Af! Sherman V (nog eentje)

Dit model is af!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
Begin 2018 begon ik aan de bouw van een model van één van de twee Shermans die op Westkapelle achtergelaten zijn in 1944. Origineel was het de bedoeling om nr. 11 Cock o’the North na te bouwen, maar tijdens de bouw veranderde dat in nr. 10 Wolf of Badenoch. Dit waren de twee tanks van het hoofdkwartierpeloton van 1 Lothians and Border Yeomanry (niet Horse! 🙂) die op het Westkapelse strand geland zijn op 1 november 1944, en na de strijd in de Zuidstraat neergezet zijn. Op deze foto staan ze allebei, Wolf of Badenoch rechts:

Het model is van Asuka, met diepwaaduitrusting en een motor van Resicast plus een interieur voor de bestuurdersruimte dat deels uit de M10 tank destroyer van AFV Club komt en deels zelfgebouwd is. Ik ga niet in detail uitleggen wat alles is, hopelijk is dat uit de foto’s te halen.

846D7541-DF22-4C76-905E-ACDAC0C76C95.jpeg27567E17-6858-447B-9F78-804E2B687860.jpegE8BDB021-D668-4B70-B7A4-BBF194EE9AE6.jpeg4A95E4B2-700A-4BB1-A95F-E823E543FDFE.jpegFD85A3A1-75FA-4453-96E7-F1972CE5E9EF.jpeg09CC1CB2-1559-4F78-BE8E-50AC69125F06.jpeg51837829-350E-467D-A131-3B6E1DF634B8.jpeg173E0044-1ACB-42AF-8665-F4C851119734.jpeg384220AA-05D7-4093-8F9B-A1B3679BFECC.jpeg6251100C-168B-4AE2-ADCE-BE0CC99004CD.jpeg

De munitierekken zijn niet correct, want de tank heeft pantserplaten op de zijkant en zou dus ook gepantserde rekken moeten hebben, maar dat detail was me niet helemaal bekend toen ik het interieur bouwde. Zien doe je het amper, dus echt uitmaken doet het niet. Ik ben ook erg tevreden over de munitieberging op de vloer, achter het ontsnappingsluik. Ik brak me het hoofd over hoe ik dat zou kunnen maken met al de gaten die daarin zitten, en bedacht uiteindelijk dat dat niet nodig is … een stukje papier met daarop cirkels met wat schaduweffect, gemaakt in een tekenprogramma en dan uitgeprint, werkt net zo goed voor een rek dat amper te zien is, maar is véél minder werk en veel nauwkeuriger te maken 🙂

De motor paste niet lekker in de motorruimte. Ik heb de indruk dat de bedoeling van de set is om de motor uitgebouwd weer te geven in plaats van in de motorruimte. Een heleboel detail dat ik daar aangebracht heb, zie je dan ook niet. Ook moest ik een stuk overtollig resin tussen de radiator en het brandschot steken om de motor na achteren te duwen zodat hij op de juiste plek uitkomt.

Ik heb het model toen gespoten en wilde rupsbanden gebruiken van een M4A4 van Dragon. Die pasten nogal slecht:

B0831B58-9DCF-4CE4-83D5-443FD0DEF585.jpeg

Ik heb ze daarom ingekort, een stuk uit het profiel gehaald en plastic strip daarin gelijmd:

3E6C78B1-9B6A-40B5-9BB1-5455A10E58EC.jpeg

Alleen was ik niet tevreden over de kleur, en ook kon ik geen manier verzinnen om de naam op de zijkant aan te brengen zonder dat dat er slecht uit zou gaan zien. Daarom heeft het model een paar jaar stilgelegen, tot ik afgelopen winter ineens een onverwachte meevaller had.

Ik had toen ik aan dit model begonnen was, een setje markeringen gekocht van Star Decals voor voertuigen op Walcheren, met ook markeringen voor deze specifieke tank. Helaas zat daar de naam niet in, omdat Johan Lexell (van Star Decals) blijkbaar niet wist dat die erop stond. Ik heb hem toen een paar correcties toegestuurd, en daar nooit meer wat van gehoord. Eerder dit jaar bestelde ik een andere set decals bij hem, en kreeg daar een exemplaar van de gecorrigeerde set voor Walcheren bij:

950FF6C0-5735-4D74-860E-011DBA43AE69.jpeg

Het verschil is het tweede velletje, en wat correcties in de instructies. Helaas klopt het WD-nummer van de tank nog niet, omdat ik pas ontdekte wat het echt was lang nadat ik die eerdere correcties doorgegeven had. Maar goed, ik had nu de benodigde markeringen, en was er ondertussen achtergekomen dat ik een aantal details van het model verkeerd had. Recent heb ik die dan ook gecorrigeerd:

94320C11-9B73-4868-8C6F-3495DDBD9006.jpeg17E2AAD7-7EB1-46D0-ABE2-B50E37816F93.jpeg

De achterspatborden zijn trouwens weer met dank aan @Alex van de Wetering 🙂

Waarna ik het model opnieuw geschilderd heb, nu met kleuren waar ik wel tevreden over ben:

A700C64E-A3C0-41FB-BCFC-1C228AE60F4C.jpegF74FB7F8-4534-4EE9-A87C-4F6B0E5FF398.jpeg94B374FE-FB57-4848-80A8-A5B34836C63D.jpeg

Dan de markeringen er nog op, en die verweren:

90CFF86D-DE48-47F9-94FF-681E13A03D40.jpeg

Laatst bewerkt:
Niks mis mee. Toevallig heb ik van de week nog bij johan besteld, beviel me wel. Toch jammer van het werk van zon interieur waar je niks van ziet... zo vindt ik het zelf steeds leuker om.voertuigen te bouwen die in nederland hebben gevochten te bouwen en uit te zoeken, en kom ik uiteindelijk toch weer uit bij mn ouwe liefde, namelijk het britse leger in noordwest europa na d-day! Mooie tank, maar in vergelijking met die ernaast nogal kaal, of had ie gewoon geen belading?

Toch jammer van het werk van zon interieur waar je niks van ziet...
Dat valt wel mee als je door de luiken kijkt, maar dat zie je in het echt veel beter dan op een foto.

in vergelijking met die ernaast nogal kaal, of had ie gewoon geen belading?
Dit model is van de tank zoals hij in ca. 1947 in de Zuidstraat van Westkapelle stond:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_60b2.jpg

Begrijpelijk jakko, ik vindt hem fraai uitgewoond. Ik heb ook zon afv m10 interieur voor in een sherman, maar is natuurlijk wel wat achterhaald door de tijd. De rupsen had ik niet gekozen, dan nog liever die gammele afv club tracks, maar aan de andere kant, het werkt, het is vies en roestig, dus waarom zou je ook niet?

Achterhaald door de tijd hoe? De onderdelen zijn goed gegoten en ze lijken op de echte onderdelen, dus waarom zou je ze niet gebruiken?

Kwa compleetheid van de rfm kit, dat is wel een stapje hoger. Het afv club interieur is verre van slecht, maar ook alweer 20 jaar oud (1999!)

Ik vond het voornaamste gebrek dat AFV Club er geen stuurhendels bijgeeft, terwijl die best opvallen als je door het luik kijkt.

En dat terwijl de transmissie weer prima is, dus het is een mengelmoes maar net niet compleet. Daarintegen blijft er nog wat te scratchen over, en dat is wel weer zo leuk!

Oud wil niet altijd zeggen dat het slechter is. Een 2000 kit vind ik in basis vaak nog erg goed. Een Tamiya of Italeri uit 1975 is echt wel ander verhaal. Het zit hem vaak inderdaad in het combineren van onderdelen uit verschillende kits, conversies (resin of PE) en scratch om tot een mooi compleet resultaat te komen.

En dat terwijl de transmissie weer prima is, dus het is een mengelmoes maar net niet compleet.
Daarom heb ik voor het Crab-wrak dan ook het interieur van de M36 van Academy gebruikt, dat is veel completer.

Daarintegen blijft er nog wat te scratchen over, en dat is wel weer zo leuk!
Er zijn leukere dingen om zelf te bouwen dan stuurhendels, als je het mij vraagt 🙂

Oud wil niet altijd zeggen dat het slechter is. Een 2000 kit vind ik in basis vaak nog erg goed. Een Tamiya of Italeri uit 1975 is echt wel ander verhaal.
Precies, zo zie ik het ook. En het helpt om naar het individuele model te kijken of het bruikbaar is.

Het zit hem vaak inderdaad in het combineren van onderdelen uit verschillende kits, conversies (resin of PE) en scratch om tot een mooi compleet resultaat te komen.
Voor dit model had ik als alternatief de bestuurdersruimte van Resicast op het oog, maar die vond ik veel te duur voor wat er uiteindelijk zichtbaar van gaat zijn. Als je een M10 of M36 koopt, kost die minder dan de set van Resicast én je hebt nog een (bijna) volledig model over dat je gewoon met de bestuurdersluiken dicht kunt bouwen, dan zie je er niks van dat er wat aan ontbreekt.

Zo heb ik ook al eens geredeneerd, mooi hoor, zon resicast interieur, maar stevig aan de prijs, en dat is het me dan weer niet waard. Over het scratchen van de hendels, ach, dat hoort erbij toch, tegen de tijd dat ik die zo heb als ik wil, is het al weer versie 3.2, maar aan de andere kant, t is een hobby, dus lekker aanrommelen hoort er ook bij

Ik was niet helemaal tevreden over de verfsmeersels op de zijkant, dus ik ben er nog met een beetje groen overheen gegaan om vooral die links minder scherp te maken:

4725F843-AC09-4FA3-AC9D-DFF9EBA9B8D8.jpeg

verfsmeersels op de zijkant
Is dat krijt, aangebracht na de oorlog? Of...

Als het krijt is, zou ik de rest ook iets minder wit maken. Het valt niet mee om iets met krijt strak in te kleuren. Je zou dan eventueel iets lichter groen kunnen gebruiken, dan heb je meteen variatie in intensiteit.

Zomaar een gedachte wat betreft vervuiling: als deze tank er al een poosje staat, zal er ook een waas van door regen opspattend zand/modder op de loopvlakken van de wielen komen. Zoals op je autobanden na een stevige regenbui. We zijn gewend de loopvlakken schoon te houden, maar in dit geval is dat mogelijk anders. Hoe dichter bij de grond, hoe vuiler. Dat geldt ook de binnenkant van de rups.

Groeten, Jan

Het is verf, iemand heeft zo te zien z’n kwast schoongemaakt op de zijkant van de tank. Deze vlekken duiken op foto’s van de tank op als hij er al een tijdje stond, en zijn op duidelijk latere foto’s nog altijd te zien.

De wielen en rupsbanden zijn vuil 🙂 Ik heb de loopvlakken bewust niet minder vuilgemaakt dan de rest van de wielstellen (afgezien van het zand dat er ook op ligt), maar misschien dat er inderdaad nog wat meer op de onderkant van de rupsband bij zou kunnen.

Terug
Bovenaan