Staghound (update: 13 juli)

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Hallo plakkers,

Gisteravond en vandaag een ondergrondje voor de staghound in elkaar geprutst. Het is allemaal natuurlijk materiaal uit de tuin en geschilderd met vallejo zwart en ss camo bruin (80/20) en vervolgens voorzien van enkele washes (ss camo bruin) en een pigmentwash met zwart en european dush van mig. De blaadjes zijn van plusmodel. De staghound is klaar en kan gespoten worden. De huls om de uitlaat is voor theewater en heb ik gecopieerd van Maarten Weers uit een voorgaande foc 😉

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.. Ikzelf zit er nog aan te denken om varens toe te voegen. De bronco kit is echt super. Nu nog hun lws 😉

Bas,
mooie ondergrond en zeer realistisch. Verder vind ik ook de staghound (italeri of bronco versie?) zeer geslaagd. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat.
Give me more!
Greetz
Eric

Eric Verberne zei:
(italeri of bronco versie?)
Gezien de post van Bas denk ik de Bronco kit 😉

@Bas: ziet er zeer strak uit. Realistisch grondwerk, mag misschien wel ietsje natter. Op de Stag zou ik nog iets modder toevoegen, aan de voorkant van de opbergbak aan de linkerkant.
Het loopje, is dat uit de kit? Of misschien armorscale?

Groeten, MartinD

Dat zier er goed uit!

Met Dominique´s opmerking...
ik heb ik niet het gevoel dat de "boompjes" bij de "blaadjes" passen

de blaadjes zijn net iets te groot qua schaal

...ben ik het niet helemaal eens. Jonge boompjes hebben doorgaans bladeren die net zo groot zijn als die van oudere bomen. Weliswaar qua aantal minder, maar wel net zo groot.

Misschien een suggestie: werk het blad wat er nu is wat meer weg in de ondergrond en leg er nog een laag bovenop wat er net zo uitziet als wat er nu te zien is. Daardoor wek je de indruk dat het bladerdek wat dichter is en er al even ligt, èn dat er in de buurt meer (grotere) bomen staan.

Verder niets dan lof.

Groet,

Kanne

Mooi ondergrondje. De bladeren icm de boompjes vind ik prima.
Zelf zou ik echter geen groot boompje voor het voertuig gezet hebben. Als er iets voor staat dan liever iets kleins.

Weet je al voor welke eenheid de wagen wordt?

groeten Maarten

Dank jullie voor de feedback en wat antwoorden.

@ Eric: Het is de bronco versie. Hele leuke kit om te bouwen, met goed detail en geen flash. Ik moet er wel bij zeggen dat de kleine onderdelen soms kleiner zijn dan de aanhechtingspunten aan de gietramen, dit is niet echt handig...

@ Dom: Wat je zeg t klopt, maar de takken op het ondergondje zijn niet de "bomen" waar deze bladeren vanaf komen. Een eik of kastanje ziet er wel wat anders uit 😉 Ik had natuurlijk een grote boom erin kunnen plaatsen maar hiervoor vind ik het ondergrondje te klein. De struiken zijn erin gezet om een bosachtige situatie weer te geven.

@ Martin: De bronco kit is ootb, dus de loop ook. Verder ga ik geen modder meer toevoegen. Tijdens het verweren komt dit helemaal goed.

@ Kanne: dit wil ik nog gaan doen, maar mijn blaadjes zijn op. Ik zal hiervoor eerst nieuwe moeten bestellen.

@ Maarten: een canadese uitvoering. De kitdecals zal ik hiervoor gebruiken en dit is een 12th Manitoba Dragoons voertuig.

@ Petr, Thanks for the nice comments 😉

Ziet er mooi uit, Bas. Ik heb helemaal niks erop aan te merken, behalve dan dat ik de modder onder de spatborden iets tè vind; zo'n grote kluit modder zou eraf vallen, denk ik. En... hoe heb je de modder op het grondplaatje nou precies gemaakt? Natuurlijk materiaal, zeg je. Is het dan wel stevig genoeg? En kruipen er na verloop van tijd geen beestjes uit? 😀

Hallo Eelke,

De modder in de wielbakken zie je na plaatsing van de wielen niet veel meer van. Dus ik maak me daar niet echt zorgen om 😉

De modder bestaat uit, tuinzand + natuurlijk residu, houtlijm, klimopwortels (heel fijn spul), plamuur, houtlijm, terpentine, water, statisch gras en vezels die gebruikt worden in de treinenhobby.

De houtlijm en de plamuur maken het steenhard. Het is allemaal gezeefd en gedrrogd, dus de beestjes zijn er wel uit 🙂

Groeten,

Bas

en een update. Hij is gespoten met humbrol 159 en opgelicht door er geel aan toe te voegen. Door deze verf is heel wat glans lak toegevoegd ten behoeve van het aanbrengen van de decals. Toe zijn de decals aangebracht en vervolgens gesealed met parket plus. Daarna is een filter aangebracht met warmgrijs olieverf. Nog een dagje laten uitharden en het feest kan beginnen. Mijn eerste od voertuig verweren 🙂

DSC00102.jpg

DSC00101.jpg

DSC00099.jpg

DSC00100.jpg

DSC00103.jpg

DSC00098.jpg

Ha Bas,

Je bent weer helemaal back in business hé? 😈
Ziet er goed uit hoor. Alleen al die felle decals doen me de neiging krijgen om er ook zo één te maken. Prima basis zo 😉

Groetjes!

Leuk dat je weer met deze bezig bent, Bas. Ik ben erg benieuwd naar de volgende stappen!

Ga je nog met bepakking aan de slag? Vooral in de strijd om (jullie) Oost-Nederland waren Staghounds vaak uitgerust met talloze kisten en canvas handel.

succes, Alex

Bas, 'k heb deze doos ook op de plank staan voor een toekomstige bouw, vandaar mijn nieuwsgierigheid naar dit draadje.
Zo te zien kan ik me over enige tijd geheel gaan uitleven.
Hij is echt mooi strak en met de stowage van Resicast (twee uitvoeringen in één doos dus echt waar voor je geld) denk ik dat ik hier (met hulp van Twenot Zuid-Holland-Zuid) ook een mooi werkje van kan maken.
Ben zeer benieuwd naar je verwering e.d. graag dus veel foto's, text en uitleg.

Groeten, Willem

Hoi Bas, ik was al onder de indruk van je Panther en deze mag er ook zijn. Je hebt een erg mooie stijl vind ik. Zeer subtiel en erg overtuigend wat je hier laat zien de laatste weken!!

@ Boris: nog niet helemaal, ik ben nog heel wat tijd bezig met het huis. Dit modelletje voorzien van verf, decals, lak en filter was maar 3 uur werk. Dit heb ik er tussendoor gefietst. 🙂

@ Alex: hier wil ik zeker nog wel wat baggage opgooien. Ik heb wel wat spul van resicast, maar hier kom ik later nog wel op terug. Ik heb hier uit een mil-mod voldoende fotomateriaal van. Soms lijkt het wel een ezel.

@ Willen: Hij bouwd goed weg, hoewel je sommige onderdelen wat stevig op zijn plek moet houden om alles goed uitgelijnt te krijgen. Ik ben benieuwd naar jouw model.

@ John: bedankt, ik probeer steeds weer wat nieuws uit en dat valt me meestal niet tegen. Van de "tegenslagen" valt weer een hoop te leren 🙂

Ziet er prima uit, Bas. Die felle markeringen tegen de drab achergrond herinneren me er weer aan wat ik zo leuk vind aan Britse voertuigen 8). Ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken.

@ Eelke: dat klopt ja, engels kan wel leuk zijn 🙂 Ik heb al een volgens project klaar liggen; een cromwell van tamiya met alles erop en eraan (nog bedankt John!).

@ Kristof: gewoon doen, waarschijnlijk valt daar vwb de verwering met stof veel meer uit te halen dan panzergelb. De JS is daar wel een voorbeeld van.

En een update: foto's zijn niet je van het, maargoed. In het echt oogt het verfijnder. Ik heb met photoshop nog een beetje de kleur proberen te herstellen. Volgende week even foto's posten met goede belichting.

Verwering is met vallejo gedaan. Vorm van mapping, filters en chipping met uitsluitend groentinten. Het hele voertuig wordt op een dergelijke manier aangepakt, waarna filters en pinwashes volgen van olieverf.

DSC00125.jpg

DSC00119.jpg

Ha Bas,

Ziet er interessant uit die gecombineerde techniek. Goed resultaat ook hiermee. Ik ben wel benieuwd hoe het er in het echt uit ziet. Ik heb zelf nameijk nog nooit met Vallejo geweatherd. Misschien eens proberen 😉 .

Groetjes!

Hm... hm... ik zeg het niet graag, maar mij overtuigt het nog niet echt 🙁. Maar met een paar extra stappen wordt het misschien heel mooi. 🙂

Jammer genoeg is foto's maken niet mijn sterkste kant. Bedenk wel dat dit pas de basislaag wordt voor de verdere verwering. Ik heb al een aantal keren eerder een model voor me gehad in eenzelfde stadium en het is meestal ( 😀 ) goedgekomen. Over dit model komt nog een dikke laag modder en stof, dus het kontrast wat nu nog over done is, waar jullie zeker gelijk in hebben, komt dan goed uit. Juist deze tussenpostings zijn dan belangrijk, want anders komen de vragen van hoe hedde da gedan. 😉

misschien heeft iemand er wat aan.

gegroet

update:

de eerste washed met van dyck bruin zijn aangebracht. als het hele voertuig hiermee is voorzien volgt de modder en stoflaag. Dan verwacht ik dat het stof dmv de zware washes het juiste contrast gaan geven.

DSC00173.jpg

DSC00172.jpg

DSC00171.jpg

Ik weet het van de foto's. Ik heb nog geen goede verlichting thuis beschikbaar. En op mijn kleptop heb ik nog geen photoshop om de levels bij te stellen.

Hier moeten jullie het mee doen 😈

😉

Terug
Bovenaan