Stalingrad Diorama WIP update 5 september

Mijn volgende grote diorama gaat Stalingrad (de stad) worden.

Nou weet ik best dat dat een heel afgezaagd onderwerp is, er moeten duizenden dio's van gebouwd zijn, verreweg de meesten veel beter dan ik kan (oa Alex Reppink "Baptism of Fire", subliem !!)
Zal ik dus weinig punten mee halen.

Maar ik moet en ik zal, je kent dat wel.
Mijn nieuwe uitdagingen zijn:
- ruines en de rommel eromheen (heb er 2)
- een geloofwaardig kapotgeschoten pantserwagen
- de houdingen van de figuurtjes (ik heb zat duitsers en russen)
Ik moet het niet hebben van de Twenot-precisie(die kunde heb ik nog niet), maar dus van de compositie, het totaalbeeld op ca 30 cm afstand.

Tot nu toe toonde ik mijn dio's pas achteraf en slikte dan alle kritiek, misschien nu al van tevoren tips ?
Ik probeer (met de nadruk op probeer) zoveel mogelijk mee te nemen.

Mogelijke reacties:
- Wim je doet het heel aardig zonder ons, verras ons maar
- Wim, zoek alsjeblieft een andere hobby en laat de Twenot zoals het was
- Hey Wim, te gek ! Maar let vooral op.....() en ik wil je best helpen !
- Who cares ?... Stalingrad is al tig keer beter gedaan

Bouwgroeten, Wim

Re: Doodse stilte hier...

wim meesters zei:
...Mogelijke reacties:
- Wim je doet het heel aardig zonder ons, verras ons maar
- Wim, zoek alsjeblieft een andere hobby en laat de Twenot zoals het was
- Hey Wim, te gek ! Maar let vooral op.....() en ik wil je best helpen !
- Who cares ?... Stalingrad is al tig keer beter gedaan
- Ik ga eerst eens beginnen met grondig onderzoek, dan starten met het diorama en vervolgens de voortgang laten zien en vragen om tips

Ik zou voor de laatste optie gaan... 🙄

Hallo Wim,

Wanneer je de bij "modelbouw-scene" echt de diepte in duikt en je laat leiden door originaliteit aangaande een idee, dan zou er hier op het forum helemaal geen dio meer worden gepresenteerd. Voorbeeld? Ik heb al een paar jaar een "Bishop" op de planken liggen met het idee om gecombineerd met een ammocarrier een dio van te maken. Klinkt bekend? Zou goed kunnen, omdat het het winnende diorama was bij SMC in Eindhoven vorig jaar oktober. Alleen was het niet van mij....

Ik wil er maar mee zeggen dat je je bij een diorama idee niet te veel moet laten leiden door wat anderen vinden van het onderwerp.

Een tip die ik je wel wil geven is: maak een draaiboek! Hieronder een voorbeeld van zo'n draaiboek zoals ik dit heb gebruikt bij mijn laatste dio:
Bedford Blues:

doen:

Accesoires voor het puin uitzoeken.

Bij het maken van het diorama bij de hand hebben:

Ruïne
Accesoires puin
Kattengrind
Vloer ruïne
Palmboom
Stenen voor rotsen
Huishoudfolie
Gips, spatel
Voertuigen (Kübel & Bedford)
Tracks voor sporen
Banden voor sporen
Oud figuur voor voetstappen

Stappenplan:

Piepschuim vastlijmen aan lijst
Vloer plaatsen/lijmen
"Pootjes" van ruïne, hoek en pilaar inpakken met folie.
Ruïne tijdelijk plaatsen
Gips gieten. Denk aan voetstappen. Puin maken van gips, kattengrind & acesoires. Dit om de ruïne heen positioneren. Ruine verwijderen.
Dio verder afmaken door deel voor deel te gieten:
- Hoek plus puin.
- Pilaar plus puin
- Weg plus sporen (banden, tracks, voetstappen).
- Palmboom deel (denk aan rotsen/stenen)

En zo verder.... Je zal zien dat je m.b.v. dit stappenplan minder snel geneigd bent om af te dwalen in onnodige zaken.

Succes 😀 !

groeten, Richard.

O ja: "Baptism of Fire" is van Axel Repping, niet van Andre Teppers... Ere wie ere toekomt nietwaar?

Wim,

als ik je een tip mag geven: hou het klein. Daarmee kun je net zoveel leren, denk de compositie goed uit. Het helpt enorm wanneer je je laat inspireren door een foto.
groeten John.

en als je voor figuren gaat zoeken zou ik dat setje met de soviet tank riders van tamiya doen. eigenlijk is die voor op een tank maar de figuren zijn echt heel goed te gebruiken voor een hectisch straatgevecht.

groeten erik (die ooit nog eens zon dio wil maken)

Enkele tips uit SMF kamp:

Wat wil je maken/ uitbeelden? Welk verhaal moet het vertellen (diorama vertelt een verhaal). Of wordt het een vignet (verhaalloos).
Goed referentiemateriaal is belangrijk. Een foto van een omgeving is net zo belangrijk als foto's van een tank.
Als je het idee voor ogen hebt, ga dan nadenken over de invulling.
Meest gemaakte fout, vind ik, is dat men een voertuig bouwt en daar een dio omheen gaat bouwen.
Benader het andersom.
Veel gebruikte term bij SMF is: Wo ist de Bahnhoff? (waar is het station).
Daarmee bedoelen we de dio's die vaak doelloos wijzende figuurtjes hebben. Vertellen niets. (ja, we maken ze zelf ook. geeft ons meteen goed voorbeeldmateriaal tijdens d-day demo's 😀 )

Mooie tip van John v Pelt: probeer het klein te houden.
Ga schuiven met je voertuigen, gebouwen en pupkes. Gewoon even snel in elkaar zetten. Romp en kale toren. Gebouwen van karton etc.
Als je denkt dat je je setting gevonden hebt, kijk naar de balans. Heb je alles nodig om het verhaal tot leven te brengen?
Misschien kun je een gebouw lozen. Misschien ipv een Tiger tank een kleine 38t gebruiken. Zijn alle pupkes nodig?
Less is more is zo'n gezegde. Alles wat je niet nodig hebt, wieberen. Misschien kun je setting op die manier verkleinen.
Alle loze ruimte moet op een of andere manier opgevuld worden (vind men). Maar een verlaten olievat of jerrycan midden heeft ook geen meerwaarde.
Probeer door schuiven en verkleinen tot een ideale balans te komen. Denk eraan, je kan ook de hoogte in. Je hoeft niet alles vlak op de vloer te houden.

Houd het simpel. Een dio waar op 5 verschillende plekken wordt gevochten zijn in feite 5 losse vignettes en dat kijkt onrustig en ontbreekt vaak aan balans.
Probeer een element te hebben van Tjakka, dat is het. Ga daar dan ook niet omheen verzinnen.

De beste voorbeelden die ik kan verzinnen zijn de dio's van onze SMF-er Roy Schurgers.
Misschien kun je de kwaliteit niet benaderen (bijna niemand op onze club kan dat), maar hij weet precies de juiste balans en een Tjakka-gevoel in een dio te vinden.

Andere puntje inzake houd het simpel:
Ga niet megaveel spenderen aan PE enzo. Een tank met kwarttriljoen Aber onderdelen, Friuls, Alu loop en de hele ratteplan is, met name kaal, mooi om te zien. Maar met een laag verf nauwelijks tot geen meerwaarde in een diorama. Zeker als daar gebouwen en figuren omheen staan.
erik bakker zei:
en als je voor figuren gaat zoeken zou ik dat setje met de soviet tank riders van tamiya doen. eigenlijk is die voor op een tank maar de figuren zijn echt heel goed te gebruiken voor een hectisch straatgevecht.
groeten erik (die ooit nog eens zon dio wil maken)

Met alle respect voor Erik,
Dit verhaal staat precies haaks op wat ik hierboven schrijf. (Erik schrijft het zelf al, "als ik het zou doen". Maar Erik weet niet hoe de setting eruit komt te zien).
Figuren is nog wel lastigste, want dat moet uiteindelijk je verhaal vertellen. Kijk welke figuren je het beste zou kunnen gebruiken.
Ik ben zelf geen sculpter, maar een armpje anders of een setje benen van een ander figuur kan iedereen wel fixen. Een handje een kwartslag draaien doet soms wonderen.

Laatste tip:

Veel posten. Met name in het voortraject. Laat foto's zien van je idee. Je ruwe setting en sta open voor ideeen.
Een in elkaar geplakte tank laat iedereen zien (kijk eens mam, zonder lijmresten). Daar kan je dio niet maken of breken.
Een slecht uitgevoerd verhaal wel.

Balans, dat is het toverwoord.

Hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.
En anders, neem je spullen mee naar Overloon en wip eens langs bij SMF.

Grtz
Patrick Kamsma

meesten veel beter dan ik kan (oa Andre Teppers "Baptism of Fire", subliem !!)
Zal ik dus weinig punten mee halen.................... 😳

Zoals gezegd, X-man dio en een verkeerde invalshoek, punten zijn niet belangrijk, bouw je voor een medaille dan is dat niet goed, passie voor je gekozen onderwerp wel, pakt het je, vertelt het een verhaal wat je aanspreekt en je er ook nog inhoudelijk iets van weet is dat veel belangrijker.
Ik ben zo vaak aan giga dio's begonnen die nooit de eindstreep haalden, of wel maar niet op een niveau waar ik blij mee was en voorbij gingen aan het verhaaltje wat ik wou vertellen.
Wees eerlijk tegen jezelf, ga uit van je kan en wat je hebt aan spullen en begin daarmee, en geloof in de kracht van het plaatje.
Mijn ogen gingen open toen ik lang geleden Marijn's dio Godverdomme mocht jureren, strikt genomen onzin, een ontplofte Panther onder een bijna intact kerkraam, maar het was de kracht van het visuele wat het aannemelijk maakte en je overdonderde.
Ik zal nooit een Marijn of Per Olav worden, geen talent voor, maar als je bladerend door je boeken die ene foto tegenkomt die je bijblijft en indruk op je maakt ben je al meer gemotiveerd dan anders, en blijft het leuk vooral.
Bij Stalingrad is een compleet leger weggevaagd, (eigenlijk 2, maar goed) er zullen nooit genoeg dio's zijn om dat verhaal helemaal te vertellen, zoveel invalshoeken die nog niet geprobeerd zijn, de tractorfabriek misschien, de oevers van de Wolga met zijn chaos, dus gewoon doen wat je leuk vindt!

Groeten Rick

Allereerst excuses aan Axel Repping, die bedoelde ik ook, de verkeerde naam hing in mijn breintje.

Verder alvast bedankt voor de vele tips en aanwijzingen, daar kan ik wat mee.

Frank: research, ik heb uiteraard al tientallen foto's, films en bestaande dio's bekeken.
Ik wil niet perse een bestaande situatie uitbeelden, meer een zou-kunnen tafereel.

John: ik ken jouw mooie mini-dio's, dat kan ik echt nog niet, dus ik hou het op wat groter en ga wat meer voor de omgeving

Er hoeft geen prijs te worden gewonnen, dit is gewoon voor mezelf, maar we staan altijd open voor nuttige tips.

Richard: Mijn eerste opzet in de handige draaiboekvorm (kan nog wijzigen, ik laat alles los staan)
Ik heb:
- 2 L-vormige ruines die wel kunnen in die omgeving (1 huis, 1 fabriek)
- genoeg puin (steen, beton, metaal, kabels enz)
- 8 wiels pantserwagen die ik kapot ga maken (bibber...)
- ca 15 duitsertjes en 15 rusjes uit die periode, allemaal in gevechtshouding.
Hoef ik niet allemaal te gebruiken, ik denk dat van beide de beste helft voldoende is.

Patrick: ik hou het inderdaad goedkoop, het voertuigje had ik al, poppetjes heb ik van miniart, zvezda, tamiya en tristar.
Een verhaal hoeft nog niet eens, gewoon een mogelijke situatie.
Klopt wel dat er een balans moet zijn, dat wordt uitproberen.

De afmetingen kunnen zijn ca 60 lang en 30 of 40 diep als ik de ruines in de lange weg zet, meer als decor.
Voordeel is dat ik dan niet veel aan de binnenkanten hoef te doen.
Misschien leuker als ik ze tegenover elkaar zet, of asymmetrisch, dat moet ik nog proberen.
Moet ik wel de ook binnenkanten doen, meer werk.

Het draait dus niet speciaal om een voertuig, of een opvallende situatie met een pakkende naam, gewoon een ordinair straatgevecht op korte afstand, zoals er veel zijn geweest. Het zal eind september 1942 zijn, dus nog geen winterkleding.
Ergens in stalingrad-noord waar je veel fabrieken kunt verwachten.

Ik schat 3 tot 5 maanden bezig te zijn, en ja ik maak mijn dioramas altijd af (dit wordt mijn 8e).

Te doen: ruines schilderen - metalen dakresten maken voor fabriek
Puin maken
Dan schuiven met de stukken tot een aardig beeld en bepalen waar en wat.
Figuurtjes waar nodig aanpassen (houdingen !) en schilderen
Pantserwagen wrecken.
Afwerken

Gedurende de bouw zal ik regelmatig wat foto's posten en jullie opmerkingen meenemen.

Hier alvast de 2 ruines waar ik mee bezig ben.
Een is van gips, onbekend merk, de ander plastic van Miniart.
Ik zelf vind dat het gipsexemplaar veel beter "oogt". Geslaagd roet van brand aangebracht en een postertje.

De bouw van de Miniart was geen makkie, de plakranden liggen buiten de muren. Bij weghalen krijg je dan weer enorme spleten.
Heb er heel wat putty en lijm ingestoken en is nog niet af.
Eerst beide gebouwen een flinke, maar wisselende donkergrijze wash gegeven om de voegen te vullen en wat tintverschil onder de stenen te krijgen.
Daarna een miljoen steentjes drybrushen met verschillende tinten rood, monnikenwerk.....maar goed elke dag een stukje.
Als de ruines af zijn, over een week of wat, laat ik het resultaat wel zien.
Als decor geen probleem, maar als ik ze anders ga positioneren moet ik ook de zijkanten en achterkanten onder handen nemen, ik weet nog niet of ik dat doe.

ruin_1.jpg

ruin_2.jpg

ruin_3.jpg

ruin_4.jpg

Re: Stalingrad WIP

Hier wat nieuwe vorderingen.

Ik heb voorlopig besloten om de gebouwen haaks tegenover elkaar te plaatsen, dat geeft wat meer 3-dimensionale diepte denk ik.
Konsekwentie daarvan is dat ik een gebouw ook van binnenwerk moet voorzien.

stal_1.jpg

Het schilderen van de miljoen baksteentjes viel nog niet mee, ik heb ontdekt dat de consistentie van de verf allesbepalend is.
Te dun en hij loopt in de voegen, te dik en je krijgt alleen een gekleurde klodder en verliest de structuur van de steen.
Hele klus nog, zo ongeveer drybrushen met natte kwast. Wel zijn kleurveschillen juist prima.
Maar wie vertel ik dat, velen hier kennen dat al lang 😱

Begonnen met restanten van de vloer, daar komen nog wat planken op. Het moet later uizien of er een bom doorheen gegaan is,
alleen wat halfverbrande resten over.
Er komt dan nog een rand van het dak: wat stalen profielen met resten golfplaat.
En niet vergeten dat de restanten hiervan op de grond moeten liggen !

stal_2.jpg

Ik heb een keur van duitse en russische poppetjes uit die periode in diverse aktie houdingen.
Ik werk er even niet verder aan omdat eerst het terrein maak en pas dan later zonodig hun houdingen aan, dat is het natuurlijkst.

stal_3.jpg

Onderstaande foto's geven een idee hoe het uit kan zien, echt metershoog puin.

sta_1.jpg

sta_2.jpg

sta_3.jpg

sta_4.jpg

Ha die Wim,

Ik zie dat je een oud "Escenart"-model op de kop hebt getikt. Ik wou dat ik hun "kerk-interieur" nog ergens kon vinden. Heb het ooit gehad, maar gips overleeft de meeste verhuizingen niet 🙁 ...

Tip: omdat het Escenart-huis dus van gips is en je van plan bent om "meters hoog" puin te gaan maken, zou ik om het gewicht onder controle te houden de basis van dit puin wel van piepschuim maken. De diorama's van jou, zoals ik die hier op het forum zie, hebben aardig wat afmetingen (en dien ten gevolge ook gewicht).

Succes.

groeten, Richard.

Hallo Richard,

Ik had geen idee welk merk dat gebouw was. Ik vind het wel heel goed, beter als de meeste plastic uitvoeringen.
Voor 10 euri overgenomen, mazzeltje dacht ik.

Ja de ondergrond wordt ook schuim, vooral omdat ik ook wat diepte wil hebben (granaat inslagen etc).
Dat gaat niet met een vlakke plaat.

Het gewicht maakt me overigens niet zoveel uit, ik was niet van plan er veel mee te sjouwen 🤣
Verder hou ik mijn dio's altijd demontabel, als het moet kan alles er los vanaf (kwestie van schroefjes ipv lijm)

Stalingrad Diorama WIP update 3-5-2011

Een week druk bezig geweest met de binnenkant van de ruine.

Er komt nog: rafelige dakresten van golfplaat (je ziet ze al ongeschilderd op de grond liggen)
Alles nog wat beroeten en vervuilen, ziet nog te clean uit.

Verder zijn alle opmerkingen en suggesties, blij of boos, welkom.
Dit is tenslotte mijn eerste binnenwerk ooit en andere ogen zien altijd meer.

Hier wat foto's:

ruin_5.jpg

ruin_6.jpg

ruin_7.jpg

ruin_8.jpg

Re: Stalingrad Diorama WIP update 6-5

Updeetje.
Dakresten gemaakt van metaalfolie en restant zachtboard tussenplafond.
Laat horen wat je er van vindt !

Ik speel nog met het idee om iets fabriekerigs in de hal te zetten, misschien een kapotte of omgevallen chemische tank.
Heeft die pijp ook nog een doel.
Kijken of ik iets geschikts kan vinden.

Aan de buitenkant ben ik begonnen met de metalen trap.

Daar heb ik brandende vragen over !
Ik wil wat verbogen leuningen ed maken, maar hoe buig je plastic enigzins natuurlijk als metaal. Ik snap dat het warm moet zijn, maar de fohn is te grof, kaarsje te kritiek.
Weet iemand hoe je plastic kunt buigen/verwringen zonder te breken of smelten ?
Alvast bedankt !

De foto's

ruin_9.jpg

ruin_10.jpg

ruin_11.jpg

ruin_12.jpg

Wim zei:
Laat horen wat je er van vindt !

Euh... indrukwekkend, dat bakstenen gevaarte 😱
De naam Stalingrad roept bij mij associaties op met wanhopige gevechten en hopeloze leefomstandigheden, temidden van puin en kapotgeschoten, gebombardeerde gebouwen. Zou best eens kunnen dat je die sfeer gaat vangen.
Wat je vraag betreft: besteed eens een paar penningen aan wat messingdraad, een halve tot een hele millimeter, en ga daar eens wat mee zitten experimenteren. Wie weet wat je allemaal ontdekt.

Groeten, en veel plezier nog met dit diorama!
Kanne

Hoi Kanne,
Ik was niet duidelijk genoeg, ik heb al een vrij mooie plastic trap (zie foto).

ruin_13.jpg

Ik hoop toch niet dat je verwacht dat ik alle spijltjes en balkjes met de hand van metaal ga maken ?
Mijn bedoeling was eigenlijk de bestaande plastic trap te "verbouwen", zeg maar verklooien.
Of is dat niet te doen ?

Overigens heb ik bij ieder dio al een bepaald beeld in mijn gedachten. Dat ik het technisch niet altijd kan overbrengen is een ander punt.....ik doe wel hard mijn best.

Met de adviezen van de betere bouwers van twenot in mijn achterhoofd: denk aan ieder detail, ook het decor.
Ik denk zelf dat alles zal staan of vallen met de dynamische houdingen van de poppetjes, anders helpt ook geen mooi decor.

Groeten, Wim

Re: Stalingrad Diorama WIP update 14-5

Weer wat vorderingen.

Nogmaals de setting: eind september/begin oktober 1942, weer is nog goed.
Duitsers zijn nog vol zelfvertrouwen en gooien alles in de strijd, "ohne Rucksicht auf Verluste".
Maar de Russische tegenstand wordt steeds feller en er wordt verbitterd gevochten om iedere meter.
Gevechtsgroepen stoten overal op elkaar tussen de ruines.

Overzicht van het slagveldje in wording: 2 gebouwen met pleintje ervoor.

ruin_17.jpg

Ijzeren wenteltrap. Lasplaatjes gescratcht voor de muurbevestiging, met boutjes uit loodplaat.
De trap mag wel verwaarloosd uitzien, maar niet "overdone", gebouw staat misschien paar maanden leeg, maar geen jaren.
Er komt later nog rommel op te liggen.

ruin_14.jpg

ruin_15.jpg

Binnen nog een chemisch vaatje geplaatst, gemaakt van een oude lamphuls. Geeft toch iets meer fabriek-idee.
Wat erin zat ? ja, inderdaad, dat zou kunnen.
Met putty wat grove lasnaden, tis tenslotte Rusland en niet zo goed afgewerkt.
De positie van een eerste figuurtje staat voor mij al vast: een Russische officier die zwaaiend met pistool zijn mannen vooruit brult.

ruin_16.jpg

De "lappen" die je op de grond ziet liggen zijn voorlopige puinberg-posities, keukenrol in water/lijm.
Ik kan ze nog verplaatsen/veranderen, maar dit geeft me een "waar en wat" ideetje.

Commentaar, zowel positief als negatief altijd welkom !

Groeten, Wim

Dag Wim,

de gebouwen vind ik in elk geval wel soort van indrukwekkend! Wat ik (nog) niet erg logisch vind is die buis (met aftakking naar het vat), die "begint" ergens (kapotgeschoten en zo, oké) en eindigt ergens. Kan natuurlijk ook daar kapotgeschoten zijn, maar zo dicht bij de hoek in het gebouw zou ik één of ander vervolg verwachten. Misschien is dat ook allemaal kapot, in dat geval zou je verwachten dat er stukken en brokken op de grond liggen, misschien nog op de één of andere manier een stuk tegen de muur of zo. Denk ik. Maar je bent nog niet klaar, dus nieuwsgierigheid (van mijn kant) naar de rest is wel aanwezig.
Lekker doorgaan!

De binnenkant is nu wel af.

Ik moet wel zeggen dat het puinstof op de foto's witter lijkt dan het is (bijna sneeuw), in werkelijkeid is het lichtgrijs.
Ook de glasscherven schitteren niet zo mooi als in het echt.
Jammer, zal wel aan mijn schamele fotografie liggen.

Bovenverdieping met restanten puin en glas
ruin_18.jpg

Op de grond alles wat eerst boven zat, overdekt met puinlaag.
Kanne: zie de rest van de pijp. Verklaring: de pijp volgde de hoek op dezelfde hoogte. Maar omdat daar de hoge ramen zitten hing hij aan het plafond met kabels en is dus mee omlaag gestort (Als je goed kijkt zie je wat kabel liggen)
ruin_19.jpg

Ook de trap versierd met glasscherven en puinstof
ruin_20.jpg

Omdat ik nog geen negatieve reacties heb gehad, ga ik ervan uit dat ik op de goede weg zit.
Dus vrolijk verder !

Re: Stalingrad Diorama WIP update 18-5

Kleine tussen update

Begonnen met de puinbergen, beetje refererend aan deze foto, voornamelijk onbestemd spul met hier en daar wat andere rommel.
(baksteen, hout, betonresten ed)
sta_2.jpg

Op schaal maak ik het tussen de 1 en 2 meter hoog, niet meteen overdrijven.
ruin_21.jpg

Desondanks zullen een aantal soldaatjes moeten worden omgebouwd tot halve bergbeklimmers.

Re: Stalingrad Diorama WIP update 25 mei

Hoi Wim,

nou als je een negative reactie wil lezen dan.....nee ook ik ga zeker geen negative dingen schrijven.
Ook al zie je verbeterpunten in een werkje breng je dit als POSITIEF kommentaar en altijd in respect voor de bouwer.
Het is heel eenvoudig om iets af te kraken maar vele malen moeilijker om op een duidelijke en open manier iets uit te leggen waarmee de ander zijn voordeel kan doen.

Zelf zou ik een zo groot en uiteindelijk zwaar diorama op een dikkere (bv MDF) plaat zijn gaan bouwen.
Ik blijf deze bouw zeker volgen en ben nieuwsgierig naar de figuren.

Willem

Hallo Willem,

Met negatief bedoel ik niet afkraken, maar de min- of verbeterpunten.

Gewicht valt nog wel mee 🙂 , het puin is een piepschuim stuk, dun laagje gips erover en maar enkele millimeters "echt" puin.
Er zit een lichte fineer plaat onder, waarom wordt later nog wel duidelijk.

"ben nieuwsgierig naar de figuren"

Ik zelf ook...........is een uitdaging 😕:

Groeten, wim

Hallo allemaal,

Ik heb de ondergrond/achtergrond zover klaar.
Op het pleintje nog een flink gat van een bom- of granaatinslag (Willem: vandaar geen MDF plaat. Het hele dio staat op pootjes en zo kan ik makkelijk diepte maken)
Nogmaals: het puinstof in in het eggie veel grijzer als op de foto's

Overzicht van links:

ruin_22.jpg

Overzicht van boven:

ruin_23.jpg

Front van huis, ook binnenin flinke puinbergen te zien:

ruin_24.jpg

Overzicht van boven, andere hoek:

ruin_25.jpg

Wie goed kijkt ziet in het midden een enkel eenzaam bloemetje.
Het symboliseert zoiets als: ook al maken mensen een hel op aarde, er is altijd een sprankje hoop.
Mijn persoonlijke toetsje.

Ik heb een paar heel mooie foto's die als achtergrond zouden kunnen dienen, MAAR: ze zijn wel zwart-wit.
Wat is jullie mening hierover ? Zou het toch kunnen ?

Dan heb ik ook het eerste figuurtje af. Het is een rudd Zvezda mannetje.
Ik moet zeggen dat ze qua detail vele malen beter zijn dan welk Tamiya mannetje ook uit de 70-er jaren.
Aparte gezichtsuitdrukkingen enz, best wel goed.

Nu moet ik wel aanstippen dat ik nog lang niet het hoge Twenot peil haal met mannetjes schilderen.
Olieverf moet ik nog leren, evenals vele andere technieken. Dit is gewoon met Revell acryl gedaan. Maar ik doe mijn stinkende best.
Wel heb ik het uniform met opzet wat vlekkerig gemaakt, het is per slot geen parade, maar Stalingrad.
Opmerkingen welkom !!

stal_4.jpg

Aanvulling: Bij dit licht zie ik toch nog twee kleine naadjes, op de linkse laars en de rechterschouder.
Ga ik verbeteren !

Tot volgende keer, bouwgroeten van Wim

Re: Stalingrad Diorama WIP update 2 juni

Hallo Wim,

Een paar zaken die me zo te binnen schieten:

- Wanneer ik de Escenart ruïne zie dan bekruipt mij het gevoel dat er een aantal enorme explosies op die binnenplaats zijn geweest, met als gevolg dat het huis van top tot teen onder het stof zit. Weet niet wat je hiervoor gebruikt hebt (gips, pigmenten, verf?), maar bij die hoeveelheden valt mij op dat het andere gebouw dan in vergelijking brandschoon is. Ook de propagandaposter die op de deur is geplakt is hagelnieuw...

- Naar mijn (persoonlijke :!: ) smaak is dit stof en dit puin veel te wit/grijs. Waar komt het vandaan? Zoals gezegd zijn de huizen bruinrood, het plein er voor kan van beton zijn geweest maar dat had waarschijnlijk ook niet deze kleur. Het is m.i. dus niet logisch dat deze huizen onder het witte puin zitten. Ik heb je ook nog niet over sneeuw gehoord dus dat is het ook niet. Ook het Miniart gebouw is bruinrood: wat meer roodtinten in het puin mag dus wel.

- Ik vind bij het Miniart gebouw de golfplaten zeer geslaagd. Hoe heb je deze gemaakt (of zijn ze zo gekocht?). Ik heb bij mijn plaatselijke modelbouwwinkel van die plaatjes gezien, maar die zijn me veel te duur (€20,00 voor één A4'tje...).

- Wat is je bedoeling met het grote plein voor de gebouwen? Ik hoop dat je daar nog één a twee voertuigen gaat plaatsen anders heb je veel loze ruimte, iets dat je bij diorama's moet proberen te vermijden. Wanneer je die voertuigen plaatst denk dan aan hoe ze daar gekomen zijn en waar ze naar toe zouden gaan: een voertuig dat zijn "kont" aan de kant van de gebouwen heeft staan is niet logisch, het suggereert dat het voertuig uit het gebouw komt terwijl daar geen gaten zijn die deze indruk rechtvaardigen. Ook de ruimte tussen de twee gebouwen is te smal om er een tank door te laten gaan. Aan de andere kant: wanneer de tanks met hun loop naar de gebouwen toe zouden staan geeft dat de indruk dat ze recht in een valkuil reden: geen tankcommandant zal zijn voertuig bewust een doodlopend plein opsturen wanneer dit enigzins te vermijden valt. Kortom: het lijkt mij de moeit waard hier eens over na te denken.

Ik wil geen afbreuk doen aan het vele werk dat je in je dio hebt gestopt. Er zijn zeker positieve zaken te bespeuren, zoals de algemene opzet/gedachte achter het dio, de sinistere somberheid die het uitstraalt en bouwtechnisch gezien het interieur + dak van het Miniart gebouw, maar ik zou het jammer vinden wanneer al dit werk een beetje "ondersneeuwt" (... 🙄 ...) onder een dikke laag stof.

Ik blijf 'm met belangstelling volgen 🙂 .

groeten, Richard.

Hallo Richard,

Bedankt voor je meedenken, daar kan ik wat mee 😀

Een voor een je vragen:

- Het fabrieksgebouw is niet echt zo schoon, er zitten de nodige vlekken op en gaten in, maar misschien nog een grijs/wit washje eroverheen.
- propaganda poster zal ik nog wat bewerken, goede opmerking.
- puinstof is grijs ophoogzand (uit de bouwmarkt). Eerst ondergrond natgespoten met houtlijm/water, toen met de hand laten vallen als echt stof.
- Het is niet zo wit als op de foto lijkt maar misschien toch een extra washje en wat meer kleur. OK
Als ik een echte foto vergelijk, zie ik toch ook vooral veel stof/puin, zie hieronder. Het is wel zwart/wit maar lijkt echt wat sneeuwachtig.
Dit is overigens Warschau, direct na bombardement, herfst 1939

bomb_1.jpg

- De (aluminium) golfplaat is door mijn dochter meegenomen uit Rotterdam, bij Harolds, kost ca 5 euro, toch niet teveel.

- Er komt idd een voertuig, en wel een kfz 231, 8 rad.
Dit is een 30 jaar oud sloopmodelletje van Tamiya. Ik ben net eraan begonnen, maar hij moet kapotgeschoten uitzien, wordt nog een hele uitdaging !
Hij past precies. Foto's volgen later.
Verklaring voor aanwezigheid: van een vroegere verkenningstocht, toen Stalingrad noch "veroverbaar" uitzag. Staat er dus al meerdere weken.
(vele wijken/blokken zijn vaker van eigenaar gewisseld, dus het is niet vreemd dat je overal duitse en/of russische spullen zag)
Overigens smeten de duitsers in deze fase alles er tegenaan zonder nog erg voorzichtig te zijn, de stad MOEST snel veroverd worden.

Een voertuig is voldoende, de rest van het plein wordt toneel van een infanterie aanval (ook een uitdaging).

Bedankt en groeten, Wim

Update.

Nav opmerkingen van Richard:
- de poster wat verfrommeld
- puinstof donkere wash gegeven
- aantal gevallen bakstenen verdubbeld
- fabriekgevel nog een vaal washje gegeven

ruin_26.jpg

ruin_27.jpg

Laat maar horen wat je ervan denkt !

Dan begonnen aan de uitgeschakelde en verlaten verkenner.
Hiervoor gebruik ik een oud sloopmodelletje van Tamiya, waarvan het schilderwerk niet deugde en diverse onderdelen afgebroken/kwijt zijn.
Er zat geen interieur bij, maar omdat ik open luiken wil, improviseren dus en wat geleend uit een sloop-234. Niet helemaal correct, maar beter als niets.
De fenders bewerkt met schampschoten en scheurtjes.
Lekke banden gesimuleerd met zagen, smelten en putty. Ik had ze graag nog platter, maar de banden lopen aan de achterkant niet door tot de velg, en ik stoot dan op een holte. Jammer. Maar je kunt ook niet verwachten dat onder al dat vuur de banden nog heel zijn.
Let op: Ik moet alles nog schilderen, dat is nog niet gedaan !!

pw_2.jpg

In de neus en onder de opbouw de 2 fatale schoten van 76 mm pantsergranaten, waardoor het binnenwerk ontwricht werd.
Ook hier : schilderwerk moet nog !!

pw_3.jpg

Referentie aan echte foto (mda eric Reits)

pw_1.jpg

Als slot nog een russisch soldaatje dat prima uitziet als hij gespannen en voorzichtig over het puin klimt.

man_1.jpg

Zoals altijd: opmerkingen welkom, het is voor mij ook de eerste keer 😱
En alle hulp is welkom.

Groeten, Wim

Re: Stalingrad Diorama WIP update 6 juni

Hallo allemaal,

Sorry voor de wat wazige foto's, ik ben nog aan het leren met macro's.

Eerste figuurtjes op hun plaats (geweer riempjes komen nog !)
Natuurlijk niet te vergelijken met Hurkmans, Pelt en andere kampioenen, maar acceptabel voor mijn nivo.

Omdat ik bij dit dio vooral de houdingen en setting van groot belang vindt, dus graag jullie mening !
Alles staat nog los, dus kan nog aangepast worden.

man_4.jpg

man_5.jpg

Groeten, Wim

Re: Stalingrad Diorama WIP update 11 juni

Hoi Niels,

Een groot project is niets anders dan 2 of 3 of 4 enz. kleinere projecten aan elkaar geplakt.
Kan dus iedereen en jij ook.
Ik vind het zelf fantastisch om voertuigen, mannetjes ed in een echte omgeving te zien, geeft meer gevoel voor dimensies en omstandigheden.

De moeilijkheidsgraad ligt bij het overbrengen van de omgeving en sfeer.
Daar ben ikzelf ook nog druk mee aan het experimenteren, nog heeeeeel veel te leren 😱

Groeten, Wim

Beste Wim,

Mijn enige en belangrijkste opmerking zal zijn om je in eerste instantie meer te focussen op de kwaliteit van de basishandelingen m.b.t. modelbouw! Als ik je figuren, ook al zijn de foto's dan wazig, zie is het eerste wat mij opvalt de nog vele flashranden/gietranden over de hele lengte van je figuren. De handjes die nog veel flash bevatten! Kieren bij de samengevoegde onderdelen van de torso/benen, etc.!!

Je voertuig heeft ook nog wel het nodige aandacht nodig, weet dat het plastic is en dat je dit dus wel heel voorzichtig moet behandel om een bepaalde battle damage te simuleren. Het heeft nu veel te veel het idee van een stanley mes erin zetten en ik heb battle damage. Ga dit meer subtieler doen met wat meer overtuiging!!

Probeer nu eerst eens netjes te gaan afwerken, ga daarna een simpele opstelling/setting doen en ga je vanuit die positie elke keer weer verbeteren!!

JW

Denk dat je eerst moet gaan zorgen voor een mooie afwerking van je modellen/figuren voordat je aan dit soort grote projecten gaat beginnen. Persoonlijk denk ik dat je een aantal stappen aan het overslaan bent. Ga terug naar het begin en ga eerst je 100% focussen op een mooie afwerking!!

Hallo J.W.

Bedankt voor je feedback, daarmee kan ik verder.
Ik zal de figuurtjes nog eens goed nalopen, zit idd nog wat vlees aan de handjes.
Ook een bilspleet, al zie je die niet na plaatsing, maar ok.
De naden over hele lengte zie ik niet ? Had ik toch netjes afgeschuurd dacht ik.

Over de kogelgaten, battle damage dus, daarvan is heel weinig referentiemateriaal te vinden buiten de foto die ik geplaatst heb.
Is gewoon een mooi rond gat met kleine scheurtjes eromheen (pantsergranaat). Bij een "normale" granaat ligt dat anders, dan ontploft de boel.
In de modelbouw is al helemaal niets vergelijkbaars te vinden.

Als iemand meer/betere foto's heeft, graag !

Wim, als je de foto's goed bekijkt zie je dat over de hele lengte van bijv. de armen nog hele flashranden lopen! Wat ik bedoel te zeggen met de battle damage is dat het nu veel te veel lijkt op snijden in plastic i.p.v. dat het een realistische look heeft/geeft! Denk dat je wat "moet" gaan zoeken op het net naar vergelijkbare modellen met schade en daar wat input uit moet halen!!

Als we dan toch bezig zijn met wat tips, maak juist weinig gebruik van je vijlen maar meer van de betere mesjes om flash etc. te verwijderen. Als je je foto's goed bekijkt zie je heel goed dat je op plekken te actief bezig bent geweest met vijlen. Daardoor ontstaat een diepte op plekken waar je aan het vijlen bent geweest. Als je met een mesje heel voorzichtig over dit soort randen heengaat haal je alleen dat weg wat je weg moet halen. Daarna evt. met een schuurpapiertje, de betere met heel fijne korrel, wat lichtjes opschuren.

Gooi het gemiddelde Gamma gereedschap uit je toobox en schaf het betere spul aan zoals:

http://www.scale-world.nl/e-store/products/269/?category=SWANN MORTON

Vlijmscherp maar het beste materiaal voor je hobby!!

Dit soort spul om te "vijlen" is ook een goede investering:

http://www.scale-world.nl/e-store/products/268/?category=MODEL DESIGN CONSTRUCTION

Tamiya heeft voor mijn gevoel de beste tang op plastic te knippen, kost je al gauw een 25,00 euro maar die gaat een levenlang mee (mits je geen metaal knipt)! Rob heeft hem even niet staan!!

Zoek je vijlen maak dan ook alleen gebruik van de betere kwaliteit en fijne korrel!!!

We kopen met elkaar altijd voor kapitalen aan dozen en gereedschap is vaak een bijprodukt!! Mijn advies aan velen zou zijn om dit juist om te draaien!!!!

JW

Hallo J.W.

Bedankt voor de input, anders leer je nooit wat bij.
Ik ga de mannetjes nog eens nauwgezet na, foto's komen mettertijd (als ik ook de macro's heb overwonnen)
Jammer dat hier in zuid-limburg geen clubje zit, had ik dat al lang gekund. Dichtsbijzijnd is Eindhoven, toch anderhalf uur rijden na een werkdag tot 6 uur...en je wilt ook nog eten ed.

Ik ga wel shoppen bij scale-world, mijn toolboxje vernieuwen. Betere mesjes en vijltjes zullen zeker helpen.

Toch nog een paar vraagjes als het mag:
ik zie daar een heleboel schuurblokjes, staafjes etc, lijken me toch onhandig als je onder oksels en zo wilt schuren ?
Maar er staat nergens een korrel bij, en uitgerekend fijn papier heeft hij niet ?

De kogelgaten: Ik heb ze niet uitgesneden met mes, maar met een 2 mm boortje. Als je dat omrekent is dat 70 mm werkelijk, dus nog een ietsepietsie ruimen en je zit goed naar 76 mm.
De enige echte foto hiervan die ik heb gevonden (na veel zoeken) is deze (van Eric Reits):

pw_1.jpg

Is gewoon een bijna geponst rond gat, met enige scheurtjes eromheen. Dat moet ik nog wat bijwerken.

We gaan door tot het goed is, groeten en bedankt !

Wim, als je nou eens de 2'e foto van je update van 6 juni bekijkt dan zie je bijv. over de hele lengte van de arm die naar beneden hangt een lijn lopen met flash. Ook het been wat in jouw handen zit kan je dit nog heel goed zien! Gelijk daarvoor ook een tip, het is natuurlijk een modelbouwzonde om zo je figuren vast te pakken! Ten eerste lijkt het niet op de foto, 2'e heb je altijd "vieze" vingers (lees dit figuurlijk) met huidvet/spullen die je aanraakt op je hobbykamer etc.! Met handboortje gaatje boren en mooie pin erin stoppen, vastlijmen en op houtensokkeltje zetten. (gaatje in sokkeltje boren) en als ie dan af is eraf halen, gaatje boren in ondergrondje en figuur erin zetten (met secondenlijm vastzetten)!!!

Het is natuurlijk zo dat je je figuren eerste helemaal schoonmaakt, vijlen/schuren etc. en dan vastplakken op de torso of ander onderdeel! Dus dan hoef je niet onder de oksel te schuren. Zit ie alvast dan puur kwestie van slim nadenken en evt. stukje schuurpapier vouwen zodat je erbij kan of de juiste vijl gebruiken!!

Je moet mijn tekst ook niet overal letterlijk nemen maar misschien wat meer naar de kern kijken!

Rob zijn voorraad raakt natuurlijk ook wel een keer op en dan moet ie weer bijbestellen! Maar je kan hem ook mail sturen natuurlijk!!

Elke bouwgroep van de Twenot is op eigen initiatief opgericht dus wat let je om bij jouw in de buurt een groep op te richten. Elk Twenot lid kan bij onze penningsmeester een ledenlijst opvragen en aan de hand daarvan kan je bijv. leden in de buurt benaderen met je idee!!! Niet alleen leerzaam maar ook gezellig en je leert weer mensen kennen!!

JW

Hallo,

Tijdje geduurd sinds mijn laatste update, en dat kwam niet door de vakantie (ik had juist wat meer tijd).
Maar ik besefte door terechte kritiek dat mijn nivo qua modern figuur bewerken/beschilderen ver onder de maat is (dateert van 30 jaar terug: kwastje erover en klaar).
Ik had wat ondersteuning nodig over hoe en wat.

En die heb ik ook gevonden, namelijk Richard Cramer van bouwgroep Ede !!
Bij velen hier wel bekend.
Hij was bereid tijd en energie te steken in een rol als een soort kwaliteitsbewaker/mentor.

Om te beginnen heeft hij een nauwkeurige lijst opgesteld van elementair gereedschap en hoe te gebruiken.
Dan heel goede toelichting op de nodige basistechnieken zoals die tegenwoordig worden toegepast.
Denk daarbij aan blenden/highlighten en shadowing met retarder, wegwerken van zelfs de kleinste spleetjes etc.
Maar ook algemene indruk en opbouw van een en ander.
En me bovendien nog enkele leerzame en interessante boekjes geleend.

Als allerbelangrijkste heeft hij nauwkeurig al mijn opgestuurde detailfoto's bekeken en zeer, zeer streng maar rechtvaardig ieder foutje eruit gevist, aangevuld met vele tips om het nog beter te doen.

Mijn dank daarvoor Richard ! Zonder hem was dit diorama vele malen slechter uitgevallen.

Dit maakt mij natuurlijk nog lang geen top, ik heb nog heel veel te leren, nog lang niet het nivo wat je hier en daar ziet.
Maar de figuurtjes voldoen in ieder geval aan de basisnorm, zonder grove fouten.

Bedenk dat 8 van de 10 russische figuurtjes Zvezda zijn en dus niet erg veel detail hebben. Door wat te spelen met tintverschillen ervan gemaakt wat mogelijk was.
De duitse figuurtjes zijn van hogere kwaliteit(Tristar, Tamiya etc) en dus ook een slag beter.
Hier en daar wat houdingen aangepast om betere dynamiek te krijgen.

Historie:
Eind september, de duitsers zetten met nieuwe reserves/aanvullingen een extra zwaar offensief in omdat Stalingrad nu toch snel moet vallen (denk aan de film stalingrad)

De russen houden verbeten stand (denk aan Pavlovs House) en passen een nieuwe taktiek toe:
zo dicht mogelijk bovenop de duitsers vechten, man tegen man. Daarmee wordt de duitse artillerie en luchtmacht geneutraliseerd. De russen vechten in kleine groepjes van 4-6 man, die elkaar kunnen steunen, maar ook onafhankelijk strijden.

De kfz 232 (verkenningsbataljon 14e Panzer Divizion).
Dit is rond die tijd een afgeragde bak zijn, die heel 1942 van Kharkov, door de steppen, tot stalingrad heel wat kilometers heeft gemaakt zonder pauze.
De 14e PD heeft rond die tijd inderdaad in het centrum van Stalingrad gevochten en is daar ten onder gegaan.

Ongeacht het gevaar en de grote verliezen werden gevechtsvoertuigen ingezet in de stad ter ondersteuning van de infanterie (ook door de russen trouwens).
Uiteindelijk is hij hier uitgeschakeld door 2 treffers van 76 mm anti-tank granaten en door de manschappen verlaten.

De foto's:

Bovenaanzicht
sta1.jpg

van voren
sta2.jpg

van rechts
sta3.jpg

van links
sta4.jpg

1e russische groep
sta5.jpg

2e russische groep
sta6.jpg

close up in fabriek
sta7.jpg

snipers op de verdieping
sta8.jpg

tegenaanval
sta9.jpg

tussen de gebouwen
sta10.jpg

achter de pantserwagen
sta11.jpg

mitrailleur
sta12.jpg

naast de pantserwagen
sta13.jpg

bomkrater van boven
sta14.jpg

overzicht
sta15.jpg

Hallo Philip,

Je zou best helemaal gelijk kunnen hebben !!

Maar ik werd geinspireerd door vele afbeeldingen waarop je tankriders ziet schieten vanaf de tank.
Al zijn de omstandigheden dan misschien wel heel anders.

Als leek lijkt me wat beschutting door die pantsertoren wel fijn, daarbij kun je wat verder over het puin kijken.

Nog meer meningen hierover ?

Groeten, Wim

Mij lijkt het ook onlogisch. Er hoeft maar een persoon op een hogere verdieping te zitten en je hebt een probleem.

En, als bemanning van de pantserwagen zou ik lekker (redelijk) veilig in het voertuig blijven zitten met alle luiken dicht, ze zouden maar eens een molotov-cocktail door een luik gooien.

GJ

Dat zijn er al 2 tegen.

Maar Geert-Jan, de pw is verlaten en de bemanning heeft al lang het hazepad gekozen (na 2 treffers), via elke denkbare opening.
Dat heb ik ook aangegeven. Vandaar de open luiken.

Meningen hieromtrent worden gewaardeerd en zeker meegenomen in de afronding !

Al zouden individuele zaken beter afgewerkt kunnen worden ... als geheel vind ik het helemaal super om naar te kijken. Of de mennekes nu goed liggen of niet, het geheel is zeer vermakelijk om naar te kijken. Volgens mij is dat ook een zeer belangrijk iets van een diorama en ben je daar volgens mij nu al zeer in geslaagd.

Gr,
Jeroen

Dank je Jeroen.

Dat is ook ongeveer de mening van Richard Cramer: nog lang niet perfect of af maar wel al de moeite waard.
Hij me een behoorlijke duw (zeg maar schop) in de goede richting gegeven, de rest moet ik zelf doen.

Bedenk dat dit mijn eerste nieuwe soldaatjes zijn (na 20 jaar) en de eerste ruines, en eerste voertuig waar ik wat aan doe buiten gewoon erop zetten.

Ieder dio is voor mij een leerproces, moet telkens beter.

Terug
Bovenaan