Steyr Tractor NR-227 Up-date, 21-09-2025.

Goeie keus want : coole rupstractor 😋

Happy Voorpret 🙂👍

Te lelijk voor woorden maar wat is ie mooi!!! 😎
Veel plezier ermee Peter.

Bijna september, iedereen al een beetje bezig met de voorbereidingen....
Leuk Peter, die Steyr.
Een model met veel mogelijkheden.

Ik ben me meer geestelijk aan het voorbereiden, het is een aanzienlijk lang geleden dat ik iets 1:35 militair gebouwd heb.
Vanaf die tijd meer modelspoor, RC-auto's, RC-Vliegtuigen en veel Wargaming.

Ergens vorige eeuw '96, PAK-wagen moet de laatste geweest zijn. Conversie n.a.v. een artikel in de Military Modelling destijds.

1_35 Italeri SdKfz 234_4 Pakwagen P02 (Small).webp

Ik weet dat ik toen ook met een Steyr bezig was in combinatie met een Nebelwerfer....
Waar die gebleven is.....iets met Joost....🙂

Mvg,
Hans

Ik vind m ook te gek. Grote kans dat ik m los van de groepsbouw evengoed aanschaf en bouwen zal. Hoop dat je veel fotos deelt maar vooral veel plezier van het bouwen zal hebben. Groetjes

Je kunt ook de nieuwere miniart kit afwachten, maar ik vond de italeri kit met houten cabine eigenlijk ook best wel een fraaie kit, met AM tracks en wat etchwerk voor het verfijnen van diverse onderdelen ben je al een heel eind

Hoi,

We zijn los, inmiddels de eerste onderdelen in elkaar gezet.

De kit met de inhoud.
11-standard-579nj1.jpg

De bouw is begonnen en we zijn gestart met het onderstel.
12-standard-c831g7.jpg

Hierna de cabine en het interieur hier van.
13-standard-qfjsy4.jpg

Ook de wielen gedaan, was wel even wat schoonmaak werk voor nodig.
14-standard-q6q1xb.jpg

We zijn lekker bezig met de Steyr.

Ook "stiekem" een begin gemaakt tijdens het wachten voor 01-09-2025 waar de Steyr Tractor straks voor komt te staan.
Je moet wat met het wachten tot 1 september maar nu begonnen met de Steyr.
Een klein vignetten waar de verlaten/achter gebleven Steyr Tractor een verweerde uitstraling gaat krijgen.

De opzet is een klein vierkant fotolijstje met een stukje muur en een vervallen gedeelte van een overkapping/schuur moet voorstellen.
Balsa foam als basis voor het muurtje, de rest is evergreen strip en hout.
De boom wordt gemaakt van aluminium draad.
20250813_170208-standard.jpg

Voorkant,
20250813_170229-standard.jpg

De golfplaten is aluminium tape in een mal gedrukt.
De boom is gemaakt van aluminium draad en afgewerkt met putty. Verder opgebouwd met zeeschuim plantjes.
20250818_100542-standard.jpg

Basiskleuren zijn van Vallejo.
20250820_110109-standard.jpg

De golfplaten zijn bewerkt met chipping medium van Vallejo en zout.
Zo ook het olievat wat er straks op komt.
07-standard-bwfhjb.jpg

Vooraanzicht,
08-standard-kyikhm.jpg

De golfplaten verweerd.
09-standard-gzz9w4.jpg

Het olievat,
10-standard-iwwk0t.jpg

Zo zijn we lekker bezig met dit kleine vignette.
Nu eerst maar eens verder met de old Italeri kit....

Peter

Mooie start Peter!
Ik weet niet in hoeverre je de accuraatheid van het model belangrijk vind maar de bak is bij de Italeri kit zo’n 0,5cm te breed!
Als je deze vergelijkt met de echte RSO zul je zien dat de bak te ver uitsteekt tov de cabine!
Heb deze kit destijds ook eens gebouwd en aangepast.
IMG_0203.webp
Nu is dit een vintage groepsbouw dus je kan ook laten voor wat het is!😉

Mooie start Peter!
Ik weet niet in hoeverre je de accuraatheid van het model belangrijk vind maar de bak is bij de Italeri kit zo’n 0,5cm te breed!
…..zaag er van voren tot achter in en 0,5 cm weghalen en weer tegen elkaar plakken …..

Zo zeg, de aanloop heb je heel goed benut met het maken van. ECHT HEEL mooi en weer een voorbeeld van het vele vakmanschap dat ik regelmati langs zie komen. Grappig dat je op de fotos moeilijk een grote in kan schatten, lijkt net alsof het landje niet groot genoeg is voor de tractor 😉 Schin bedriegt, maar ik kan niet wachten het eerste samenzijn van voertuig en dio te aanschouwen. Succes en plezier toegewenst verder.

Hoi,

We zijn weer een stapje verder en de uitdaging van Roger aangegaan.
Begonnen met de bak, deze is te breed in deze kit, dus de zaag er in.
De tafel lintzaag komt weer van pas.

15-standard-sotu87.jpg

Eerst de laadbak en daarna de zijkanten.
Ik heb de voor en achterkant in het midden ingekort, zo bleven de details links en rechts behouden.
De vreemde groef in het midden van de laadbak vloer laat ik zo, dit is straks met alle troep er in niet meer te zien.
Dit zullen we even technisch camoufleren....

16-standard-qd0lmz.jpg

De vervelende sink-marks in de zij platen ook maar aangepakt.

17-standard-s5bx7z.jpg

Eerst de voorkant gedaan. Links en rechts naast het midden 5 mm weg gehaald.

18-standard-y59rq6.jpg

Hierna de achterkant, dat was wat meer werk. Links en rechts naast de details in het midden weg gehaald.
De steun voor de krik weer terug geplaatst.

19-standard-5sp2o4.jpg

Met Evergreen strip de delen bewerkt en daarna de details verder opgebouwd.

20-standard-pyz4c6.jpg

De bak verder afgewerkt waar nodig met putty en de rest van de onderdelen geplaatst.

21-standard-mvd98j.jpg

Zo zijn we al een heel eind op weg....

22-standard-6ykj90.jpg

23-standard-w2wfl0.jpg

Dat was hem voor nu.....

Peter.

ziet er echt SCHITTEREND uit! complimenten voor het getoonde lef. De zaag in zo'n schoonheid zetten. ik vind het wat, maar pakt bij elkaar goed uit, dus missie geslaagd. Succes met het volbrengen van, maar na de getoonde en gemaakte stappen alle vertrouwen dat dat goed gaat komen. Groetjes

Thanks heren, we gaan voor messing.

Inmiddels begonnen met het frame voor het canvas doek.
Deze moesten dus zelf gemaakt worden i.v.m. de breedte die aangepast is van de laad bak.
Met een stukje messing staf 4 beugels gemaakt d.m.v. een mal waar ik ze omheen heb gebogen.

24-standard-b7csoi.jpg

Ik heb nog naar foto's gezocht maar kon nergens de uitvoering vinden hoe het gemaakt is zoals in de kit, heb alleen foto's gezien van vier losse bogen. De kits verschillen ook veel met elkaar, de ene keer zit het middenstuk boven de bogen, bij de andere kit er weer onder.
Hier vind je niet veel duidelijkheid in dus hou het aan zoals ik zag op enkele foto's van Steyr tractors tijdens WW2.
Zo heb ik het dus gemaakt, dus ook geen boven stuk om ze met elkaar te verbinden.

Nog ideeën voor het doek? Zit te denken om er een stuk op aan te brengen, moet toch ook nog wat te zien zijn in zo'n verlaten voertuig.
Ook eens kijken waar ik dit van ga maken.

25-standard-5ax9hc.jpg

Ondertussen ook door gegaan met de boom, deze komt achter het kleine muurtje te staan terwijl hij daar dan overheen hangt.

26-standard-olzm9i.jpg

Peter.

Hoi,

Begonnen met het canvas doek aan te brengen, dit is gemaakt van doek, geen magic sculpt deze keer, een soort dik papieren schoonmaak doekje.
Eerst het voorste gedeelte op de maat gemaakt van de messing boog.
Daarna heb ik het verlijmd met witte houtlijm.

27-standard-aslxqy.jpg

Verder bewerkt met een mix van water en witte houtlijm.
Dit een dag laten drogen en is inmiddels lekker hard geworden. We kunnen verder....

28-standard-wic755.jpg

Het tweede doek aangebracht een beetje op dezelfde manier en ook dit weer gepositioneerd met de mix.

29-standard-kl0009.jpg

Nog een derde stuk zo aangebracht dat het wat meer op een groot doek lijkt wat omgeslagen is.
Zie dat ik het hier nog iets moet aanpassen, komt goed...

30-standard-s0nai3.jpg

Ook aan beide zijde de covers gemaakt waardoor men naar buiten kan kijken.

31-standard-qbg83d.jpg

Zo is dit op deze manier gemaakt met de mix van water en witte houtlijm.
Dit kan nu lekker drogen en dan kan ik beginnen met spuiten.

Ik vind magic sculpt altijd het fijnste werken!
MS of glasplaatje uitrollen samen met veel talkpoeder
Dan deze op maat snijden en in delen aanbrengen!
Bekijk bijlage 54909
Tissue met houtlijm aanbrengen is ook nog een optie!
Als deze droog is nog verdunde Tamiya putty met Tamiya lijm aanbrengen!
Nog nooit gedaan maar lijkt me leuk om eens uit te proberen. Laat je het eerst wat stugger worden voordat je ermee aan de slag gaat of direct toepassen?

Nog nooit gedaan maar lijkt me leuk om eens uit te proberen. Laat je het eerst wat stugger worden voordat je ermee aan de slag gaat of direct toepassen?
Walter,
Ik laat het inderdaad eerst wat stugger worden!
Als je Magic Sculpt in het begin mengt is het nog wat plakkerig!
Er moet ook nog de nodige talkpoeder worden aangebracht alvorens je er een dun laagje van kan rollen.
IMG_0421.webp
Hier is de MS uitgerold en op maat gesneden IMG_0420.webpDit deel aangebracht of het framewerk en met een droge kwast in model gedrukt!
IMG_0422.webp
Als de andere zijde ook is aangebracht moet je de naad nog opvullen met MS en als deze is uitgehard glad maken met een scherp mesje.

Nu terug naar Peters Steyer!😊

Het ziet er goed uit Peter, maar ik vind de textuur wat grof ogen? Misschien kun je dat nog wat minder maken door een laagje surfacer of nog een laagje houtlijm?

Je kunt het ook verbergen door er verdunde plamuur over te schilderen.

Verder met de huif, het canvas cover en de structuur.
Eerst alles gereed gemaakt en de boel in de primer gespoten.
32-standard-14465n.jpg

Het cover oogde toch nog te ruw, ook na de primer, en heb dat dan ook nog bewerkt.
Eerste poging met verdunde putty.
33-standard-fu0abd.jpg

34-standard-6shzq2.jpg

Dat was nog niet helemaal naar mijn zin dus nog een poging gedaan met verdunde houtlijm.
36-standard-gkn2h8.jpg

35-standard-7k8sns.jpg

Het oogt wat vlakker, dikker doek ook en ben tevreden.
Wat ik nog wel miste waren enkele straps. Deze gemaakt van het zelfde materiaal al het cover.
37-standard-f2zj5z.jpg

Op naar de basis kleuren.... en nog even terug naar het kleine vignetten.

Peter.

Terug
Bovenaan