor hun helmen dragen. De scheiding was dus niet zo strikt, maar het lijkt me wel incidenteel dat er leentjebuur werd gespeeld.

Vincent, klein puntje m.b.t. Herman Göring deze droegen standaard dit type kleding of overtrekken. Ze werden ook wel eens onbedoeld naoorlogs verward met W-SS. Als je je wat verder zou verdiepen in de Herman Göring en vooral op foto's gaat letten zie je het veelvuldige gebruik m.b.t. dit type kleding.

Saillant detail is dat deze divisie in Italie een groot deel, misschien wel het grootste deel, van de oorlogsmisdaden voor haar rekening heeft genomen.

Binnen de HJ-Divisie is het ook bekend dat Wehrmacht personeel wat over is gezet naar deze Divisie als instructeur over hun Wehrmacht uniform een W-SS Smock droegen.

Tamiya heeft een klein beetje pruts werk afgeleverd qua figuren.

JW

HG

Hi Jan Willem,

OK ik wist niet dat ze die als standaard uitrusting kregen. HG ken ik niet zo goed, want niet echt Panzer, maar als ik het zo op o.a. Wikipedia nalees waren het inderdaad geen frisse figuren. Na Italië zijn ze ingezet aan het oostfront, maar ik meen me te heugen dat er ook een deel van HG in Nijmegen en Grave was om de bruggen te bewaken.

Groeten,

Vincent

HG

Hi Jan Willem,

OK ik wist niet dat ze die als standaard uitrusting kregen. HG ken ik niet zo goed, want niet echt Panzer, maar als ik het zo op o.a. Wikipedia nalees waren het inderdaad geen frisse figuren. Na Italië zijn ze ingezet aan het oostfront, maar ik meen me te heugen dat er ook een deel van HG in Nijmegen en Grave was om de bruggen te bewaken.

Groeten,

Vincent

Marcel, als eerste mijn complimenten...ziet er heel mooi uit.

net zoals de rest zegt, hopelijk ook ooit zo mijn figuren te kunnen verven/schilderen.

heb ik gelijk een vraagje, omdat ik zelf ook een man ben van het priegelwerk. hoe heb je het rondje op de pet van die mannen geschilderd, samen met die kraag-/schouderemblemen? en als ik zo naar de ogen kijk, hoe doe je dat, zonder dat ze een hersendode blik krijgen?

met een hele fijne penseel of is er een andere truc om zulke fijne details te schilderen.
Headfix.jpg

Niels Henkemans wint de koelkast.

Inderdaad met Archer transfers. Het rondje op de groene pet is nog wel met de hand te doen maar de emblemen gaat stukke sneller met Archer transfers.
De ogen zijn "gewoon" geschilderd en ik blijf dit het moeilijkste punt vinden om te schilderen. Gebruik een 10X0 penceel en veel geduld. 8) Soms schilder ik de ogen zelfs een paar maal opnieuw en ben dan pas na een paar maal tevreden.

Thnx mannu voor alle comments, heb wederom een hoop opgestoken en dit maal over Duitse tank uniformen.

Massel,
Marcel.

Terug
Bovenaan