Af! Sherman VC terugbouwen naar V (bonus: diepwaaduitrusting)

Dit model is af!
Ik ben, naast het schilderen van de andere Sherman, bij deze aan de kleine details bezig geweest. Het voornaamste dat er nog op moet, is een grote dekenrol op de linkerkant van de toren. Deze heb ik gemaakt van een papieren zakdoekje, wat een behoorlijk kliederwerkje was vanwege de verdunde houtlijm:

9B9223C9-CB43-4C01-BD61-609B709D8C85.jpeg

Hij is natuurlijk nog niet af: de touwen dienen om hem in vorm te houden en de banen erin te maken voor de riemen waarmee hij aan de toren gebonden was, en die moeten er nog op, evenals nog meer troep (een opgevouwen zeil of zo?) dat er bovenop ligt in de filmbeelden van de tank.

Ik heb ook de ribben op de diepwaadschacht er weer vanaf gehaald, want uit beter kijken naar beelden bleek dat die er dus níét op hoorden 🙁

Ik heb de rol afgemaakt door hem, na droging, met verdunde plamuur in te smeren en op de toren te plakken. Daarna nog een extra stuk doek erop van dikke aluminiumfolie en riemen eromheen van loodfolie (van een wijnfles van, schat ik, meer dan 30 jaar geleden 🙂).

618AEC1C-BB33-46DA-A448-4EB22759BA96.jpeg

Ook heb ik de rupsbanden eropgezet, wat ik normaal niet doe voor het schilderen, maar omdat de onderkant onder de blubber moet komen te zitten kan alles één kleur krijgen en is het dus geen probleem.

En daarmee is de bouw eigenlijk klaar, denk ik zo:

680E96EC-B8D3-4E91-8EAA-ED5FC87D81AC.jpegA4E3735E-7B0A-4230-9123-1107AFE6CA7E.jpegEACC28DB-9EAC-4BDA-AA8C-12500E4A1D33.jpeg7B9E426A-254C-41D1-9C65-C1A8AE3742C0.jpeg

Na de OD heb ik zandkleur over de rupsbanden, wielstellen, romp e.d. gespoten:

46BFFFAB-3538-4CAA-93F9-6D5F66BFF533.jpeg

Maar voor zand is dat natuurlijk teveel, want dat blijft niet zo plakken op verticale vlakken, dus daarna ben ik er weer overheen gegaan met SCC 15, vooral op de verticale stukken:

A7D6FC14-49C7-42CD-A5C2-94161FBF7302.jpeg

Hierbij heb ik de wielstellen vooral van onderaf gespoten, zodat er zandkleur achterblijft op naar boven gerichte stukken:

4CC1138F-A330-41A8-B841-87A4742BBDFD.jpeg

Met dat gedaan, heb ik lichtere olijfkleur (IDF Green van Mig) in het midden van de verschillende vlakken en platen gespoten, meer aan de bovenkant dan opzij, om de monotone kleur te breken en hoge lichten te maken:

8242B54D-88EE-4D82-9ACE-9CB91D3BD138.jpeg

Hier had de haarlakmethode ideaal voor geweest jakko, maar t ziet er tot nu toe keurig netjes uit!

Die heb ik nog nooit gebruikt, maar misschien heb je gelijk dat dat ook zou werken. Ik denk wel dat dat meer werk geweest was, en dat je beter op zou moeten letten dan de naar boven gerichte oppervlakken zandkleurig blijven? (Ik neem tenminste aan dat je bedoelt om eerst het hele model OD te doen en dan zandkleur over de haarlak?)

Dat is inderdaad wat ik bedoel jakko, en opletten hoeft niet, en het is weinig werk. Haarlak erover, effe met je hoofd uit t raam om weer op adem te komen, en dan de zandkleur eroverheen, daarna, schrobben maar, als er ergens zandkleur zit waar het niet hoort is het zo weer weg, een hard edge cammo werkt ook zo, de overspray is zo weggepoetst,

Echter, mijn ervaringen zijn gebaseerd op wella haarlak, vallejo acryl verf, ak acrylverf, en lifecolor verf!

Een deel van de details zijn nu deels geschilderd 🙂

B861B7C4-5EBE-4AA7-B7B3-2D6212F507F0.jpeg

Ik heb de verschillende zeilen in een paar kleuren OD, bruin en kaki gedaan, en dan van schaduwen voorzien met transparante lak. De rubberen rupsbandblokken zijn grijs, evenals de loopvlakken van de wielen en delen van de rupsband waar weinig zand zou blijven hangen/liggen, maar we zijn er nog niet daarmee. Ook heb ik nog donkerder grijs gesmeerd op de plekken waar (voor zover ik weet) Bostik aangebracht werd.

Zand op en aan de rupsband en wielen:

156AE479-76F7-4C80-9A36-7BC6C73F7878.jpeg

Gemaakt met Vallejo light mud, dat is dikke structuurverf die goed voor zand door kan gaan. Dit is het begin, de andere kant moet nog en ik denk dat er nog wat meer op moet aan deze kant ook. En meer schilderen 🙂

Daarna heb ik de decals eropgeplakt:

C2313E84-0378-431F-8DB1-374D3174AC94.jpeg66344655-B3A6-4C14-ABA5-9BDB9D35E1DA.jpeg83220F23-74EB-4C41-98A7-BC2778E3A102.jpeg2C858913-252C-43CC-8C00-5879EF952678.jpeg

Het merendeel is van Black Lion Decals, maar de Arm of Service-markeringen en het divisie-embleem komen van Star Decals en de brugclassificatie is van een Asuka Sherman V, want in de set van Black Lion zijn deze te groot en het geel is duidelijk gerasterd gedrukt 🙁 Ook is de naam aan de kleine kant, dus heb ik de woorden losgesneden en apart op de tank geplakt zodat ze wat verder uit elkaar komen en hetzelfde oppervlak bedekken als in het echt:

6E3CF9ED-C47E-4832-9E27-2E45DB13BAF5.jpeg

Let ook op dat het WD-nummer links en rechts op een andere plek staan, wat uit historische foto’s op te maken is.

De rotzooi op de tank is ook wat meer geschilderd, waarvan hier een detailfoto:

F855AA4B-556B-43C3-8DEA-A9ED04A28586.jpeg

De rubberen blokken zijn donkergrijs met daarna Oost-Indische inkt en dan een drybrush met hetzelfde grijs, de stalen blokken heb ik geschilderd met gun metal gevolgd door bruine inkt (van Games Workshop) en dan een drybrush met roestkleur. Er moet nog wel matte vernis over, want ze blinken nog teveel.

Duidelijke uitleg Jakko,

En mooie voortgang. De decals geven je wat extra werk, maar dat heeft ook zijn goede effect.

Groeten, Jan

In dit stadium is de voortgang altijd maar kleine stapjes, volgens mij. Waarvan hier de volgende:

7BBFEF28-AF4B-4893-B395-A95AA9C21805.jpeg982E908F-1838-4150-9F53-F2F954A123B6.jpeg

De bepakking is denk ik nu klaar — misschien dat ik nog iets toevoeg op het achterdek, maar dat wordt hooguit een paar dingen. In het rek op de voorkant liggen een C235 (de onderste) en een B166 kist, allebei van Panzer Art; op het achterdek een 75 mm munitiekist en een algemeen kistje, allebei resin van onbekende oorsprong (ik heb ze zonder overdrijven al decennia). Bij gebrek aan geschikte decals heb ik met gele verf wat vlekjes en lijntjes geschilderd die de opschriften voor moeten stellen, en van een klein afstandje werkt dat al overtuigend.

De tank was nog niet vuil genoeg, want hij zal voor de operatie waarschijnlijk niet eerst grondig gewassen zijn. Dus een modderkleurige wash over alles heen, behalve dan de diepwaaduitrusting want die zal er niet lang genoeg opgezeten hebben om echt vuil geworden te zijn. Afplakken was daarom het devies:

E0D14F6D-C583-4113-89F3-6BB70323B9E6.jpeg

En dan een wash van Tamiya XF-52 Flat Earth met water (min of meer willekeurige hoeveelheid, gewoon met de kwast toevoegen en mengen tot het meer water dan verf is) over alles heen:

026052D2-3C90-40C7-A48A-AF49D602DB54.jpeg

Waarna ik bedacht dat ik vergeten ben om een foto van het geschilderde gereedschap te plaatsen:

7C8A736A-D1B3-469C-B444-5BDA672E1174.jpeg

Veel mensen schilderen dat als blank hout en eveneens blank of zwartgelakt metaal, maar Amerikaans pioniergereedschap werd geschilderd door het in een bad met olive drab verf te dompelen, en had dus dezelfde kleur als de tank. Gezien deze tank al een tijdje in gebruik was, lijkt me slijtage aan die verflaag aannemelijk. Ik heb dus eerst kale plekken geschilderd met een donkere metaalkleur, gevolgd door Humbrol Polished Steel op kleinere plekken daar weer binnen, en dat opgepoetst. Daarna met zandkleur wat kaal hout, en ik vind het er goed uitzien. Wel zorgen dat de kale plekken zitten op de delen van het gereedschap die ook echt gebruikt of aangepakt worden, natuurlijk.

Aan de achterkant kun je goed het verschil zien tussen de nu vuile tank en de schone diepwaaduitrusting:

A9E97844-C096-48B4-9DC2-20EB27B5ECA0.jpeg

Ook kun je hier zien dat ik beter de Bostik ná de vuillaag aan had kunnen brengen. Nu zit er vuil over het donkergrijs, in plaats van andersom, dus na deze foto’s gemaakt te hebben, heb ik het bijna allemaal weer overgeschilderd met Tamiya XF-69 NATO Black.

Daarna, toen de eerste was droog was, een tweede over alleen de wielophanging, rupsbanden en zijkanten van de romp daar:

1656BECB-D8B0-4B62-A6CE-ED12EB480A3F.jpeg

Dit met Tamiya XF-67 German Grey. Huh? Donkergrijs op zand? Jawel: als je op Walcheren op het strand gaat zitten en je graaft een beetje, kom je al gauw donkergrijze modder tegen. Daarnaast moet deze tank door de restanten van de oude dijk van Westkapelle geploegd zijn, en dijken werden aangelegd uit een kern van klei, die op Walcheren grijs van kleur is — droog middelgrijs, maar nat veel donkerder.

Ik heb me de laatste tijd een beetje het hoofd zitten breken over de verbindingen tussen de waadschachten. Volgens een officiële tekening waren het stangen, maar in de foto’s bij de Resicast-set zag ik toch echt een kabel toen ik er nog eens goed naar keek. Dat maakte het ineens makkelijker, want een kabel kan gewoon rond de haken e.d. heen in plaats van dat er een oog aan het uiteinde van een stang moet komen. Ik moest dan alleen nog een manier vinden om een draad vast te maken aan de ogen met spanschroef, waarvan Resicast er negen bij de set gedaan heeft.

Toen kwam de ingeving:

41EA9491-8C98-48A4-95CC-CE2187238EB4.jpeg

Ik heb een deel weggesneden en er een stukje messing buis van 0,5 mm buiten- en 0,3 mm binnendiameter voor in de plaats gelijmd. Hierdoor kon ik in drie ervan een eind 0,2 mm nylon visdraad lijmen, en wanneer dat droog was, het gelijmde oog aan een haak op de schacht steken (zonder lijm!), dan de visdraad naar het afwerpmechanisme doen, en aan de andere kan nog een oog op de draad schuiven:

A4B07CF4-B224-4AD6-BEAA-03D73D8B150D.jpeg

Hiervoor heb ik van links naar rechts een gaatje door de mechanisme geboord, wat geen probleem is want in het echt liepen die kabels daar ook langs.

Daarna het tweede oog op het andere haakje gedaan, de lijn aangetrokken, een druppeltje lijm erop en dan nog even aantrekken (voorzichtig, en het oog vasthouden terwijl je dat doet) tot de lijm droog is, en je hebt één van de drie gedaan:

1CB51937-BEEB-43DF-98A8-BF7B37CC9073.jpeg

Het is dan alleen nog een kwestie van de andere twee ook doen!

60547A13-E42F-4E00-AE0D-9F048879BC9D.jpeg6018B409-276B-46D6-AED8-AF0277166A2A.jpeg

De einden die er nog uitsteken, moet ik natuurlijk nog afknippen, maar dat komt pas als de lijm goed droog is — vermoedelijk dus morgen. Dit zal met een goed, scherp en nauwkeurig tangetje moeten gebeuren, want met een mes gaat dat nooit lukken, en een gewoon modelbouwtangetje wil niet echt lekker op dit dunne visdraad. Gelukkig heb ik een paar jaar geleden een (zelfs tweedehands) duur tangetje aangeschaft dat dit goed blijkt te doen 🙂

Een nieuw pronkstuk Jakko,

Echt een mooie Sherman. Ik vind de kleuren in de foto's mooi overkomen. En natuurlijk al de extra uitrusting. Ze maken het geheel levendig.

Groeten, Jan

Bedankt 🙂 Ik vind het een geslaagde poging om een tank uit een foto na te bouwen, en ben er erg tevreden over.

Dan heb je er niet zo heel veel bekeken, denk ik 😉

Ja, ze hebben wel iets met die extra rotzooi op en aan de tank. Nu nog eens een Churchill met de uitrusting daarvoor, maar eerst een Weasel. En de Crab afmaken met de kettingen die Frank voor me gemaakt heeft. En allebei liefst binnen een week of vijf …

Daar ben ik erg tevreden over, ja, en zeker omdat het veel makkelijker bleek dan ik vermoedde voordat ik eraan begon.

Terug
Bovenaan