Stug III, Stug Brigade 667

Hallo allemaal,

na mijn Ardennen diootje ben ik verder gegaan met een nieuw projectje. Ik wilde altijd al eens en Stug III bouwen met alles er op en er aan en na het het zien van een aantal foto’s in het mooie boek Autumn Gale kwam ik uit bij een Stug van Stug Brigade 667. Actief geweest in het Oostfront maar ook hier in Nederland. In oktober 1944 is de Brigade verplaatst naar Breda en is toegewezen aan Kampfgruppe Chill, dit alles beschreven in het genoemde boek. Een paar foto’s van stugs zijn te vinden in het boek maar verder niet veel bekend. De Stugs van Brigade 667 hadden een aantal typische features, zoals bijvoorbeeld extra beton bepantsering en speciale schurzen en met wat inside informatie via het forum ben ik tot het volgende gekomen:
89240F1A-FC0E-4F12-B582-6C3419E0DFFB.jpeg

Basis is de Dragon 7354 Stug III ausf G en hieraan toegevoegd wat kenmerken van latere uitvoeringen.
Drive sprocket voor is van MR modellbau evenals de voorste en achterste spatbord steunen. De Saukopf is van Defmodel. Deze zat ook in de set van MR modellbau maar was helaas beschadigd. De stutzrollen zijn van PanzerArt. Photo etch is van alles wat, Aber, ET model en Voyager. De schurzen zijn gemaakt van plastic plaat en de bevestigingspinnetjes zijn uit een setje van Voyager. Rundumfeuer is oa gemaakt van onderdelen van een oude Revell Stug III. Luikjes aan de rechterkant bovenop ook aangepast. Betonversterking gemaakt van Magic Sculpt. Oh ja, de waffelzimmerit is van Atak.
Nu ga ik nadenken over wat de setting van het diootje gaat worden en welke en hoeveel figuren ik op de stug ga plaatsen! 😀

Op en aanmerkingen zijn welkom!

Hieronder nog wat meer foto’s!
8B173B72-BA80-4822-8228-C732CD5ABF20.jpeg

A6B6AA3B-0957-43FA-8459-B2FAA9F54ABD.jpeg
8F45D1D5-9F80-43C2-AAED-3A5C69245524.jpeg
21FBA858-99A1-4EEF-A0BE-E1F8638BB7A8.jpeg
B4552AB5-2B83-4784-B53C-74BE9C5580F1.jpeg
423FDAC2-D996-4E5E-981B-2BFC3BFDDE2B.jpeg
9E72C7B7-99E5-4409-AA77-EC177C15B09A.jpeg
2E17A156-653D-48B0-8D92-06A5A09260E3.jpeg
85A623E5-765D-4EB7-91AD-DCCB1535D634.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nog wat meer foto’s!
DA25BABE-3A16-4E26-8976-DF732A53727D.jpeg
1D897F59-6E4C-40F9-BE22-A13A63EB5A69.jpeg
A41486A3-036D-4041-929A-1472EB07C9B4.jpeg
1011C03E-9DF5-4EB9-B4E9-F030C6314C2B.jpeg
En zonder de schurzen:
59F6DB83-A03A-4002-B727-DB73285F2E03.jpegHier zie je de pijp waaraan de schurze bevestigd zat.
EF114F4C-2E57-43FC-94B1-B19C4DBED021.jpeg

Aan de panzerplaten achterop het achterdek heb ik trouwens nog zelf wat zimmerit toegevoegd met behulp van het handige stempeltje dat bij de set van Atak zit. Ik heb dat hier aangevuld omdat ik hier de reservewielen verwijderd had.
BDF69866-F8CA-421D-8612-8D6CE778E6C2.jpeg
A9D1F5C7-9D76-43B3-9810-2DBCA01ACF13.jpeg
1AF500B7-9E2A-45D9-BF30-2B7354ABDB56.jpeg
64A94440-F455-4737-98A4-175691CEB732.jpeg
Groet,

Rob.
 
Laatst bewerkt:
Nice, ik hou ervan ;)
Zulke bouwsels zijn naked al lekker om naar te kijken. Idd tracks mogen iets strakker.

Pas je op met je beton pantser, door de primer en verf kan het straks aardig glad worden. Ik heb m toen zelf iets ruwer gemaakt d.m.v. scotch brite om de structuur te behouden.

20210313_230417.jpg

Voor de rest, ik ben benieuwd naar je vervolg stappen!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Elco,

Dat ziet er alvast goed uit !
Let op de opening tussen de "Saukopfblende" en het bovendek.
1615709791586.png
Bij veel Sturmgeschütze zat hier een houten/metalen afdekking of een zeil.
De reden hiervoor was, dat er geen materiaal in kon vallen, en het hield de wind en regen wat buiten.
Aangezien jij je voertuig in de herfst/winter 1944 wilt plaatsen, lijkt dit zinvol.

Succes, Hans
 
Hallo Elco,

Dat ziet er alvast goed uit !
Let op de opening tussen de "Saukopfblende" en het bovendek.
Bekijk bijlage 8456
Bij veel Sturmgeschütze zat hier een houten/metalen afdekking of een zeil.
De reden hiervoor was, dat er geen materiaal in kon vallen, en het hield de wind en regen wat buiten.
Aangezien jij je voertuig in de herfst/winter 1944 wilt plaatsen, lijkt dit zinvol.

Succes, Hans
Dit draadtje is van Rob maar goed punt idd :)
 
Gaaf Rob!
Ik krijg gelijk zin om er ook 1 te maken...🥰
Keurige details. Goed punt trouwens van Elco v.w.b. de details in het beton na de nodige laagjes die volgen. 👍
Succes met het uitwerken van het idee er omheen!

Gr Boris
 
Dank allemaal!
Tracks doe ik nog wel een linkje uit, was er nu even snel opgezet voor de foto. Deze zijn trouwens van Masterclub, heel mooi met de verschillende pinnetjes, maar wel veel werk!

Zeiltje bij de Saukopf plaats ik wellicht nog na het schilderwerk daar. Goed punt!

Het beton heb ik wel met een oude kwast wat structuur gegeven, maar zal even kijken hoe ik het wat meer geef. Op foto’s vindt ik het er eigenlijk best glad uitzien ipv heel ruw.

Binnenkort verder!
 
Je kan in principe alle kanten op, glad/ruw. Net wat je zelf het mooiste vind natuurlijk. Ik heb het toen op onderstaande foto's gebaseerd. Vond het net even wat interessanter;)

vol13__97.jpg
05421.jpg
52e6865f965ba4c83ad08c872d3de87c.jpg

Nog even en ik trek ook een Stug doos open :p
 
Laatst bewerkt:
Het Sturmgeschütz op de onderste foto is opmerkelijk, zo te zien.
Het heeft geen Rundumfeuer-MG en zelfs geen pot, waarop dit Rundumfeuer-Gerät werd vastgezet.
Er is ook geen schild of onderste bevestigingsstrip voor een vroege versie.
Slechts een soort beugel, misschien als bevestiging voor een MG.
Verder lijkt er geen commandant-koepel te zijn, maar eenzelfde soort halve luiken als bij de lader.
Naast het beton-pantser en de Saukopf (ben benieuwd of deze een opening voor een axiale MG had), lijkt de mondingsrem van het allerlaatste type.

Elco, waar heb je deze foto van ?
 
Staat volgens mij in een van de panzerwrecks boeken, nummer 12 denk ik zo uit mn hoofd
 
Ik heb m van pinterest zonder overige info helaas. Het is inderdaad een opmerkelijke versie wat ik zo niet kan plaatsen.
Wel weer een mooie bevestiging van bijzondere versie's / modificatie's.
 
Heel opmerkelijk !
Ook meen ik heel vaag topwielen te zien met de rubberen band i.p.v. enkel staal.
Dit zou dan, volgens mij, overeenkomen met de PzKpfw. III hull, omdat deze versie eerder ophield geproduceerd te worden.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die andere foto's. Enige kans, dat iemand die plaatst ?
Alvast bedankt !
 
Hi Rob,

Ziet er echt goed uit en dit vind ik zelf de ultieme StuG 3 versie: waffle Zimmerit, Saukopf, remote MG, beton bepantsering en de typische Schurzen. Interessanter dan een standaard StuG3 G. Zo een ga ik denk ik ooit ook nog maken, zeer inspirerend dit!

De foto van de aparte versie die je toonde op basis Pz3: let ook op de gereedschapskist op het spatboord stuurboord kant. Deze zat voor zover ik weet niet op StuGs 3 Gs, alleen op de Pz3. Ook een bewijs dat dit een omgebouwde Pz3 is. Ook een goede voor de huidige FOC :) Waarschijnlijk een conversie om verouderde Pz3s waar koepel van beschadigd was te upgraden vermoed ik. Beetje hetzelfde verhaal als bij de Sturmtiger?

Mvg,

Vincent
 
Wordt een mooie StuG. Rob.

Je vroeg om wat op en aanmerkingen dus bij deze.

Ik neem aan dat de kist op het achterdek nog gebouwd gaat worden......
Voor zover ik kan zien op de bestaande foto's was het luik voor de commandant het type wat horizontaal open stond.
In de Nederland setting is geen enkele Rundumfeuer zichtbaar. (Vergelijkbaar met StuG.BriG.280) Het heeft er dus alles van dat ze die nog niet hadden in de periode oktober 1944.

Als je het gebied wilt afdekken tussen de romp en het kanon zoals Hans meld moet het een soort doek zijn. Buiten het stallen dakje van de Finse versie heb ik nog nooit iets gezien op deze plek anders als de canvas harmonica die er voor gemaakt was. Zou wel een goede optie zijn want het weer was beroerd in die periode.

StuG.Art.Brig.667 reed in Nederland ook met wat ouder versies en je zag dus ook pantsers met toprollers met rubber banden. De versie die we hier zien van Rob was echter redelijk nieuw en was dus voorzien met de stalen toprollers. Kan natuurlijk best zijn dat dit later gemengd werd.

Succes verder

Marcel
 
Hallo Rob,
Om ook even op Marcel te reageren : "Als je het gebied wilt afdekken tussen de romp en het kanon zoals Hans meld moet het een soort doek zijn. Buiten het stallen dakje van de Finse versie heb ik nog nooit iets gezien op deze plek anders als de canvas harmonica die er voor gemaakt was. Zou wel een goede optie zijn want het weer was beroerd in die periode."
Voor wat betreft Sturmgeschütze in Nederland weet ik niet, hoe of de opening was dichtgemaakt. (als dat al gebeurde)
Marcel, als je nooit iets anders hebt gezien, is deze link een hint :
Met vriendelijke groet,
Hans
 
Dank allemaal!
@Marcel; de kist op het achterdek komt er nog op!
Wat betreft de rundumfeuer; in het boek Autumn Gale staat een foto van een Stug III van Brigade 667 in Nispen, waarop het schild van de rundumfeuer te zien is. Vandaar mijn keuze ook om de luikjes daar om te draaien.
Luik voor de commandant koepel bedoel je de ronde neem ik aan? Ik weet dat latere versies geheel horizontaal konden geopend worden ipv in een hoek. Maar meen ook een foto gezien te hebben waar het Luik meer rechtop stond.
 
Dat het openstaand commandantluik niet verder open kon, (180) had dat niet te maken met een soort luikstop, welke ergens opgeschroefd was ?
Als je die eraf zou schroeven, kun je volgens mij het luik 180 graden openklappen.
 
Kleine update; kist achterop gemaakt en ben bezig geweest met wat figuren.
Kist is gemaakt van een plastic plaatje, en houtnerf met een mesje aangebracht.
AC413738-8275-46E8-96E8-2FEBA180D67A.jpeg
Aangepast figuurtje van The Bodi, alleen jasje aangepast met Magic Sculpt.
64B3A848-28CD-4ED6-9CDD-908073D41954.jpeg
Figuurtje links is een oude van Warriors, alleen Hornet hoofdje en handje toegevoegd. Rechts is een aangepast MiniArt figuur.
C6C2D162-6729-458D-97E6-939117DA81D2.jpeg
Aangepast figuurtje van Dragon.
D87B517F-E9A0-4ACD-9819-5A066D28FCB0.jpeg
Deze is van Mantis en ootb! Komt alleen nog een riempje bij het Sturmgewehr.
04E346A5-8756-493B-8BD7-68445A85A2EF.jpeg

Er komen uiteraard nog meer figuren bij die min of meer aangepast zullen worden! Hopelijk binnenkort even een foto van het totaal plaatje.
Tot zover,
Rob.
 
Rob, ook hier bewondering voor zo'n mooie en 'cleane' bouw, petje af. Alleen het figuur uit het luik linksvoor viel me op. Ik dacht altijd dat die waren voor onderhoud aan de versnellingbak (of wat daar zich motor-technisch ook bevindt). Is het dan toch een toegangsluik voor de bemanning?
 
Terug
Bovenaan