Sneeuwitje en de 7 bolletjesslikkers

Graag wil ik mijn aktiviteiten als sneeuwliefhebber onder uw aandacht brengen.
Een pad, gehuld in mystificatie maar toegankelijk voor eenieder die ook eens aan wintersport wil bedrijven.

De weg van dit:
DSCF0002-2.jpg

naar:
DSCF0025.jpg

De weg is niet zo hobbelig.
Ik heb vanmorgen redelijk vlug een voorbeeldje voor jullie gemaakt om wat kerstgevoel in diorama's te brengen.
Hier gaat het dus om het concept, niet om een geraffineerd einddiorama van me 8)

Grondje. Heb er wat zeeschuim en een wortel in gestoken.
DSCF0082.jpg

In zijn totaliteit donkerder aangezet, zeker de takken meenemen, dit verhoogt het dramatische effect van sneeuw.

DSCF0088.jpg

DSCF0089.jpg

De tools!
-Natriumbicarbonaat. Het is een zuiveringszout dat je bij een drogist kan bestellen. Let erop dat ze je niet afschepen met tabletten, het is ook een bestanddeel in een medicijn.

-houtlijm (jawel)

-bakje water dat je 50/50 aanmengt met houtlijm

-wat bredere kwast

DSCF0095.jpg

DSCF0096.jpg

Het begin...is altijd lastig.
Gewoon de kwast aanzetten met de vloeistof, mag wat dikker.
Wel leuk om erop te letten dat je niet elke vierkante centimeter insmeert, zo behoud je wat contrast die de sneeuw echter doet lijken.

DSCF0100.jpg

Op de natte substantie rijkelijk strooien. Het zout trekt in de laag en hecht zich.

DSCF0101.jpg

Het zal je opvallen wanneer je wat dikkere druppels aanzet het zout wat gaat opbollen, dat is een leuk effect, zeker op een tak.

Wanneer je ook bomen in je vignet hebt is het handig de grond eronder eerst te bestrijken met lijm, wanneer je strooit op de takjes gaat er zo minder verloren.

DSCF0104.jpg

DSCF0106.jpg

DSCF0107.jpg

DSCF0109.jpg

Voor een 'rijp'- effect kan je ook met blanke lak een tak bewerken, het zout hecht zich dan op meerdere plekken die bij normale sneeuwval niet logisch zouden zijn.

DSCF0110.jpg

DSCF0115.jpg

OK, ik weet het, verkeerde keus mannetje, maar laat hem denken dat de sneeuw erg vroeg valt dit jaar...

DSCF0112.jpg

DSCF0113.jpg

DSCF0117.jpg

DSCF0118.jpg

Sneeuw kan veel sfeer brengen in een vignet. Sneeuw kan je beviezeren, besprenkelen met bloed, plaatselijk gelig maken en doordrenken met olie.
Maar het is ook durven, de angst om je fraaie Tiger lokaal te besprenkelen met houtlijm kan ondermijnend zijn.

Ik vind resultaten tellen.

kille groet,

René

Gedurfd.......

Heel mooi effect, ik gebruik micro balloons voor sneeuw, gedosserd over nog natte blankelak krijg je dat beetje gesmolten look, best aardig.

Ben je niet bang voor het werken van natrium op lange termijn?
Als je blanke lak niet synthetisch is wordt hij geel door het zout, dat weet ik zeker (uit ondervinding, helaas), maar het effect is heel mooi.

Het is inderdaad raar dat je zelden sneeuw op AFV's ziet, de koude stalen ondergrond is er goed voor, hmmmm ideetje....

Leuk om je dingen te volgen, vond Heinz ook een aparte aanpak, leerzaam!

Groeten Rick

ow Rick,

een 251 helemaal in de ochtendrijp, maar dan ook helemaal..

of een gesteven lijk...ergens...vergeten....wat bevroren brieven naar huis...

maar voor Jacco's smaak zou dit helemaal chilling zijn 🙂

RRrrrrrrr...

Hey Rene,

Leuke sbs man.
Kom steeds dichter in de buurt om toch eens een ondergrondje bij een voertuig te maken.
Is dit een stille hint ofzo 😀 😉 🙄

Maaru laat maar eens zien, die 251 vol met rijp op dit ondergrondje.
Maak me gek 8)

Greetz Jacco

pour toi, mon ami:

DSCF0121.jpg

DSCF0124.jpg

(paste niet helemaal vandaag...)

DSCF0125.jpg

en nu nog een hint voor je 8)

DSCF0126.jpg

DSCF0129.jpg

DSCF0130.jpg

DSCF0131.jpg

natuurlijk was deze rijp mooier geweest met een donkere preshade.
maar toch, altijd leuk in een hoekje van een vignet een minder geslaagd voertuig zo rijp te laten zijn als stille getuige.

René

Ha die Rene,

Bedankt man, jij hebt in beeld gebracht wat al een tijdje in mijn hoofd zit als ondergrond voor m'n Tiger. Deze info wordt zeker op de HS opgeslagen. Nu nog een SBS'je over water... 😉 . Jij vind mijn spuitwerk bij de Tiger wel mooi.... Nou: ik mocht willen dat ik diorama's kon bouwen en figuren kon schilderen zoals jij.

groeten, Richard.

Hoi René, altijd welkom zo'n sbs, zeker over sneeuw maken.
Op zich is het niet zo heel moeilijk heb ik gemerkt, maar 't vergt (net als bij zoveel) gewoon wat durf en oefening.
Ikzelf heb de methode houtlijm/bakzout gebruikt en was best tevreden voor een eerste keer. De tweede keer ga ik het groter aanpakken.

Even vwb de rijp, die is toch wel behoorlijk grof. Hoe dat fijner kan, weet ik niet, maar ik denk met je mee!

Ron van Wiggen zei:
Even vwb de rijp, die is toch wel behoorlijk grof. Hoe dat fijner kan, weet ik niet, maar ik denk met je mee!

Mr. Surfacer?

@ Rene mooie SBS, komt bij velen goed van pas, aangezien er een duidelijke tendens bij de FOC zichtbaar word. 😉
Ik heb een mooie Sherman in een doos die nu ineens schreeuwt om uit de kast komen.

Cheerio, Arno

Ha Richard,

ja, ik vond dat mooi om te zien bij je Tiger hoe de klei toelaat dat de kleuren gelijkmatig over nare hoeken gespreid wordt. Zelf heb ik een Tiger die ik maar telkens voor me uit schuif, ook jouw bijdrages zijn erg welkom!
Ik heb eens water (ijs) en sneeuw gecombineerd, leuk effect met de drek...
DSCF0053.jpg

ik had alleen gemengde gevoelens over de toevoeging van zo'n vertrager, geloof ik, in de hars. Blijft beetje sticky dan, zonder, geen problemen mee.

Rick,
ik heb het concept ijspegels nu al zó lang in mijn hoofd dat een middagje pegels trekken van sprue ( ik ga het ook echt met cd-hoesjes proberen) me toch een voorraadje zou moeten geven. Volgens mij kan je met een flinke dot lijm tussen twee plankjes en die uiteen trekken na een minuut ook redelijk ver komen.

Ron,

de rijp is ook grof joh, heb het gisteren even voor de gein zo gedaan, maar zag ondertussen dat wanneer je het poeder subtiel vanaf een schoteltje richting laklaag blies, een redelijk dun resultaat kreeg.
Het effect van een rijplaagje is ook subtieler op een donkerder voertuig.

Arno,

laat me raden...
DSCF0011-3.jpg

ik moet er echt eens aan beginnen...

groeten,

René

Terug
Bovenaan