SS.Pz.Abt 501 “tiger in the mud”

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Nu het wachten is op de omlijsting van sherman dio en ik hier even niet mee verder kan ben ik maar alvast aan iets nieuws begonnen!
Het wordt een köningstiger van SS.Pz abt 501 in Hongarije Maart 45.
Zoals veel tanks gedurende deze periode is deze weggezakt in de modder die ontstaan is door de smeltende sneeuw.
Wanhopig staat de crew met wat te nu te doen!
Ik heb de KT gebruikt van Dragon en onderdelen van de Meng kit.
Clamps zijn van MJ Miniatures.
Hier een schets van het idee en de eerste stappen van de bouw.
Bij de Meng kit zitten 2 soorten beschermkappen voor de uitlaat( zie foto), weet iemand welke ik moet gebruiken voor een later type?

Groet,

Roger
D04EC4A7-FD1F-4FDC-B9FD-35357552ED20.jpeg9199C466-E896-42A0-B921-631D8A3DB7FC.jpeg

Bijlagen

• 53E6D467-6B09-4D63-B027-F73E80F153D8.jpeg
    53E6D467-6B09-4D63-B027-F73E80F153D8.jpeg
    75,8 KB · Weergaven: 19
Voor zover ik het na heb kunnen gaan zijn de beschermkappen niet tijdsperk afhankelijk en kun je ze willekeurig door elkaar gebruiken. Was, maar heb dit niet kunnen verifieren, gieterij afhankelijk😉

Ha, weer terug naar het bekende 😄
Wordt weer een mooie en kijk uit naar wat je met de KT gaat doen! (Heb er nog een in de stash, weet nog niet voor welk scenario...ooit... )
Is dit verhaal gebaseerd op een daadwerkelijke gebeurtenis (Tekening a la Mirko...!)?

Benieuwd hoe je de modder gaat aanpakken

Gr
Erik

Hi Roger,

OK ik dacht al hij zal toch wel een keer een Tiger bouwen 😉 Die gegoten afschermkappen hebben wel 2 uitstulpsels aan weerzijden, vermoedelijk om ze op te kunnen takelen. Die zijn simpel te maken van wat plastic buis en de kop smelten. Zie eruit als een paddenstoel, zie diverse referenties. En misschien nog wat serienummers erop plakken, dit zag je ook vaak op deze gegoten onderdelen.

Mvg,

Vincent

Hallo Vincent,
Je zei : "Die gegoten afschermkappen hebben wel 2 uitstulpsels aan weerzijden, vermoedelijk om ze op te kunnen takelen."
Dat is volgens mij niet juist.
Onder de afschermkap waaraan die "knoppen" zitten, bevindt zich op de achterplaat een afsluitbare opening.
Hierdoor kon je een stang van de starthendel steken, waarmee de bemanningsleden vervolgens de tankmotor kon starten.
Er was een gemotoriseerde mogelijkheid.

1616583664565.png
Zoiets dus.
Cromwell Models had vroeger ook een uitvoering met figuren.

1616584054974.png

Laatst bewerkt:
Hi Hans,

Die bedoel ik niet, ik doel op de twee kleine uitstulpsels links en rechts ter hoogte van de de bovenste en middelste bevestigingspunten , zie deze foto van de Saumur KT. Kan zo geen close up vinden maar plaatje spreekt voor zich.

Mvg

Vincent

1280px-Tiger_II_mg_7802.jpg

Bedankt voor jullie reacties!

waar die uitstulpsels voor dienen weet ik ook niet!..ze zitten trouwens gewoon bij de Meng kit!
Erik, inderdaad schets is van M Bayerl!😉 Het idee is naar verhalen niet concreet naar een afbeelding!

Hallo Vincent,
Ik begrijp, wat je bedoelt.

Ergens staat mij het volgende bij :
In de Cromwell-tekening, zie je aan de Kübelwagen een motorgedeelte.
Dit motorgedeelte bestond ook als zijnde, los te monteren aan het achtergedeelte van de Tiger II (dus zonder de Kübel)
Omdat dit motorgedeelte te zwaar was en/of niet te houden was met enkele mensen, was er een voorziening om het te bevestigen aan de uitstulpsels van de Tiger II uitlaatstukken.

Het is slechts een vermoeden, maar misschien is het de moeite waard, om de vraag op een ander forum te posten.
Ik heb het op Axis History Forum geplaatst.

Grtz, Hans

Laatst bewerkt:
Rob,
Ik had de Meng kit nog liggen,het detailleerwerk van de Mengkit is van sommige onderdelen beter dan die van Dragon!
En wellicht nog de belangrijkste reden voor mij is dat ik het rode plastic van Meng verschrikkelijk lelijk vind!😬
Groet,

Roger

Hi Hans,

Dit motorgedeelte bestond ook als zijnde, los te monteren aan het achtergedeelte van de Tiger II (dus zonder de Kübel)
Omdat dit motorgedeelte te zwaar was en/of niet te houden was met enkele mensen, was er een voorziening om het te bevestigen aan de uitstulpsels van de Tiger II uitlaatstukken.

Dat zou kunnen, maar het meest plausibele lijkt me dat deze uiteinden (sowieso) gebruikt werden om de kap te hangen in lussen als deze verwijderd moest worden. Door deze zo te bevestigen kan dat gecontroleerd. Zonder kabel houd je hem geheid niet. Het is een hele jakomijner als je die los haalt, die wil je niet op je tenen krijgen 😛

Mvg,

Vincent

Terug
Bovenaan