Sherman M4A3 (76)w HVSS [AF]

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Hoi allemaal, bijdeze wil ik jullie mijn nieuwste project laten zien.

Het is een Dragon M4A3 (76)w HVSS geworden.
P6240888.JPG

Ik ga deze oude sherman voorzien van diverse AM sets.

ABER PE fenders
AFV-club suspention,
Eduard & Verlinden PE
Academy 50 cal
Armorscale 76mm barrel

Verder heb ik de lasnaden gescratch (eerste poging) en de beugels op de koepel aangebracht.

Hier is het resultaat tot nu toe. De volgende stap is het aanbrengen van wat bepakking endergelijke.

De pigmenten zijn op de foto's nog niet overal even droog maar dat is ondertussen bijgewerkt.

P8130241.JPG

P8130242.JPG

P8130243.JPG

P8130244.JPG

P8130246.JPG

P8130247.JPG

P8130248.JPG

P8130249.JPG

P8130251.JPG

P8130252.JPG

P8130264.JPG

P8130265.JPG

Bedankt voor het kijken.

Martin

Martin;
Ziet er goed uit, een mooie donkere verweerde kleur maar niet te veel vuil en modder erop, kun je iets meer vertellen over je verf en techniek ?
Ik vindt het weglaten van het gereedschap ook een leuke variatie.
Natuurlijk ook een klein puntje van kritiek; de koplampen zijn niet geschilderd !?

Cheers,
Victor

@ Manuel. Het is een leuke kit, maar het heeft her en der nog wel zijn aandacht nodig. vooral op de lasnaden. Maar dat is bijna bij elke sherman 😉

@ Victor. Het model is geschilderd met mijn eigen OD mix, met als basis de Tamiya OD (XF-65). Volgens mij zit er nog zwart en buff bij maar dat weet ik niet meer zo goed 🙁
Ik ben nog aan t kijken voor bepakking enzo. De koplampen zijn ondertussen ook geschilder. Die was ik ff vergeten 😳

Martin

Leuk om de verpakking weer eens te zien, had er hier ooit ook nog een van.
Vind de kleuren erg mooi. kan misschien wat stoffiger, maar dat is smaak.
Een aantal vd loopwielen lijken te zweven, kan dat kloppen?

Bedankt Marc,

Ik heb de turret ook een laagje stof gegeven, de koplampen zijn geschilderd en ik ben aan de slag gegaan met bepakking en heb een figuurtje toegevoegd.

De loopwielen moeten inderdaad nog een beetje bijgewerkt worden

P8210285.JPG

P8210277.JPG

P8140272.JPG

P8140271.JPG

Groet Martin

Ik heb een mooie foto gevonden van een Uparmored M4A3 HVSS. Ook is hier de beugel op de turret goed te zien.

P20.jpg

Ook hier zijn de sterren (alleen die van de voorkant niet) te zien. Ik heb mijn sterren naar aanleiding van deze foto iets vervaagt.

Ik ben ook op zoek naar meer foto's van deze Shermans, maar via google kom ik niet ver. Hebben jullie nog plaatjes in jullie archief liggen?

Groet Martin

http://www.756tank.com/Photos.htm
http://www.11tharmoreddivision.com/photos/index.htm

FF snel uit de bookmarks twee links, geen idee of de E8s er ook bij staan. Ik heb in een aantal Concord boeken nog wel wat foto's staan.

Cheers, MartinD

Bedankt Martin

De bepakking is geschilderd, alleen nog enkele schaduws er op. Dit is mijn dryfit van de bepakking achter op. Ik wil er niet overdreven veel op doen. Ik ben benieuwd wat jullie vinden:

P8220286.JPG

P8220287.JPG

P8220288.JPG

P8220289.JPG

P8220290.JPG

P8220291.JPG

Ik ga t nog vast maken met touw

Groet Martin

nou, ziet er allemaal keurig uit toch? welke fabrikant maakt de ration packs? ik vind het wel een leuk detail tussen al het wapentuig enzo. foto's van de uparmored versie heb ik niet, wel van de gewone easy eight. vraagje over de kit, ik heb de DX 06 versie in de stash, en daarvan zit op iedere tracklink een ejector mark, hoe is dat bij deze? trouwens, de DX 06 versie heeft de sterren groen geschilderd, dus zo ongeveer niet zichtbaar, wat natuurlijk wel verstandig is, want het doet je camoflage teniet mijn insziens.

volgende vraag, de lege toolclamps, waar heb je die vandaan? ziet er allemaal prima uit, en na enig bekijken van foto's kom ik er achter dat er zo ongeveer nooit tools OP de tank zitten, maar eigenlijk altijd ergens anders liggen, dit ivm ongevraagd en ongeretourneerd lenen.

en als laaste: wat is het toch met missende koplampen en toeters en achterlichten, hoort dat of is dat gewoon een misser oid?

en hierbij een foto van de site van de 11th die martin noemde van een uparmored E8, met een ster met een verminkt pootje!

PIC00025.jpg

Timo

Bedankt Timo,

De ration packs zijn van plusmodel. Ik snap je punt van de DX 06 sherman, ik heb deze ook gemaakt en het viel mee een beetje tegen. De tracks waren een ramp en veel onderdelen zijn van oude kits

hier een foto van de DX06 (links) en de HVSS sherman (rechts)

P8140267.JPG

Hier zijn meer foto's onderaan

Ik heb de decals er af gelaten. Maar ik vind m een beetje kaal zonder sterren dus heb ik ze op deze sherman weer toegevoeg omdat ik het toch iets vind hebben.

De toolclamps komen van de Eduard PE set. Ik zoek nog losse tools (hamer, schep enz) om bij de bepakking te gooien.

De missende onderdelen zijn in het stof archief beland (lees gevallen, niet terug gevonden en opgezogen 🙁 ) Maar zo heeft het ook wel iets

Verder bedankt voor de foto

Edit, nieuwe fotos met camo net.
Het net is nog nat, vandaar dat het er nu uitziet als zeewier

P8220292.JPG

P8220293.JPG

P8220296.JPG

P8220299.JPG

P8220301.JPG

P8220304.JPG

P8220305.JPG

P8220295.JPG

Groet Martin

Met die extra bepantsering zien ze er het stoerst uit! Ik vind je verwering mooi, lekker stoffig, maar toch subtiel.
Ik neem aan dat je het net (na drogen) nog gaat schilderen?
Jan 🙂

ha martin V.
de uitlaatdeflector die je gebruikt hebt is van een type wat zo goed als niet voorkwam op shermans in ETO,dat was het model wat ,enigzins grof uitgevoerd bij de tamiya m4a3 zit,deze is gebruikelijker voor korea.Het verminkte pootje van de ster op de M4A3E8 van de zwart-wit foto is de manier van compagnie-aanduiding van 14th armd div,in dit pootje staan een aantal dwarsstreepjes die de co aanduiden ,in dit geval co.F,6 streepjes en de stand van het pootje geeft het bataljon aan ,dat is hier 41st tank bat,de tank heet flat-foot-floogie en het was de eerste 3rd army tank over de rijn,
groeten,bert

@ Jan. Bedankt, het net is inderdaad nog bijgewerkt.

@ Bert. oef ik ben nog niet zo'n shermanolic. Ik heb de uitlaat van de kit gewoon genomen en ik kwam een foto tegen met deze uitlaat.
Bedankt voor je uitleg over de sterren. Misschien dat ik ooit nog eens een volledig kloppend model ga maken. Nu doe ik nog wat ik zelf mooi vind (bijv. de ster voorop)

@ Victor. Ook bedankt

Tja, ik durf m nog niet af te noemen maar ik ben bang dat ik een heel eind in de buurt ga komen... best jammer 🙁

P8230344.JPG

P8230355.JPG

P8230345.JPG

P8230346.JPG

P8230347.JPG

P8230348.JPG

P8230351.JPG

P8230350.JPG

P8230353.JPG

P8230356.JPG

P8230358.JPG

P8230359.JPG

P8230362.JPG

P8230366.JPG

Bedankt voor het kijken

Martin

dit is een leuk model , echt waar

maar ik zit me de ganse tijd zot te staren op dat onderstel

het feit dat de tracks vooraan niet mooi aansluiten is jammer, mss dat je de tracks nog wat verder in de tanden kan duwen ?

ook als je een wash met pigmenten geeft, probeer dan je model op z'n zij te leggen , dan droogt het egaal op, nu is alles naar de onderkant van het wiel gezakt, dat kun je een voudig nog oplossen met een nieuwe wash

maar verder meer dan gelukt !

cheers
Dom

bert lindeboom zei:
de uitlaatdeflector die je gebruikt hebt is van een type wat zo goed als niet voorkwam op shermans in ETO,dat was het model wat ,enigzins grof uitgevoerd bij de tamiya m4a3 zit,deze is gebruikelijker voor korea.
Saved by the bell ...

Twee foto's van een M4A3E8, ergens in Tsjechoslowakijke geloof ik:
obr25.jpg

obr24.jpg

Bron: deze website

@ Manuel, Jacco en Martin, bedankt speciaal voor de fotos 🙂

@ Dom, bedankt voor je reactie. Over het onderstel ben ik ook niet 100% tevreden. Dit is mijn eerste ombouw project en had wat problemen om de AFV club suspentie te bevestigen. Vervolgens kwam ik er achter dat de tracks niet goed passen. Maar ik laat het zo, jammer maar helaas. De volgende keer moet/ga ik hier meer rekening mee houden.

Ik ga je tip met de pigmenten nog proberen.

Martin

Martin Visser zei:
Over het onderstel ben ik ook niet 100% tevreden. Dit is mijn eerste ombouw project en had wat problemen om de AFV club suspentie te bevestigen. Vervolgens kwam ik er achter dat de tracks niet goed passen. Maar ik laat het zo, jammer maar helaas. De volgende keer moet/ga ik hier meer rekening mee houden.
MartinV:
probeer als je tracks gebruikt op een wielophanging van een ander merk om het oorspronkelijke aandrijfwielen te gebruiken. Dat scheelt al een hoop pasproblemen.

Ik heb er vrede mee. Vandaag de laaste foto's geschoten. En de sokkel/ondergrond is in bestelling. Geen diorama voor deze. Bedankt voor alle reacties.

Hier zijn de eindfoto's

IMG_2602.jpg

IMG_2603.jpg

IMG_2605.jpg

IMG_2610.jpg

IMG_2580.jpg

IMG_2594.jpg

IMG_2596.jpg

IMG_2598.jpg

IMG_2599.jpg

IMG_2613.jpg

IMG_2556.jpg

IMG_2559.jpg

IMG_2615.jpg

IMG_2616.jpg

Martin

Ha Martins,
eerste keer dat ik een foto zie van de M4A3E8 met T66 tracks en de latere deflector,bestond dus wel,punt met dit soort dingen is dat het uitzonderingen zijn ,je ziet dit met ladersluiken in low-bustletorens,grote luiken M4a1's met 75mm koepel etc,het zijn er nooit veel geweest en ik blijf erbij dat je als je een model wilt maken dat accuraat is,(historisch gezien )je de tank van de betreffende foto moet nemen,er zijn zoveel shermans gemaakt in zo'n kort tijdsbestek dat het onvermijdelijk is dat eer een overlap is van bepaalde kenmerken,mij lijkt het het redelijkst dat je uitgaat van de kenmerken van de grote groep en niet de individuele uitzondering ,blijkbaar bestaat van deze laatste groep altijd een ziejewel!!-foto,voor de aanstormende sherman-kenner maakt dit de materie nog onoverzichtelijker,voor de wat doorgewinterde shermanliefhebbers is het altijd een leuke ontdekking,en aanleiding voor bijstelling van je mening,je blijft je verbazen,
groeten,bert

Terug
Bovenaan