Sherman VC firefly [Helemaal AF]

He naamgenoot,

Tof werk zo! Mooie, subtiele stofeffecten, maar ik denk dat je nog wel wat wilder mag doen. Laat trouwens ook de benzineloper goed aansluiten op de drainhole 😉

Groet, MartinD

Erg mooie kleuren. Niet 'wilder' bewerken, less is more.

groeten Maarten

...die zijn petje al lang af heeft gedaan.

Thanks mannen,

Uhmm 2 tegenstrijdige berichten.
Ik denk dat ik een middenweg kies. Ik ga de onderdelen met een donkere pinwash aan zetten. En tevens nog ietsjes meer stof er op.

Nu ben ik bezig met de tracks om zo een mooi totaal beeld te krijgen van 1 kant.

Martin Visser zei:
Ik ga de onderdelen met een donkere pinwash aan zetten. En tevens nog ietsjes meer stof er op.
De donkere pinwash is een goed plan.
Extra stof hoeft niet over de gehele tank. Plaats het op delen die minder belopen of gebruikt werden. Zoals in de hoek bij de ventilator, naast het 'plaatje' de splashguard, tussen de grouser kap, brandblusser en hijsoog. Meer contrast, geen overdreven stofexplosie erover heen en de middenweg ... 😉

@ Dirk-Jan, bedankt maar ik denk dat het iets te veel lof is.
Het stof op de loopwielen komt nog

@ Martin. resultaat zie hieronder. Is de "gunlock"al gearriveerd?

En in het nieuwe jaar gelijk maar bezig geweest. De rechterzijde is ook geweatherd met chips en de stof wash (welke nog een keer er over moet)
De tracks zijn geschilderde en verweerd.

IMG_54251.jpg

IMG_54241.jpg

IMG_54331.jpg

IMG_54291.jpg

IMG_54321.jpg

IMG_54311.jpg

Groet Martin

@ Martin, dat zul je altijd zien 😉

Ik zit nu met een dilemma. Zoals jullie kunnen zien heb ik "olie"uit loper aan bijde kanten van de bovenkant gemaakt. Echter is dit niet bij echt sherman. Omdat benzine geen spoor achterlaat als het op droogd.

Ik heb dit ondertussen weg gehaald maar ik vind het beetje kaal zonder.

Wat zeggen jullie, gaan voor de "historisch correctheid" en weg laten of toch de olie strepen terug zetten (omdat het cool er uit ziet)

Advies is welkom. (misschien maar een poll bij deze topic doen? )

Groet Martin

Heico van der Heide zei:
Ik ben totaaaal niet van het historische geneuzel.....
Dus gewoon doen wat jij cool vind jonge!!
Het is jouw model, niet van een ander.

ik vind het wel goed dat er goed over nadenkt wat correct is. Dat benzine geen vuil achterlaat is niet helemaal juist. Door benzine gemorst te hebben wordt het oppervlak aangetast. Vuil kan zich vervolgens beter vastzetten. Ik zou gaan voor een lichte (less is more 😉 ) verkleuring.

groeten Maarten

vind de vuil strepen wel realistisch.
Niet alleen benzine loopt uit dat gaatje, maar ook vuil en water wat daar in is gekomen.
Stof+benzine+water en andere rommel en dan krijg je wel zo'n uitloper.

Dus helemaal onrealistisch is het niet

Groetjes manuel

Ben goed bezig Martin!
Fijn & strak.
Wat zeggen jullie, gaan voor de "historisch correctheid" en weg laten of toch de olie strepen terug zetten (omdat het cool er uit ziet)
Je kan hier altijd nog mee wachten totdat je het komplete loopwerk hebt afgewerkt. Mocht je het dan nog steeds wat saai vinden kan je alsnog wat met "een loper"doen. Dit zijn voor mij altijd typisch van die dingen die ik op het allerlaatst doe. Een zo een kleien veeg of streep kan best veel uitmaken voor het totaal plaatje.

Massel,
Marcel.

Ik ben helemaal niet van de Shermans, maar deze is heel goed aan het worden! Ik vind vooral het gereedschap er echt uitzien.
Ik weet niets van details, ben al blij als ik er eentje herken...

Die brandstoflopers zou ik er wel in houden, maar wellicht in een ietwat afgezwakte vorm. Ik denk dat ze nu te donker en te prominent aanwezig zijn.

Maar doe vooral je eigen "ding".. (waardeloze uitdrukking). Ik kijk gewoon lekker mee..

Kan natuurlijk weer niet herinneren waar maar ik heb ooit meerdere foto's gezien van brandstofuitlopers, en die laten wel een spoor na.
Raffineren toen was nog niet van het niveau nu, dus zat er relatief veel olie in de benzine, die blijft over als de benzine verdampt.

Mooie job, deze benadering heeft echt zijn vruchten afgeworpen.

Groeten Rick

Martin,

Ik heb bij de GMC ook benzine sporen gemaakt en daarbij heb ik een sterk verdunde rode verf gebruikt wat op groen een soort nat, licht vieze spoor achterlaat. Het is een soort natte plakkerige spoor wat je dan krijgt en lijkt me een stuk realistischer, maar goed t'is maar wat je wilt nastreven 😉

Gr Johanna

Erg gaaf dit model Martin! Ik hoop hem eens in het echt te zien. Je modellen worden steeds beter en het niveau word inmiddels behoorlijk vind ik. 😀

Groetjes!

Oja... over je dilemma: Laten toch zitten joh... staat mooier en wanneer het zich met zand/ stof mengt wordt het wel degelijk vies en duidelijk. Ziet goed uit zo!

Martin Visser zei:
@ Martin, dat zul je altijd zien 😉

Ik zit nu met een dilemma. Zoals jullie kunnen zien heb ik "olie"uit loper aan bijde kanten van de bovenkant gemaakt. Echter is dit niet bij echt sherman. Omdat benzine geen spoor achterlaat als het op droogd.

Ik heb dit ondertussen weg gehaald maar ik vind het beetje kaal zonder.

Advies is welkom. (misschien maar een poll bij deze topic doen? )

Groet Martin

Gewoon lekker laten zitten Martin. Kristof heeft laatste zijn Tsaca Firefly ook gechipt en er geloof ik in Engeland zilver mee gewonnen. Trouwens waarom zou er geen benzinespoor achter kunnen blijven. Het vermengt zich met vuil en smeer en zand en zal ook wat aankoeken toch?
Dit zijn m.i. juist de methodes om ''saaie" drab voertuigen wat op te leuken.

Ik zou de uitlopers ook lekker terugzetten. Om twee redenen: A) Mijn op benzine rijdende auto is het niet helemaal met je eens dat benzine geen sporen nalaat 😉 en B) ik heb flink wat foto's in verschillende boeken waar hele dikke vieze uitlopers te zien zijn op door benzinemotoren aangedreven Shermans.

Wat wel misschien een idee is, is de uitlopers een beetje afmatten. Dus minder glans. Het is inderdaad voornamelijk vuil en stof wat blijft kleven en wanneer de benzine zelf verdampt is, blijft er een matte veeg achter.

Either way, that Sherman looks goooooooooood.

Hallo Martin,

Je Sherman ziet er erg goed uit 😉 Maar over dat van die benzineuitlopers, ik heb het bij mijn eigen Sherman VC Firefly ook gedaan en ik vind persoonlijk dat het wel een mooi contrast vormt met het groen. En net wat mijn voorgangers zeggen, vermengd met vuil is het mogelijk dat je zo'n vette dikke streep krijgt.

Veel succes verder,

Maarten

Enige commentaar wat ik kan geven op die uitlopers is dat je het gedeelte rond de benzine doppen relatief schoon hebt gelaten terwijl er wel een hele dikke vieze veeg vandaan komt.

Bedankt voor jullie vele reacties, opmerkingen en suggesties.

Ik heb gesloten om de strepen aan te passen opnieuw subtiel aan te brengen, ook heb ik de vuldoppen zelf iets viezer gemaakt

Resultaat

IMG_54351.jpg

IMG_54361.jpg

Groet Martin

Dit is heel overtuigend zo!

Ik ben blij dat jullie me erop gewezen hebben.
Ik vind het nu een stuk beter staan.

Nextup
Pigmenten.

Wederom probeer ik het subtiel te houden en niet de volledige onderkant in de pigmenten te steken.

Voor een eerste laag ben ik redelijk tevreden. Ik ga nog wel proberen om wat afwisseling in verschillende kleuren te krijgen.
Maar echt veel meer dan deze hoeveelheid komt er niet op

Voor
IMG_54591.jpg

Na extra pigmenten

IMG_54661.jpg

En na het pigmenten werk is hij zo goed als af. Thans op de Figuren en bepakking na dan.

Dus voor nu even een bulk eind fotos. (ik hoop niet dat jullie het al zat zijn)

IMG_54801.jpg

IMG_54851.jpg

IMG_54871.jpg

IMG_54911.jpg

IMG_54921.jpg

IMG_54951.jpg

IMG_54941.jpg

IMG_54981.jpg

IMG_55041.jpg

IMG_55001.jpg

IMG_55071.jpg

IMG_55101.jpg

Groet Martin

Hoi Martin, ik heb me bewust niet met deze thread bemoeid om het feit dat ik van Shermans absoluut geen kaas heb gegeten maar ondanks dat ik geen kaas van Shermans heb gegete vind ik ze wel heel erg mooi om te zien en deze van jouw is helemaal een plaatje om te zien. En denk dat er geen te vinden is op dit forum die hem zat zou zijn. Mooi werk, mooie paintjob, mooie weathering, etc. en nu op naar de figuren. Misschien dat je naar Schiedam komt, dan wil ik hem graag aanschouwen.

JW

super mooie kleuren. Erg strak allemaal. Misschien nog een beetje blank staal langs de randen van de toegangsluiken?

gefeliciteerd met het resultaat!

Maarten

He naamgenoot,

Deze ziet er inderdaad erg goed uit, wat heet, gewoon knijtertjegaaf!
Ik ben benieuwd naar je bepakking. Nog interessante of verrassende ideetjes?

@Stokkers:
ik heb me bewust niet met deze thread bemoeid om het feit dat ik van Shermans absoluut geen kaas heb gegeten
Jammer, want ik weet dat je over het verfgedeelte meer dan genoeg zou kunnen zeggen.

Groet, MartinD

Hele mooie, niet overdaan met de pigmenten, mooi genuanceerd, goed gebouwd, ik denk dat het mooiste compliment voor je model is dat het anderen inspireert, en mijn handen jeuken!

Groeten Rick

Re: Sherman VC firefly [Tank AF 10-01]

Bedankt voor al jullie toffe reacties. 🤣

Ik ga waarschijnlijk geen verdere bepakking er op doen. Ik heb wel wat mooie spullen liggen.
Helaas heb ik nog geen mooi evenwicht kunnen bedenken tussen een beetje bepakking en niet te veel.

Misschien dat het nog komt maar nu even niet

Het figuurtje komt er wel bij

Groet Martin

Hallo Martin,

ik heb normaal niets met Shermans......

Maar deze is wel heel erg mooi 😱 😱 .
Ondanks dat ik hem een beetje te veel vind glimmen.
Mooi gebruik van kleuren, diversiteit alom.
Echt een heel erg insterressant model, je blijft kijken en nieuwe dingen ontdekken.

Knap werk.

Greetz
Axel (die nu zit te denken of hij ook niet eens iets met een sherman...........)

Prachtig geworden, bedankt voor je leerzame bijdrage!

Werderom bedankt.

Ik zou soms graag van sommige top bouwers hier een Sherman willen zien 😉 Jullie hebben meer keuzes dan jullie denken met shermans.

Maargoed wie weet ooit eens 8)

Vol goede moed ben ik begonnen aan mijn figuurtjes. Hiervoor had ik de mini-art set gekocht. Maar ondanks dat de pose erg leuk is kon ik (met mijn beperkte figuur-schilder kunsten) niet veel mooist van maken.
Helemaal omdat ik met mijn firefly 3 resin update set heeft gekregen en de details daarin super zijn.

Dus toch maar van ultracast een hoofdjes set aangeschaft.

Ik heb nu 1 figuurtje af, de driver. Het voordeel is dat je de rest van het lichaam niet zit (wat trouwens nog van mini-art)

Voor de gene in de koepel ga ik opzoek naar een mooi resin figuurtje. Waarschijnlijk in schiedam

De mini-art set doe ik misschien bij mijn oudere M4A4

IMG_55192.jpg

IMG_5521.jpg

IMG_55231.jpg

Groet Martin

Re: Sherman VC firefly [Figuurtje 16-01]

en het 2e figuurtje is gearriveerd.

IMG_55451.jpg

Dit figuurtje is niet helemaal bedoeld voor in het luik maar ik vind dat hij redelijk goed past.

Wat vinden jullie?

Groet Martin

Re: Sherman VC firefly [2e Figuurtje 27-01]

En met het 2e figuurtje geschilderd is hij helemaal AF 😀

IMG_56161.jpg

IMG_5607.jpg

IMG_56111.jpg

IMG_56121.jpg

IMG_56171.jpg

IMG_56192.jpg

IMG_56151.jpg

IMG_56131.jpg

Bedankt voor alle tip, adviezen en boven alles bedankt voor het kijken

Groet Martin

Hi Martin,

Als beginnend bouwer ben ik diep onder de indruk van jouw prestatie. Jouw bouwproces heb ik gevolgd en daar heb ik veel van geleerd, ondanks de vele voor mij nog onbekende termen als update-sets, chippen e.d. Op je laatste plaatjes zag ik de Sherman op een houten console staan; is dat de wijze waarop je het einproduct te pronken zet in een vitrinekast? Hoe houdt je anders de stof op afstand?
Als bewonderaar van Montgomery heb ik uit de doos van Academy zojuist een M3 Grant gebouwd.Hij ziet er erg als een tank "af-fabriek" uit. Hoe kan ik mij het beste orienteren op de verdere aankleed - mogelijkheden van deze tank?

Cheerioh,
Carel de Groen

Hoi Marrtin,

Een erg mooie Firefly geworden.
Heb stilletjes de bouw gevolgd.Figuren zijn ook goed gelukt,beter als wat ik tot nu toe maak.
Heb een vraag(opmerking) over de baret emblemen.Ze zien er op de foto's als koper uit.
Nu heb ik een 1op1 "fear naught" liggen en die is zilver kleurig.
Wat is nu goed? Ik weet niet of er ooit wat verandert is met de baret emblemen.

cheers, Tom

Hoi Martin,

Mooi werk hoor. Erg netjes gedaan!
Enneh... Shermans van topbouwers? Ik denk dat jij je op dit forum al wel tot die groep mag rekenen.
Zal mooi staan op tafel naast die van Kristof 😉

Groetjes!

Terug
Bovenaan