Sherman Vc Firefly - update 9-4

Herold Derksen

Overleden
Hallo beste mensen,

Hierbij één van mijn laatste projecten. Een Sherman Vc Firefly 😀 .
Het wordt een uitvoering van het A squadron, 24th Lancers, 8st Armoured Brigade, June 1944 in Normandy.

De kit is RUDD gebouwd. Het enige extra wat ik heb toegevoegd is een alu loopje van Aber, een dun evergreen stripje om het motordek sluitend te maken, twee stukje evergreen rond om twee lasnaadjes te maken en wat draad om handvaten te maken. En als laatste met wat stripjes loodfolie riempjes gemaakt om het gereedschap.

Nadat de bouw voltooid was heb ik het model in de zwarte primer van Vallejo gezet. Hierover de basiskleur bestaande uit de Tamiyaverfjes XF-61, XF-60 en X-22in de verhouding 3:1:2.
Om een wat zomerse indruk te krijgen heb ik hierna het model gespoten met transparant geel, ook van Tamiya. Dit zijn de kleurtjes X-24 en X-22 in de verhouding 1:4.
Daarna nog met behulp van een sjabloontje en matwit (XF-2) de ster op het achterdek gespoten.

Om beter foto's te maken heb ik van Richard P. een kleine how to gekregen.
Bij de eerste foto heb ik licht direct op het model gezet, bij de andere foto's komt het licht via het doek van het fotostudiootje.

img3968x.jpg

img3961i.jpg

img3966mw.jpg

img3965wn.jpg

img3964q.jpg

img3963cv.jpg

Het volgende wat gaat gebeuren is het schilderen van de diverse onderdelen.
Daarna zijn de decals aan de beurt.

Tot zover.
En uiteraard zijn op- en/of aanmerkingen altijd welkom.

Groet Herold.

Re: Sherman Vc Firefly

Hoi Herold, mooie tank die Firefly! Ik wou dat ik er ook een had... 🙂 😉

Welke set is het? Ziet er al goed uit, mooie basis voor verwering. Ik vind het erg leuk dat je deze nu opstart, want dan kan ik wat dingen van jou afkijken... 🙂 Ik ben gisteren begonnen met de bouw van de Vuurvlieg die ik van jou had overgenomen, is een erg mooie kit.

Greetz

Dat is een mooie basis zo! Net gebouwd en netjes geschilderd, ga zo door!

Wat betreft de foto's, persoonlijk vind ik de eerste foto met het directe licht erop, mooier dan de andere foto's. Klopt het dat de kleur ook beter overkomt op de eerste foto?

Groetjes,

Maarten

Altijd mooi om te zien zo'n firefly, en strak gespoten ook!

Groeten en succes verder,

Anne

Herold Derksen zei:

Pak even de naden aan die je op deze foto ziet Herold.
De eindoverbrengingsbehuizingen bestaan uit een stuk, en ook de naad op de koepel moet meer weggewerkt worden.

Foto's zijn op zich niet verkeerd, maar ik heb het idee dat ze een beetje overbelicht zijn.

Groet, MartinD

Heren,

Dank u allen voor de reacties.

Martin, jij schreef:
Pak even de naden aan die je op deze foto ziet Herold.
De eindoverbrengingsbehuizingen bestaan uit een stuk, en ook de naad op de koepel moet meer weggewerkt worden.
Ik heb er inderdaad niet aan gedacht dat de eindoverbrengindsbehuizing uit één stuk bestaat 😳 . Beetje dom van me want dat wist ik (achteraf) wel.
Ik zal morgen eens kijken wat ik er aan zou kunnen doen. Ben eigenlijk al redelijk ver met de paintjob dus ik weet nog niet precies hoe ik dat ga aanpakken.

Maarten, jij schreef:
Klopt het dat de kleur ook beter overkomt op de eerste foto?
Yep, dat klopt helemaal.

Groet Herold.

Herold Derksen zei:
Ik zal morgen eens kijken wat ik er aan zou kunnen doen. Ben eigenlijk al redelijk ver met de paintjob dus ik weet nog niet precies hoe ik dat ga aanpakken.
Kijk of je heel voorzichtig alleen de transmissiebehuizing kunt afplakken en opnieuw spuiten. Met een beetje verwering trek je dan enig kleurverschil wel weer naar elkaar toe.

Groet, MartinD

Re: Sherman Vc Firefly - dio idee.

Hoi,

Aan de naden heb ik nog niets gedaan 😳 . Die van de transmissiebehuizing probeer ik te camofleren met een watercan en met modder. Wellicht laat ik de naad op de koepel voor wat 'ie is. In ieder geval een goed leermoment (Ik heb nog een aantal Shermans staan, die komen dus wel goed).

De eerste stoflaag en regenstrepen heb ik aangebracht met Buff van Tamiya (XF-57). Dit met iets clear en flink verdund, ongeveer 1 deel verf op 6 a 7 delen verdunner. Later ook iets XF-2 wit aan de buff toegevoegd.

Ik ben ook maar eens begonnen met de opzet van een diootje.
Gauw even wat foto's geschoten.
Voorkant:
img4056l.jpg

Achterkant:
img4058tu.jpg

Linkerzijkant:
img4057l.jpg

Bovenkant:
img4059zl.jpg

De Baily brug is van Bronco. Lang geleden al eens een begin aan gemaakt. Nu dan toch maar eens gaan gebruiken. En dan ook nog de zaag erin 😕 .
De knotwilg is van Joefix.
Er komen uiteraard nog wat figuren bij, zowel op de Firefly als rond de brug.

Volgende keer wat betere foto's.
Tot zo ver.

Groet Herold.

Re: Sherman Vc Firefly - Dio idee 27-1.

Ha die Herold,

Gaaf idee! Daar kan je je helemaal op uitleven. Ik kan zo één, twee drie niets vinden om over te bitchen, wel een vraagje:

Je schrijft dat de Firefly deel uitmaakt van het A squadron, 24th Lancers, 8st Armoured Brigade in Normandy. Nu ben ik niet Geallieerd georiënteerd, maar zijn dat geen Britten? Zo ja, hoezo dan de Amerikaanse ster op het achterdek?

groeten, Richard.

Ha Richard,
met de invasie van Noord-west europa in gedachten werd de witte ster van de US gekozen als algemeen geallieerd kenteken,tot dan toe gebruikten de britten een herkenningsteken bestaande uit een rode witte rode rechthoek (vlnr),daar weer voor ,in afrika/ sicilie was het een roundel vrijwel gelijk aan die van de RAF,de Canadezen hadden er wat moeite mee om voor Amerikanen aangezien te worden en hadden de neiging hun ster iets te kantelen hetgeen "crooked star"werd genoemd,
groeten,bert

Allen, dank voor de reacties 😀 .

Richard, jij schrijft:
..., hoezo dan de Amerikaanse ster op het achterdek?
Frank en Bert, bedankt voor het antwoorden. Zelf heb ik daar niets aan toe te voegen.

Pelle, jij schrijft:
Mooie opzet Herold! Ik zie dat je ook een stuk verder bent met de verwering van de Sherman, heb je daar ook close-up foto's van?
Dank je, close up foto's volgen nog als ik wat verder met de verwering ben.

Groet Herold.

Dat wordt een tof diorama Herold !

Weet nog steeds niet veel van Shermans te vertellen, maar hij ziet er in ieder geval goed uit.

Het doorzagen van de brug lijkt me 't meest lastige klusje aan dit project 🙄

Veel bouw- en verfplezier !

Mazzels Fudgeboy 😉
Peter

Dat dacht ik ook wel. Nu de uitvoering nog...

Ik ook niet zoveel hoor. Dank je.

Lijkt mij ook een lastig klusje. Ik wil het proberen met een zaag.... 🤣 .

Het zal niet zo'n vaart lopen. We (=mijn vrouw en ik) hebben van de week het idee in ons hoofd gehaald de slaapkamer van onze zoon naar de tweede verdieping te verplaatsen 😕 . Moet het eea aan verbouwd worden. Kan door het verplaatsen van wat spullen niet op m'n hobbykamer komen. Gelukkig heb ik wel wat spulletjes beneden staan, kan ik toch nog iets doen.

Ik zal de volgende keer wel weer wat zoets meenemen...

Groet Herold.

Re: Sherman Vc Firefly - update 20-3

Hoi,

Het heeft een poosje geduurd maar dan nu kleine update van de Firefly.
Met africa dust effects van AK spetters aangebracht. Daarna een washes erover van olieverfjes van dijk bruin, raw umber en yellow ochre al dan niet gemengd. Met een mengsel van lamp black en iets raw umber ingelijnd en wat (brandstof cq olie-)vlekken gemaakt.

img4183fc.jpg

img4184k.jpg

De spetters vind ik iets aan de grote kant, de volgende keer zal ik dat wat suptieler proberen te doen.
Op en rond de bogies komt nog moddereffect.

img4185y.jpg

img4186rq.jpg

De naad in de transmissiebehuizing wordt nog gecamoufleerd met stowage en modder aan de onderkant.

img4187y.jpg

Nog niet veel aan de koepel gedaan, één keer een wasje:
img4189et.jpg

Nog genoeg te doen maar op- en of aanmerkingen zijn altijd welkom

Gr. Herold

Hallo Herold

Je bent goed bezig, wat een mooi geverfd model. Ik wil alleen even reageren op deze zin: De naad in de transmissiebehuizing wordt nog weggewerkt"
Nu weet ik niet precies welke naad je bedoelt, maar deze hele behuizing bestaat uit minstens 3 losse onderdelen in werkelijkheid; een van de onhebbelijkheden van deze versie was dan ook een gebrek aan stevigheid vergeleken met de transmissie uit een stuk.
Ik hoop niet dat je daarom teveel naden wegwerkt, ietsje zichtbaar is geen bezwaar!
Bij de huidige museumstukken zal deze naad wel minder zichtbaar zijn door de vele verflagen?

Cheers

Erik Jan

ha Herold,
ik vroeg me al hetzelfde af,ik neem aan dat je die lichte naad onder de boten bedoeld,die hoort er inderdaad niet,die boven de bouten is 1:1 soms 2 tot 3 cm breed,dus ook op een model goed zichtbaar,
groeten,bert

Nog even over de naad:
drive.jpg

originele Firefly drivehousing ............................................Tasca kit

Hoi Herold,

O, die naad- die hoort daar i.d.d. niet te zitten, dat bolvormige onderdeel is onderdeel van een van de 3 hoofddelen v.d. Transmissiebehuizing.
Goed gezien!

Cheers

Erik Jan

Heren,

Dank voor de reacties.
Peter, bedankt voor de duidelijke uitleg. Was er zelf nog nie aan toe gekomen.

Die naad moet dus nog weggewerkt worden 😉

Groet Herold.

Dit wordt zeker een mooie,

je verwering is zeer goed onder weg. Ik kijk uit naar je update

bert lindeboom zei:
ik had die naad ook niet gezien,scherp peter!
groeten,bert

Tja Bert,

als ik net zoveel aandacht aan mijn eigen naden en kieren ga besteden,
zou het nog wel eens iets kunnen worden 🤣

groet, Peter.

met aandacht voor mijn eigen naden en kieren ben ik al een tijdje gestopt iot veiligheidsoverwegingen,bij shermans gaat het meestal over de kier onder de horiziontale bouten omdat dat bij de meeste fabrikanten een los stripje is,dus keek ik daarnaar,maar goed,er zijn dus nog zat kieren om naar te kijken,
groeten,bert

Zeer mooi projectje dit Herold.
Mbt "de" naad, screw it en gewoon lekker laten zitten in deze fase van het project.
Je schilder- & andere afwerkings- werk wordt er namelijk niet minder door en dat ziet er zeer tof uit!
Gewoon deze Sherman-les meenemen naar een volgende project.

Wellicht zou je op de loopwielen wat meer stof kunnen aanbrengen, dat levert denk ik een mooi contrast op met de rest van het werk.

Groet,
Marcel.

O Herold,

Mijn fotovergelijking was ook geen kritiek hoor,
Je Sherman is een topper!
Ik snapte alleen niet dat niemand de naad had opgemerkt...

Groet,

Peter

Allen, bedankt voor de reacties.
Peter van Hout zei:
Mijn fotovergelijking was ook geen kritiek hoor,
Je Sherman is een topper!
Ik snapte alleen niet dat niemand de naad had opgemerkt...

Dat weet ik 😉 .
Bedankt.
Martin had de naden al opgemerkt 😉 .

Veel heb ik niet gedaan, een klein beetje verder verweerd en wat bepakking aangebracht:
img4195jh.jpg

img4196fc.jpg

img4199r.jpg

img4198pg.jpg

img4197ke.jpg

Tot zo ver.

Mooie update!
Erg mooie details te zien... Tasca roeleert!

Ben wel heel benieuwd hoe je die handvatten/stelen zo krijgt?
Zou je dat willen delen met ons?

Groet Peter.

@Peter,
Het hout krijg ik door een lichte basis van tamiya aan te brengen. Omdat ik de kleur nog wel eens afwissel wee ik niet zeker meer wat ik hier gebruikt heb maar meestal is dat buff. Daarna breng ik (Newton Winton) olieverf aan. Ook dit varieer ik maar meestal gebruik ik VanDijck bruin, Raw Umber of een mengsel hiervan (eventueel met wat Yellow Ochre). Dit laat ik ongeveer een 15 tot 20 minuten zitten om het vervolgens met een schoon penseel weer te verwijderen zoveel dat er een houtnerfstructuur onstaan is. Het penseel is iets bevochtigd met white spirit en daarna 'droog' gemaakt met een doekje.

Ik hoop dat het duidelijk is.

@Martin,
Nee, nog niet. Maar ik hoop deze of volgende week verder te kunnen.

Groet Herold.

Terug
Bovenaan