Sherman Vc Firefly (update 23-09-2013)

Re: [Eelke] Sherman Vc Firefly (24 juli: micro-update)

Hoi Eelke

Hoezo moeizaam 😕 het hoofdje ziet er toch goed uit! Ik denk dat je in alle opzichten goed bezig bent dus ga op deze voet door zou ik zeggen 😉

Groet/Roger

Re: [Eelke] Sherman Vc Firefly (24 juli: micro-update)

Ik heb eindelijk weer wat gedaan aan de Firefly!
De antennevoet met beschermingskooi was opgegeten door het tapijtmonster (gek genoeg, want er ligt zeil op de vloer waar ik werk 😱), dus heb ik een nieuwe gemaakt van staaf, 0,13 mm plastic en ringetjes van Mig. Op het derde plaatje zie je m naast het kit-onderdeel. Hij is niet perfect rond, maar dat maakt hem alleen maar authentieker.
Verder heb ik voorkant van de driver hoods aangevuld met Milliput, om een duidelijkere 'overhang' te creëren. Zoals in het echt is die aan de rechterkant groter dan die aan de linkerkant.

antenne1i.jpg

antenne2.jpg

antenne3.jpg

driverhoods1.jpg

Re: Sherman Vc Firefly (update 24 september)

Smullen,

Mooi werk eelke, Alle onderdelen die normaal in een PE set zitten scratch jij gewoon "eventjes"

Ik kijk uit naar het vervolg

groet Martin

Bedankt voor jullie reacties! Roger: dat klopt 😉. Maar PE heeft dan weer de vervelende eigenschap dat als je er tegenaan stoot, dat het dan blijvend vervormt 🙂.
Ik ben ondertussen lekker aan het plakken, binnenkort weer een update.

Hoi Eelke 😀 , kep "even" je topic doorgelezen en bekeken......

Wauw man 😱, en wat werk jij (behalve gedetaileerd) óók nog eens strak !!!
Het inspireert me om wat netter te gaan werken :idea:
Ook je figuurtjes zien er pico bello uit!

Over de setting : (naar mijn smaak) zoals het orgineel idee, maar (zoals reeds geopperd) dan
met een hoog gedecoreerde, arrogant kijkende, Wehrmacht officier als POW.
Titel onzinidee : "... you think he likes thea?..."

Bedankt voor het delen van je kennis 😉 .

Veel bouw- en schilderlol 😛
Cheerfull greetings 😀
Peter

Dank je, Peter! Ik ben een neurotische perfectionist, dus als ik alles niet zo goed mogelijk afwerk krijg ik last van ernstige hersenkriebels 🙂. Dank ook voor je input over de setting. Ik neig ook nog steeds naar mijn eerste plan, maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Eerst maar eens die tank zelf afmaken, anders komt er sowieso geen vignette 😱.

De fly is inmiddels weer een heel klein beetje verder:

Ik heb wat hang- en sluitwerk aan de luiken toegevoegd, en voor de chauffeur twee haakjes voor het bevetiging van een voorruit voor bij slecht weer.
fireflyluiken.jpg
fireflyhaakjes.jpg

Aan de voorkant hadden Britse Shermans vaak een geïmproviseerd opbergrek. Mij leek het wel aardig om het te maken van een stuk sandshield:
fireflyopbergrek.jpg
fireflyopbergrek2.jpg

De opbergkist achterop zit nu vast met pennetjes. De pennetjes zijn functioneel, de kist kan er nog af voor het schilderwerk:
fireflyopbergkist.jpg

Ik bouw rustig door, dus stay tuned!

Hoi Eelke,

Dit is zonder meer het beste dat ik ooit gezien heb op Sherman detaileer gebied. Die haakjes voor de faul weather hood zijn het toppunt 😀 . Ik blijf je vorderingen volgen en zal wat ideetjes van je 'overnemen' in m'n eigen Shermans. Succes met het vervolg.

Groetjes
DIRK

Hoi Eelke, tsja wat kan ik hierop zeggen ? Wel hoogstens misschien dat ik je als een soort van muze beschouw en probeer te streven naar dezelfde graad van neurotisch perfectionisme!

Ik heb trouwens zelf ook een antennevoet-gedoe achter de rug. Het pe-vehikel van Bronco deugt voor geen meter. Maar da's verder voor in m'n eigen topic natuurlijk.

Uitermate perfect hoor, jou topics zijn een lust om volgen.

Dank voor de reacties, heren. Vandaag een kleine update: de twee zichtbare periscopen heb ik gepimpt met allerlei details. Onder aan de foto twee Tasca-periscopen zoals ze in de kit zitten (de kit heeft zowel doorzichtige als ondoorzichtige)
pimpmyperiscope.jpg

Dan vraag ik me toch af hoe je het voor elkaar krijgt...gezien de lengte van uzelf en de daarbij behorende vrij grote handen. Spreek redelijk uit ervaring 😉
Werkelijk prachtig om dit zo te volgen zeg. Respect om op dat details niveau zaken aan te passen.

Gr,
Jeroen

Jeroen, ik ben wel lang maar mijn handen zijn niet zo heel groot. Mijn vingers zijn ook niet dik, en dat helpt denk ik wel bij het detailleren.

Kijk, dat scheelt een hoop. Mijn handen zijn niet zo klein ... vind ik dan. Detailleren vind ik daardoor best lastig. Daarbij gezegd, oefening is de beste leermeester 😉

Gr,
Jeroen

Oef.... dit gaat heel ver.
Ik denk niet dat ik iemand ken die zo ver gaat met het aanpassen van een bestaand model.
Onwijs goed gedaan en ik heb erg veel respect voor de manier hoe je hier telkens weer mee door/ verder gaat.

Groetjes!

Sjeesh Eelke, prachtwerk!

Ik wilde net vragen naar die periscopen, maar die komen dus (de basis dan ) uit de Tasca kit. Ik vroeg me juist laatst af of er nou "ideale" periscopen voor de Sherman in de handel zijn...dus waar je niet al te veel aan hoeft te klussen, glashelder en in meerdere standen in te bouwen....Die van Dragon zijn glashelder, maar erg "mager"......veel aftermarket varianten zijn weer erg mooi qua detail, maar dan net weer niet glashelder. iemand suggesties?

Alex

Zo, het heeft even geduurd, maar de Firefly is nu officieel afgebouwd. Het zal even duren voor ik de moed heb verzameld om het ding ook daadwerkelijk te schilderen, so bear with me.
Ik kan jullie doodvervelen met wat er allemaal veranderd is, maar ik laat de foto's voor zich spreken. Fotograferen lukte niet zo goed vanavond, dus sommige foto's zijn bagger.

Alex: binnenkort komen er vast wel wat op de markt... 😉 😉

firefly1.jpg

firefly2.jpg

firefly3.jpg

firefly4.jpg

firefly5.jpg

firefly6.jpg

firefly8.jpg

firefly9.jpg

firefly10.jpg

Re: Sherman Vc Firefly (update 22 oktober)

Top notch. Dit bewijst maar weer dat je met genoeg doorzettingsvermogen geen PE-sets hoeft te kopen: vandaag de dag lijkt het soms bijna verplicht. Ben heel benieuwd hoe je het gaat schilderen en wat je volgende project wordt: de M1117 afbouwen of toch maar de St. Chamond?

Hij's mooi geworden man.

Hoi Eelke,

Zo, wat een werk laat je hier weer zien. Daar kunnen we een hoop van leren! Die kist achter het motordek, poeh!... Maar die gereedschapskist aan de achterzijde steelt de troon, wat een werk, geweldig om te zien!

Kijk nog even naar de loop van de .30 in de toren. Deze kan je volgens mij nog wat opboren voor een mooier/scherper resultaat. Een gedraaid exemplaar van een van de bekende fabrikanten zou op dit model trouwens zeker niet misstaan!

Verder is het misschien ene punt om de hijsogen op de romp nog te voorzien van was lasnaden. Mijn kennis van de Firefly is niet groot (lees; klein) maar de naad tussen de twee onderdelen is nu volgens mij wat teveel aanwezig. Correct me if I'm wrong!

Greets,

Erik

Als je dat allemaal kan met plastic sheet, wat rodjes, tubes...dan heb je geen photo etched stuff nodig. Het is minstens even stevig, het scheelt een hoop uitgaves en het is helemaal van jezelf.
Natuurlijk is dit rasechte topklasse !

Wauw ja... bijna zonde er een verf laag overheen te gooien, maar als je met het verven net zo te werk gaat als t bouwen...

Bedankt voor jullie reacties!

Benjamin: ik ben momenteel onderzoek aan het doen voor een volgend project, zodra ik vorderingen maak zie je ze hier in het album.
Erik: ik zou m inderdaad kunnen vervangen door een metalen loopje, maar dat vind ik zonde van het geld. Je ziet bijna niks van het tuitje, en al helemaal niet van de koelmantel. Ik heb er wel een gaatje voorin geboord. De harde overgang tussen de hijsogen en de romp zit er in het echt ook:
hijsoog.jpg

Artur: thanks!

De firefly heeft een jasje verf gekregen! En dat mag ook wel, want ik ben er al 9 maanden mee bezig... Zoals gebruikelijk Lifecolor verf met een glanslaag van Vallejo. Ik heb hem met opzet iets donkerder gehouden dan de Churchill, die vond ik iets te licht uitgevallen. Met donkergrijze verf heb ik hier en daar resten van de waterproofing aangebracht.
Momenteel ben ik aan het weatheren, iets wat ik al 2 jaar niet had gedaan. Zodra ik tevreden ben met het resultaat post ik weer een update. 🤣 Intussen alle opmerkingen welkom!

fireflypeent.jpg

Re: [Eelke] Sherman Vc Firefly (Figuren-update 29 juni)

Sven van Rooy zei:
PS wat is dat "opengebroken gereedschapskistje" aan de achterkant, onderkant hull, daar waar er een trekhaak zou moeten zitten ?
Ik heb het nog nooit in het echt in een museum gezien. Heb je er een web link voor ?
Dat is een rookgranaatwerper (alhoewel een rookgranaatvaller een betere term is) ...

@Eelke: mooi kleurtje, en ik ben het met je eens dat deze iets beter is dan die van de Churchill III.

Groet, MartinD

Re: Sherman Vc Firefly (update 18 december)

De gemiddelde lengte van de duiters lag lager dan de gemiddelde lengte van de engelsen. Vergeet niet dat Duitsland zwaar gebukt is gegaan onder de zware repressies na afloop van WWI en er lange tijd op vele plaatsen in Duitsland zelfs hongernood was en dit heeft ook gevolgen gehad voor de nieuwe generatie. De duitse jeugd heeft vooral in de jaren, voordat de HJ division is opgesteld, misschien alleen de eerste jaren een goede tijd gehad maar door de zware luchtaanvallen, verlies van familie, ouders, broers, zusters, vaders gesneuveld, etc. hebben ook veel geestelijk leed gekend na de gloriejaren. De melk gegeven in opdracht van de Div.Kommandeur Witt was meer een middel om op korte termijn wat aan te sterken, zelfde gold ook voor het geven van zoetigheden, dan dat men plots met grote stappen vooruit zou gaan. Tijdens de opleidingen in België en deels in Frankrijk was er ook in de duitse kantines van de HJ-Div. een te kort aan veel, tijdens de Bereitstellung in voorjaar 1944 aan de Normandische kust al evenmin positief te noemen. Elk bord eten wat aangeboden is door de lokale franse bevolking is ook met veel enthousiasme in ontvangst genomen en vooral genuttigd. De troepen, van de HJ-Division, die vlakbij de Nederlandse grens lagen, hadden een actief samenspel met smokkelaars uit Nederland om zo nog wat nodige bouwstoffen binnen te krijgen. Heb de afgelopen jaren diverse, leuke, verhalen over dit spel mogen noteren.

JW

Dank voor jullie reacties, suggesties, en de discussie over het al dan niet doorvoed zijn van de gemiddelde Britse infanterist 🤣.

Voor de vignette heb ik nu een ander idee: een AFPU-cameraman die de Firefly filmt met een filmcamera. Vaak bekijken we foto's en films uit de oorlog zonder te beseffen dat overal en altijd mensen met een camera rondliepen om die beelden te schieten. De infanterist zet ik er dan misschien bij, misschien ook niet. Eerst maar eens een mannetje converteren naar cameraman!

Sven: die kistjes bevatten, zoals Martin al zei, rookbommen. Vlak erboven zie je twee doosjes zitten, van daaruit liepen er draadjes naar de rookbommen om ze te ontsteken. Martin: volgens mij vallen ze bij gebruik niet uit de kistjes, die kistjes gaan alleen open om ze bij te vullen.

Tijdens mijn vakantie in Zuid-Engeland afgelopen zomer viel het me op dat Engelsen echt niet zo gek lang zijn, en dat de Engelse ziekte nog bij veel relatief jonge Britten voorkomt. En oh ja, sommige waren inderdaad dull en backwards 🙂

Sven van Rooy zei:
Wellicht dat de fish n chips cultuur (ook nu is de jeugdvoeding in UK slecht) er debet aan is

Heb je weleens van het fenomeen "binch-drinking" gehoord 😱 😱 ?? Volgens mijn velen malen desastreuser dan de jeugdvoeding in de UK.....

Eelke,

Je Firefly zit mooi strak in de basiskleur, hoop spoedig meer updates te zien van je weathering-proces. Een aantal SBS foto's zou zeer welkom zijn.

Groetjes
DIRK

Ik ben met enige huivering begonnen aan de weathering en ben nu aardig op weg. Ik werk niet het hele voertuig in 1 keer af, maar werk paneel voor paneel.
Zoals gebruikelijk heb ik alles gelijnd met Van Dyck Bruin en hier en daar Burnt Umber en Sepia. Filters heb ik opgebracht in alle kleuren van de regenboog, allemaal met olieverf (MiG heeft het nakijken). Highlights zijn sterker aangezet met een mix van Permanent Green en Yellow Ochre. De stofkleur is zoals nu gebruikelijke Vallejo Brown Sand, deels getamponeerd in dunne laagjes, deels gespatterd, deels als wash in hoekjes aangebracht, en deels opgeschilderd als krasjes.
Ik heb nog niet alles afgewerkt, zo moeten bijvoorbeeld de hijsogen voorop nog een beurt hebben.

Schiet maar, zou ik zeggen!

ffweathering1.jpg

ffweathering2.jpg

Gaat ie dat zeggen, schiet maar ... 🙄
Waar je die huivering vandaan haalt, weet ik niet. Misschien wel een siddering van genot, anders zou ik het niet weten.
Enorm hoog niveau weer Eelke.

Groet, MartinD

Re: Sherman Vc Firefly (update 27 december)

Eelke, het is het model niet aan te zien dat het zo lang geleden was dat je nog 'ns een keertje hebt geweatherd. Het bewijs wordt weer geleverd dat je al die commerciële spullen niet nodig hebt en dat olieverfjes de job perfect klaren. Mooie texturen in de stof/zand weergave, variatie in de tinten ervan, die heerlijk lichte randjes stof...delicious ! En de groentjes doen het ook weer goed, veel tonale verschilletjes...

Dank voor jullie reacties! De huivering komt vooral voort uit het feit dat de lat steeds hoger komt te liggen, en ik na 2 jaar niet te hebben geweathered bang was dat ik de hooggespannen verwachtingen van mezelf en anderen niet kon waarmaken. Maar het valt allemaal reuze mee gelukkig.

Chips heb ik gemaakt met een mix van Lifecolor UA143 en zwart, hier en daar met wat UA082 toegevoegd. Sommige dingen, zoals de strips voor de sand shields, kregen hier en daar een filter met UA082, en wat random roeststipjes met dezelfde kleur.

Ziet er werkelijk fantastisch uit Eelke, zoveel variatie op een voertuig die in één kleur is geschilderd. "Het sterker aanzetten van de highlights" is dat vergelijkbaar met de highlights bij figuur schilderen?

Leuk om deze weer voorbij te zien komen.

groeten,

Gert-Jan

Dank voor jullie reacties! Gert-Jan: ik had met de airbrush schaduwen en highlights gespoten, maar de highlights waren net niet licht genoeg naar mijn smaak. Ik heb ze daarom nog even versterkt door er wat lichtgroene olieverf op te smeren en dat met een vochtige kwast uit te stippelen.

De hand van de meester heeft weer goed zijn best gedaan 😉 Mooie subtiele weathering Eelke.Je hebt er goed aan gedaan om wat meer contrast aan te brengen met de groene olieverf.Zo komt het geheel nog wat meer tot leven!
Succes met de volgende stap.

groeten/Roger

Hij is mooi geworden sinds de laatste keer dat ik m zag. de kleurverlopen zijn heel goed en de stoflagen zijn heerlijk subtiel. Als je ooit eens een SBS doet zou dat een mooi onderwerp wezen: een 'goedkoop' alternatief voor een half dozijn mig potjes. Benieuwd wat je van de koepel gaat maken.

Alvast een fijne jaarwisseling

vind de details bijzonder,zou bij mij niet opkomen om 1 strip van het spare-linkrek weg te laten en de ander maar met 1 boutje vast te laten zitten,zeer realistisch,
groeten,bert

Dank u, heren. Inmiddels heb ik weer de moed gevat om aan de figuurtjes te werken.

Aangezien bij figuren een goed gelukt hoofd het halve werk is heb ik het hoofd van de lader onder handen genomen. Net als bij de commandant is dit een combinatie van een bepaald Hornet-hoofdje met het gezicht van een andere.
Het enige wat nog geschilderd moet is de verbinding tussen zijn twee helften van de bril, ik wist niet of die van metaal of van stof was 🙄. (Ik heb mijn referenties erop nageslagen: het varieert!)

Zoals altijd is alles weer met Lifecolor gedaan, behalve de glimmende brillenglazen. Die kregen een paar laagjes Tamiya Smoke. Let niet op de meegeschilderde stofdeeltjes, trouwens 😳.

fireflylader.jpg
fireflylader2.jpg

Re: Sherman Vc Firefly (update 1 januari)

Mooi koppie Eelke.Heb je al een van de figuren helemaal geschildert?Trouwens nog even een vraagje over de met olieverf aangebrachte highlight op je sherman,hoe heb je deze aangebracht?(geblend?) en in welk stadium(meteen na de basis laag?)

Groeten,

Roger

Na 2,5 jaar in de kast te hebben gestaan staat de Firefly weer op de bouwtafel 😀
Ik heb de toren nu grotendeels verweerd, en ik ben bezig met het schilderen van de figuurtjes. De commandant is bijna klaar, de lader is in bewerking en van de kanonnier is het hoofd nu af. Wie weet krijg ik hem voor de SMC af, duimen jullie mee?
Op- en aanmerkingen zoals altijd welkom!

0yz8.jpg

i4cf.jpg

1ucd.jpg

m29g.jpg

Re: Sherman Vc Firefly (update 1 januari)

Naais Eelke!!!

Erg mooi gedaan. Vooral de uiterst subtiele aflopers en de stofeffecten zijn goed.
En je figuren; die zijn gewoonweg TOP! Even subtiel en prachtig kleurverloop.
Ik zal meeduimen! 😀

grt Boris

Terug
Bovenaan