StuG III-Italie 1943

Erik Zeeman

Lid van de TWENOT
Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
van alles
ik ben de laatste maanden na de FOC. bezig geweest met een paar andere projectjes die ik al een tijdje (een paar jaar) op de plank had staan
deze Tamiya StuG III is er een van bij het model heb ik ook een aantal upgrade sets van Eduard en een metalen loop van Aber
wat decals van Star decal en metal tracks van Masterclub
de bouw inclusief de PE toevoegingen verliep over het algemeen prima ook het metal zimmerit was goed te verwerken alles paste prima
de bedoeling is dat er het een en ander aan schade wordt aangebracht en neergezet in een vignetje en de ideeën daarvoor heb ik ook al in het hoofd
hier de eind resultaten van de bouw zonder de schade
20220911_164735.jpg
20220911_164751.jpg
20220911_164804.jpg
alvast wat stowage ingepast
voor dat de verf er op komt eerst de boel maar eens slopen eigenlijk wel zonde van het werk maar ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt
binnenkort meer hier over 👍😀

Laatst bewerkt:
Ehmm... vwb de extra bagage; d'r ligt zo meer dan een halve ton aan extra gewicht boven op het motordek? Of die rekjes dat houden? Optisch zijn die 2 200L drums eigenlijk ook wat veel.
En er zit een moderne jerrycan tussen, die grijze.

Ehmm... vwb de extra bagage; d'r ligt zo meer dan een halve ton aan extra gewicht boven op het motordek? Of die rekjes dat houden? Optisch zijn die 2 200L drums eigenlijk ook wat veel.
En er zit een moderne jerrycan tussen, die grijze.
Ik kan er net zo goed een stukje foam op leggen ipv wat er nu ligt want uiteindelijk zie je er toch niets of weinig meer van😎🤓👍👌

Als er toch een zeiltje overheen komt, dan zou ik inderdaad geen accessoires verspillen maar een paar blokjes piepschuim van geschikte afmetingen gebruiken, met alleen waar het echt zichtbaar is, een kistje, jerrycan o.i.d.

weer even een update over de StuG III
voorzichtig het een en ander aan schade aangebracht wat toch wel spannend is als je eerst alles zo netjes mogelijk
hebt gebouwd
20220916_193148.jpg
vooral rechts voor is het een en ander gebeurd
eerst een deel uitgezaagd en met aluminium isolatie folie wat een stukje dikker en steviger is als huishoud folie een beschadigd spatbord
gemaakt want het plastic is te dik om zomaar te buigen en niet echt realistisch ook de steunbalk voor de schurzen is omgebogen net als de schurzen zelf op die positie
de track aan deze kant komt er los bij te hangen
20220916_193222.jpg
de andere kant heeft niet veel schade alleen wat kleine plekken verbogen of wat zimmerit weg
20220916_193243.jpg
20220920_195008.jpg
de schurzen en stowage even weer geplaatst en de figuren gemaakt die er bij komen
20220920_195125.jpg
ook de houten afdichting of beschermkap van hout is gemaakt van een stukje fineer van 0,4 mm
20220920_194917.jpg
uiteindelijk denk ik toch dat er andere stowage achterop komt ik ben er niet helemaal tevreden mee

20220920_194905.jpg
uiteindelijk wordt dit ongeveer de opstelling van het geheel
het moet uiteindelijk nog een andere naam hebben denk ik
zoiets als "AUSGEFURT" of iets dergelijks want met alleen een reserve loopwiel aan boord doe je met deze schade niet veel meer
eerst maar eens wat verf erop en nadenken over het verdere verloop van de voorstelling
wordt vervolgd🙂

Leuk... en als dit over en uit is.... Ruhe nach dem Sturm

ik voer "ausgefurt" in bij google translate en dan krijg je "gemeubileerd" ??

Naar aanleiding hiervan ging ik vannacht al eens op zoek naar inspiratie... zoek eens op :
"landser sprache", "soldaten sprache", "military slang" enz. (dit is wat bijv. landser sprache oplevert)

Ik vond een boek dat vast inspirerend is : "Am A.... der Welt. Landserdeutsch 1939-1945", Dr. Heinz Küpper (een taal deskundige).
Hier een aantal te koop : klik hier
Hier een aanbieding met een plaatje waarop de inleidende opmerking van Dr Küpper te lezen is : klik hier

Een hersenspinsel van mij :
"Jetzt hilft auch kein Raupenschlepper mehr..."
Dat zou ik een leuke titel vinden, maar werkt alleen wanneer je weet dat "Raupenschlepper" een 'koosnaampje' was voor generaals.
("Raupen" slaat dan op de gevlochten 'kabels' op de schouder epauletten)

weer even een kleine update over de Stug III
alles eerst maar eens in de primer gespoten
20220927_190337.jpg
een beetje met de schaduw effecten en dergelijken gespeeld
20220928_183423.jpg
20220928_184924.jpg
en daarna het donkergelb wat ook de enige kleur zal zijn geen cammo verder
20220928_195648.jpg
20220928_195703.jpg
inmiddels ook een andere stowage set binnen gekregen van legend
wat ik eerder had daar was ik zelf ook niet helemaal tevreden mee dus heb ik nu hier voor gekozen
20220927_190357.jpg
verder niet echt veel kunnen doen deze week beetje druk met werk
komende week maar eens kijken wat er verder nog van komt
wordt weer vervolgd👍😀

Hallo Erik,

Het model gaat al de goede kant op.

Jouw opmerking : "...met alleen een reserve loopwiel aan boord doe je met deze schade niet veel meer...", waag ik te betwijfelen.
De schade aan het aandrijfwiel is zodanig, dat het gedeelte rupsband over de tanden van het aandrijfwiel nog voldoende lijkt.
Ook zijn er talloze foto's van loopwielen zonder stukken rubber of geheel zonder rubber loopvlakken, waarbij het voertuig nog gewoon rijdt.
Uiteraard zou deze StuG door de Werkstatt-Kompanie instandgesetzt worden, maar daar kan die op eigen kracht wel naar toe rijden.
Tenminste, dat is mijn gedachte... (die niet op enige eigen militaire ervaring berust 😉)

maar weer eens een update over de vooruitgang van de stug III
afgelopen week begonnen met het schilderen van de figuren in de basis kleuren
en ook de schurzen krijgen de gewenste kleur
20221008_135358.jpg
de nieuwe resin stowage set voorbereid en in de basis kleuren geverfd
dit setje ziet er beter uit dan het bij elkaar geraapte spul dat ik eerst had
en ook de tracks eerst in de primer en daarna met splash mud van ammo wat zand structuur aangebracht

20221008_135407.jpg
en het voertuig zelf heb ik voorzien van een paar decals en daarna een paar washes
20221008_135421.jpg
en het onderstel voorzien van wat heavy mud
20221010_192152.jpg
komende week maar eens starten met het dioramaatje waar de stug in komt te staan en weer verder met de afwerking van stowage en figuren
volgende week meer hier over
wordt weer vervolgd 😀 👍

afgelopen week nog wat verder gegaan met de weathering aan de onderkant van de stug
met verdunde splashmud en met dry earth en sand pigmenten gemengt met wat thinner wat gespetter aangebracht
en datzelfde natuurlijk ook op de tracks en de wielen
20221011_192105.jpg
toen dat gedaan was heb ik de wielen op het model gelijmd met de beschadigde delen in de juiste positie
de tracks komen later aan de beurd
eerst maar eens een ondergrondje maken
20221011_202027.jpg
dit schuurtje van Dio Dump had ik hiervoor aangeschaft het is leuk gedetailleerd en met wat stukken foam aan de achterkant
vooral voor de stevigheid
eerst heb ik dit schuurtje nog een keer nagetekend om hem misschien voor iets anders nog eens van hout te maken
en ook van andere materialen is dat natuurlijk mogelijk ,maar voor nu is het wel lekker makkelijk en een stuk sneller zo
20221011_192002.jpg
een laagje klei voor de ondergrond en alvast een paar track sporen er ingedrukt en het geheel even zonder tracks neergezet om
te bepalen hoe alles ongeveer komt te staan
20221012_201917.jpg
komende week eerst het schuurtje verven en het geheel verder aankleden
nog genoeg te doen dus wordt weer vervolgd 👍 😀

Hoi Erik,

Ik zie een aantal mooie elementen en een mooi uitgevoerde bouw en schilderwerk.

Mijn eerste vragen bij je dio opzet is: wat is er gebeurd, waarom staan de delen/figuren nu daar? Ik zie schade en twee mannen die deze opnemen. De twee andere figuren lijken hier niet bij betrokken, maar terwijl de een wel naar de ander kijkt, lijkt die weer een andere kant op. Misschien kun je er meer samenhang in krijgen, het is tenslotte één bemanning en ze staan mogelijk stil vanwege de schade?

Groeten, Jan

je hebt gelijk Jan dit is natuurlijk maar een klein beetje neergezet om een beetje de indruk te krijgen hoe het er ongeveer uit komt te zien
en hoe alles een beetje past in het geheel
ik neem natuurlijk je commentaar mee in in de verdere bouw en zal daar ook zeker rekening mee houden 👍

Als de setting Italië is zou dat ook op een of andere manier tot uiting moeten komen al is het alleen met een wegwijzer. De tankuniformen geven immers ook geen aanwijzing dat het hier wellicht zuid Europa betreft. Het schuurtje doet mij in het geheel niet Italiaans aan, dan had je beter kunnen gaan voor de Italiaanse huisruïne van Diodump. De laatste geeft meteen een Italiaans sfeertje. Misschien dat een Fiat in de deuropening van het schuurtje een optie is maar daar is de dio basis waarschijnlijk te klein voor.

Groet,

Arjan

Ik heb iets anders voor de deur opening
In de verdere aankleding komt wel meer een verwijzing te staan

cinquante mille lire, ik heb het volste vertrouwen dat het er Italiaans komt uit te zien! Wie over de Retschenpas rijdt ziet in Italië gewoon “Speck vom Schwein” en “bei Toni” staan op de Oostenrijks aandoende schuren 😉

voor zover ik tijd had afgelopen week heb ik alleen gewerkt aan het diorama en dan vooral het schilderwerk van de schuur
eerst begonnen met het grondwerk ammo dry earth en golan earth voor de gehele ondergrond aangebracht terwijl de eerdere lagen nog nat waren om het beter te kunnen vermengen
de sporen van de tracks zijn gedaan met turned earth van ammo
20221015_140624.jpg
na het grondwerk de deuren in de schuur aangebracht met een ezel die even om de hoek komt kijken wat er is gebeurt 🙂
20221015_163402.jpg
en toen de zwarte primer erop
20221016_125901.jpg
daarna met de 50/50 verdunde kleuren concrete, sinai gray en old wood de verschillende planken beschilderd
20221016_133652.jpg
een voor een elke kleur koste ongeveer 2 uur om aan te brengen
20221018_195006.jpg
daarna met een donker grijze wash ook 50/50 verdunt alle houtnerf en tussen de planken in diverse lagen de details uit laten komen
20221018_204457.jpg
daarna met een lichte roest wash de scharnieren en wat spijker gaten geaccentueerd
en aan de onderkant een groene verwering
20221023_193614.jpg
en dat was het eigenlijk wel zo'n beetje
eens kijken de komende week wat er nog meer bij moet komen
ideeën zat maar het moet vind ik ook niet te vol worden
wordt weer vervolgd🤓👍

Mooi resultaat Erik!

Ik waardeer de beschrijving van je schilderwerk. Met als 1:1 een hele klus.

Succes met de volgende stappen, Jan

Jeetje wat een werk, wel helemaal de moeite waard, ziet er goed uit!

nu heb ik het schuurtje leuk geverfd maar dan moet er verder omheen ook nog wat toegevoegd worden
dus eerst maar eens gras zaaien
het zijn maar een paar plekjes maar geeft gelijk al een heel ander beeld
20221027_190316.jpg
dan nog een paar struiken aan beide kanten van de schuur ik had geen zin om zelf wat te maken en heb gekozen
voor voor struikjes van Mininatur.de ze zien er erg mooi en realistisch uit
ook langs de randen van de schuur nog wat groen aangebracht en een enkel bloempje voor wat variatie
op de voorgrond rond het gras heb ik een hekwerkje gemaakt en meteen weer kapot gemaakt om het zo te laten lijken of het kapot gereden is
en /of beschadigd is door iets anders
20221028_191455.jpg
de katrol en een stukje touw aan de hijsbalk gedaan en de duifjes geverfd
daarna de stug nog even neergezet om even het geheel te bekijken en hoe het allemaal past
20221031_191732.jpg
en vanavond een paar plaatjes toegevoegd en ook een wegwijzer
ze steken nog erg af op de achtergrond maar als de lijm droog is verweer ik dat nog een beetje
20221102_204435.jpg

20221102_204504.jpg
ook heb ik afgelopen week nog meer verfwerk gedaan aan de stowage dat op de stug komt
en komende dagen nog meer verf werk aan de figuren en de schade aan de stug
dus nog genoeg te doen en wordt dus weer vervolgd 👍😀

Dat ziet er goed uit Erik 👍

Mijn observaties... ook al is een setting als deze vast wel te vinden in Italië, het komt me nog niet Italiaans over. Ik ga daarbij uiteraard
af op clichés, maar dat is vaak hét middel om iets over te brengen wanneer uitgebreide toelichting ter plekke niet voorhanden is.
Vanwege de niet clichématige schuur hier zou ik dan de zandweg wat meer zandkleurig maken... is ook een weer cliché maar komt droger over,
wat weer goed past bij Italië.
De poster met wijn reclame zal de meesten (clichématig) doen denken aan Frankrijk, en de meer donkere kleur van de grond (met vers groen gras)
bevestigt dat (voor mij).
Het eerste waar ik nu dan aan denk is een aanplakbiljet met daarop Mussolini.
Verder vind ik de ladder overbodig. In de praktijk zou ikzelf die niet zo krap aan de wegkant tegen de schuur parkeren.

Nogmaals, het is gewoon hoe het op mij overkomt, het tafereel op zich ziet er echt goed uit ! 🤓

ik heb er nog veel over nagedacht hoe ik het er nog meer een Italiaanse look aan kan geven maar ik heb besloten het toch maar in deze setting te laten en de toch wel vele leer momenten mee te nemen in het volgende project
ik ben er zeker tevreden mee het dioramaatje is bijna klaar stowage en figuren zijn geverfd en met een paar washes bewerkt
de tracks zitten er op en de schurzen zijn al wel geplaatst maar moeten nog wel wat met verf en washes bewerkt worden
20221113_201220.jpg
ook rond het afgebroken wiel en de track moet nog wat bijgewerkt worden om het wat overtuigender over te laten komen
20221113_201243.jpg
eigenlijk heb ik het geheel iets te krap gemaakt (LEER MOMENT)
20221113_201301.jpg
en met dank aan @Peter van Dijk het plaatje met de naam er op
20221113_201700.jpg
volgende keer de definitieve eind foto's
tot de volgende keer👍😀

Ik vind het erg mooi geworden en heb genoten van je bouwverslag. Bravissimo 👏🏼

Dat ziet er goed uit Erik 👍

Mijn observaties... ook al is een setting als deze vast wel te vinden in
De poster met wijn reclame zal de meesten (clichématig) doen denken aan Frankrijk, en de meer donkere kleur van de grond (met vers groen gras)
bevestigt dat (voor mij).
Het eerste waar ik nu dan aan denk is een aanplakbiljet met daarop Mussolini.

Ik heb hier nog wel wat Italiaanse posters en verkeersborden in 1:35 liggen, zal vanavond eens kjken voor je.

Ik heb wat "Duce" posters, een Italiaanse wegwijzer, een Fiat reclame en een propaganda poster gevonden, bij interesse moet je me jouw adres maar even PBen.

wat mij betreft is de StuG III klaar afgelopen week nog een paar laatste details geverfd
de figuurtjes geplaatst (toch nog iets anders dan de eerste opzet)
en ook toch nog een andere poster opgehangen
ik ben ondanks de toch wel vele leermomentjes prima tevreden met het eind resultaat
Zaterdag staat hij op de ESM maar hier alvast de eind foto's
20221122_185017.jpg
20221122_185043.jpg
20221122_185106.jpg
20221122_185129.jpg
tot de volgende keer met een ander project 😀👍

Goeie keuze met die nieuwe poster!

Ik vind m prachtig, Erik! Erg inspirerend voor mij.
Maar… zeg ik met schroom, er staan fouten in het naamplaatje.
Dat doet niets af aan het prachtige diorama, ik kan alleen maar nog dromen van zoiets, maar ik vind het wel jammer.
Als je een naamplaatje in het Duits maakt, schrijf je ook in het Duits ”Italië“, dus “Italien”
En “Geschutz“ moet met umlaut, dus “Geschütz”

groet, Tini

Terug
Bovenaan