Sherman V (75mm) *AF* veel foto's pag 5

Hallo Martin,

Kun je iets meer vertellen over de tracks die je gebruikt hebt (RHPS?).
Ik wordt helemaal nuts 😱 als ik aan de Modelkasten tracks met duckbills denk. Zijn deze tracks makkelijker te bouwen en waar zijn zee te koop?

groeten,
Jan

Hey Jan,

Ik heb de PHPS tracks hier nog liggen deze heb ik toch niet gebruikt. Wel een extra set modelkasten voor extra armor 😉
Maar de RHPS tracks hebben het zelfde systeem als de dragon tracks alleen veel beter qua details en je kan ze vast "klikken" zonder lijm

Ik heb die van mij via Bernie mc Kenna.

die haalt ze uit amerika, echter bestaat RHPS niet meer maar het merk Panda tracks zijn de zelfde 😉

Succes
Martin

Om te beginnen mijn excusses voor alle voorgaande foto's

Ik heb nu even een nieuwe camera om uit te proberen en MAN wat een verschil. Waar ik eerst liep te kloten met slechte kleuren en een crap witbalans schiet ik met deze camera perfecte foto's met de correcte kleuren van het model.

Nu snel de nieuwe foto's en snel de oude vergeten 😉

Owh, de Sherman is nog lang niet af. De figuren moeten nog een beetje bijgewerkt worden en de bepakking is nog en een begin fase.

IMG_2042.jpg

IMG_2020.jpg

IMG_2023.jpg

IMG_2024.jpg

IMG_2025.jpg

IMG_2027.jpg

IMG_2028.jpg

IMG_2036.jpg

IMG_2052.jpg

Bedankt voor het kijken en ik hoop dat jullie de foto's nu beter vinden

Groet Martin

Mooie foto's, een hele verbetering.

enkele dingen die me opvielen:

1) blad van schep is metaalkleur. Ik zou hem groen maken en stevig 'beschadigen' met metaalkleur. En daarna weer wat roest erop. Blank metaal zie je niet veel in het veld.

2) De rupsen zou ik aan op het loopvlak blank maken. (Tegenstrijdig met bovenstaande opmerking. 😉 )

3) Een ster op het koepeldak geeft wat meer kleurverschillen. Geen idee of dit gebeurde bij deze canadese eenheid, maar als het kan zou ik gebruiken van de mogelijkheid.

4) De loopvlakken van de wielen zijn erg zwart. Bewerk ze eens heel voorzichtig met donker grijs. (dry brushen) Dan komt het niet zo massief eentonig over.

5) Het gehele onderstel mag natuurlijk nogwel wat zand krijgen. Het hoeft geen modderpoel te worden, maar een dunne wash geeft al een mooi extra effect waardoor details beter opkomen.

Zie het niet als afkraken, wat je nu hebt is zeker niet slecht. Maar persoonlijk denk ik dat je er nog wat meer uit kan halen.

groeten Maarten

..die altijd weer een goed humeur krijgt bij het bekijken van Commonwealth sherman modellen. 🙂

ha martin,
omdat je deze zoveel mogelijk bouwt naar een foto,heb ik die nog eens bekeken,maar nu de grote versie,omdat ik hem zelf in meerdere boeken had had ik dat nog niet gedaan,ik zag dus ook dat ik er in een eerder antwoord naast zat wat betreft de tracks,inderdaad is het type wat je gebruikt van het goede type,op de romp ligt wel een aantal stukken track van het type wat algemeen was voor de m4a4.op de grote foto zag ik ook iets wat ik eerst niet kon thuisbrengen,maar de bemanning blijkt twee trackspanners op de beschermbeugels van de verlichting te hebben gezet,of het een doel had of gewoon makkelijk was weet ik niet ,maar het is wel een leuk detail,
groeten,bert

Hoi Martin,

welkom bij de Club van Modelkasten Masochisten! Hoeveel schakels hield je uiteindelijk over? Ik had bij mijn Tasca Firefly maar 2 reserveschakels over.

Overigens valt het met het aantal onderdelen wel mee, het zijn er maar 1408 in totaal 🙂. Of zijn de duckbills los? 😱

Bedankt voor jullie reacties en tips.

@ Maarten,
Ik moet nog de hele onderkant verweren en ook de bepakking en andere kleine dingen moeten nog worden bij gewerkt. Ik wil zeker wat kleur variatie achterop aan brengen maar dat komt wel goed denk ik.

@ Bert,
Na de reactie de eerste keer heb ik ook heel lang zitten twijfelen maar ik ben blij dat ik toch voor deze tracks ben gegaan.
Aha dit twee dingen zijn dus trackspanners ik vroeg me al af wat het waren. Maar de rede waarom ze er op liggen is onbekend.

@ Eelke,
Ze moeten eigenlijk de "I survived the modelkasten Sherman tracks club" moeten oprichten

@ Timo,
Nogmaals bedankt voor de duckbills 🙂

Ik heb deze dagen niet stil gezeten.
De bepakking is geschilderd en verweerd. Ook heb ik aan 1 kant de stof op suspentie en loopwielen aangebracht. Dit is gedaan met MIG pigmenten.

Ook heb ik de .30 MG vervangen door zeer mooie resin loopjes van Eureka (een pools merk)

Ik heb maar 2 foto's genomen omdat het me nu meer gaat om het stof op de onderkant.

IMG_2485.jpg

IMG_2483.jpg

Groet Martin

Hey Martin ik vind de stofverwering goed geslaagd,precies goed naar mijn mening niet te overdone. 😀
Ben benieuwd naar de rest.
Bedoel ondergrondje of de dio!!
Ga zo door ik vind hem mooi 😉

he martin mooie sherman zeg, ook dat net op de achterkant ziet er goed uit 😀
Wat betreft het stof zou ik zelf de bougies nog een klein beetje stoffiger maken, als ik kijk naar de rest van de onderkant zoals de tracks en de hull. Maar dat is slecht mijn meninkje uiteraard 😀
Dat van die tracks komt wel goed op een diootje 8)

simon 😉

Ps. wat is dat nou voor een geel dingetje achter op de koepel als ik vragen mag 😕:

@ Rinke, Bedankt, Ik ga deze op een ondergrondje van Miniart zetten met wat andere figuren er bij. (thans dat is het idee voor nu 😉 )

@ Jacco, Je hebt gelijk. De tracks zijn van modelkasten dus "beweegbaar" Maar ik heb ze nu nog even aangepast en ze zitten er een stuk beter om. Gelijk maar vast gezet met lijm en prima zo. (ik ben zoiezo niet zo van de "bewegende onderdelen")

@ Simon, Bedankt voor je opmerking. Ik ga er deze dagen nog goed naarkijken als ik de andere kant ook ga doen.
Dat gele ding is een olie can van de plusmodel set. Een zeer leuke set met een 15 tal olie cans in verschillende vormen met kleuren. Het breekt het groen een beetje nietwaar.

Martin

Ja, hij is bijna af. De laatste details betreft extra bepakking en overige kleine dingen waar nog even naar gekeken moet worden.

Dit is echt de laatste keer dat ik modelkasten sherman tracks in elkaar zet. Wegens een ongelukje viel er een stuk track tussen uit wat vervolgens weer terug moest. Echter stond er spanning op de tracks dus trok ik meer kapot dan dat ik er terug aan zetten. Na een avond zwoegen zat alles er weer op maar ik doe dit nooit meer...

Maargoed nu de foto's

IMG_2673.jpg

IMG_2635.jpg

Groet Martin

Deze ziet er zeker goed uit 😛. Mooi geweatherd en aangekleed.
Alleen net zoals Boris zegt zijn de gezichten van de figuren wat monotoon qua kleur, daar zou ik nog wat aan doen.
Dit is echt de laatste keer dat ik modelkasten sherman tracks in elkaar zet.

Ik hou ook niet zoveel van Modelkasten tracks 😉.
Ze breken super snel en zijn niet eenvoudig om in elkaar te zetten 🙁 .

Veel succes verder,

Maarten

@ Mike,
Bedankt. De tracks zijn idd gedrybrushed met staal voor een beetje glanzend effect. Maar met de lamp er direct op lijkt het erger dan dat het is. Het diotje komt er zeker aan maar ik moet nog even goed kijken hoe en wat.

@ Boris,
Bedankt voor je reactie. De gezichten heb ik net nog even bij gewerkt, maar het blijft niet mijn sterkste punt. Daarbij komt dat het simpele tamiya figuren zijn waarvan het details niveau niet erg hoog is.

@ Frank,
Het camo net is van verlinden. Ik heb deze in een mengsel van houtlijm + OD gestopt om het zo een kleurtje te geven en tevens vast te maken aan het model. Hier overheen heb ik met tamiya masking tape wat strokjes vast gemaakt en deze geschilderd. Tenslotten bijgestoft met MIG pigmenten; Allied fading en Europe Dust.

@ Maarten,
Thanks. Vooral dat de tracks snel breken vond ik het vervelendst. Ook vlogen de duckbills bij elke nies er vanaf. Ik moet er nu gewoon vanaf blijven anders wordt het niks.

Martin

Bedankt Eric,

Ik ga waarschijnlijk een ondergrondje van Miniart gebruiken. Maar ik laat je op de hoogte voor een grondplaat 😉
Martin

Martin, hij is erg mooi geworden !
Ik zie dat graag, een samenraapsel van diverse merken tot een geslaagd model "kneden"!
Alleen uit nieuwsgierigheid; Ga je de Tasca ook nog doen... 😉

Cheers,
Victor

hehe, Ik wil eerst een Firefly van Tasca maken. En die nieuwe M4 van dragon ligt ook in mijn voorraad als die uit is.

Groet Martin

Bedankt Maarten

Nog even het orgineel er bij gepakt:

Orgineel:

M4A4_Avatar.jpg

Mijn versie:

IMG_2673.jpg

Dit is wat ik heb gebruikt

Base Kit: Dragon 6035 M4A4 Sherman.
Turret: Trakz TX 0074 Sherman turret early
Suspention: AFV Club VVSS Suspention with dragon weels
Tracks: ModelKasten SK-45 M4 T54E1 tracks
AFV club: duckbills
PE: ABER and other spare parts
Eureka XXL: towcable and .30 MG
TWS: Small hatches with periscopes
Ultracast: Decals
Formations: tools
Tamiya Figuren
En nog wat kleine scratch dingen

Volgens mij ligt op de turret een Sten mk2 gun.
Heeft er iemand nog een mooie Sten gun mk2 liggen?

ik ben alleen komende week op vakantie maar berichten beantwoord ik volgende week 😉

alvast bedankt
Martin

Ha Martin,

Hij is echt super geworden, uhm een sten, misschien heb ik die nog wel liggen, kzal wel is even kijken. Anders zijn er waarschijnlijk nog genoeg die er eentje hebben liggen 😉

Verder is hij gewoon erg goed gebouwd, en keurig afgewerkt. Jammer dat je de tankbemanning niet wat meer gelaatsuitdrukking kan geven. Begrijp me niet verkeerd, zelf bak ik nog helemaal weinig van figuren, maar soms zie je echt gezichten voor bij komen, die zo'n mooie gelaatsuitdrukking hebben. Maar we blijven proberen toch 😉

MVG Johannis

Ha Martin,

Ik vind dat je Sheramn erg goed is geworden zoals Johannis zegt. Echter vind ik wel dat de figuren afbreuk doen aan het voertuig. Als je weinig aan de gezichten kunt doen zou ik simpelweg met hoofdjes werken van bv Hornet. Koppies van bv Tamiya valt nou eenmaal niks van te maken. Dus als ik jou was zou ik daar nog wat aan doen. Sherman is prima.

Mzzls

Gelukkig zijn het "toevoegingen" En kan ik ze nog makkelijk vervangen als er mooiere voorbij komen. Ik heb ze ondertussen wel bijgewerkt maar ik ben al half op de uitkijk 😉
Ik heb nog heel veel figuren sets liggen dus ik kan goed oefenen 😉
Maar wel bedankt voor de reacties

Martin

Hoi Martin,

Mooie Sherman, binnenkort ga ik me er ook aan eentje wagen en dit biedt genoeg inspiratie 😉

De figuren hebben ook brillen, daar kun je heel wat meer detail mee aanbrengen. De baretten zijn wat te zwart, wat spelen met highlights en schaduwen maakt ze direct een stuk levendiger. Ach, je hebt toch een voorraad figuren, kun je goed op oefenen.

Ben benieuwd naar je dio. Heb je al een idee hoe je het gaat vormgeven? Succes!
Groetjes

Bedankt,

Na mijn vakantie ben ik weer even aan de figuren gaan zitten en ze worden wel steeds beter. Misschien toch nog eens kijken voor een mooie resin set er bij.

Ik denk dat ik voor mijn dio de miniart parkwall als basis ga nemen. Nu niet zoals op de foto welke ik als inspiratie heb genomen.

Nu heb ik nog een oproep!
Heeft er iemand nog een mooie Sten gun mk2 liggen?

Die zoek ik nog voor op de turret,

Groet Martin

Oke laatse poging prut figuren.

IMG_2751.jpg

IMG_2747.jpg

IMG_2746.jpg

Graag commentaar om deze figuren. Kunnen ze er meer door of worden het toch nieuwe?

Ze zijn al wel beter vind ik. Tja vervangen.... ze zijn al wel beter, maar zelf ben ik erg kritisch wat figuren betreft, dus of je wat aan mijn oordeel hebt weet ik niet. Misschien kun je ze ook laten zitten. 😉

mzls

Op zich ziet het er qua gezichten vrij goed uit...misschien niet wereldschokkend goed, maar voorlopig doe ik het je niet na (dus heb ik eigenlijk geen recht van spreken 🙄 )
Vwb je sherman vind ik het wel een mooitje...misschien een beetje te uitgebalanceerd qua weathering, maar dat heeft ook wel iets.

figuren

Hallo Martin,

Tsja... wat valt er van te zeggen. Persoonlijk vind ik ze wel geslaagd, maar dat is ook omdat mijn niveau aangaande figuren nog niet zo hoog is.

Wel zeggen "ze" altijd: bij twijfel niet doen. En ik proef toch wat twijfel in je verhaal. In dat geval kan je ze beter nu weg halen dan dat je je er weken, maanden aan gaat ergeren en dan pas verwijderd.

Misschien is het een optie om alleen de hoofden te vervangen?

Luister dus vooral naar je eigen gevoel en gebruik onze meningen alleen als "hulplijnen".

groeten, Richard (die hoopt dat je de Sherman ook in februari weer meeneemt naar de bouwavond).

Beste Martin,

Ik vind deze Sherman zeer mooi geworden. Voor wat betreft de figuren sluit ik mij aan bij Richard. Ik ben zelf ook niet zo'n figuren-gigant maar ik merk wel dat meer gedetaileerde hoofdjes makkelijker te schilderen zijn... alhoewel ik jou hoofdjes toch wel mooi vindt want vergeet niet dat je deze foto's aardig wat uitvergroot.

Groetjes
Jeroen

Hoi Martin

Ziet er goed uit, en de figuren zijn prima.
Vind vooral je Sherman erg mooi, bij mij is het omgekeerd.
ik kan wel mooie figuren schilderen maar mijn voertuigen zijn weer niet overtuigend.

groetjes Manuel

Heej martin,

niet zo negatief zijn joh...Ik vind jouw Sherman erg mooi.
Al die technieken die je kent zitten in deze tank. Dat mannetjes zo zouden moeten contrasteren tot wat je echt vermag is wat mij betreft iets tijdelijks.
Misschien kun je een paar figuurtjes eens bezien als voorwerpen, dat je, met wat je allemaal in huis hebt los gaat, zonder aanziens des figuur.
Kijk, mannetjes hoef je niet te chippen, maar een filter, wash en drybrush die ik ook in je sherman zie kunnen je helpen met het afstellen van een fijne balans. Ik zou het in elk geval proberen...

Jouw tank geeft me trouwens wel de lust om me wat te verdiepen in geallieerd spul, waarvoor mijn dank.

René

Ik heb het nog eens een paar dagen aan gekeken en met enkele mensen gesproken en de meningen van andere mensen gelezen en ik laat ze verlopig zitten.
Ik stoor me er zelf niet aan en het zijn tot nu toe mijn beste figuren 😉

Ook vind ik het zonde om de hoofden nu te vervangen omdat ze geen garantie zijn voor een beter schilder resultaat.

Maar als ik verder ben met figuren ga ik zeker kijken voor een mooie set resin crew die er bij gaat komen.

Wel enorm bedankt voor alle reacties van jullie kant.

Nu echt nog de laaste kleine dingen veranderen en dan met een ander project verder. Het ondergrondje gaat ook langezaam komen dus dat komt goed.

Groet Martin

Af af, helemaal af. 🙂

De laatste hand is er aan gelegd. Kaart op de turret, emmer en olie can op het achterdek. Nog wat kleine dingen aan gestipt. Maar hij is klaar 🙂

Alvast sorry voor de vele foto's

IMG_2802.jpg

IMG_2761.jpg

IMG_2762.jpg

IMG_2765.jpg

IMG_2766.jpg

IMG_2767.jpg

IMG_2768.jpg

IMG_2753.jpg

IMG_2774.jpg

IMG_2775.jpg

IMG_2777.jpg

IMG_2778.jpg

IMG_2781.jpg

IMG_2782.jpg

IMG_2784.jpg

IMG_2788.jpg

IMG_2790.jpg

IMG_2794.jpg

Martin

Nice!😱
Ga zeker die emmer en die ketting ook nog ff näaapen van je 😳 🙂
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je die figuren van de tamiya churchill set hebt (te lui om te zoeken). Of was het toch de cromwell (ze lijken namelijk niet echt op de churchill crew.

GreetZ,

Anne

Bedankt 🙂

@ Anne, de emmer is van plusmodel (PE fret) en de figuren komen uit deze set
35210.jpg

bron modelair.co.nz

Groet Martin

Bedankt voor jullie toffe reacties.
Ik had niet gedacht dat ik met dit project mensen aan een sherman kon laten beginnen 😉

Martin

Terug
Bovenaan