Sherman met (een paar nieuwe) zandzakken, update 20-02-09

Hoi,

Als eerste wil ik iedereen een goed 2009 toewensen, dat het een vruchtbaar modelbouwjaar mag worden.
Voor het komende jaar heb ik een oud project te voorschijn gehaald, waaraan ik zeker 3 jaar niets meer heb gedaan. Het wordt een M4A3 76mm met zandzakken op de romp en toren. De romp is van Tamiya en toren komt (waarschijnlijk) van Italeri´s M4A1. De zandzakken zijn gemaakt van Milliput en de rekken van Evergreen plastc strip.

20090102_0004.jpg

20090103_0020.jpg

20090103_0021.jpg

20090103_0022.jpg

Tot nu toe gedaan:
- opstaande lassen
- 3 bouten onderaan elke bogie
- beugels voor koplampen en sirene dunner gemaakt.
- exhaust deflector dunner gemaakt + wat plastic staaf toegevoegd.
- aangegoten riemen van gereedschap verwijderd
- nieuwe beugels voor gereedschap gemaakt van aluminium + riempjes
- de tracks gemaakt (RHPS), de rechterzijde is vastgelijmd aan de loopwielen
- de rekken met zandzakken

Nog te doen of opnieuw doen:
- bagagerek maken
- reserve track houders
- achterlichten
- beugels voor de achterlichten
- beugel voor sleepkabel
- ogen voor sleepkabel
- ventilatiecover tussen bestuurdersluiken
- bestuurdersluiken (binnen- en buitenzijde)
- tracks op lengte maken + EEC´s aanbrengen
- handgrepen motorluiken
- stops voor motorluiken

Ik geloof dat het "te doen"-lijstje voor de romp wel is. Wish me luck 🙂 .
(als iemand aan het lijstje nog wat toe kan voegen, graag)
Groeten,

GJK

Ziet er leuk uit,

Achter op de romp kan je de steunen voor de opengeklapte motorluiken nog toevoegen. (Twee rechthoekige rechtop staande metalen platen.) Zie:
http://www.toadmanstankpictures.com/m4a375w.htm

Alvast voor het schilderen. Alleen het bovenste linker achterlicht was rood, de andere drie waren glimmend zwart plastic.

Succes.

Hoi Gert Jan,

Het begin ziet er goed uit. Ben benieuwd wat je er van maakt.
Een tijdje terug ook dit project gedaan, erg leuk om te doen.
Volgens mij is hij hier nog ergens te zien.

Succes, Peter

hallo gert-jan
ziet er goed uit die opknapper. Kan ik ook misschien wel een keer doen heb zelf genoeg m4a3's.
ben benieuwd naar de volgende update

hier is de sherman van peter
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=15884&highlight=

mvg devlin

Hallo allemaal,

Hierbij een update van mijn sherman met zandzakken, de romp is nu bijna klaar. De bestuurdersluiken moeten nog en ik wil nog lassen aanbrengen op het zandzakkenrek.
20090119_0127.jpg

20090119_0128.jpg

Nieuwe ogen gemaakt voor de sleepkabels van plastic en wat restjes van wat Aber PE. Een klein detail maar het heeft me drie avonden gekost, trail en een heleboel error 🙄
20090119_0129.jpg

20090119_0130.jpg

Met de rechter "track-link-houder" ben ik niet helemaal tevreden, die doe ik misschien nog over 😳
20090119_0131.jpg

Het bagagerek
20090119_0132.jpg

20090119_0133.jpg

Reacties zijn van harte welkom.

Groeten,

GJK

Stoooooeeeeerrrrrrrrrrrrrrr!!!!

Shermies met zakkies zijn altijd leuk, maar deze is wel erg goed aan het worden!
Ik vind de details zoals het loshangende haakje en de open sluiting van de tracklinkhouder erg leuk, geven erg veel karakter.

Hoi,

Bedankt voor julie reacties 😀 .

Ik ben sowieso beter met plastic dan met PE. Voor het scratchwerk probeer ik zoveel mogelijk kant-en-klare Evergreen strips te gebruiken. Het lukt me maar niet om zelf een recht stukje strip af te snijden 😳 . Sinds kort is er bij ons in Heerenveen ook Evergreen plastic verkrijgbaar, 10 min op de fiets en ik heb de juiste maat strip in huis, dat scheelt een hoop.

Groeten,

GJK

Hier een kleine update, de bestuurdersluiken zijn nu klaar. Dat was meer werk dan ik had gedacht, vooral twee gelijke "periscope cages" viel erg tegen. Heeft me een week gekost voor ik er een paar had waar ik niet helemaal ontevreden over was 😕 .

een onbewerkt luik en een bewerkte ( dat is dus de rechter op het plaatje 😉 )
20090201_0150.jpg

20090202_0165.jpg

20090202_0167.jpg

20090202_0171.jpg

Dit gepriegel is gelukkig voorbij, op naar de volgende fase: de koepel. Eén van de onderstaande wordt het, welke weet ik nog niet precies. De rechter is van de Dragon M4A3 (76mm) HVVS en de linker is van de Italeri M4A1 76mm.
20090201_0162.jpg

Mijn excuses voor de kwaliteit van de foto´s.

groetjes,

GJK

Ik ben geen Shermanfan of -kenner, maar bouwtechnisch is dit genieten!
Je laat hier heel mooi en inspirerend werk zien!

Wat ik me wel eens afvraag, is in hoeverre die toch wel stevige extra last van de zandzakken het loopwerk beïnvloedt.
Is de vering van zo'n Sherman berekend op extra gewicht of wordt die overbelast?
Ook als ik US-bakken in het algemeen zie, met al die extra zooi erop, uitrusting, extra pantser of andere wapensystemen, komt deze vraag geregeld opzetten.

M4 over gewicht

Ron,

Het gewicht voor de vering zal wel lukken,het grootte probleem was de smalle tracks.
Met al dat extra gewicht zakte ze eerder in de blubber.Het zou voor het model dan ook raadzaam zijn om duchbill end connectors op de tracks te zetten.Er zijn genoeg foto's te vinden van deze.Verder is het een mooie Sherman aan het worden,ga zo door Gert-Jan.

cheers, Tom

T2.jpg

Dit fototje laat een E9 uitvoering zien met aan bijde zijde duckbill's,maar dan moet je ook het hele loopwerk met afstandstukken naar buiten plaatsen.Alleen de duckbills aan de buitenzijde zouden genoeg moeten zijn.

Ha,

Zou dat echt zoveel schelen die paar zandzakken? Misschien een ton of 2, en dan overdrijf ik, op 30 ton, maakt niet uit toch?

Waar was dat nou eigenlijk precies voor die zandzakken? Ik zat zelf te denken aan pantserfausten omdat ze als extra bepantsering tegen anti-tankgranaten volgens mij nutteloos zijn. Om kogels tegen te houden hebben je al meerdere lagen nodig. Maar de pantserfaust was natuurlijk een ander verhaal, vaag ding, conische hittekegel blabla. Misschien dat daar zand wel een soort van demping voor kon vormen.

Greetz, Anne

Gert-Jan,

Ik dit geval zou ik gaan voor de Italeri toren. Met wat liefde valt daar best wat van te maken, al is de Dragon toren uit de doos beter. Echter, de Dragon toren die jij toont heeft het ovale ladersluik, iets wat je zelden tot nooit zag op M4A3's met de VVSS suspensie.

Ron,

Er wordt soms gezegd dat de werking van de zandzakken vooral psychologisch was. Patton was er ook fel op tegen. Naar zijn mening leverde het een te zware belasting voor de motor en transmissie op, voor maar weinig extra bescherming.
Er is een redelijk bekende foto van een kwaad kijkende Patton, die wegloopt bij een beteuterd kijkende bemanning, nadat hij hen had uitgekafferd voor het gebruik van zandzakken.
Al denk ik dat het tegen Panzerfausts nog wel enige toegevoegde waarde had.

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

@Anne en Ron : wat Jamie zegt klopt inderdaad (in ieder geval volgens ene meneer Zaloga). Mijn sherman krijgt ook EEC´s zoals Tom beschreef (alleen de buitenzijde dan).

@Jamie : dit is volgens mij de foto die jij bedoeld.
c0d7bba3.jpg

Ik heb snel even wat boeken doorgebladerd en voor wat de koepel betreft zo je best wel eens gelijk kunnen hebben.

groeten,

GJK

Yep, dat is de foto. Blijft een leuke...

Overigens zie ik dat deze M4A3 HVSS een oval ladersluik heeft, iets wat je ook niet zo vaak zag, maar zeker vaker dan op een VVSS tank.

Mocht je de Italeri koepel gebruiken, heb je al een loop om die van Italeri te vervangen? Die klopt namelijk van geen kant...

@Jamie, ik heb een loop van Armorscale, is erg mooi.

@Johanna en Jeroen: de bouw gaat inderdaad erg traag, gepriegel kost een hoop tijd 😕 , misschien moet ik maar wat after-market spul aanschaffen om de boel wat te versnellen. (was trouwens leuk gister 😀 .)

gr,

GJK

Hoi,

Ondertussen ben ik aan de koepel begonnen, het is die van Italeri. Ik heb de contouren van de koepel proberen aan te passen, zodat die onderaan wat breder is. Hiervoor heb ik plastic strip en Miliputt gebruikt.

20090212_0174.jpg

20090212_0195.jpg

20090214_0221.jpg

20090212_0175.jpg

20090212_0196.jpg

20090214_0218.jpg

20090212_0173.jpg

20090212_0194.jpg

20090214_0223.jpg

Op de foto´s ziet er (nog) minder netjes uit dan met het blote oog 😳 .
Volgende stap : Zandzakken! 😀

groetjes,

Gert-Jan

Goed bezig Gert-Jan, je maakt nu echt, vrij vertaald uit het Engels, een zijden tasje van een varkensoor.
De makkelijke optie was om er een recente Dragon Sherman tegenaan te gooien en daar heb je niet voor gekozen. Mijn hoofd is nu koud, want mijn pet is af.

@ anne en bert:

die schattingen zijn wat aan de voorzichtige kant. Een kuub droog (!) zand weegt tussen de 1600 en 1900 kilo (afhankelijk van het soort zand). Dat loopt behoorlijk op dus, bij zo'n hoeveelheid zandzakken.

Zeker wel een fraai model, overigens.

Hallo,

Iedereen bedankt voor jullie reacties.

Hier alweer een update, 2 in 2 dagen dat is snel voor mijn doen 😉 . Ik heb op de koepel een rek aangebracht voor de zandzakken. Het kanon + schild en de ringen voor de luiken zitten er los op, ik wou even kijken hoe het eruit zou komen te zien 🙂 .

20090215_0241.jpg

20090215_0233.jpg

20090215_0230.jpg

groetjes,

Gert-Jan

Gert-Jan,

Ziet er weer veelbelovend uit, maar vervanh alsjeblieft de loop die je er nu op hebt zitten. Deze is incorrect. Het "stapje" dat vlak voor de mantel zit hoort er niet in te zitten. Je hebt wel de muzzle thread protector verwijderd (het "dopje" dat voorop de loop zat) en die had je wel kunnen laten zitten, al kan het ook zonder.

Deze loop doet echt afbreuk aan de correcties die je hebt gemaakt en aan het prachtige scratchwerk.

Mocht je geen loop hebben, laat het me even weten, ik heb dan nog wel een loop van de Premium M4A3 van Dragon, zonder thread protecter, maar gelukkig ook zonder dat stapje er in. Kun je zo van me krijgen, aangezien ik deze Sherman erg mooi vind worden en hem graag nog mooier zie worden. 🙂

Jamie,

Hartelijk bedankt voor het aanbod (en de complimenten 😳), maar het is niet nodig hoor. Omdat ik een idee wou hebben hoe het er ongeveer uit zo komen te zien, heb ik de Italeri loop even gebruikt. Het ziet er zo vreemd uit een koepel zonder loop.
Uiteindelijk komt er een loop van Armorscale op. Dat wordt mijn eerste aftermarket loop, moet nog even uitvogelen hoe ik die ga bevestigen.

groetjes,

Gert-Jan

PS : zet maar snel je pet weer op, het is rotweer 😀 😀

nou, secondenlijm doet wonderen, bij de armorscale loop zit volgens mij ook een hele mooie mantel, dus dat komt helemaal goed.

respect dat het het ouwe italeri barrel aan het pimpen bent, ik begin steeds meer te twijfelen of m'n m4a3e8 ook niet met zandzakken moet worden, 't is toch wel heel mooi!

Timo

Gert-Jan,

Echt fantastisch, zeker dat scratchwerk met evergreen!
Ik ben gewoonlijk niet zo kapot van een Sherman met zandzakken erop, want hoewel historisch ongetwijfeld correct, vindt ik ze vaak afleiden van de tank zelf.
In dit geval echter niets dan lof ! Meer !

Cheers,
Victor

hoi,

@Timo :bedankt 😀 . Alleen de toren is van Italeri de romp is van Tamiya. Volgens PMMS is de mantel wat te smal (en volgens mij ook)

@Victor : ook bedankt 😀 . Met die zandzakken komt er, naast OD, gelijk wat meer kleur op het model. Dat is ook een voordeel.

De zandzakken rond de toren zitten er nu een anderhalve dag op. Hoe meer ik er naar kijk hoe minder tevreden ik ben. Voor mijn gevoel zitten ze te hoog. Ik denk er hard over om ze er af te halen en opnieuw te doen 🙄 .

c764b5a0.jpg

46485ffc.jpg

(het achterste gedeelte moet nog)

Wat vinden jullie?

groeten,

GJK

Hey Gert-Jan,

Hoe vervelend het ook is, ik denk dat je gelijk hebt en de zandzakken rond de toren te hoog zitten. Zonde van het werk, maar ik denk dat je het wel corrigeert anders blijft het je tegenzitten. Voor het scratchwerk een dikke vette 10!

Groetjes
Jeroen

ja, het lijkt wel alsof je bak voor de zakken te hoog begint, en voor zover ik het kan zien, issie een beetje scheef aan de linkerkant. omdat dit je toch tegen gaat zitten raad ik wel aan om er wat aan te doen, je bent nu al zo'n eind met het ding!

Timo

Hoi Gert-Jan,

Ik heb hier zo'n set liggen van Legend met foto en daar lopen de zandzaken van onderaan de toren tot iets voor de bovenrand. Eigenlijk moeten je zandzakken iets zakken, ik weet niet of dat makkelijk kan.

Verder is het een mooi project en biedt het veel inspiratie voor mijn toekomstige Sherman plannen 😉

Succes, groet, Johanna

Gert-Jan Knol zei:
Voor mijn gevoel zitten ze te hoog. Ik denk er hard over om ze er af te halen en opnieuw te doen 🙄
Ze zitten inderdaad een ietsje te hoog.

Je hebt trouwens een 'standaard' veldmodificatie gemaakt zo te zien. OK, per tank kunnen er verschillen zijn. Maar deze manier van extra pantsering was wel gestandaardiseerd. Ik geloof dat je ook aan de rechterkant van de pistol port zandzakken moet aan brengen dan.

Groeten, MartinD

Hallo,

Iedereen bedankt voor jullie reacties.
De zandzakken zijn opnieuw aangebracht en deze keer iets lager. Het verschil is niet groot, maar ik vindt het er beter uitzien. Ik laat het verder zo, ander laat het nastreven naar "perfectie" de bouw nog vastlopen.

20090220_0265.jpg

20090220_0262.jpg

20090220_0261.jpg

20090220_0266.jpg

Verder heb ik de trunnion pins vervangen. Omdat de meeste onderdelen uit de grabbelton komen heb ik de trunnion pins van Dragon gebruikt voor een Italeri toren. Bijna gelijke onderdelen maar toch niet helemaal, het kanonschild kwam wat te hoog te zitten.

20090219_0252.jpg

groeten en prettig weekend,

GJK

Terug
Bovenaan