pascal bastiaens zei:
Matthijs,
droegen de ridders geen handschoenen en een helm om hun handen te beschermen? Zouden zij dan nog schrammen op hun handen hebben? Interessant om te weten, omdat ik 1 dezer ook eens een ridderfiguurtje ga schilderen.
pascal
Er waren ridders die handschoenen droegen, en dat waren meestal de ridders te paard (de rijkere klasse) de meesten droegen geen handschoenen ter bescherming omdat je dan een betere controle over het wapen had (de meesten kregen hun uitrusting van hun leenheer, ze hadden een soort van oproep systeem voor ze te strijde trokken, een soort van dienstplicht) en de meesten hadden al helemaal geen bepantsering aan.
helmen werden gedragen, maar in een slagveld konden die gewoon van je kop worden geslagen, door de kracht brak gewoon de leren helmriem.
En vooral in formatie vechten, wij hebben ooit eens een breekformatie uitgevoerd, de zogenaamde "pig snout", dat is een tactiek waarmee je in een V vormige formatie komt aandenderen (omdat er op de voorste personen veel kracht word uitgeoefend en druk door de achterste personen en vooral als je totaal bepantserd bent ben je extra zwaar) en sloegen wij dwars door een linie formatie heen (zogenaamde schildmuur) waarbij de personen die de klap opvingen letterlijk 1 meter naar achteren vlogen en er mensen waren bij wie de helmen afvlogen en de leren helmriemen afbraken door de klap en kracht van de "pig snout" formatie.
Wij kwamen er ook niet echt ongeschonden van af, ik zat onder de krassen en blauwe plekken.
Wat vaak gebeurde was omdat niet iedereen handschoenen droeg, dat men probeerde om op de vingers van de tegenpartij te slaan om die er af te hakken zodat je geen wapen meer kon hanteren.
En als je in een dichte formatie vecht komt het vaak voor dat je de mensen links of rechts raakte met je handen en schaafwonden veroorzaakte. (maar door de angst en de adrenaline voelde je dat niet)
Ook werd er met schilden op mekaar gemept en dat veroorzaakt schaaf wonden in het gezicht, vooral als een schildrand je gezicht schampt (men vocht niet alleen met zwaard, maar met alles wat men in hun handen had, er werd geschopt, getrapt, geslagen, gespuugd men deed er alles aan om te overleven).
Veldslagen gingen er toen heel hekties aan toe en niet zo netjes als je in de films ziet en een slag duurde niet langer dan 1,5 uur, men werd vreselijk moe van al de bepantering die men droeg. Ik zelf doe zware Slavische infanterie rond het jaar 1000 en ik draag een gambeson, malieënhemd, leren lamellenpantser, stalen arm- en beenbeschermers, schild, bijl, zwaard en een helm (bijelkaar 50 kilo, me malieën weegt al 30 kilo) en ben letterlijk bek af na een vechtshow van een half uur en zit ook van top tot teen onder het stof.