So und jetzt was anderes Schnellboot S 100

Rob Swart

Algemeen bestuurslid
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Hallo allemaal,

Ik ben al weer enige tijd bezig met mijn laatste projectje, de Schnellboot S 100 van Italeri.
Omdat ik al sinds mensen heugenis lid ben van de Twenot en altijd met heel veel plezier de onderwerpen op dit forum volg lijkt het mij leuk om ook eens een bijdrage te leveren.
Hier komt nog bij dat er aardig wat zaken op een Schnellboot zitten die ook op het land werden ingezet, kortom leuke uitdagende combi.................

Omdat het een kit is in de bekende Italeri kwaliteit heb ik nog wat extra dingetjes aangeschaft:

Cammet - Kalottenbrüge
Cammet - EMC mijnen
Cammet - Rubber Dinghy
Lion Roar - Etching
Eduard - Etching

Eerst even een paar fotootjes van de huidige stand van zaken:

Fotootje van de badkuip in de boog:

De planken voorzien van een houtmotief
Deur vervangen. In de bouwbeschrijving staat de deur aan de zijkant (rompzijde) getekend. Dit klopt niet, de kuip werd vanuit de zijde van de kalottenbrug benadert.
Klinknagels en leidingwerk aangebracht.

2 cm flak boog geschut

Daar is maar weinig van over gebleven.
Ring en stoel compleet nieuw opgebouwd en beweegbaar gemaakt.

Nog een paar sfeerfotootjes

Dekluik

Het luik heb ik scharnierend gemaakt en komt uit de etching van Eduard.

Zo, dat was het nu toe, hopelijk komen de foto's duidelijk genoeg over.
Vragen, suggesties, opbouwende kritiek zijn natuurlijk van harte welkom.

Re: Schnellboot S 100

Op zijn Twenots GrrrrrrrrrrrGrommmmmmmm waterding is dat gelijk aan een vliegding of nog gevaarlijker 😕: 😕:

Rob

Welkom als alternatieve bouwer, maar mag ik je uitnodigen om ook eens ergens anders te kijken want ik denk niet dat je veel response krijgt op je S-100 in deze club van landrotten.
Kijk een bij
http://atlantikpirat.proforums.org/viewforum.php?f=12
of bij
http://www.modelshipwrights.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=130092&page=1

Dit is een door Arjan Wiskerke gestarte forum pagina waar we op dit moment bezig zijn met pagina 51 van vragen en antwoord op problemen bij het bouwen van de Italeri S-100.

Daar kun je voor je vragen of opmerkingen mbt de S-100 te recht Ik zelf ben ook bezig met een S-100 en heb ook de door je beschreven extra onderdelen hier liggen.

Groet Bert

Dat ziet er veelbelovend uit Rob. Een detail dat je wel zou moeten aanpakken is het deksel van de "Brunnen" op het voordek, het Italeri deksel is veel te groot. Zoals je op de volgende foto kunt zien moet het deksel binnen de magazijnhouders passen. Dit is overigens een detail dat de meeste modelbouwers lijkt te ontgaan.
PIC_2-13068.jpg

Groet,

Arjan

Nice!

Och, er is veel meer aan te passen aan de italeri S100.Ik heb hem zelf gestart als projectje maar dan als S39 zie:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-schepen/131968-schnellboot-s-38-1-35-a.html

Dit is, na gedegen research, mijn stukje 20 mm in de kuip:

img6623s.jpg

Leuk dat ze zo overeenkomen, de italeri versie is gewoon bagger.

Blijf hem in ieder geval volgen.

Gr. Frank 😉

Tom heeft er ook een op dit forum staan, hoewel niet echt 'geschikt' voor deze forums laten we het oogluikend toe, mede door de (1:35) schaal.
Jan

Hallo Arjan,

Bedankt voor je reactie, heb ik inderdaad compleet over het hoofd gezien.
Dus terug naar de boeg en de deksel opnieuw maken 😱 .
Mijn eerste optie was het aanpassen van de Italeri deksel. Op de foto kan je goed het verschil in maatvoering zien.
Omdat het me dat bij nader inzien geen optie leek heb ik uit polystyreen plaat materiaal van 0.5 mm dik een cirkel gesneden met een diameter van 39.5 mm en er een rand van 4.5mm breed uit 0.3 mm dik plaat.
Om de boel op zijn plaats te houden heb ik er een paar pennetjes uit draad er om heen gezet, krokodillen klemmetjes erop, en de bekende Tamiya lijm er tussen laten lopen. Lost het zaakje lekker goed op en krijg je een goede verbinding.
Voor de mannen onder ons die denken dat ik het geheel aan de plaat er onder vast heb gelijmd die hebben het lekker mis 😀 .
Dit is namelijk een plaatje PTFE, oftewel Teflon, hetzelfde materiaal als in moeders d'r koekenpan. Hier hecht echt niets aan, zelfs secondenlijm krap je als die droog is moeiteloos met je vingers vanaf.
Dit is trouwens ook een ideaal materiaal om op te solderen maar daarover later misschien meer.

Nog een randje er omheen lijmen en het dekseltje is klaar.

Nog wat opgekuist, en past precies.
Nogmaals dank voor je oplettendheid Arjan.

Marc,
Deze boten opereerden inderdaad (ook) vanuit IJmuiden.
Ik ben voornemens om een boot die vanuit IJmuiden opereerde te bouwen, waarschijnlijk de Lang die bij de overgave aan de geallieerden betrokken was.

Frank,
Die S39 is een schitterende uitdaging, veel succes, wil je mij van je vorderingen op de hoogte houden?

Voor de echte landrotten onder ons, ik heb gisteren m'n Tauchpanzer III van CyberHobby binnen gekregen.
Water in de tank, of een tank in het water 😀
Schitterende kit.

Fotootje van projectje dat al even stil ligt 🙁

Jan Peters zei:
Tom heeft er ook een op dit forum staan, hoewel niet echt 'geschikt' voor deze forums laten we het oogluikend toe, mede door de (1:35) schaal.
Jan

Dank je wel Jan en de andere Forum-Quardian-Angels...dit is echt een verrijking vind ik persoonlijk. Net als de figuren is het misschien niet direct tank-gerelateerd maar zeker wel een meerwaarde voor de hobby qua scratch-werk en achtergronden. Dus Driewerf Dank Dank Dank!
Vrolijk klotsende groetjes.

@frank, ik lees op dat andere forum iets over onderdelen laten etsen, doe je dit nog steeds ergens of weet je nog adressen daarvoor. ik heb namelijk een project waar ik met scratchen niet meer uit kom maar als ik onderdelen zou laten etsen zou mij dat enorm schelen, autocad kan ik leren via mijn broer.

Groeten erik

Martin, Erik en Arjan,

Bezoek navolgende link

http://www.ebay.de/itm/FOTO-SCHNELLBOOT-S67-2-Schnellbootflotille-KARO-ASS-WAPPEN-DETAIL-/320862568702?pt=Militaria&hash=item4ab4e640fe

Groet Bert

Dat deksel ziet er zo prima uit Rob ! Bert bedankt voor de link, eerlijk gezegd had ik ze gisteren al opgeslagen (ik kijk elke dag op ebay 😉 ). Kennelijk is ook Ritterkreuzträger Felix Zymalkowski kapitein van S-67 geweest. Hier nog wat info over S-67 (we hebben eigenlijk een eigen rubriek nodig om Rob niet in de wielen te blijven rijden 🤣 ):

Ärmelkanal 1942

--------------------------------------------------------------------------------
Die Hauptaufgabe der S-Boote im Ärmelkanal un der westlichen Nordsee waren weiterhin das attackieren der Konvois entlang der süd- und sdöstlichen Küste Englands. Auch zum anlegen von Minenfeldern waren die S-Boote weiterhin im Einsatz.
Am 11. März 1942 versenkte die 2. Flottille die "SS Horseferry", ein kleiner Frachter, östlich von Cromer. Drei Tage später versenkte S-104 (Oberleutnant Ullrich Roeder) im gleichen Gebiet den britischen Zerstörer "Vortigern" mit zwei Torpedos. Am gleichen Tag verlor die 2. Flottille S-53, welches bei Dover über eine Mine fuhr. S-111 sank nach einem Kampf mit der "HMS Guillemont".

Danach gab es eine längere Pause für die S-Boote. Es dauerte bis zur Nacht des 9. juli, als die 2. Flottille (Kapitänleutnant Klaus Feldt) neue Erfolge zu vermelden hatte: In der Bucht von Lyme attackierten die S-Boote S-48, 50, 63, 67, 70, 104 und 109 einen Konvoi und versenkten dabei einen holländischen, drei norwegische Frachter und den Trawler "Manor". Zusätzlich versenkte S-67 (Kapitänleutnant Felix Zymalkowski) den britischen Motor-Tanker "Pomella".

Groet,

Arjan

Hallo mannen,

Bedankt voor jullie leuke reacties.
Toch nog even de bekende puntjes op de i 😉
Ik ben nog even aan het stoeien geweest hoe dat ding op het dek bevestigd werd.
De nodige boeken en forums door geworsteld.............Atlantik pirat is een heel goede bron van informatie.
Op het dek zitten een viertal hoekprofieltjes waardoor de bemanning in staat was om hun vingers onder de deksel te krijgen en deze op te tillen zonder dat hun vingertjes (1/35 😀 ) gevaar liepen.
Uiteraard zit de deksel ook nog op de één of andere manier vast aan het dek. Naast het hoekprofieltje ontdekte ik iets in de vorm van een draadeindje met verstevigingsribben. Dat is het pennetje geworden. In tegenstelling tot het stukje hoekprofiel slechts op drie plaatsen. Beugeltjes op de deksel gelijmd en hup door naar de volgende halte.............

Tijdens mijn verhuizing, nu zo'n 7 jaar geleden, heeft mijn eerste Tauchpanzer III averij opgelopen. Toen ik van de week de nieuwe van Cyber Hobby binnen kreeg begon het weer te jeuken 🙂
Dus tussen alle acties aan de S 100 door probeer ik hem weer toonbaar te maken. Zodra dat gelukt is volgen er een paar fotootjes.

Nice, indeed.

Bij mij beginnen de vingers wat betreft de S-39 ook weer te jeuken maar ik schoot door in perfectie en dat breekt me keer op keer op, tevens heeft de S39 een klein aantal luikjes meer......

Repect voor je research, dat van die hoekprofieltjes was mij nog niet opgevallen. Kan ik mee pikken in de mijne.
erik bakker zei:
@frank, ik lees op dat andere forum iets over onderdelen laten etsen, doe je dit nog steeds ergens of weet je nog adressen daarvoor. ik heb namelijk een project waar ik met scratchen niet meer uit kom maar als ik onderdelen zou laten etsen zou mij dat enorm schelen, autocad kan ik leren via mijn broer.

Groeten erik

Nog niet zo lang geleden over gehad: http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=2&t=25895

Maar vergis je niet in het even tekenen, dit moet zeer nauwkeurig, negatief enz. enz.

Rob, heb destijds ook meerder boeken aangeschaft dus als ik iets voor je kan betekenen op het gebied van research.....
Wat betreft de geschiedenis in de lage landen is Schnellboote van Jac.C. Baart een aanrader.

Blijf hem volgen,

Frank 😉

He Frank,

Rob heeft dat bootje ehhhhhh boot mee gehad naar een bouw middag van nooerd-holland noord, en het detail en oog voor detail is ongekend hoog bij Rob.
Ik weet zeker dat dit ook wel lukt.

Gr Steven

Hallo medeplakkers......

Ik zou willen zeggen: back on track 😀

Hij is weer boven water!
In de tussentijd is dit kitje alweer 10 jaar oud, heeft uiteindelijk de verhuizing en een aantal jaren in een donkere doos overleefd.
Bij het 25 jarig jubileum van Twenot heeft dit dingetje toen nog goud mee naar huis genomen 😀 en kijken we nu alweer uit naar het volgende jubileum van de club.
De Tauchpanzer is gebouwd uit een resin ombouwsetje van New Connnection en de Panzer III G van Dragon.
Niks high tech of smart kit.............Dragon smeet in die tijd gewoon nog van alles in een doos en zette er een stempel III G op.
Aardig wat dingen aan opgepoetst en backdaten naar een III F.
Spare parts bleven na de bouw van zo'n kitje altijd voldoende over 😀
Het verschil met de nieuwe Tauchpanzer van Cyber Hobby zit hem, voor zover ik dat nu kan overzien, hoofdzakelijk in de dobber, links voor op de ketting afdekking.
Bij Cyber Hobby zit hij boven op het motor compartiment.
Kon het gewoon niet laten om hem te kopen, ik vind dit soort dingen nou eenmaal leuk.

Modelbrouwers groet,

Rob

Re: So, und jetzt noch etwas anderes: Schnellboot S 100

De Nebelkanne verdienden ook wat extra aandacht.
Het nodige leidingwerk aangebracht uit 0.3 mm draad. Hexagon Punch en Die Set benut voor het maken van de aansluitingen.
Een tweetal D-schakels en een draadje met draadspanner aangebracht om de zaak op zijn plaats te houden.

Begin gemaakt met de Nebelboje.
Laagsgewijs opgebouwd uit polystyreen buis en in een schroefboormachine nabewerkt, je moet toch wat 😀 .
Ik heb nogal wat gestoeid met de afmetingen totdat ik ze in de bijdrage van Arjan vond op het Model Shipwrights forum 😀 .

Ik heb in de tussentijd een redelijk idee gekregen waar de Nebelkanne en Nebelboje stonden maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Wat volgens mij ook niet klopt in de kit van Italeri zijn de rails voor de mijnen en ander tuig. Deze zijn in de korte uitvoering die ik tot nu toe op geen enkele foto van de S 100 ben tegengekomen maar wel op die van de S 38. 😢 Iets voor jou frank? Zal wel weer een leuk klusje worden om de maatvoering te achterhalen en te scratchen 😀 .

De torpedo's

De schroeven verdiende ook de nodige aandacht. Ik ze gemaakt uit sprue en en de schroefboormachine benut om ze taps te maken. Gaatje geboord asje er doorheen en de schroefbladen er weer op gelijmd.
Alle schuine gaten voor de bevestigingsbouten rondom heb ik opgeboord. De torpedo's glad gescheurd en met een polijstdoek gepolijst.

De staatvinnen vervangen door de set van Lion Roar, zeer goed in detail als je deze vergelijkt met de nodige foto's.

Wat ook heel goed bruikbaar is uit deze set zijn de zg. stoelen en beugels om de reserve torpedo's op hun plaats te houden.
In deze set zitten ook een aantal onderdelen voor het geschut in de badkuip op de voorplecht. Helaas zijn de ringen met klinknagels die rond de kuip zitten niet bruikbaar omdat ze 1 : 1 zijn overgenomen van Italeri, dus veel te klein.

Blikje in de stuurhut, de richtcomputer:

De nodige bedrading en verfijningen aangebracht 😀
De aangebracht etchings zijn een mix van Lior Roar en Eduart.

Zo dat was het weer even voor deze keer, vragen, opbouwende kritiek is altijd welkom 🙂

Modelbrouwers groet,

Rob

Hoi Rob,

Repect man,

wat betreft de torpedos verdient het pistool ook nog enige aandacht,

img0120ih.jpg

Het werkelijke pistool.

M.a.w. aanpassen of wegboren (met busje), dat van Italeri is gewoon mis.

Hier de mijne:

img3319gz.jpg
img3320q.jpg

Het mini propellertje voor het scherpstellen mist nog....

Gr. Frank 😉

Hoi Frank

Ik ben heel wat foto's tegen gekomen waarbij het pistool niet was bevestigd, transport, hangend in de touwen enz.
Wat wel zichtbaar is een hole kamer in schroefdraad om het pistool te bevestigen, dus heb ik de torpedo aan de voorzijde opgeboord.
Het pistool werd in veel gevallen pas als de torpedo in de buis lag bevestigd. In de haven werd dan iemand de buis ingejaagd om dit te doen, nou niet bepaald een lekker klusje 😢
Ik heb niet kunnen achterhalen hoe dat met de reserve torpedo's in zijn werk ging. Het lijkt mij niet bepaald een prettige gedachte om met twee op scherp staande torpedo's door de golven heen te ploegen.
Ik heb Baart er nog een keer op nageslagen maar die bied helaas geen uitkomst.
Heeft iemand nog suggesties?

Thankx in advance,

Rob

Vandaag is het stuurhuis aan de beurt.

Hier heeft Lion Roar z'n huiswerk redelijk goed gedaan. Wel moet je je referentie materiaal goed in de gaten houden, het is vaak net weer even anders 🙄 .
Als extra aanvulling heb ik de magazijnhouders voor de MG 15 uit messing plaat van 0.3 mm gebogen.
De twee stoeltjes met leuning en bijbehorende zwenkbare steunen blonken uit in afwezig en heb ik dus zelf gebouwd.

Zijkant van het stuurhuis, de deuren komen uit de etchs set van Eduard.
Zoals jullie zien is er een hele partij klinknagels op beland. Deze heb ik gemaakt met onderstaand setje.

Men neme een plaatje PUR 90 shore, dit is een synthetische rubbersoort, een boortje rond 0.5 mm en een stukje rond uit sprue. Het boortje boor je erin vast, desnoods met wat aanvulling van secondelijm, en klaar is je setje. Gaatjes prikken en daar zijn je klinknagel(tjes) 😀 . Kan je je centjes tenminste weer aan een model uitgeven in plaats van zo'n duur punch en die setje. Daarbij komt ook nog dat alle klinknagels een bolle kop hebben en dat lukt je met een punch en die setje nooit. De reden van de bolle koppen is heel simpel, tijdens het klinken vloeit het materiaal beter. Grotere klinknagels werden warm geklonken, kleinere koud. Mocht je ooit onder een oude (spoor) brug doorlopen dan moet je daar maar eens op letten.

Achterkant van het stuurhuis, wederom met de nodige aanpassingen.

Torpedo lanceer eenheid.
Treeplank is van Italeri, het overige etschwerk is van Eduard en home made.
Ik heb ook het veiligheidsventiel aangepast.

Onderzijde

Geweldig om te zien wat je eraan doet om die schuit te verbeteren...Echt genieten met een grote "G" !!!
Mooi werk! Succes verder. Vooral het binnenste deel is bijzonder fraai...en zoals altijd; eigenlijk zonde dat je er zo weinig van terug ziet straks. Maar gelukkig heb je er een serie mooie plaatjes van...

Hoi rob, waar zijn nu die vuurkorfjes die je op de bouwdag gesoldeerd hebt? Ik zie ze niet terug!

Hallo mannen,

Hierbij een paas update met, zoals plastisch omschreven, de vuurkorven. We kunnen we wel wat warmte gebruiken met dit weer 😢 .

Vooraan op de foto, van links naar rechts, zie je om te beginnen de Nebelkanne, dit is de grootste, daarnaast staat de uit messing plaat geknipte strip een gesoldeerde houder (vuurkrof 🙂 ) voor een duitse Nebelboje en dan weer een kleinere houder voor een Franse uitvoering. Deze "Boje" werden in geval van nood in het water gegooid om onder een rookgordijn te kunnen ontsnappen. De Nebeboje, groot en klein, zijn weer home-made omdat die van Italeri kant noch wal raakten. Nieuwe rails gebogen en gesoldeerd uit messing draad van 1,2 mm.

Het luik uit de Eduard etching is helaas niet bruikbaar omdat er drie lichtgaten in zitten. Het luik in de S 100 was vanwege productie vereenvoudiging zonder deze gaten uitgevoerd. Dus werd het weer home-made gebogen en gesoldeerd luik uit messing plaat, handgrepen uit draad van 0.5 mm. Het is weer gelukt om het luik scharnierend te maken. Om het luik te afsluiten een beugeltje uit 0,3 mm gebogen en zal ik nog even op zoek moeten gaan naar een slotje. Bij het instappen te vergemakkelijken zaten in de bovenste twee hoeken nog een paar handvatten, deze moet ik nog aanbrengen.

Tot de volgende keer,

Rob

Re: Schnellboot S 100 Update 2 cm flakzwilling

Hallo medeplakkers,

Hierbij een update voor de S 100, dit keer komt de 2 cm flakzwilling aan bod.
Het was weer een behoorlijke klus maar ik ben tevreden met het resultaat, tenzij iemand er het bekende gat in kan ...............

Ik begin maar met de sokkel.
Rek voor magazijnhouders toegevoegd gemaakt uit PS plaat 0.3 mm. Vergrendeling en spaninrichting voor hoogte verstelling onderhanden genomen.
Achter het handwiel nog een ring aangebracht met wat klinknageltjes erop.

Achterzijde schild.
Het schild is van Eduard, de bronskleurige onderdelen stammen uit de doos van Lion Roar. Op zich geen slechte combi, die jongens zouden meer moeten samenwerken 🙂 .
De stoel waar de 2 x 2cm flak in rust heeft ook een update ondergaan. Voor de oplettende onder ons, wat lichtgrijs is stamt uit de doos van Italeri.
Binnenzijde van de schoudersteunen voorzien van een rubberen oplegging die in een later stadium zwart zal zijn.

Het geschut vanaf de bovenzijde met update van vizier, magazijninvoer, magazijnen, loopjes.
Loopgeleiding gebogen en gesoldeerd uit messing draad van 0.8 mm.

Nog wat foto's uit helikopter perspectief

Volgens stap is de flak 3.7 cm, zal wel weer een aardige knutselpartij worden..............

Re: Schnellboot S 100 Update 3.7 cm Flak

Hallo mede modelbrouwers,

Hierbij een update van de S 100, dit keer de 3.7 cm flak.
Ik heb hem behoorlijk onder handen moeten nemen, maar ik ben dik tevreden met het resultaat.

Ik ben met het schild uit de startblokken gegaan. Hiervoor heb ik de ecthing van Eduard benut, de messing kleurige onderdelen stammen weer uit de set van Lion Roar.
Naast de opening voor de vizieren heb ik nog een extra verstevigingsrib aangebracht.

Een mooie schaalverdeling uit de etching van Lion Roar.

Nieuw evaluatie mechanisme voor zijwaartse bewegingen.

Aan boord van de Schnellboote werd gebruik gemaakt van mechanische vizieren. Dat houdt in dat ik de armen (wit polystyreen) en viziersteunen (messing gesoldeerd) heb moeten aanpassen.
Dit houd tevens in dat er geen accu zit onder de zitting van de "richtschutze".

Home-made hoogte evaluatie + vizieren + beschermkap uit messing plaat 0.5 mm.

Blik op het mechanische vizier.

Schild gezien vanaf de andere zijde, met extra spatscherm eronder.

De RAG (Raketen Abschuss Gerät) ontbreekt in de kit, again home-made aan de hand van de nodige foto's en tekeningen.

Zo, weer een hoofdstuk afgesloten in de bouw van de S 100........................verder met de brug.
Ik ben bezig met de bouw van de S 204 Lang die bij de overgave in Felixstone samen met de S 205 Ha-Ju op een behoorlijk aantyal foto's te vinden is.
Waar ik echter mee zit te worstelen is de radar. De FuMB 32 en 24 zijn duidelijk zichtbaar op de S 205 Ha-Ju, maar niet te herkennen op de brug van de S 204 Lang.
Weet iemand hoe dit zit?
Graag jullie suggesties / inbreng.

Alvast bedankt voor de moeite,

Rob

Hallo mannen,

Na lange stilte toch maar weer eens een update geplaatst.
Dat wil niet zeggen dat er in de achter liggende periode niets is gebeurd maar simpelweg omdat er veel meer werk in gaat zitten dan ik dacht.

Toch maar eerst even een paar mijntjes leggen..............

1004212e.jpg

Ik heb aan de ketting een kabel bevestigd die op zijn beurt via het huis op de kabeltrommel uitkomt.

1004216a.jpg

Kabeltrommel met geleiding en beveiliging

1004215wp.jpg

Fotootje vanaf de zijkant met zichtbare kettingen

1004210q.jpg

Op het dek

1004213t.jpg

Nog een keer, maar dan vanaf de andere kant.

De torpedo deuren..........

1004227bh.jpg

De afdichting rondom de torpedobuis was dusdanig slecht dat ik er van PS (evergreen) van 0.35 mm dik een nieuwe ring gemaakt met een hele............heleveleboel klinknageltjes.

1004230g.jpg

Nieuwe behuizing gemaakt voor de "deuropener".

1004232.jpg

Deurtje dicht...............

1004231l.jpg

Deurtje open............

1004225e.jpg

Ik weet niet hoeveel klinknageltjes van 0.4 mm....................home made, niks punch and die.

Reddingswerk..............

1004220r.jpg

Hoe krijg je ze tussen de ammo-kasten?

1004219j.jpg

Lukt uiteindelijk.
De vierkante vlotten stammen uit de Italeri doos. Om ze van het plastic aanzicht te ontdoen heb ik ze behoorlijk met de dremel opgeruwd en grof gescheurd.
Ik zal er nog 1 of 2 moeten scratchen voor bij jet kompas.
Het vlot er bovenop komt uit de Cammett doos.

1004211c.jpg

Paar nieuwe paddels, roeien met de riemen die je hebt...............

Wie weet de volgende keer aandacht voor het schilderwerk!!!!

Brouw ze,

Rob

Het blijft een mooi project, dit soort boten hebben toch aantrekkingskracht en de details zijn erg netjes.
Helaas zijn de foto's nogal klein, zou je grotere kunnen plaatsen?

Gr Johanna

Eric de Graaf zei:
J.Prummel zei:
Helaas zijn de foto's nogal klein, zou je grotere kunnen plaatsen?
Gr Johanna
Gewoon even op de foto klikken en je ziet het hele fotoalbum.
Groeten Eric

Ik kijk op een forum naar een verslag met foto's en die zie ik dan graag ook in een formaat die laat zien wat er gebeurd, als ik moet doorklikken buiten dit forum, wat is dan het nut van het verslag?

Sorry Rob voor deze intermezzo in je topic.

Gr Johanna

gewoon aanklikken, dan zul je eens een stukje topmodelbouw zien van onze rob!

Hallo Mannen,

Het is na veel vijven en zessen me gelukt om de fotootjes op een wat leesbaarder formaat te krijgen 🤣 😢
Ik streef er nog altijd naar om mijn "modelling skills" te laten uitstijgen boven het digitale gebeuren, of te wel ik brouw liever.
Na al het digitale geneuzel ga nu maar eens een beetje ontspannen............een partijtje kaarten misschien?

Rob

1004221d.jpg

Re: Schnellboot S 100 Update

Hoi Rob,

Zo komen je bouwkundige kwaliteiten ook beter tot zijn recht en met deze foto's laat je zien waartoe je in staat bent en het ziet er bijzonder goed uit met alle bling bling.

Af en toe een kaartje leggen kan heel ontspannend zijn 😉

Vrolijke bouwgroet Johanna

Ziet er zeker goed uit wordt tijd dat ik ook weer eens wat tijd ga besteden aan mijn S-100.
Maar ik denk dat het zo,n zelfde project is als mijn MAZ met Scud raket dat duurde ook 10 jaar.
Maar het zien van je foto's nodigt toch uit om weer verder te gaan.

Groet Bert

Fantastisch werk Rob en ik heb ook veel bewondering voor je geduld. Wat dit laatste betreft zijn dit soort projecten uitstekende Zen-oefeningen 🙂 .

Groet,

Arjan

Update, hopelijk spreken de foto's voor zich 🙂
Still in slow progress.......................

edit_preview.php

2 cm boeggeschut.
Schilderwerk in progress.

edit_preview.php

Tussendek, ewling opgewaardeerd met kettinkje en evergreen rond 0.8 mm en 1.2 mm

edit_preview.php

Rubbervlotten, armo lockers en een stukje torpedo.

edit_preview.php

En nog een stukje hek en torpedo. De neus van de torpedo moet ik nog aanpassen en in 1 komt nog een ontsteking.

Zo, dat was hem weer voor deze keer.

Groet,

Rob

Hallo Medeplakkers,

Weer een update over de langzaam maar zekere progressie van mijn S 100

Maar eerst even een paar fotootjes van de Mobelwagen waaraan ik knutsel tijdens de oergezellige middagen van Modelbouwgroep Noord-Holland Noord in Medemblik.
fwmj.jpg

1j45.jpg

uj6g.jpg

ad8d.jpg

lwc5.jpg

Voor de S 100 heb ik een extra reddingsvlot gemaakt omdat het aantal bemanningsleden gedurende de oorlog steeds verder toenam, o.a. als gevolg van steeds zwaardere bewapening.
De eerste Schnellboten waren uitgerust met een enkel 2 cm flak geschut op het achterdek en voorop een Mg 34.
r5qc.jpg

Het extra vlot komt bij het kompas te liggen.
41z6.jpg

De bovenstaande foto verraad meteen al een tekortkoming uit de Italeri doos. Het canvas langs de relingen.
Dit was weer zo'n uitdaging..........waar maak je zoiets van?
Eerst ben ik gaan experimenteren met aluminium tape, eenzijdig klevend. Ik zag het eerst als een pluspunt, bleef alles op de juiste plaats zitten. De aantrekkingskracht tot mijn vingers bleek dusdanig groot te zijn dat ik het risico met mijn boot niet aan durfde...........
Totdat mijn oog viel op een stukje muurdecoratie. Onder het moto van je kan er beter achteraf toestemming voor vragen heb ik In een oogwenk er een testje opgezet.
Eerst maar eens een mixje van zwart en medium sea grey van Vallejo erop gezet.
Grrrrrrr............ik kon het er zo van afvegen. Toch maar een primer Schwarzgrau RAL 7021 erop, dat werkte warempel! Hierover een mix van medium sea grey, intense bleu en watr skin in diverse gradaties. Dit heb ik gedaan om wat nuance verschillen aan te brengen in het geheel.
cy1s.jpg

Met naald en draad aan de reling bevestigd.
yhtb.jpg

pj8z.jpg

Een enkel mijntje erbij voor de show.............
ozwx.jpg

jwhb.jpg

Omdat ik het angstige voornemen heb om het geheel in een diorama te plaatsen heb ik eerste instantie de roeren en schroeven gelaten voor wat het was, in de doos dus.
Dit zat me echter niet lekker, het gaf een gevoel van zoiets als een tank zonder kanon, d'r moet simpelweg een loop opzitten.
Aan zoveel gewetens bezwaar moest ik wel toegeven, dus hier toch maar mee aan de slag.
e70d.jpg

5fta.jpg

Verder met het op kleur brengen van de romp.
De boel af tapen en in de primer.
zxnp.jpg

En toen ging het fout bij het afpellen van de tape trok ik de verf mee. Uiteraard kreeg eerst Vallejo de schuld. Waardeloze primer, werkt dus toch niet.
Geef mij die ouderwetse stinkverf maar, geen verstopte naalden en hecht altijd!
Boel maar ff aan de kant geschoven.
Na de nodige moed bij elkaar geraapt te hebben de zaak nog maar eens goed bekeken. Hummmm, dat was dus weer een gevalletje van jumping to conclusions. Ik heb de complete ondergrond dus inclusief die van de wanddecoratie ervan af getrokken. Dus perfecte hechting Vallejo, mijn nederige excuses...............Soms zit ut mee, soms zit ut teugen.
Je kan nu wel de mooie textiel uitstraling zien.
fvdh.jpg

Herstelt en verder met de volgende stap.
Medium sea grey van Valleo er overheen en de waterlijn aftekenen.
jk6u.jpg

Afplakken en inpakken voor de zwarte waterlijn.
31d8.jpg

Weer afplakken en rood airbrushen.
x6a9.jpg

e0tm.jpg

Afpellen en het resultaat zoals dat weer voorlopig in de vitrine staat.
8s8j.jpg

Volgende halte:
14a6.jpg

Tot de volgende update,

Rob

Wat zulllen we ervan zeggen rob, t is en blijft een kunststukje, en zonder sjips 🤣 goed dat we in t gebouw van de waterscouting zitten?

Hoi Timo,
Sjipss................
De opbouw van de Schnellboot bestond voor het merendeel uit hout, op de zogenaamde Kalottenbruge na. Dit is het gepantserde steurhuis, opgebouwd uit een combinatie van staal en aluminium. Hier kan ik dus de nodige sjipss en roestsporen op loslaten. Verder waren deze boten aan het einde van hun latijn. Slecht onderhoud, ononderbroken inzet hadden hun tol geëist. Als je de foto''s van de Lang goed bekijkt zie je volop beschadigingen en gebruikssporen. Bepaald goed schoon werden ze ook niet meer gehouden, luizen en vliegen bleken volop aan boord te zijn. Tegen het einde van de oorlog bleek het moraal van de bemanning wat gezakt te zijn. De Engelsen verbaasden zich erover hoe enthousiast de bemanning de overgave begroete. Zij ervoeren het meer als een bevrijding, ze hadden immers de oorlog overleefd!

Een paar fotootjes uit kikvors-view.
cjsc.jpg

eoh9.jpg

Planken koorts..............
Het houtwerk is nog niet helemaal naar mijn zin, het oogt nog wat te houterig.
Onbehandeld hout in (zee)water omgeving slaat lichtgrijs tot wit uit. Hier laat ik denk ik nog een tweede pastel behandeling op los.

Deel van de kalottenbruge en loopplanken.
eewd.jpg

Achterzijde kalottenbruge
lgnq.jpg

Houtwerk rondom 2 cm zwilling
901p.jpg

Tot de volgende update,

Rob

Ik blijf met verbazing kijken naar al het priegelwerk en met verf erop wordt het steeds beter, het hout is inderdaad houtig, maar afhankelijk van het type hout is de verkleuring anders. Wat voor diorama heb je in gedachten?

Groet Johanna

Hallo Johanna,

In mijn stoutste dromen zie ik hem in de nadagen van de oorlog aan de kade in IJmuiden liggen. Het is mijn bedoeling om de dagen vlak voor de overgave uit te beelden. IJmuiden is door de geallieerde luchtmacht behoorlijk onderhanden genomen. Veel gebouwen in puin en de Schnellboot bunkers hadden hun langste tijd ook al gehad, hier hadden de Grand-Slam's hun werk gedaan. De overgebleven boten lagen indertijd over de haven verspreid en lagen tot in Amstrerdam. Er wordt over de bunkers in IJmuiden vaak gezegd dat het U-boot bunkers zouden zijn. Er is hier echter nooit een U-boot geweest. Wel de kleinere broertjes zoals de Seehund.
Ik zal nog een hoop uitdagingen op mijn pad tegen komen. Ik heb nog nooit iets met water gedaan en op bescheiden schaal iets met gebouwen.

Maar voordat ik me daar aan ga wagen een update van het houtwerk en de verlichting heeft een kleurtje gekregen.
cb3l.jpg

Volgende stap zijn de torpedo's.
Na wat spit en research werk kwam ik erachter dat Italeri er G7a torpedo's bij heeft gestopt..........op die dingen kan je ook afstuderen.
Aan de hand van de nodige foto's heb ik een pistool gemaakt. Ja Frank, die is voor jou. Hoe gaat het eigenlijk met je S 38? Nog verder gekomen met de luiken? Het wrange is dat ik nieuwe luiken heb moeten maken. In de etschset van Eduard zitten de gaten er wel in terwijl ze bij de S 100 allang vervallen waren.
pfuf.jpg

tibf.jpg

Wie A zegt moet ook B zeggen, nog een paar containertjes te maken waarin de pistolen vervoerd werden.
Foto is uiteraard geplaatst onder het mom van: for discussion only.............
00t8.jpg

The long painting and converting war continues..............

Tot de volgende update,

Rob

Terug
Bovenaan