Sherman met waadschacht.

Interesses
Voertuigen in de schaal 1:35 ww2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman M4 met waadschacht.
Op dit moment ben ik bezig met een Sherman tank. Graag zou ik opbouwend advies krijgen en tips. Om mij te verbeteren. Ik werk aan de hand van een blad van ammo Mig en met de verf van ammo Mig. IMG20220212154742.jpgIMG20220212154753.jpg

Bijlagen

• IMG20220212154801.jpg
    IMG20220212154801.jpg
    111,8 KB · Weergaven: 9
Beste Jeroen,
Het ligt eraan wat je wil. wil een een model zo goed mogelijk schilderen en verweren dan is dit een mooie basis. vanuit hier kan je beginnen met verweren van je model. Hoe je het verweren doet hangt heel erg af van wat je wil en wat je voor handen hebt.
Hierin moet je denk ik zelf aangeven wat je voorkeur is. je kan op youtube kijken en er zijn veel goede boeken.
Ik ben zelf een groot fan ven michael rinaldi ( goede life blog op youtube zij het iets langdradig)
wil een een accuraat model van een sherman, dan kan je nog wel het een en ander aanpassen om het beter te maken. daar hoeven geen dure sets voor aan de pas te komen.
Dus laat weten waar je met dit model naar toe wil en dan kunnen forum leden je helpen.
groet stijn

Hallo Stijn,

Als eerte zou ik graag het airbrusen en verweren goed nder de knie krijgen. Ik wil je bedanken voor je tips, morgen ga ik direct kijken naar Michael Rinaldi zijn lifeblog op You-tube. De fase waar ik nu ben is als eerste spuiten en dan nu de high lights en vanavond gespoten met vernis. maar ik wil in de korte toekomst wel accurate modelen gaan maken.

Jeroen

Voordat je gaat dry-brushen zou je eerst het tegenovergestelde kunnen doen: de dieper liggende delen donker kunnen aanzetten.
Maak en wash van terpentine (white spirit) en een heeeeel klein beetje olieverf: Zwart (en burnt Sienna (Donker rood-bruin))
Het moet echt waterdun zijn.
Met een dikke kwast ruimhartig aanbrengen in kieren en groeven, desnoods over je hele model
Het loopt vanzelf in de kieren en groeven.
Met toiletpapier of oud t-shirt grof wegdeppen ven de grote vlakken.
En dan lekker laten drogen
Duurt een paar dagen voordat de terpentine is verdampt.

En met drybrushen (middel grijs) erg terughoudend! Als je het gaat zien ben je bijna te ver 🙂

Je kunt een wash ook heel goed met acrylverf maken: doe een paar kwasten vol verf in een pallet (of een oud jampotdeksel of zo) en meng er dan een paar kwasten water bij. Wanneer het op is maak je even wat nieuw bij op dezelfde manier — bij acrylverf werkt dat beter dan in één keer genoeg wash proberen te maken voor een heel model, want dan moet je erin blijven roeren zodat de verf niet uit het water zakt.

Laatst bewerkt:
Het schilderwerk ziet er goed uit, maar ik wil wel een paar kanttekeningen plaatsen over de details van de tank 🙂

Dit is een M4A2, toch? In dat geval zijn de pantserplaten op de zijkanten niet per se fout (op alle andere Shermans met de „grote” bestuurdersluiken zoals op jouw model zouden ze niet thuishoren), maar ze zitten op de verkeerde plekken en je bent de tweede plaat aan de rechterkant vergeten 🙂 (Als je het écht juist wilt doen met de pantserplaten, dan horen ze niet op deze romp want hij heeft de hijsogen tegen de buitenrand van de voorplaat. Maar dan raak je al redelijk diep in de Sherman-details verzeild — hoewel het nog veel dieper kan 🙂)

De combinatie van de schijfvormige loopwielen met de rest van de tank lijkt me ook onwaarschijnlijk. Zitten de spanwielen trouwens nog los? Want zo nee, dan ben je de naafkap vergeten 🙂

Hallo Jakko,

Als eerste bedankt voor je reactie, het klopt dat dit model niet correct is ik ben een nu een tijdje bezig met modelbouw en moet nog een hoop leren. ik probeer met dit model voor mij nieuwe technieken uit aan de hand van een blad van Ammo MIG. Ik hoop in de toekomst gebruik te mogen maken van uw kennis om een historisch correcte Sherman te maken.
Het klopt dat de spanwielen nog los zitten 🙂

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Arne,

De kit die ik gebruik is van Italeri Sherman US Marine Corps schaal 1/35.
In het verleden was ik vooral bezig met treinen en daardoor had ik al een hoop spullen zoals een air brush en compressor, maar door ruimte gebrek moest ik daar door stoppen en ben ik nu bezig met modelbouw.

IMG20220222190004.jpgBijna klaar, iedereen bedankt voor de tips.

Bijlagen

• IMG20220222190305.jpg
    IMG20220222190305.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 11
  • IMG20220222190004.jpg
    IMG20220222190004.jpg
    92,8 KB · Weergaven: 11
  • IMG20220222190013.jpg
    IMG20220222190013.jpg
    87,7 KB · Weergaven: 10
  • IMG20220222190029.jpg
    IMG20220222190029.jpg
    123,3 KB · Weergaven: 10
  • IMG20220222190038.jpg
    IMG20220222190038.jpg
    115,1 KB · Weergaven: 10
  • IMG20220222190122.jpg
    IMG20220222190122.jpg
    115,7 KB · Weergaven: 10
  • IMG20220222190143.jpg
    IMG20220222190143.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 10
  • IMG20220222190209.jpg
    IMG20220222190209.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 8
  • IMG20220222190237.jpg
    IMG20220222190237.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 9
Ik vind het weatheren mooi ingetogen gedaan. Die enorme roest & chipping soms = over the top.
De spankabels tussen de schachten geven de kans om fijn detail aan te brengen.
Op deze site is daar het een en ander over gepubliceerd.

En hoewel ik allergisch ben voor "De Verlinden Look" (strooi maar raak met zooi) zou IETS van leven/ accessoires (achter) op de tank het nog interessanter maken.

Nou Jeroen, die Sherman ziet er in mijn ogen best goed uit 👍

Vooral hoe je de verwering hebt aangebracht vind ik goed gelukt. De gebruikte (ietwat roestbruine) kleur vind ik persoonlijk minder goed gekozen.
Naar mijn smaak oogt de tank daardoor als een exemplaar welke al langer stil staat dan goed voor 'm is.
Een Sherman roest namelijk niet zo snel vanwege de 'opgebakken' verf (ik ken dat onder de naam "moffelen").

Hoe dan ook ... helemaal niet slecht gedaan, zeker gezien dat je aan het uitproberen bent om te leren 👍

In welke omgeving wil je het voertuig laten blenden?
De originele kit is afgebeeld in het pacific-theatre als ik het wel heb, met hout aan de zijkanten..
Dat heeft invloed op de kleur (zand, zee, warm) of (modder, regen, winter)

Ik vind het weatheren mooi ingetogen gedaan. Die enorme roest & chipping soms = over the top.
De spankabels tussen de schachten geven de kans om fijn detail aan te brengen.
Op deze site is daar het een en ander over gepubliceerd.

En hoewel ik allergisch ben voor "De Verlinden Look" (strooi maar raak met zooi) zou IETS van leven/ accessoires (achter) op de tank het nog interessanter maken.
Dank u wel, ga met uw tips aan de slag.

In welke omgeving wil je het voertuig laten blenden?
De originele kit is afgebeeld in het pacific-theatre als ik het wel heb, met hout aan de zijkanten..
Dat heeft invloed op de kleur (zand, zee, warm) of (modder, regen, winter)
Het model is een leerobject voor mij, ik ga proberen of ik een kleine diorama kan maken van de landing in Normandie.

Nou Jeroen, die Sherman ziet er in mijn ogen best goed uit 👍

Vooral hoe je de verwering hebt aangebracht vind ik goed gelukt. De gebruikte (ietwat roestbruine) kleur vind ik persoonlijk minder goed gekozen.
Naar mijn smaak oogt de tank daardoor als een exemplaar welke al langer stil staat dan goed voor 'm is.
Een Sherman roest namelijk niet zo snel vanwege de 'opgebakken' verf (ik ken dat onder de naam "moffelen").

Hoe dan ook ... helemaal niet slecht gedaan, zeker gezien dat je aan het uitproberen bent om te leren 👍
Dank u wel, ga zeker met uw tips aan de slag en inderdaad de roest te veel aanwezig.

Terug
Bovenaan