Stalingrad deel 2: De omsingeling [Eindafwerking 24-2-2012]

Hallo allemaal,

Omdat ik nog een maandje moet wachten met afronden van Stalingrad-stad ben ik alvast begonnen met deel 2: Stalingrad de omsingeling (operatie Uranus), 18 november 1942.

Het plan: een russisch boerenhuisje (leem, strodak enz) is het onderkomen van een Katyusha bemanning, op de vooravond van de aanval.
En zoals gebruikelijk voor grote gevechten drinken de mannen dan een flinke borrel wodka.
Als dan 2 tanks voorbijkomen op weg naar het front, wordt er even gestopt voor een slok en een bemoedigend praatje.

Ik heb: een 30 jaar oude Katyusha, een 15 jaar oude T-34 en een 5 jaaroude KV-1 (alles rudd).
Begonnen met ze eens grondig schoon te maken, opnieuw in de verf te zetten en foutjes wegwerken.

Bij de KV-1 ben al wat verder, die heb ik al flink en zwaar geweatherd, overvloedig roest, chips, vuil en vlekken. Lasrandjes toegevoegd etc.
Dat moet een veteraan voorstellen.
Later, als hij geplaatst wordt komt er nog flink modder en sneeuw op met pigmenten.
Daarom heb ik de tracks/wielen nog niet afgewerkt, alleen voorbereid (helaas de gebruikelijke dropveters)

De T-34 is schoongemaakt en heeft al een nieuwe grondlaag. Nog wat verbeteringen hier en daar (spleetjes etc) en dan weatheren.
Dat wordt veel minder zwaar als de KV-1, hij stelt een vrij nieuwe tank voor. Dus hier alleen bouwtechnische tips, schilderen moet nog.

Ik heb allerlei technieken toegepast: filters, washes, highlights enzovoorts, maar omdat dit voor mij allemaal nieuw is: graag
commentaar, ik doe er wat mee ! (vroeger was het gewoon kwast erover, klaar)
Bedenk wel dat ik alles met de kwast doe, dus geen airbrush tips aub.

De foto's:

stal2_1.jpg

stal2_2.jpg

stal2_3.jpg

stal2_4.jpg

stal2_5.jpg

stal2_6.jpg

stal2_7.jpg

stal2_8.jpg

stal2_9.jpg

Groeten, Wim

Re: Stalingrad deel 2: preview

Hoi Wim,

Je bent lekker druk doende met je verschillende russische projecten !
Wat op- en aanmerkingen over je voertuigen, hoewel sommige tips helaas wel inspelen op de toepassing van een airbrush. 😳

KV-1
Ik vind je weathering best mooi gedaan, alleen mis ik wat diepte in de basislaag. Ik heb het over pre-shading, hoewel dat mogelijk meer een modelverschijnsel is, waarbij we onbesproken afgespoken hebben dat er een pre- of postshading het gevaarte wat levendiger kan maken. De roestkleur wordt wellicht wat overdone gevonden qua hoeveelheid, maar qua tint vind ik het prima eruit zien.
Check ook de track-spanning. ik heb deze kit ook gehad en heb de welvingen bij de tracks afgedwongen middels ijzeren staafjes in de breedterichting door het voertuig gestoken, de trekkies omlaag duwend daar waar ze 'horen te hangen'. Verder chipwerk heb je heel subtiel toegepast (de zwart-grijze vlekjes, bijvoorbeeld voorop de tank)

T-34
Omdat dit voertuig nog in een eerder stadium zit dan de KV, lijkt je ook hier geen schaduweffecten te hebben gebruikt.
kijk ook even naar die kisten aan linker zijkant; het nodigt uit om de 2 strookjes zilver te schilderen omdat het vorm creeert, maar volgens mij zijn ook die 4 stripjes (2x2) gewoon houtskleur. De tracks vind ik ronduit drama; is dit een Zvesda-kit? Zelf ben ik momenteel bezig met een tamiya-T34 met losse tracks van maquette (van de oude voorraad). Ik raad je sowieso separate tracks aan ter vervanging van deze afzichtelijke stugge slierten !

Mogen we nog wat close-up shots van de T34 ?

Keep up the good works !

groet Frank

Hallo Frank,

Om te beginnen dank voor je commentaar, daar moet ik het van hebben.
Ik kan tenslotte Richard Cramer niet eeuwig lastig vallen, heeft het nu al druk genoeg met de baby 😀

Pre-shading is erg moeilijk met het kwastje, als bruin het trekt ooit eens een airbrush... 😢
De track spanning is een truuk uit de oude doos ( 😉 ), er zitten al 2 staafjes in. Ik wilde wel een derde, maar dan werd de druk te groot, helaas....

En goeie opmerking over de T34 kisten, tnx, had ik inderdaad gewoon overheen gekeken ! En het is inderdaad een Zvezda, goed gezien.

Tracks, ja ik weet het, dropveters wil niemand meer 😈
Maar "echte" tracks, Friul of zo, man die kosten meer als de kit zelf. Ik wil ze graag, maar dat wordt me te duur. Af en toe via V&A eens wat voor 5 euro, daar moet ik maar op wachten, kan tenslotte nog altijd.
Ik moet het maar verdoezelen met goed schilderwerk en veel modder/sneeuw.

Als de T34 verder is zal ik nog wat foto's maken, ok ?

Groeten, Wim

wim meesters zei:
...Tracks, ja ik weet het, dropveters wil niemand meer 😈
Maar "echte" tracks, Friul of zo, man die kosten meer als de kit zelf. Ik wil ze graag, maar dat wordt me te duur. Af en toe via V&A eens wat voor 5 euro, daar moet ik maar op wachten, kan tenslotte nog altijd...

Klopt Wim. Ik heb mezelf (ook) nog nooit weten te motiveren om Friuls te kopen, maar ik heb dan altijd een tevredenstellende resultaten weten te boeken met goedkopere alternatieven (zoals tracks van HobbyBoss, Maquette, etc). Dropveters zijn overigens niet altijd uit den boze; AFV maakt prima veters voor de duitse halftrack-afdeling, bijvoorbeeld. Een en ander wat betreft verbeterpunten hangt af van de productie-datum van jouw kits (KV-1 van Tamiya, Katusha van Italeri) maar ook het merk (Zvesda voor 2009; ik werd prettig verrast door hun MB4500-A en -R modellen)

Het aanschaffen van een compressor en airbrush is wellicht 1 van de grootste kostenposten die je kunt hebben, maar het is op een gegeven wel een onmisbare aanschaf. Het is een diepte-investering ! Aangezien je toch allerlei kitjes bouwt zonder friul-tracks, dan spaar je eigenlijk meteen voor een mooie brush 😀

groet frank

Weer een beetje verder.

Om te beginnen de track-doorhang van de KV-1 verbeterd:

stal2_10.jpg

De basis voor een russische hut:

stal2_11.jpg

Met dit als inspiratiebron:

stal2_15.jpg

Als extra leeropdracht voor mezelf bij dit dio: betere hoofdjes schilderen. Ik heb eerst geoefend op twee oude Tamiya mannetjes (1e en 2e foto). Nu bezig met een Dragon-hoofdje (3e foto).
Alles met Vallejo.
En ja, ik weet wel dat nog lang niet perfect is, maar voor een beginner vind ik het niet slecht toch ?

Sorry voor de mindere close-ups, ben nog niet zo goed daarin.

stal2_12.jpg

stal2_13.jpg

stal2_14.jpg

Alle opbouwende kritiek is welkom !

Ziet er zeker niet slecht uit, vooral het dragon hoofdje. Ik heb wel een cool pdf bestandje voor je wat ook wel behulpzaam kan zijn! Moet je maar ff pb'tje sturen als je interesse heb 🙂.

Greetz
Marf

Re: Stalingrad deel 2: De omsingeling

Hallo allemaal,

Ben nu ruim een maand bezig geweest met alleen maar gezichtjes schilderen. Dat is een van de punten die ik wil verbeteren.
Erg mijn best gedaan op shadows, highlights, blenden etc. De een is wat beter als de ander, hangt toch ook wel van de kwaliteit van de hoofdjes af.
Nog lang niet perfect, maar ik hoop dat vooruitgang zichtbaar is.

Verder ook eerste ervaringen met sculp opgedaan. Dat moest wel omdat ik bijna alle mannetjes opnieuw heb opgebouwd. Prima spul om stukjes uniform etc weer op te bouwen !

Uniformen en hoofddeksels moeten nog, dus daar maar niet op letten !

faces.jpg

Re: Stalingrad deel 2: De omsingeling

Dit gaat de opstelling worden.
Er is nog heel veel te doen: ondergrond, sneeuw, modder, hut, tanks afwerken, de Katyusha wordt nog helemaal gestript en opnieuw in de verf en nog veel meer details. Maar het idee is wel al duidelijk.
Zoals al gezegd, de KV-1 is een oude veteraan met de nodige kilometers. De T-34 stelt vrij nieuw voor en krijgt alleen nog wat lichte filters plus modder/sneeuw.
De mannetjes zijn vrijwel allemaal "herbouwd", heel wat lichaamsdeeltjes verwisseld om tot de goede houding te komen. Echte Frankensteins dus.
Schrik niet van het bezem-dak: wordt nog bijgewerkt en voorzien van sneeuw.

uranus_1.jpg

uranus_2.jpg

uranus_3.jpg

Voor geinteresseerden nog wat historische achtergronden (ik ben er nu toch mee bezig).

1) Het weer

Er lag wel al sneeuw in die dagen, maar het was nog niet echt "russisch" koud.
Erg dik was de sneeuw nog niet.
Al een paar dagen was het mistig, wat al aangeeft dat een koude- en warmtefront daar botsten.
De mist was zelfs de oorzaak dat Uranus al eens werd uitgesteld.

2) De Roemenen

De lange flanken van het 6e leger werden gedekt door o.a Roemeense troepen.
Zij werden door de Russen gezien als de zwakste plek.
Dit impliceert misschien dat de Roemenen "slechte" troepen waren.

Niets is minder waar !
In die periode beschouwde Roemenie Rusland als doodsvijand. Kort daarvoor had Stalin zonder vorm van proces een groot deel van Roemenie bezet en dat was niet vergeten.
De Roemeense soldaten vochten fel en waren zeker zo gemotiveerd als de Duitsers, zo niet meer.
Maar ze beschikten nauwelijks over modern materieel.

Het Duitse opperbevel was ook wel degelijk op de hoogte van de Russische troepenconcentraties op de flanken, maar nam het niet zo serieus.
Als versterking ontvingen de Roemenen een zwiek verouderde Franse PAK kannonnetjes van 47 mm, totaal niet toereikend om de zware Russische tanks te stoppen. Maar ook nog slechts 6 granaten per stuk ! Dus bijna niets...

Er werd als reserve wel een "Panzerkorps" Heim gevormd, maar dat mocht nauwelijks de naam korps hebben. De Duitse afdeling had een paar dozijn opgekalefaterde Pzkw III's, waarvan elke dag wel een paar uitvielen, alleen al door te rijden.

De Roemeense afdeling was voorzien enkele tientallen van de toen al zwaar verouderde Tsjechische T-38's, die echt geen partij waren tegen een Russische T-34.

En toch, ondanks zware voorafgaande beschietingen:

Tot verbazing van de Russen wisten de Roemenen de eerste zware aanval af te slaan !
En zelfs de tweede, nog sterkere golf werd afgeslagen door de fanatiek vechtende Roemeense infanteristen !
Pas bij de derde poging bezweken hun linies onder de overmacht, door zware verliezen en munitiegebrek.
De Roemenen deden nog wat ze konden: hun cavalerie wist met een felle tegenaanval zelfs de beruchte kozakken te verdrijven.
De Roemeense pantserdivisie van Korps Heim gooide zich in de bres en is vechtend tot de laatste man ten onder gegaan.
Ja en toen lag alles open, er was niets meer.

De Roemeense soldaten treft zeker geen schuld, ze hebben boven hun kunnen gepresteerd, maar waren "outnumbered and underarmed".

Re: Stalingrad deel 2: De omsingeling [update 5-12]

Mooi werk, Wim! Je zou nog wel meer diepte in de gezichten kunnen krijgen, door de hogere delen wat op te lichten en de diepe delen een bruin-rodige schaduw te geven. Heb je het dak van het huisje ook echt van een bezem gemaakt, of is dit op een andere manier gebeurd?

Groetjes,

Maarten

Hi Wim,

Begint een mooi geheel te worden! De KV-I is met die tracks prima zo. Een stoutmoedig idee zou zijn om de T34 van een whitewash te voorzien, daar heb je geen airbrush voor nodig. Je zou met witte pigmenten kunnen werken, ik heb alweer jaren geleden (toen ik nog modellen afmaakte) een flak voorzien van wit en lichgrijze pigmenten en met een kwast aangebracht, daarna met een klamme kwast naar beneden getrokken:

modelflak88a.jpg

Voordeel is dat je altijd weer wat extra kan aanbrengen of wegvegen. Ik weet niet of de haarlak met pigmenten zou werken?

Interessant stukje over die Roemenen! Uit welk boek is dat?

Eric

@Hallo Danny,
Bedankt, ga zeker mijn best doen

@Hallo Maarten,

Ik ben met je eens dat de gezichtjes nog lang niet optimaal zijn. Ik ben nog druk aan het experimenteren met allerlei techniekjes om mijn stijl te vinden, en al doende leert men toch ?
EEN ding heb ik wel al geleerd: ik weet nu waarom velen Hornet (of andere) koppies erop zetten.
Hoe beter het hoofdje, hoe beter het resultaat ! Echt.

Dak: het is/was echt een bezem ! Maar om het realistisch te maken heb ik uitgezocht hoe daken in die tijd werden gemaakt.
Bundels stro werden overlappend op een latwerk gebonden. Dat heb ik dus precies ook zo gedaan (zie de touwtjes hier en daar).
Oud riet is niet geelbruin maar grijs. Dat moet nog gedaan worden, plus de krulletjes eruit. Gelukkig komt er nog een laagje sneeuw op, dus kleine foutjes zie je dan niet meer.

@Hallo Eric,

Ik was ook al aan het overleggen om de T-34 wat "spannender" te maken. Hij is dan wel "recht uit de fabriek" (was ook vaak zo), maar toch...
Whitewash is een mogelijkheid, maar moet dan wel heel haastig aangebracht en slordig lijken (de kalk emmer en kwast ?)
Andere aardige mogelijkheid is een wet-look (mist, gesmolten sneeuw, modder etc). Lijkt me ook wel wat. Ik denk nog na.

De Roemenen: ik heb wel wat boeken, maar geen enkele gaat diep genoeg op deze materie in. Maar ik speur al een jaar het hele internet af op ieder feitje omtrent Stalingrad, en dan vindt je wel een en ander.
O.a een site met alle OKH berichten uit die tijd, een site met destijdse plattegronden van Stalingrad en nog veel meer interessants.
Helaas heb ik nauwelijks links bewaard.
Wat ik weet is een samenvatting/conclusie van heel veel documenten, feiten en foto's. Niet van een enkele bron.
Een aardige weet ik toevallig wel nog: Flames of War of zoiets.

Bouwgroeten, Wim

Leuk dat je echt met de historische kant bezig bent.
Dat voegt toch een extra dimensie toe aan het bouwen.
Onderstaand stukje tekst vind ik overigens een schitterende résume.

De lange flanken van het 6e leger werden gedekt door o.a Roemeense troepen.
Zij werden door de Russen gezien als de zwakste plek.
Dit impliceert misschien dat de Roemenen "slechte" troepen waren.

Niets is minder waar !
In die periode beschouwde Roemenie Rusland als doodsvijand. Kort daarvoor had Stalin zonder vorm van proces een groot deel van Roemenie bezet en dat was niet vergeten.
De Roemeense soldaten vochten fel en waren zeker zo gemotiveerd als de Duitsers, zo niet meer.
Maar ze beschikten nauwelijks over modern materieel.

Het Duitse opperbevel was ook wel degelijk op de hoogte van de Russische troepenconcentraties op de flanken, maar nam het niet zo serieus.
Als versterking ontvingen de Roemenen een zwiek verouderde Franse PAK kannonnetjes van 47 mm, totaal niet toereikend om de zware Russische tanks te stoppen. Maar ook nog slechts 6 granaten per stuk ! Dus bijna niets...

Er werd als reserve wel een "Panzerkorps" Heim gevormd, maar dat mocht nauwelijks de naam korps hebben. De Duitse afdeling had een paar dozijn opgekalefaterde Pzkw III's, waarvan elke dag wel een paar uitvielen, alleen al door te rijden.

De Roemeense afdeling was voorzien enkele tientallen van de toen al zwaar verouderde Tsjechische T-38's, die echt geen partij waren tegen een Russische T-34.

En toch, ondanks zware voorafgaande beschietingen:

Tot verbazing van de Russen wisten de Roemenen de eerste zware aanval af te slaan !
En zelfs de tweede, nog sterkere golf werd afgeslagen door de fanatiek vechtende Roemeense infanteristen !
Pas bij de derde poging bezweken hun linies onder de overmacht, door zware verliezen en munitiegebrek.
De Roemenen deden nog wat ze konden: hun cavalerie wist met een felle tegenaanval zelfs de beruchte kozakken te verdrijven.
De Roemeense pantserdivisie van Korps Heim gooide zich in de bres en is vechtend tot de laatste man ten onder gegaan.
Ja en toen lag alles open, er was niets meer.

De Roemeense soldaten treft zeker geen schuld, ze hebben boven hun kunnen gepresteerd, maar waren "outnumbered and underarmed".

Voor boeken over Stalingrad kan ik deze ten zeerste aanbevelen: http://www.leapinghorseman.com/

angriffx.jpg

Author: Jason D. Mark
Too often the visual aspect of the Stalingrad battle is portrayed using the same well-known images, and while most are no doubt stunning, their repeated use - with incorrect or misleading captions - adds nothing new to the record. Angriff:The German Attack on Stalingrad in Photos aims to rectify that. A rich cache of spectacular images is spread throughout collections across the globe. The photos used in this book have been gathered from a multitude of sources: military archives, photo libraries, museums, but most of all from private collections. The content of photos from these collections often portray the battle from the perspective of an individual soldier. Some of these photos certainly depict the stark reality of war but not every soldier saw action on the front-line. When all these private photos are combined, however, they form a montage and provide an insight into the lives of 6. Armee's soldiers. Furthermore, they often show periods of the battle that never fell within the viewfinder of a professional photographer. Every photo - including each famous image - has been painstakingly researched so that it is paired with a meaningful and accurate caption. In most cases, the location of the photo has been pinpointed, as has the date and unit depicted. This has enabled it to be placed in its correct historical, chronological and geographical context. While this process has cast a light on previously vague aspects of the battle, it has also debunked captions to many familiar images. If you want to see what Stalingrad was like from the German perspective, this book is for you.

• 368 pages on a high-quality low-sheen satin stock
• 285 x 217mm
• Hardcover only
• 700 photos

@ Hallo Philip

Mijn mening is dat als je historische taferelen bouwt, toch ook de historische achtergrond moet kennen.
Nu val ik echt niet over een verkeerd voertuignummer, een afwijkende periscoop, verkeerde schoenen of dergelijke details. Het hoeft ook niet precies zo gebeurd te zijn.
Maar in grote lijnen moet het "kunnen" wat je neerzet.
Is trouwens op zichzelf al een heel interessant aspect van de modelbouw, dat uitzoeken.

Overigens bestaan er meer misvattingen over bepaalde troepen.
O.a. over de Italianen.
Het is waar dat de gemiddelde Italiaanse soldaat weinig op had met Mussolini of oorlog, en dus slecht gemotiveerd was. Voeg dat bij verouderde bewapening en tactieken uit de Eerste Wereldoorlog, plus vaak arrogante officieren en iedereen beseft dat de gevechtswaarde niet al te groot was.
Denk aan het debacle tegen Griekenland en de eerste aanval op Egypte.

Maar er waren toch ook heel goede onderdelen.
Er waren de Bersaglieri en de parachutisten (Folgore !), dat waren betrouwbare elite-eenheden die zich dubbel en dwars bewezen hebben.

Maar ook de Italiaanse troepen die direct onder het DAK (lees Rommel) vochten waren zeer gemotiveerd.
Divisies als "Ariete" en "Trieste" hebben buitengewoon goed gepresteerd naar omstandigheden.

Een voorbeeld is o.a. de strijd om Bir Hacheim (een sterk bolwerk van het Franse Vreemdenlegioen).
De Italiaanse infanterie bestormde daar de muren, door prikkeldraad en mijnen, onder zwaar vuur, ondertussen "Rommel, Rommel !" schreeuwend !
En dat vaak in lompen, en met geweren van 40 jaar oud.
Zij vochten helemaal niet voor Italie of Fascisme, maar uit persoonlijke trouw aan hun (duitse) aanvoerder.

Dit soort achtergrond informatie vind ik zelf interessant, het geeft je een kijk op de "mensen", die de soldaten toch waren.

@ Hallo Ronald,

Er zullen zeker goede boeken zijn, maar zoals ik al heb uitgelegd: uitzoeken over de hele wereld is ook leuk ! (en het kost bijna niets 😀 )

Ha die Wim,

Ik vind het geheel een mooie Russische uitstraling hebben. Vooral het huis vind ik goed getroffen.

Even twee puntjes ter overdenking:

01: de Rus die (op de tweede foto) het meest rechts op de T34 zit lijkt te zweven. Nu begrijp ik dat de figuren nog niet vast zitten, maar even checken of ‘ie wel in een goede houding kan is niet verkeerd.

02: de opstelling van het geheel. Wanneer ik er van uit ga dat het hardboard onder het geheel de basis wordt, dan zou ik de schuur en de voertuigen meer in een diagonaal t.o.v. de ondergrond zetten. Hiermee creëer je een meer ruimtelijk effect.

Hoewel ik de laatste tijd weinig comments plaats (zowel bij jou als bij anderen) wil dat niet zeggen dat ik je vorderingen niet volg...

Groeten van een trotse vader 😉 ,

Richard.

Hallo Richard,

- Klopt dat enkele figuurtjes nog wat lijken te zweven.
Dat komt omdat er blue-tac onder zit om ze tijdelijk te fixeren. Tis maar 0,5 tot 1 millimeter, maar dat heb je goed gezien 🙂
Komt goed.

- Als je mijn dios een beetje hebt gevolgd, weet je dat ik altijd een speciaal effect probeer te bereiken (voor mezelf, ik kijk er tenslotte nog jaren tegenaan).
Ik heb al wat plannetjes, maar moet eea nog uitwerken/testen.

Enne....een vader die zijn kinderen wat bijbrengt mag best trots zijn

Hoi Wim, je bent lekker bezig zeg 😛 .

Wordt een fraai dio.. lekker vol, veel te bekijken ! Ook interessant met de historie erbij vermeld.

Het viel me op dat je de ogen van de koppies goed weet te plaatsen !
Niemand kijkt scheel..... knap werk.
KV-1 ziet er goed uit, dus de andere voertuigen komen ook wel in orde...
Huisje ook mooi gedaan !
Tot nu toe heb ik slechts één aandachtspunt : de blauwe tank-overall. Die ziet er op mijn monitor iets te blauw uit.
Beetje afzwakken richting grijs-blauw lijkt me beter. Verder weet ik even nix af te kraken 😉

Over de T-34 track : ik heb een setje plastic track-links van Dragon liggen die je mag hebben.
Het zijn wel early-tracks, dus weet niet of je ze wil gebruiken ? laat maar weten via PB.

Succes en veel plezier met bouwen en schilderen !!

Vrolijke groet 😀
Peter

Hallo,

Paar dagen vrij gehad dus veel kunnen doen !

Nou, dit was eigenlijk de bedoeling:

uranus_4.jpg

Maar dat is voorlopig dus mislukt 😢
Ik moet maar eens een echte fotograaf erbij halen om met de verlichting te experimenteren, het moet wel kunnen.

Om toch wat te zien, dus maar bij vol licht.

Ik wil een dunne laag sneeuw weergeven, wat nattig, als je erop trapt wordt hij al zwart.
Dat kennen wij in Nederland maar al te goed toch ?
De T-34 en Katyusha zijn heel licht verweerd, beetje vuil en vooral een nattige look, klam van mist enz.
Door de sneeuw en modder vallen de goedkope tracks van de T-34 niet zo op 🙂
(Pjotr vandykski: poging met jouw tracks: njet)

En Richard, ja ik heb de loopjes van de mg's uitgehold met 0,3 mm boortje 🙂

Omdat dit mijn eerste sneeuw is, zijn suggesties en opmerkingen welkom.

De foto's

uranus_5.jpg

uranus_6.jpg

uranus_7.jpg

uranus_8.jpg

Waarom de volgende foto's plotseling geel zijn weet ik niet, mijn camera doet met mij wat hij wil 😈
uranus_9.jpg

uranus_10.jpg

Wat ik zeker nog ermee wil:
- interieurtje voor de boerenhut maken
- dekzeil over de lanceerinrichting van de Katyusha (lijkt me logisch)
Nog niet eerder gedaan, wordt dus afkijken bij anderen en proberen.

Groeten, Wim

Re: Stalingrad deel 2: De omsingeling [update 13-2-2012]

Tanx Marf (als ik je zo mag noemen)

Brengt me toch naar de vraag hoe het met jouw Normandie project gaat.
Dat is stiekum ook eigenbelang, ik heb nog wat oude modelletjes uit die periode staan, smekend om een revival.
Ik kijk natuurlijk bij je af 🤣
Laat eens wat zien !

Bouwgroeten, Wim

Re: Stalingrad deel 2: De omsingeling [update 22-12]

So far so good Willem 😀 jammer van de trekkies, maar hee, niet geschoten is altijd mis.......

Heb 0,0 ervaring met sneeuw, dus geen tips van mij daarover.

De gele foto's zijn ontstaan door de instelling van de wit-balans (white balance).
Op een doorsnee digi-cam vind je camera instellingen als : gloeilamp, tl, daglicht.
Gewone gloeilampen geven gele foto's wanneer een daglicht instelling is gekozen.

Gele foto's kun je vaak een heel eind goed krijgen door in een foto-edit proggie te bewerken.
Beetje spelen met rood, groen en blauw en de kleurverzadiging kom je al een heel eind.
Misschien kan je hier iets mee.

Vrolijk groetje 😀
Peter

Tuurlijk mag je me zo noemen wim np 🙂.
Wat betreft mn falaise project ben ik bezig met de panther lichter te maken en het kleur contrast te verhogen met olieverf.
Een zeer tijdrovend klusje waardoor de moed me ff in de schoenen zakte.
Heb hierom een testrun gemaakt met een poppetje om technieken te oefenen voor ik aan de definitieve poppetjes gaat werken.
Dit ging eigenlijk zo verassend goed dat ik de moed weer heb gevonden om de panther weer verder te bewerken.
Ik zal snel fotos posten want ik zie dat mn topic op dit moment onderaan staat hahaha.

Keep up the good work
Marf

Afwerking Stalingrad 2:

Weer wat nieuwe experimentjes van mij op het pad van modelbouw.

Begonnen aan interieur van het hutje.
Alvast wat simpele armoedige meubeltjes gemaakt.
Rest van aankleding komt nog: gebruiksvoorwerpen, gereedschap, hout, keuken, potten etc.
En ja, de russische bedden waren op/om de schouw gebouwd, je snapt wel waarom.

Dekzeil over de Katyusha.
Je wilt tenslotte geen ijsbrokken op je lanceer-geleiders.
De vorm en plooien lijken me wel goed.
Maar de kleur twijfel ik.
Het zou khaki moeten zijn, de plooien met wat bruin, de highlights met wat zandgeel.
Is het niet wat te geel ? Misschien wat grijzer ?
Ik heb wel foto's gezien van de dekzeilen, maar alleen zwart/wit, dus ik heb geen idee. Tips welkom.

De foto's

uranus_17.jpg

uranus_18.jpg

Bouwgroeten, Wim

Goed bezig Wim !

En hier een paar kleurenfoto's met wat detail voor wat betreft de stof
voor een hoes of dekzeil :
http://mapleleafup.net/vehicles/softskin/15cwt.html

Gaat vooral zo verder :idea:

Vrolijke groet 😀
Peter

Hallo allemaal,

Interieurtje van de hut klaar !
Waar het boerengezin is gebleven weet ik niet, maar ik hoop dat het ze goed is vergaan.
Dit was toch wel frontgebied, dat regelmatig onder duits vuur lag.

Zoals altijd: verbetertips zijn welkom, tis toch mijn eerste interieur.

Overigens is hier en daar nog een beetje blue-tac te zien, dat wordt nog vervangen door lijm.

Totaalshot:

uranus_20.jpg

Schouw met draaipaal voor de kookpot
Er zit ook rode bietensoep in de kommen, is hier niet zo goed te zien.

uranus_21.jpg

Gereedschapjes, de zaag nog een beetje getand 🙂

uranus_22.jpg

Buiten ook nog iets gedaan

uranus_23.jpg

Bouwgroeten, Wim

Re: Stalingrad deel 2: De omsingeling [Eindafwerking 24-2-20

Retegaaf gedaan jouw inrichting 😱

Plezier met de laatste loodjes 😀
Peter

Terug
Bovenaan