Sir Thomas Chaucer

Hallo iedereen,

mijn Engelse ridder is klaar en goedgekeurd door de Flip. Het is een 54mm witmetalen figuur van Pegaso, volledig geschilderd met Vallejo. Ik heb de heraldiek van Sir Thomas Chaucer geschilderd. Aan zijn voeten ligt een schild van een verslagen Franse ridder. Dit speelde zich af in het jaar des heeren 1415 te Agincourt. De sokkel waar hij op staat komt van D.M.C. designs uit Duitsland.

Alle op-en aanmerkingen zijn zeer welkom.

Groetjes,

Gino.

finished10.jpg

finished11.jpg

finished13.jpg

finished14.jpg

Gino,
zoals reeds gezegd, prachtig, ook als je het in het echt ziet; maar ik heb even zitten nadenken over je techniek; de metalen delen polijst je, maar hoe doe je dan je grondlaag? Plak je de metalen delen dan af? Of heb je een andere techniek?
pascal

Grondlaag

Hoi Pascal,

Bedankt voor de commentaar.

Als de metalen delen maar een klein oppervlak zijn, plak ik ze af met Tamiya tape of bedek ze met Maskol (een soort vloeibaar rubber dat je nadien makkelijk kan verwijderen). Bij dit model waren de metale delen nogal groot. Ik heb de grondlaag met het penseel gedaan. 2 heel dunne laagjes, goed verdunde Humbrol wit. Da's alles.

Groetjes,

Gino 😈

Gino,
bedankt voor het antwoord; ik heb ook een ridderfiguurtje liggen, en dacht zo, goed, alle metalen delen polijsten, maar hoe krijg ik er dan de grondverf op; leek mij wat moeilijk om alles af te plakken. En ik heb een vergelijkbaar product als maskol, maar het is van microscale.
pascal

Dit is een heel mooi figuur!!
Alleen ik vind hem een beetje te schoon voor na een slagveld.
Ik doe als 2de grote hobby middeleeuws re-enactment (wat mij 's zomers weinig tijd overlaat voor de modelbouw, maar er liggen al 4 bouwdozen klaar voor de winter periode) en na een slag zaten de meeste krijgers onder de bloed spatten (het houwen met slagwapens op personen veroorzaakt bloedspatten) dus zal je om het wat realistischer over te kunnen laten komen wat bloedspatten op wapens en harnas en schilden kunnen doen, niet te overdone natuurlijk, het moet geen superbloederig iets zijn en proberen op gezicht en handen krassen en schrammen en schaafwonden te schilderen, men kwam er nooit ongeschonden van af; maar dat is helemaal aan je zelf omdat te bepalen
😉
Maar een zeer mooi geschildert figuurtje 🤣

Matthijs,
droegen de ridders geen handschoenen en een helm om hun handen te beschermen? Zouden zij dan nog schrammen op hun handen hebben? Interessant om te weten, omdat ik 1 dezer ook eens een ridderfiguurtje ga schilderen.
pascal

pascal bastiaens zei:
Matthijs,
droegen de ridders geen handschoenen en een helm om hun handen te beschermen? Zouden zij dan nog schrammen op hun handen hebben? Interessant om te weten, omdat ik 1 dezer ook eens een ridderfiguurtje ga schilderen.
pascal

Er waren ridders die handschoenen droegen, en dat waren meestal de ridders te paard (de rijkere klasse) de meesten droegen geen handschoenen ter bescherming omdat je dan een betere controle over het wapen had (de meesten kregen hun uitrusting van hun leenheer, ze hadden een soort van oproep systeem voor ze te strijde trokken, een soort van dienstplicht) en de meesten hadden al helemaal geen bepantsering aan.
helmen werden gedragen, maar in een slagveld konden die gewoon van je kop worden geslagen, door de kracht brak gewoon de leren helmriem.
En vooral in formatie vechten, wij hebben ooit eens een breekformatie uitgevoerd, de zogenaamde "pig snout", dat is een tactiek waarmee je in een V vormige formatie komt aandenderen (omdat er op de voorste personen veel kracht word uitgeoefend en druk door de achterste personen en vooral als je totaal bepantserd bent ben je extra zwaar) en sloegen wij dwars door een linie formatie heen (zogenaamde schildmuur) waarbij de personen die de klap opvingen letterlijk 1 meter naar achteren vlogen en er mensen waren bij wie de helmen afvlogen en de leren helmriemen afbraken door de klap en kracht van de "pig snout" formatie.
Wij kwamen er ook niet echt ongeschonden van af, ik zat onder de krassen en blauwe plekken.
Wat vaak gebeurde was omdat niet iedereen handschoenen droeg, dat men probeerde om op de vingers van de tegenpartij te slaan om die er af te hakken zodat je geen wapen meer kon hanteren.
En als je in een dichte formatie vecht komt het vaak voor dat je de mensen links of rechts raakte met je handen en schaafwonden veroorzaakte. (maar door de angst en de adrenaline voelde je dat niet)
Ook werd er met schilden op mekaar gemept en dat veroorzaakt schaaf wonden in het gezicht, vooral als een schildrand je gezicht schampt (men vocht niet alleen met zwaard, maar met alles wat men in hun handen had, er werd geschopt, getrapt, geslagen, gespuugd men deed er alles aan om te overleven).
Veldslagen gingen er toen heel hekties aan toe en niet zo netjes als je in de films ziet en een slag duurde niet langer dan 1,5 uur, men werd vreselijk moe van al de bepantering die men droeg. Ik zelf doe zware Slavische infanterie rond het jaar 1000 en ik draag een gambeson, malieënhemd, leren lamellenpantser, stalen arm- en beenbeschermers, schild, bijl, zwaard en een helm (bijelkaar 50 kilo, me malieën weegt al 30 kilo) en ben letterlijk bek af na een vechtshow van een half uur en zit ook van top tot teen onder het stof.

Hm,
je verhaal doet mij een beetje denken aan mijn tijd bij de politie en de openbare orde trainingen; in schildformatie staan en dan een aanval krijgen van een aantal collegas; Er vielen inderdaad regelmatig wat gewonden, en er werd ook wel met het schild enz. geslagen. De tijden zijn zo te zien nog niet echt veranderd.
Maar bedankt voor je verhaal; ik heb enkele figuren van romeinen, van de "dark age" en enkele middeleeuwse figuren; zal je verhaal in gedachten houden als ik deze maak; wat schrammen hier en daar brengt inderdaad wat meer leven in het figuurtje.
pascal

Denk er ook aan dat de kleuren van kleding vrij vaal waren, linnen werd het meeste gebruikt en was moeilijk te verven met plantaardig textielverf, de kleuren waren niet zo fel en helder als men vandaag ziet, wit linnen was vaak grauw van kleur (totdat men er achterkwam dat als je er urine gebruikte dat het wel iets te bleken was door de ammoniak in urine).
De kleur paars is al helemaal uit den boze en fel blauw ook, daar dit toen zeer dure verf was en alleen voor de echte rijken te betalen was. Zwart was meer grijzig van kleur.

Matthijs, bedankt;
ik doe de ridder in geel zoals op het doosje van Andrea; maar ik heb ook een kruisboogschutter van Andrea, en deze staat op het doosje met een gedeelte van de kleding in helblauw; en gezien de kruisboogschutters waarschijnlijk niet tot de rijkste klasse behoorden, denk ik dat ik dat helblauw best verander in een andere kleur.
pascal

Hoi G-man,

Prachtig gewoon. Niets op aan te merken behalve op foto 1 zie je dat de sokkel overgaat van blinkend naar mat. Is dit zo in het echt ook of moet je dit nog in de vernis zetten?
Verder is de kwaliteit van de foto's ook prima.

KLasse.

D

PS En nu maar hopen dat de Flip hem meebrengt naar KMK om hem eens in het echt te bewonderen.

thanks

Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties.

Wat betreft het "vuil" maken van het figuur. Persoonlijk houd ik helemaal niet van die vuile figuren/tanks. Dikwijls is dit een "lapmiddel" om foutjes te verbergen. Zoals ik vroeger reeds gezegdheb is het niet mijn bedoeling om een zo realistisch mogelijk figuur te maken, maar een zo mooi mogelijk figuur. Neen, ik ga geen roze broekjes en gele jasje beginnen schilderen, maar ik heb het meer over het gebruik van technieken, contrasten, licht en schaduwspel, enz... Nu, dit figuur is er ook een van een belangrijk edelman (Sir Thomas Chaucer) uit die tijd. Deze man zal dus een volledig harnas gehad hebben, inclusief handschoenen en helm.
Toch bedankt voor de uiteenzetting over hoe het er aan toe gaat op het reanctment battlefield. Ik heb in ieder geval weeral veel opgestoken en dat zal gebruikt worden in de ridderfiguren die ik in de toekomst nog gaan doen.
De sokkel is gevernist en volledig afgewerkt gekocht, ik denk dat hier een optisch bedrog te zien is door de belichting? Ik ben trouwens zelf te lui/onhandig om zo'n mooie sokkels te maken. Dat laat ik aan de vakmensen over.

Vele groetjes,

Gino.

Terug
Bovenaan