Stug III update 15-3 inlijnen deel 1

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Heren,

In de afgelopen tijd ff een Stug III G early van dragon in elkaar gezet(die van georg bose) en vandaag in de verf gezet.

Aan de kit is niets bijzonders gebeurd, alleen gereedschapklemmetjes vervangen voor PE en een enkel scratch dingetjes. Maar de kit zelf is fantastisch. Het is echt zo'n type kit van tube lijm in de doos, ff schudden en hij zit in elkaar. De pasvorm is gewoon super.

Maar dan de verf. Als eerste heb ik de stug bruin gespoten en een paar keer lichter gemaakt met buff. daarna heb ik een soort van herkwerk van donkergeel(lichtergemaakt met flesh) eroverheen gespoten. Op aanraden van Jan Peters heb ik het hekwerk weggelaten en de zaak ronder gemaakt en ziehier het resultaat. de kleuren op de foto's geven overigens niet echt een goed beeld weer, heb de foto's even uit de hand genomen.

Tevens is het niet mijn bedoeling om een historisch correcte camo neer te zetten, maar gewoon wat it te proberen. Zelf ben ik er niet echt tevreden over en ik denk erover om de hele zaak weer opnieuw te spuiten. Dus graag bij deze jullie mening, is dit wat, of niet?

Groeten,

Richard

s1-2.jpg

s2-2.jpg

s3-1.jpg

s4-2.jpg

Ha Richard,

Ik vind het wel mee vallen. Het is wel anders, maar je zegt al toch niet persee historisch te willen werken, dus dan is dit prima naar mijn idee. Genoeg weathering mogelijkheden. 😉 Op de foto lijkt het geel wat grof, maar volgens mij staat die overspray meer op m'n beeldscherm door de flits.

mzzls 😀

ik vind het ver y goed,had alleen zelf de onderkant in een kleur gehouden .en met de toevoeging van modder ,stof enz.zie je dit groten deels niet meer terug.dus gewoon doorgaan zou ik zeggen 😀

groeten jeroen,.

Hoi Richard,

Je geeft zelf dat je niet recht teverden bent. Zolang het blijft bij niet echt, en het geen echt niet wordt, is er geen probleem. Weathering kan dat misschien wel oplossen.

Neem hem anders mee op de volgende bouwavond?! Zoals je zegt, verschillen foto's nogal eens van het eggie ...

Groeten, MartinD

Een hele verbetering Richard 😉 Ik zou alleen aan de bovenkant en het achterdek het 'hekwerk' nog iets verder afzwakken 😉 Zoals ik al zei vind ik dit patroon wel wat hebben van de wiking voertuigen in rusland. Wat ook nog een mogenlijkheid is... een groene rand om de roodbruine vlekken spuiten :idea:
Verder is dit wel een mooie basis voor verwering
Als je handig bent neem je 'm zondag mee, kun je 'm mooi laten weatheren door Adam, Phil en Brian 😈 🙂
Jan 🙂

Heren dank jullie.

Das duidelijk hè, dan laat ik hem zo. Alhoewel het groene omlijning idee van Jan ook wel wat heeft. Misschien dat ik dat nog ga doen. Iig zaterdag het hele zaakje nog ff een beetje bijwerken met de luchtspuit. Eerder heb ik helaas ff geen tijd.

Groeten,

Richard

Wat betreft het historisch correct zijn, gezien de manier waarop tot laat in 1944 Duitse AFV´s werden gecamoufleerd, kun je haast niet zeggen dat er een incorrecte manier is. Dus by all means, verras ons! 😉

Vandaag de dag doorgebracht op de wheels in miniature in zwolle achter de twenotstand. Airbrush en compressor mee en spuiten maar.

Eigenlijk had ik andere plannen met de stug, maar na de workshop "Wild weathering met Adam Wilder"(zo wild dat ik de verf op m'n shirt had zitten 😱 ) was het eerste plan volledig van de baan.

Bij de twenotstand heb ik een provisorische foto opstelling gemaakt, maar de kleuren komen helaas niet over zoals ze moeten zijn.

De stappen hoe ik gespoten heb ga ik hier niet beschrijven omdat dit ook in het stuk van Eric Reits staat. Stappen die ik anders heb gedaan zal ik wel beschrijven.

Stap 1 heb ik ff geen foto's van, maar das zo'n beetje de hele tank bruin.

Stap 2: tamiya XF-60 met een heeeeeel klein beetje XF-64.

s1.jpg

s2.jpg

s3.jpg

s4.jpg

s5.jpg

Stap 3: XF-55

s6.jpg

s7.jpg

s8.jpg

s9.jpg

Stap 4: XF-55 + X-2. Bij bovenstaande stappen heb ik telkens iets Tamiya clear erin gedaan om een gladder effect te krijgen. Bij deze stap heb ik de clear weggelaten en X-2 ipv XF-2 genomen om zo en een glad oppervlak te krijgen en een goede basis voor de washes etc.

In de workshop hadden we op de pantherkoepel bepaalde vlakken een lichtere kleur gegeven en bepaalde onderdelen werden met de hand in een lichtere kleur geschilderd. Dit heb ik ook niet gedaan omdat ik het op die manier niet mooi vind en wil proberen dit met olieverf voor elkaar te krijgen.

s10.jpg

s11.jpg

s12.jpg

s14.jpg

s15.jpg

Stap 5: de olieverf. Voor hoger gelegen delen heb ik alleen geel en wit gebruikt, voor lager gelegen delen geel, wit, grijs en bruin. Voor donkere hoeken alleen geel en bruin. Voor de delen die ik in een lichtere kleur wilde hebben heb ik evenredige hoeveelheid wit en geel gebruikt. Dit is te zien op de bovenste ring van de commandandskoepel.

Zoals te zien is, is het linkervlak van de upper hull niet goed gelukt.

s16.jpg

s17.jpg

s18.jpg

s19.jpg

Dat was het werk voor vandaag. Nogmaals, de foto's geven de kleuren niet echt goed weer. Morgen weer verder.

Groeten,

Richard

Hey Richard ik heb de fotoos nu al 30 keer bekeken en ik moet zeggen dat ik niet veel verschil zie in al je stappen, wellicht heb je deze fotoos met de verkeerde belichting getrokken 😕:

het eindresulaat zal zonder twijfel prachtig zijn maar voorlopig ben ik niet echt onder de indruk en dat bedoel ik positief !!

cheers
Dom

@ Jan: dank je 😀

@ Dom: Klopt. In de ijselhallen is het licht niet fantastisch. Ik zal morgen betere foto's proberen te maken en lukt dat niet, dan ga ik maandag ff mijn opnametafel neerzetten en dan moeten er wel betere foto's volgen.

Groeten,

Richard

Vandaag ff een nieuwe serie foto's gemaakt. Toch krijg ik de foto's niet zoals ik ze wil hebben. Van de serie's die ik heb gemaakt zijn onderstaande diegene die het dichts in de buurt komen hoe het model nu is. Het enigste is is dat de foto's iets donkerder zijn dan het werkelijke model.

Ennieweej, het hele model heeft nu een beurt gehad met olieverf. Het gedeelte onder de fenders is zwaarder gedaan dan de rest. Toch ga ik op bepaalde plekken nog weer met de olieverf eroverheen. Van de bovenbouw zijn bepaalde plekken gewoon te licht evenals de onderbouw. Inlijnen moet dus nog even wachten.

Groeten,

Richard

s20.jpg

s21.jpg

s22.jpg

s23.jpg

s24.jpg

s25.jpg

Aangezien ik over het verfwerk van dit model niet meer tevreden was en vandaag toch al zo lekker ging met airbrushen heb ik gelijk deze opnieuw in de lak gezet. De camo die erop zit is na aanleiding van de camo op de vomag van Bas. De foto's zullen de kleuren niet perfect weergeven aangezien ik ze net als de stug B "ff" op de vensterbank heb genomen. reden hiervan...ik moet eerst mijn opnametafel uitgraven.

IMG_0832.jpg

IMG_0833.jpg

IMG_0834.jpg

IMG_0835.jpg

IMG_0836.jpg

Groeten,

Richard

Jacco dank je 🙂

Ik heb de stug eerst weer zwart gespoten en daarna dark yelow(xf-60)
De strepen zijn dark green(XF-61) en dark brown(XF-64). lekker makkelijk 8)

Groeten,

Richard

Mooie basis Richard. Georg zal in zijn nopjes zijn met z'n nieuwe verfjasje 😛
Nu op naar de verwering!
Jan 😉

Jan,

Danke je 🙂

Eerst moeten de wielen(inmiddels gedaan) en wat gereedschap geverfd worden en dan de vewering.....als ik dan ondertussen niet met iets anders verder ben gegaan 8)

Groeten,

Richard

Joo Richard,
Het is nog niet te vroeg om te stoppen hoor! 😛 Jij en een model airbrushen, laat staan verweren??? Waar is jou eeuwige naked kit werk?? 🙂 (geintje hoor! Dit ziet er heeel netjes uit!)

Grtz Jeroen 8)

Het verfwerk is klaar en afgelopen donderdag begonnen met inlijnen. Het enigste wat ik nog heb gedaan zijn de wielen, suspensie en de plaat waar dit allemaal aan vast zit aan de linkerkant.

Eerst een fototje van de rechterkant waar nog niks aan is gedaan

IMG_0914.jpg

En de linker kant met een closeup van de wielen.
IMG_0912.jpg

IMG_0913.jpg

De foto's laten denk ik redelijk goed de werkelijkheid zien, ze zijn zonder belichting genomen.

Groeten,

Richard

Goed bezig Richard! Mooi subtiel ingelijnd.
Ik vind wel je tracks erg doorhangen, vooral aan de onderkant 😛
Jan 🙂

Jan, je wordt vervelend 😈 😉

Jacco dank je, maar wat bedoel je met het spanwiel? Of het op de juiste positie zit of dat het de juiste uitvoering is? Dit was wat er in de kit zat, maar nu kijk ik met deze tank ook niet zo nauw of het historisch correct is. Denk dat ik binnekort eens wat foto's zal plaatsen van de abrams waar ik nu ook ff mee bezig ben. dat is er 1 die moet zover als het mogelijk is wel historisch correct zijn. Heb er helaas maar enkele foto's van.

Groeten,

Richard

Ziet er netjes uit Richard. Idd subtiel.
Ik zie wel dat het span wiel verkeerd is geplakt. De 2 helften zitten zo opelkaar dat de "spaken" niet aansluiten van de beide helften. Ik weet dat de Dragon kit inkepingen heeft gemaakt om ze wel zo te monteren, maar die heb ik (donderdag) weggesneden.

Groetjes

Aha, dus ik heb het spanwiel verkeerd geplakt........oeps 😳

Ehh...veldmodificatie? 😕

Jammer dat ik het wiel al heb vastgeplakt. Om hem nu nog eraf proberen te halen ga ik niet doen, denk niet dat de verf daar beter van wordt. Maar ik weet zeker dat ik bij een volgende stug deze fout niet meer maak 😉

Groeten,

Richard

Heren dank u 🙂

@ John: Heb daar toch ff over zitten denken en eigenlijk zou dat niet zo moeilijk moeten zijn. gewoon met een tijgerzaagje de buitenste helft eraf halen moet kunnen zonder iets te beschadigen. Wordt vervolgd.

Groeten,

Richard

Het spanwiel 🙁 Het was mij nog het niet opgevallen. Toch zou ik proberen om hem aan te passen en of te vervangen door nieuwe. Heeft bijvoorbeeld iemand uit de foc deze over 😕:

Terug
Bovenaan