strv 122, waarom zweeds tof is. nieuwe foto's!!!

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:35
hallo allemaal,

zoals beloofd, de foto's van de strv 122. ik heb geen foto's van de bouw want daar heb ik toch niet veel bijzonders gedaan. de kit zelf is natuurlijk niet van de tamiya standaard (als je em wil gaan vergelijken met de leo van tamiya) maar ja wat verwacht je dan van een doos van 18 euro. ik heb er in ieder geval veel bouwplezier aan beleefd, mede doordat de kit bouwt als een trein (moet je natuurlijk geen vergelijking gaan trekken met de br 52 van kanne 🤣 🤣 ) hier en daar zit wat vul werk en de pe is erg fragiel. nog even over het voertuig, de strv 122 is de op dit moment modernste variant van de leo. de strv 122 is eigenlijk niets anders als de leopard 2a6 ex. een van de weinige verschillen tussen deze twee die ik tot zover heb kunnen opmerken, op het dak zit een ksp 94 gemonteerd, maar dit is eigenlijk gewoon een licentiebouw van de mg3. en de zweden gebruiken de korte loop voor het hoofdkanon, (chris en ik hebben hier even over zitten nadenken en wij kwamen tot de conclusie dat ze voor deze hebben gekozen omdat er zoveel bos in zweden is en je anders dus steeds met je loop tegen een boom aanzit) ander groot verschil is natuurlijk de cammo, en daarmee kom ik meteen bij waarom zweeds tof is. de cammo is namelijk hard edge, en waar bijna de gehele navo hetelfde kleuren schema heeft wijkt zweden hier natuurlijk weer vanaf, niet alleen qua vorm dus maar ook qua kleur. ander ding wat opvallend is, is dat de zweden eigenlijk (op de loop na) totaal niets aan het voertuig heeft verandert, dit in tegenstelling tot elk ander voertuig wat volledig op maat gemaakt is voor het land. goed genoeg achtergrond. nu nog even wat over de foto's, de kwaliteit is niet je van het. hier en daar is wat verf meegekomen met de tape en dit moet ik nog even bijwerken met de airbrush, dit gebeurt gelijktijdig met de loop die ook nog niet af is. nou genoeg getypt. tijd voor de foto's op en aanmerkingen en tips en trucs enzo zijn van harte welkom.
P1015100.jpg

P1015099.jpg

P1015098.jpg

P1015097.jpg

P1015096.jpg

groeten erik

Re: strv 122, waarom zweeds tof is.

Ja zeg he, gaat eens gelijk betere foto's maken. Dat verdient je bouwwerkvolgens mij wel. 😉
Er is maar een foto scherp, en dat is echt jammer.

Of neem m naar de bouwavond, schieten we daar een paar leuke kiekjes.

Groet, MartinD

bedankt martin, ik denk dat ik zo nog even bezig ga met foto's. het gave is dat die met flits het beste is geworden.

groeten erik

ok dan bij deze nieuwe foto's, met flits, zonder beweging. nu nog effe de onregelmatigheden uit het voertuig zelf verwijderen.

P1015102.jpg

P1015101.jpg

P1015103.jpg

P1015104.jpg

P1015105.jpg

groeten erik

Erik,

strakke spuit actie, mooie strakke lijnen, vraag me alleen af wat die grijze vlekken zijn ?
Als dat beschadigingen zijn, denk ik (dit denk ik he, voordat ik weer allemaal hate mail krijg 😀 ) dat het behoorlijk overdone is.
Een modern voertuig die beschadigd niet echt, alleen op de plaatsen waar men heel veel over heen loopt, dan slijt de verf en glanst het.
De verf van tegenwoordig is zo sterk, dat je vrijwel geen echt krassen en dergelijke hebt.

(ik lees net het eerste deel en zie dat het van de tape komt.. 😳 😳 😳 anuleer bovenstaande bericht en we houden het aleen op wat goed gespoten en strakke camo... ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten Eric

het zijn inderrdaad beschadigingen, maar dan door het verwijderen van de tape. deze plekken zijn inmiddels (grotendeels) bijgewerkt, en de verf staat nu nog even na te drogen. ik wacht morgen en overmorgen nog even af en dan gaat er een laag glans over voor de decals. daarna weer een laag humbrol mat.

groeten erik.

Hoi Erik,

Ik zie nog wel wat overspray her en der. Zelf ben ik absoluut geen ster met de airbrush, en hard edge camo al helemaal niet.
Maar dit type schema werkt alleen goed, als het knetterstrak is. Voorzichtig bijwerken met de kwas misschien?

Foto's zijn al wel beter, maar waarom niet even aan egale achtergrond gebruikt?

Groet, MartinD

Volgens mij ben je je model vergeten in de primer te zetten. Iets te snel willen gaan? Als dat inderdaad zo is dan kun je hier later met het verweren problemen mee krijgen. Een goede verfbasis is het belangrijkste wat er is naar mijn mening. Ook als je model af is, heb je geen sterke laklaag en kan het sneller beschadigen... Gebruik het anders als tip voor je volgend model.

Hallo Erik,

De camo is mooi maar de beschadigingen vij heftig. Ik en benieuwd hoe dit eruit gaat komen na het bijwerken.
Welke verf heb je gebruikt als basis? Zelf werk ik met vele dunne lagen Tamiya en zet het dan in een sterke vernislaag (na drogen van de verf).

Groetjes!

hallo allemaal,

ja de verf, een goed leermoment voor mij. ik heb voor het eerst met tamiya en humbrol gespoten. ik denk dat ik iets te snel was en heb zitten aftapen verf die nog niet genoeg gedroogt was. ik moet nog een opnieuw bijwerken en dan neem ik meteen de overspray mee. maar eerst gaat de verf goed uitdrogen en is het wachten op het nieuwe decal setje. ik vind hem namelijk nogal goed gelukt en dus wil ik er ook een aparte decal set op.

groeten erik

Hoi Erik,

Vooral Humbrol moet je erg lang laten uitharden. Ik ken mensen die hier echt 10 dagen tot 2 weken voor uittrekken.
Zeker als je diverse soorten over elkaar gebruikt is dit belangrijk en ook met weatheren kan dit problemen geven zodra de verdunners erbij komen.

groetjes

Hallo Erik,

De strv 122 vind ik een mooie keuze als variant van de Leopard 2, onder andere vanwege het kleurenschema. Je schrijft dat de strv 122 eigenlijk een Zweedse Leopard 2A6EX is, maar dat is niet helemaal waar. De Strv 122 heeft elementen van de TVM Max zoals deze is ontwikkeld voor de update van de Leopard 2A4 en is daardoor een Zweedse variant van de Leopard 2A5 met die kenmerken van de TVM Max (zoals het frontpantser).
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Groetjes,
Raymond

Terug
Bovenaan