Stuart V AAC - Barneveld 1945

Alex van de Wetering

Lid van de TWENOT
FOC-begeleider
Toen AFV-club rond de millennium wisseling met een kit van de M3A3/Stuart V kwam, heb ik hem direct gekocht om er Stuart V "Elusive" in Normandië van te maken.....maar toen ik recentelijk weer eens in de historie van Stuart Recce's ben gedoken voor een vriend, begon het toch te prikkelen.......ik heb toch besloten van mijn AFV kit een torenloze Stuart te maken (ook gemotiveerd door de Recce die Jan van Harn hier op het forum liet zien!)

In het kort, Stuart RECCE's zijn Stuart tanks waar de toren vanaf werd gehaald. Het resultaat was een lichter, lager en sneller voertuig dat beter geschikt was voor snelle verkenningseenheden. RECCE's werden door werkplaatsen omgebouwd; de toren werd verwijderd, de radio en rekken voor de grousers kregen een nieuwe plek. Sommige Recce's werden zonder wijziging aan de romp ingezet, anderen kregen een lage opstaande rand van pantserplaat rond het gapende gat wat de toren had achtergelaten. Er zijn ook foto's bekend van RECCE's met een afdichting van het toren-gat, waarin de luiken uit de oude toren werden herplaatst. Bewapening was in veel gevallen de .30 die van de toren werd gehaald; de Canadezen hadden een voorkeur voor de .50 en in de War Diaries die ik de afgelopen weken heb gelezen is dan ook te vinden dat er een zoektocht is naar voldoende .50's om de Recce's te bewapenen.

Recce's werden gebruikt door Britten, Canadezen, Nieuw-Zeelanders en Polen....en na de oorlog door Nederland in Indië, maar ook door Griekenland en Italië.
Het bekendste inzet gebied tijdens WO2 is Italië, maar ze zijn ook nog ingezet in Normandië. In de loop van 1944 kregen de diverse eenheden echter nieuwe M5A1 Stuarts (Stuart VI) geleverd, waardoor de oude Stuart (M3A3) Recce's over bleven en ingezet werden voor nieuwe doeleinden....als gewonden transport en als AAC, Armoured Ammunition Carrier.

20210923_200704.webp

Laatst bewerkt:
De foto's van de bevrijding van Barneveld, met een straat vol Shermans en Stuarts, zijn hier op het forum al meerdere malen voorbij gekomen. Op die foto's zie je oa 2 Stuart V's zonder toren.....de voorste een gewonden transport versie, de andere een Armoured Ammunition Carrier.....die laatste wil ik nabouwen........een Canadese Stuart V AAC, Armoured Ammunition Carrier op 17 april 1945 in Barneveld.

Dezelfde AAC, zonder voorspatborden is op een stuk of 5 foto's te zien in het Archief van Barneveld; hier 2 van de foto's.
bron: Gemeentearchief Barneveld

Dit is het voorbeeld:

Barneveld GB00428.webp

Hier staat hij achter de andere Stuart V

Barneveld GB00457.webp

Laatst bewerkt:
Ik ben gestart met de romp. Ik was even vergeten dat AFV-club een wat zachter plastic gebruikt, dus dat was weer even wennen. De mate van sink marks viel me een beetje tegen. De constructie van de voorplaat vind ik wat ongelukkig, maar met een dun stripje Evergreen was de passing naar mijn zin. Ik heb wat ontbrekende lasnaden aangebracht en andere lasnaden verplaatst.

Stuart AAC-1.webp
Stuart AAC-2.webp
Stuart AAC-3.webp

Alhoewel ik mijn model zoveel mogelijk van bovenstaande foto wil namaken, inclusief chauffeur met Tam O'Shanter en volgepakt met kisten munitie, wil ik toch een basis interieur inbouwen, zodat je wel iets te zien krijgt als je door het luik van de .30 schutter naar binnen kijkt. De enige echte optie voor een interieur is de conversie set van Accurate Armour.....maar die heb ik niet, en AA produceert nog maar heel beperkt na hun "pensioen", daarnaast wilde ik eigenlijk ook gewoon weer eens lekker bouwen met spullen die ik wel heb......Ik had nog een Academy M3A1 Stuart waar ik het interieur van heb "geleend". Wat bij dat interieur ontbreekt is vooral het voorste gedeelte bij de luiken......voor een M3A1 niet zo'n probleem, maar voor een M3A3 wel! Ik heb wat spulletjes uit de rommeldoos gehaald waar ik iets van wil maken.

AAC-int3.webpAAC-int1.webp

Laatst bewerkt:
Dat wordt weer een leuk project om te volgen!

Tof project. Ik vind dit echt een van de leukste conversies.

Ik merk overings dat ik steeds meer heb met turretless voertuigen.

Succes en ik blijf hem volgen

Recce stuarts zijn cool inderdaad, hebben een hoog hotrod gehalte 🙂
Richard Polderman heeft ooit een Indische recce stuart gebouwd die ik heb mogen schilderen, dat was een leuk model om te doen, zeker ook om de achtergrond ervan uit te zoeken.

Ja, die van Richard heb ik ook nog vers in het geheugen.....maar ik schrok er een beetje van hoeveel jaar dat alweer geleden was!! 😳 😉

Thanks voor de reacties mannen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom in Barneveld 😉

Klinkt als een smakelijk project Alex 👍 en het begin ziet er al goed uit.

....en ik nu dus spijt gekregen dat ik (lang geleden) mijn Stuart van AFVclub verkocht want zoals jij deze tank (en verbouwing) beschrijft in jouw intro heeft me dit model weer terug op de wishlist gezet 😍

Zou de Stuart van Miniart beter geschikt zijn vanwege de aanwezigheid van een interieur ? of zou daar teveel van weggelaten
moeten worden vanwege de verbouwing ?

Welkom in Barneveld 😉
Ja, daar gebeurt het, heb ik gehoord 😉 🙂
Zou de Stuart van Miniart beter geschikt zijn vanwege de aanwezigheid van een interieur ? of zou daar teveel van weggelaten
moeten worden vanwege de verbouwing ?
De Miniart Stuart is een prachtding.....ik heb nog even gedacht om dat interieur te gebruiken, maar dat vond ik dan weer wat zonde van een kit van zo'n 50 Euro....en dan moet je nog wat verbouwen om er een M3A3 interieur van te maken...en ook nog als Recce.
Er zijn ook wel M3A1 Recce's geweest (zelfs een foto van 1 in NL), dus hopelijk zet Mini-art zijn lijn met Stuarts voort, want op dit moment hebben ze alleen nog de M3.

Recce stuarts zijn cool inderdaad, hebben een hoog hotrod gehalte 🙂
.
Er zijn in de afgelopen jaren best een aantal Stuarts omgebouwd tot flashy hotrod of monstertruck, er waren er toen kennelijk genoeg voor een schappelijke prijs te koop

vzbvitbjfi421.webp

Laatst bewerkt:
Er zijn in de afgelopen jaren best een aantal Stuarts omgebouwd tot flashy hotrod of monstertruck, er waren er toen kennelijk genoeg voor een schappelijke prijs te koop

Bekijk bijlage 46309
Dit is het onderstel van een M4 High Speed Tractor......lijkt op het eerste gezicht een Stuart onderstel, maar maakt gebruik van bredere Sherman loopwielen, tracks en aandrijfwielen. Maar...ik snap wat je bedoelt.....er zijn diverse voorbeelen van contrapties op Stuart tank onderstel.

Laatst bewerkt:
Er zijn ook wel M3A1 Recce's geweest (zelfs een foto van 1 in NL), dus hopelijk zet Mini-art zijn lijn met Stuarts voort, want op dit moment hebben ze alleen nog de M3.
aha, ik mag mijn kennis over die lichte tanks nog wel wat bijspijkeren dus... ik haal de M3 en de M5 nog te makkelijk door elkaar 😌 🤭

Jezus, ik werd al neurotisch van die trailer van nog geen 2 minuten, niet mijn film. Ik had er nog nooit van gehoord en ga 'm ook nu snel weer vergeten.
😉

Laatst bewerkt:
Gelukkig hebben ze in Barneveld geen knokploeg. In omliggende dorpen is het meer oppassen...😉
Ach, ik had ook iets voor m'n beurt gesproken.....want ik ben wel geflitst in Otterlo 😳 😆

Ondertussen ben ik vooral bezig met het interieur.....alle delen zijn nog los, zodat ik overal nog goed bij kan. De transfer-case is grotendeels gemaakt van rommel uit de spares box, aangevuld met Evergreen. In ieder geval zitten er delen in van Sherman, M113 en een 1/48 Tiger. De versnellingsbak is in basis nog de Academy bak, maar die is wel erg rudimentair.....dus ik wilde vooral de kenmerkende koelribben aan de rechterkant namaken.....het is niet veel meer dan laagjes Evergreen. De "garnering" (boutjes, lasnaadjes) doe ik pas als alle hoofd elementen klaar zijn.

IMG_20250301_120349.webp

IMG_20250301_120426.webp

Mijn ervaring is dat je vaak nog heel veel ziet door zo’n klein luikje, als je er maar van meerdere richtingen doorheen kijkt.

Het wapen lijkt mij een M2 HB mitrailleur. De spangreep opzij klopt, achteraan zie je de buffer die normaal tussen de twee handgrepen zit (die er dus niet op zitten), onder het doek zitten er bulten op de plekken waar ik voor- en achtervizier verwacht, de loop heeft zo te zien de juiste lengte t.o.v. de kast, enz.

Mannen, bedankt voor jullie reacties.......ik "zat" ook op een .50 Browning waar een schouder steun op is geknutseld.....mogelijk van een Oerlikon.....maar hoe zit dat dan vast?.....en hoe hou je het wapen vast en vuur je als de handgrepen ontbreken? Ik puzzel nog een beetje verder......ingevingen zijn van harte welkom!
De .50 wordt voor mijn model toch met een hoesje net als op de foto, maar ik ben toch wel benieuwd hoe de achterkant van het wapen eruit ziet....en ben ook gewoon nieuwsgierig.

hoe hou je het wapen vast en vuur je als de handgrepen ontbreken?
Er zal ergens een handgreep met trekker op de affuit gezeten hebben, zou ik denken. De M2 Browning is makkelijk aan te passen om vanop afstand afgevuurd te worden, door een solenoïde (een elektromagneet in de vorm van een spiraalveer) in plaats van de handgrepen op het wapen te zetten:

M2 pic 12.jpg.webp

Ter vergelijking de standaard „grond”-versie, waar er in plaats daarvan een buffer tube sleeve op zit:

M2 pic 13.jpg.webp

Een andere mogelijkheid is dat er met wat stangetjes en hefbomen iets geknutseld is dat de normale trekker bedient vanaf een andere greep onder het wapen of zo. Bij gebrek aan foto’s is dat moeilijk te zeggen, natuurlijk.

En — niet relevant, wel interessant — de watergekoelde uitvoering, want die vond ik ook op dezelfde site:

M2 pic 11.jpg.webp

Volgens mij is het gewoon een ma deuce en zit die halve rookworst geneens aan het machinegeweer vast, er zit een hoes om het machinegeweer, en als je inzoomt zie je achteraan een vorm van de handvaten, en de halve hemaworst laat een stuk metaal zien, wat niet overeenkomt met die hoes. Aan de zijkant zie je wel het handvat van de ontvanger uitsteken. De armsteun van de oerlikon is een dubbele, want een enkele is voor een geweer, en die is niet rond als een hemaworst maar daar zit een metalen deel met een platte kant aan. Wat het wel is weet ik niet

Het bouwen schiet er de laatste tijd een beetje bij in.....maar toch een kleine update van de Stuart AAC.

Ik ben bezig geweest met de rekken voor de munitiekisten in het interieur; bij de normale M3A3 zijn er talloze rekken voor .30 munitie voor de 3 Brownings.....maar aangezien de AAC geen toren meer heeft en voorzien is van een extra .50, heb ik de artistieke vrijheid genomen dat de bemanning een deel van de rekjes heeft aangepast om er .50 munitiekisten in te plaatsen. Alle rekjes en radio etc. zijn nu nog los, zodat ik nog een beetje kan passen en schuiven.

Ik ben ook begonnen met het detailleren van de binnenkant van het voorpantser en het opdirken van de boeg .30.....na veel geëmmer zit de patroonband van Academy naar mn zin. De munitiekisten zijn allemaal ouwe Verlinden exemplaren.....1 exemplaar heb ik uitgehold met een freesje en zal een plaats krijgen in een houder onder de .30.

De WS19 is een oud exemplaar van Resicast wat ik een beetje wil opleuken met ge-etste beugels.....zeker niet zo mooi als die van Eelke, maar ik wil nu ook eens gewoon wat bouwen met spul uit de zoldervoorraad. Eerst was het plan om een Bronco exemplaar te gebruiken met het meegeleverde etswerk, maar dat ding is te groot....en echt veel te groot. Ik heb een echte WS19 in de garage staan, dus hoofdmaten om het te checken was snel genoeg geregeld!

Browning1.webp

Browning2.webp

Browning3.webp

Browning4.webp

Terug
Bovenaan