Sherman Vc Firefly (update 23-09-2013)

Re: [Eelke] Sherman Vc Firefly (Update 9 mei)

Het wordt weer eens tijd voor een update. Ik ben nu bezig om alle kleine k*tdingetjes op het achterdek te maken: kabelklem, allerlei brackets, een brandblusser... Als dat eenmaal gedaan is, is de romp ver klaar 😀.

ffachterkant.jpg

ffbrablu1.jpg

ffbakjeenklemmetje.jpg

fflamp.jpg

ffkabel.jpg

Oh ja, Alex: het deksel komt erop, half open zodat je de inhoud van de kist nog ziet.

Re: [Eelke] Sherman Vc Firefly (Kleine update 30 mei)

Jolly nice work again Eelke!
Ik ben toch wel een ietsje besmet geraakt door dit detailwerk, dus de M4 moet er ook aan geloven 8)
Vraagje: de voorspatborden, heb je daar een mal voor gemaakt van papier? En dat je daarna de plastic versie maakt aan de hand van de mal?
Dat is de volgorde die mij het handigst lijkt.

Groet, MartinD

Wow nice job eelke...

Vraagje hoe buig/vorm je het plastic? 🙄

FI met de humber is het eerste begin gemaakt... 🙂 😀

Heel mooi gedetailleerd dit geeft weeral een groote meerwaarde aan het voertuig,heb je dit ook allemaal zelf gemaakt of is hier een setje voor gebruikt...

Martin: thanks mate. Ik heb eerst al het detail van de bovenkant van de Tasca-spatborden verwijderd, en er toen met een paar stipjes superlijm 0,13 mm plastic plaat op gelijmd. Daarna is het een kwestie van langs de randjes uitsnijden met een vlijmscherp nieuw mesje (met een bot mesje oefen je te veel druk uit en laat de superlijm los. Weet ik uit ervaring... :x). De zijplaat van de spatborden heb ik getekend op de computer, en uitgeprint op 0,13 mm plaat.

Herman: ik buig plastic en metaal meestal met mijn mini Hold and Fold, of anders met een pincet en heel af en toe mijn vingers. Voor ronde dingen gebruik ik vaak de punches van mijn punch & die-set als vormer. Als ik vouwen wil maken die niet helemaal scherp zijn plak ik een paar lagen tape om mijn Hold and Fold, zie foto hieronder.
Succes met de Humber, fijn om te horen dat hij een nieuw thuis heeft gevonden 😉.
houenvouw.jpg

Danny: dank je. Ik ben zo'n mafkees die graag zijn detailwerk zelf doet, er is geen setje aan te pas gekomen.

Inmiddels is de Fly weer wat gevorderd: het deksel van de kist is klaar, de houders voor de rookbussen ook (er zit een klein foutje in de vorm, maar ach), ik heb een deel van de sandshields gemaakt en de adapterplaten voor de sandshields aan de achterkant. Al deze dingen heb ik weer uitgetekend op de computer en geprint op 0,13 mm plaat. (Een step-by-step daarvan vind je trouwens hier.)

firefly1achterkant.jpg

firefly2rookwerpers.jpg

firefly3sandshield.jpg

firefly5sandshieldadapt.jpg

firefly6adaptersgeprint.jpg

rookbussenhouwenvouw.jpg

Re: [Eelke] Sherman Vc Firefly (Update 5 juni)

Bedankt voor het kijkje in de Warrink keuken, heel verhelderend, het zet aan tot zelf proberen, en alhoewel je nu op een onaards niveau zit (doe Peet van Dijk de groeten als je hem ziet op de planeet waar jullie rondzweven) ben ook jij ooit 's gewoon begonnen met proberen, een nieuwe kijk op modeleren is altijd leuk, en ik neem hier wat van mee naar mijn eigen bescheiden keukentje.
Verder is het heel knap hoe je de 013mm Evergreen zo clean en strak houd, gewoon lijmen is vaak al een crime, zeker als het een beetje geschuurd is, uit nieuwsgierigheid, wat gebruik jij voor dit dunne spul?

Groeten Rick

En Bedankt, daar gaat de zin om m'n eigen Firefly, waar ik best trots op was, af te maken... 🤣

Alles is eigenlijk al gezegd, gewoon ERG goed. Het uitprinten van de te maken delen is echt zo'n ei van Columbus moment: Zo logisch eigenlijk, maar denk er maar eens aan. Dus niet alleen erg mooi, ook erg leerzaam. Waarvoor dank.

Kijk handig zeg die getekende sjabloontjes. Ook scratchbuilding gaat met zijn tijd mee anno 2010 8)
Knap werk... ga zo door!

Groetjes

Tsja, jammer dat het allemaal zo grof is 🤣

Grandioos werk Eelke. 0.13 plaat van Evergreen lijkt wat taaier te zijn dan de dikkere varianten en ik kan me voorstellen dat dat inderdaad ideaal is bij het vormen met een Hold & Fold. (Of is mijn voorraad 0.25mm en dikker plaat gewoon wat oud en daardoor breekbaarder geworden?)

Alex

Rick: 0,13 mm plaat is inderdaad niet makkelijk te lijmen. Ik gebruik Tamiya extra dun, maar dan wel heel weinig. Als de onderdelen vastzitten doe ik er soms nog wat meer op, of stip ik de naad aan met wat superlijm. De onvermijdelijke vlekjes (op 0,13 mm plaat vreten die meteen in) schuur ik weg. Als ik zie dat ik wat lijm mors blaas ik meteen de lijm droog, zodat de schade beperkt blijft.
De rookbuskastjes zijn trouwens niet zo strak als ze eruitzien; van boven gezien zijn ze duidelijk scheef. maar omdat je ze niet rechtstreeks van boven kan bekijken is dat niet erg. 🙂

Jay: gewoon doen, anders is het weggegooid geld 😉

Boris: bedankt! Over 10 jaar print ik een heel model in 3d, let maar eens op 🤣

Alex: klopt, het is veel taaier en daardoor makkelijk strak te buigen. Eenmaal scherp gebogen buigt het ook nauwelijks terug, zoals de 0,25 mm variant wel doet. 0.25 mm plaat breekt trouwens minder snel als je het de ene kant op buigt dan als je het de andere kant op buigt, vreemd genoeg. Nadeel van de taaiheid van 0,13 plaat is wel dat het een beetje lastiger te snijden is. Nog een nadeel is dat het oppervlak, anders dan 0,25 mm plaat, niet tegen lijm kan, dus je moet enorm precies zijn met het kwastje. Heb je eenmaal een lijmvlek, dan vreet die meteen het oppervlak aan.

Zo, eindelijk weer eens een Fly-update. Ik heb de afgelopen tijd hard nagedacht over een bemanning, en het resultaat zien jullie hieronder. Ik heb een vrij ambitieus plan voor een soort vignette, waarbij een Britse infanterist triomfantelijk een Duitse krijgsgevagene opbrengt. De Firefly rijdt langs, en de lader daarvan steekt lachend zijn duim op naar de infanterist. De kanonnier wurmt zich langs de commandant naar boven om ook een glimp op te kunnen vangen van wat er buiten gebeurt.

Wat denken jullie: werkt het een beetje zo? Niet te cheesy?

En inderdaad, er is nog geen krijgsgevangene. Iemand tips voor een mooi figuur dat ik daarvoor kan gebruiken? Hij moet er nogal verfomfaaid en depri uitzien...

kroe1.jpg

kroe2.jpg

kroe3.jpg
kroe4.jpg

lasnaad.jpg

Hoi Eelke,

Kijk,daar hou ik van lekker veel figuren 😀 volgens mij ziet het er zo wel goed uit alleen een kleine opmerking: de infanterist heeft naar mijn mening een iets te lange nek en het hoofd van de bemanning met koltrui sluit niet goed aan met de kol ,mischien even zelf nieuw kolletje maken met magic sculp(of zitten de hoofdjes allemaal nog niet vast ?)Ik vind de 2 figuren die samen in 1 opening zitten erg leuk.

Ik hoop dat je deze vignette ook echt afwerkt ,want het zou iets heel moois kunnen worden 😉

Groeten,

Roger

Benjamin: dank voor de tip. Ik had ook al naar Stalingrad-figuurtjes gekeken, maar ik ben bang dat de sculpting slap afsteekt bij de perfect gesculpte Hornet-figuurtjes. Ook heeft ie een overjas aan, dat lijkt me wat te winters voor Normandië. 🙂

Roger: ik hoop het ook! Dat van die nekken klopt, ik heb ze nog maar heel grof bijgesneden, het ging me slechts om een grove opzet. Het op maat maken van alle nekken is de volgende stap, nu ik tevreden ben met alle poses. Ook moet ik alle mouwen nog goed aanpassen aan de rompen.

Hoi Eelke,

Dat dacht ik al!
Wat betreft de 'gevangene" mischien art PT035 van platoon deze heeft een openhangend panzerjasje aan.Hij zou wel een defeated hoofdje van hornet nodig hebben en zijn armen en handen dienen aangepast te worden.En dan het ergste,Jij als Anglofiele modelbouwer moet een duitser gaan schilderen 😈

Groeten,

Roger

Prima opzet Eelke!
Sterke en goede interactie tussen de figuren en dat 2e figuur door het luik is origineel, niet overdone en benadrukt de interesse in het tafereel.
Goed bezig!

groetjes

Hoi Eelke,
Daar ben ik weer.Ik heb even in de grote bak met figuren gekeken,is dit niet iets? met een van deze hoofdjes.ze kijken beiden aardig sip! Je moet hier ook wel een paar armen bijzoeken.Het figuurtje is exact hetzelfde als op mijn rubriek(warriors).

Groeten,

Roger
DSC00975.jpg

Deze is echt heel mooi aan het worden zeg. :!:
Al die zelf gemaakte details is echt super knap werk.
die twee figuren in 1 luik vind ik ook een heel leuke opstelling zo.

het leuke is dat ik deze ook ''even'' wilde gaan bouwen. Ik dacht een goede kit te hebben van tasca en dat is het ook, maar nu wil ik ook gelijk weer dingetjes gaan verbeteren, maar bij mij neemt dat altijd jaren aan tijd in beslag.... 😢

Maar ja, ik blijf hem in ieder geval volgen... 😀
Veel plezier en succes met de verdere bouw.

gr, simon 😉

Hoi Eelke, ik moest effe lachen toen ik je vraag las of het niet te "cheesy" was. Vind ik niet, er is sterke interactie tussen de figuren onderling en niet eens zomaar wat tussen twee figuren, maar meer en dat maakt het zo goed werken. Ze zullen ongetwijfeld fantastisch worden.

Jongens, bedankt voor jullie replies. Ik vergat helemaal te antwoorden 😳. Fijn dat jullie het niet cheesy vinden, dus ik ga door met deze opzet.

Roger: dank je voor het aanbod! Vind je het goed als ik eerst even verder kijk? Maar dat figuurtje was me, in de Platoon-versie, ook al opgevallen. Ik heb liever een staand figuurtje, maar dat is makkelijk gecorrigeerd. Het zal trouwens niet de eerste Duitser zijn die ik schilder: http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=19720&hilit=251&start=40 (is helaas nog niet af)

Simon: gewoon bouwen!

Ik heb nu een begin gemaakt met de figuurtjes. de infanterist is als eerste aan de beurt, omdat die mij het lastigst te schilderen lijkt. Ik heb hem geairbrushed in de basiskleur en met de airbrush ook wat gehighlight en geschaduwd. Hij lijkt nu nog te geel, maar dat ligt mede aan de belichting.

infanterist.jpg
koppies.jpg

Re: [Eelke] Sherman Vc Firefly (Mini-update 5 juni)

Hoi Eelke,

goed om te zien dat je aan de figuren begonnen bent.

dus als ik het goed begrijp airbrush jij de grote plooien en het fijnere werk doe je dat uitlijnen ? en hoe doe je de opliggende 'lichte'delen?
Ik ben nogal een leek op het gebied van schilderen met acryl maar hoor graag wat de beste manier is om hiermee te werken dan kan ik het eens een keer proberen.Het moeilijkste van acryl lijkt mij het blenden.

groet/Roger

Re: [Eelke] Sherman Vc Firefly (Mini-update 5 juni)

Ik ben inmiddels een heel eind met het schaduwen en highlighten van de broek. Het gaat makkelijker dan ik had gedacht, mede door de fenomenale sculpting van Roger Saunders (voor mij nog steeds de nr. 1 sculptor). De vouwen vallen natuurlijk, en daarom lijken de schaduwen en highlights ook natuurlijk. Ook helpt het dat het figuur van metaal is: verf levelt er heel makkelijk op. In het echt is het contrast trouwens iets groter dan op de foto's.

infanterist2.jpg
infanterist3.jpg

Ook heb ik de chauffeur een zwarte baret gegeven. Een tweede poging om een rechter pupil te plaatsen mislukte daarentegen weer jammerlijk:

tankerc.jpg
tanker2.jpg

Roger: ik gebruik de airbrush om ruwweg de schaduwen en highlights te spuiten. Dit helpt me later bij het schilderen met de kwast: ik weet waar de schaduwen en highlights vallen, en het verdoezelt een beetje de harde overgangen die met acryl kunnen ontstaan. Blenden is bij acryl trouwens totaal onmogelijk, tenzij je een retarder gebruikt. Ik bouw de effecten langzaam op, laagje na laagje met sterk verdunde verf.

Re: [Eelke] Sherman Vc Firefly (Figuren-update 29 juni)

Eelke, jou figuren zien er goed uit zeg...hierdoor twijfel ik er geen moment aan dat je POW er ook wel komt.
Het figuur van Roger is zeker een goede optie met wat kleine veranderingen.
Om zijn dramatische houding te versterken zou je hem neer kunnen zetten met de handen in de nek en het hoofd iets naar beneden.

Willem

Eelke, jou figuren zien er goed uit zeg...hierdoor twijfel ik er geen moment aan dat je POW er ook wel komt.
Het figuur van Roger is zeker een goede optie met wat kleine veranderingen.
Om zijn dramatische houding te versterken zou je hem neer kunnen zetten met de handen in de nek en het hoofd iets naar beneden.

Het schilderen van ogen is een altijd terugkerend probleem dat redelijk eenvoudig op te lossen is.
Als je rechtshandig bent schilder dan altijd het rechteroog eerst, hierdoor heb je met het plaatsen van het linkeroog vrij zicht op beide ogen en kan je deze beter plaatsen.

Willem

Een klein beetje vooruitgang...
Willem: goeie tip. Ik kende hem wel maar ik vergeet 'm steeds.

infanterist5.jpg
infanterist7.jpg
infanterist6.jpg

Kijk dat zijn de echte diehards 😀 met 35 graden toch aan de schildertafel!Ziet er al goed uit Eelke.Alleen na gelezen te hebben hoe je met acryl te werk gaat vraag ik mij af wat nu het echte voordeel van acryl is ten opzichte van enamel of olieverf ,buiten de snelle droogtijd

Groeten,

Roger

Hallo Eelke, je figuur ziet er al goed uit, wat me enorm pleziert is het feit dat je het karakter van de kledij (bij ons noemt men deze "prikstof" omdat ze prikkelt en irriteert).
Verder vind ik de overgangen van licht en schaduwen alvast meer dan geslaagd.

Hoi Eelke,

Super sherman, voor wat ik ervan weet en top figuurtjes. Je stijl van figuurschilderen vind ik echt heel tof en origineel. Wel duidelijk highlights maar op één of andere manier niet overdreven.
Over je vraag of het niet cheesy of iets dergelijks is, een beetje wel vind ik... Je ziet dat er al ook al in Normandie massa's krijgsgevangenen gemaakt werden, waardoor de Geallieerden echt niet meer opkeken als er eentje langskwam. Ik weet dat de goeie kant echt niet altijd even nobel was, maar het lijkt ook wel een beetje leedvermaak zo. Ik denk niet dat we dat in onze diorama's moeten gaan propageren. Ik zou zelf in plaats van een zielige Duitser (die hebben we na de WK-finale toch al genoeg 😉 één of nog beter twee, stoere grote SS-ers plaatsen.

Cheers,

Anne

PS: ik zit meestal op modelbrouwers

Roger: laat op de avond is het een stuk koeler hoor. 🙂 En tja, wat zijn de voordelen? De droogtijd, maar ook gewoon de gewoonte. En ik vind met acryl geschilderde figuren altijd net iets mooier, ik hou wel van de typische acryl-look, als je begrijpt wat ik bedoel.
Guy: dat van de karakter van de stof is meer geluk dan wijsheid hoor! 😉 Maar ik zie wel wat je bedoelt.
JW: dank!
Anne: toch wel een beetje cheesy hè, of in elk geval misschien wat minder geloofwaardig. Wat ik zou kunnen doen is een SS-officier als POW laten figureren. Een goede vangst, en daarom thumbs up. Maar in wat voor gevallen wordt een SS-officier gevangengenomen door een eenzame private? Andere mogelijkheden: de soldaat heeft een flinke voorraad wijn of andere voorraden uit een stafauto gepeuterd (vind ik zelf erg afgezaagd, zoiets hebben we al 100 keer gezien), of heeft een hele groep POW's bij zich (ook geen optie, geen zin in 10+ figuren schilderen 😉). Wie heeft er nog goede ideeën? Alle input is welkom.

Re: [Eelke] Sherman Vc Firefly (5 juli: Hulp/input gevraagd!

Waar soldaten overal ter wereld die ver weg van huis zijn warm voor lopen is een mooie pin-up natuurlijk 🤣 dus misschien een opgevouwen blad van het een of ander?

Interessante manier van figuren schilderen met een erg mooi resultaat, kijk uit naar de update's.

hoi Eelke het ziet erg mooi uit allemaal.
ik heb nog wel een paar onnozele iedeen voor je. 😉

je zou als titel ''Happy to be Allied'' kunnen doen 😀
een kop koffie voor de kommandant staat ook altijd wel leuk.
mischien een kledder vogelpoep op de zijkant van de koepel ofzo? 🙂
en ik zou het wel lekker cheesy houden.
dat maakt het gewoon zo leuk om naar te kijken en geeft wat dat betreft toch wel iets biezonders aan dit dio vind ik.

en het is helemaal niet gek dat de private een aplausje krijgt want
mischien is het wel een bekende van de tankbemanning, die zijn eerste duitser heeft gevangen.

gr,Chris

iemand die aan komt lopen en zijn auto/fiets/kar of wat dan ook vermorzeld onder de tracks ziet liggen.
maargoed ik denk dat er wel originelere ideen zijn.

groeten erik.

iets van een mooie vrouw langs laten lopen.
Laatst was er iemand die had een serie mooie duitse vrouwen gepost.
Denk dat als je een mooie vrouw langs laten lopen die inderdaad als krijgsgevangende is genomen dat dan de hele crew wel uit een tank komt zetten.
En dan is het leuke uitstekende koppie van de lader ook echt oprecht,

Groetjes Manuel

Hoi Eelke,

Een vrouw is inderdaad wel een optie. Masterbox heeft die Luftwaffe helferinnen http://www.mbltd.info/3557.htm Dan heb je ook meteen een idee voor de ondergrond voor de Sherman: een Duits vliegveld. Met misschien nog wat resten?
Verder misschien nog zo'n jeugdig SS lid, daar zou ik ook wel even voor komen kijken (13 jaar e.d.)
young+SS+soldier+eastern+front

Of ander nog oorlogsbuit, tafelzilver e.d. in een kruiwagen gereden door een Duitse krijgsgevangene (of degene die je al hebt en daar andere armen voor fixen)

Succes iig,

Anne

Je zou toch goed een officier kunnen maken en dan daarbij een onderofficer die dan blijkbaar zijn chauffeur of ordonnans was. En om het dan geloofwaardig te maken dat ze hun ogen uitkijken maak je er een goed gedecoreerde veteraan van. Inderdaad ook nog een houding met onverminderd zelfvertrouwen hebben van "nog lang niet verslagen", of anders "tjeemig, dat geallieerde materiaal is toch imposant".

Hornet heeft dan natuurlijk prachtige hoofdjes voor bijv. de trotse officier.

ptr

Heel mooi schilderwerk, Eelke.

misschien afstappen van de 'depri' Duitser?

Er zullen er ook vast bij gezeten hebben die opgelucht waren, de scénes waarin cigaretten gewisseld worden en in gebrekkig Engels lekker opportunistisch hun bewondering voor Churchill werd uitgesproken.
Met de schrik vrijgekomen en tal van mogelijkheden voor de naam van het dio.

René

Een gewonde Duitse officier met een zuster als ondersteuning (zo combineer je beide ideeën).
Dit verklaart ook de grote grijns op de begeleidende soldaat zijn gezicht.

Willem

Eelke,

Geweldig om te zien hoe je de figuren aanpakt; heel mooi! Het meest belangrijke vind ik nog wel dat de figuren de Firefly nog levendiger maakt.

Voor wat betreft het kijken-en-lachen-thema.....Ik zeg...bajonet aan de Enfield en aan het puntje een paar "knickers";
Groot genoeg om het lachen te verklaren en klein genoeg om niet alle aandacht van de Firefly af te halen.

Alex

Heren, dank voor al jullie suggesties. Ik ga er de komende tijd eens hard over denken, en in de tussentijd langzaam de figuren die al vaststaan afmaken.

Eelke,

Nu heb ik nogal een zwak voor Firfly's maar deze word echt gruwlijk mooi. Wat een heerlijk fijne details zeg, prachtig 🙂
Een vraagje, ik ben mij aan het verdiepen in Firefly's 1/35. Welke kit is dit eigelijk? 😳
Veel succes met de bouw verder! Of beter gezegt, keep up to good works 😉

Robert Muller zei:
Een vraagje, ik ben mij aan het verdiepen in Firefly's 1/35. Welke kit is dit eigelijk? 😳
Ik ben Eelke wel niet, maar heb dezelfde kit gebouwd.
Dit is de Tasca Sherman Vc Firefly kit, waarschijnlijk de eerste uitgave:
firefly5cpk.jpg

Bas Hermsen zei:
Wordt wel weer eens tijd voor een update Eelke 😉

Klopt. Het gaat een beetje moeizaam de laatste tijd. Ik ben met de figuren bezig, maar ik vind de rust niet om er goed voor te gaan zitten en de resultaten zijn niet wat ik wil. Misschien moet ik me maar weer even aan het bouwen van de Fly zelf gaan wijden.

Robert: dank je, het is zoals Martin al aangaf de eerste Tasca-uitgave van de Firefly.

Hier dezelfde ervaring Eelke. Door de warmte die er momenteel in mijn werkruimte hangt gaat het maar moeizaam, focussen met het zweet in de wenkbrauwen is niet je van het. De verf gedraagt zich toch ook anders dan normaal. Me door een werkstuk heen rushen is niet mijn ding. Ik zit nu te wachten op mijn Modelkasten Panzer I tracks en de laatste touch ups hou ik voor een zachtere periode.

Wel ben ik begonnen aan de bouw van mijn Cruiser Comet A-34. Trouwens een gave Allied om eens door Warrink-handen te laten passeren.

Guy.

Eelke en Martin, bedankt voor de informatie 🙂 Ik hoop dat ik nog eens z'n zelfde kit van Tasca vind! 😀 Fraai model.

Eelke, je moet inderdaad wel de tijd en rust hebben om fatsoenlijk te bouwen. Toch hoop ik, en ik denk vele met mij op een update 🤣

U vraagt om een update, u krijgt een (micro-)update. Het hoofd van de commandant is nu bijna af, op wat touch-ups op zijn baret na. Dankzij mijn nieuwe 3,5x lensje in de optivisor ging het schilderen veel beter dan anders. Aankoop van de eeuw, wat mij betreft.

commandant1.jpg
commandant2.jpg

Terug
Bovenaan