Sherman III Charmer (13/18 Hussars)

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Dit moet Charmer gaan worden, een tank van 13/18 Hussars. De basis begint erop te lijken naar mijn idee. Nu geeft Tasca aan, dat er een gat in de toren moet (linksvoor) voor de rookgranaten. Maar als ik op foto's kijk, lijkt dit niet altijd aanwezig. Wat past er bij deze uitvoering?
IMG_20201231_185114683_HDR.jpg
IMG_20201231_185123710_HDR.jpg
IMG_20201231_185159273_HDR.jpg

Ik verneem het graag (en ook andere opmerkingen zijn welkom, dit is mijn eerste Sherman in Britse dienst).

Groeten, Jan

Het kan allebei, voor zover ik weet, maar ik heb (uit m’n hoofd) het idee dat de rookgranaatwerpers op de zijkant niet horen bij een tank met een 2-inch rookmortier ín de toren.

Hoi Jakko, Hans,
niet horen bij een tank met een 2-inch rookmortier ín de toren

De 2" rookmortier is inderdaad pas later toegevoegd. Ik was in de veronderstelling dat deze er bijna standaard in zat. Dan ga ik het gat weer dicht maken.
Tasca en geel/resin
Ik gebruik als basis de Tasca 35018 Sherman III mid production. De romp komt van een gietraam van een eveneens Tasca Sherman III Direct Vision. Destijds kon je eenvoudig losse gietramen bestellen bij Tasca. Voor € 7,- incl. verzendkosten.
Ik zag net dat dit inmiddels aardig is uitgedund: Asuka parts

De DV luikjes zaten al in de doos. Gewoon styreen dus, je ziet alleen een verschil in kleur.
Model had al jaren stil gelegen, maar omdat mijn dochter met een Firefly van Ryefield aan de slag ging, kon ik niet achterblijven. De Ryefield heeft meer losse delen en details. Zo zijn de platen waar de periscopen in zitten, los en kun je deze dus in elke stand monteren. Het schijnt dat de Tasca beter is v.w.b. de accuraatheid van enkele gietnaden. Pasvorm is van beide goed, evenals de gietkwaliteit. En RFM heeft geen dropveters maar losse link rupsen.

Die dropveters van Asuka (Tasca) zijn helemaal zo slecht niet. Zeker niet wanneer je rupsbanden toch strak horen te staan rond de wielen.

Bedankt voor de tip v.w.b. het lijmen. En nu we het daar over hebben: welke lijm werkt goed voor de rupsen?

Absoluut waar, maar lijm dan wel de vering van de voorste en achterste bogies vast, anders gaan de wielen iets omhoog staan.
Ik lijm de vering sowieso vast. Die velletjes schuimrubber die Asuka levert om werkende vering te krijgen vind ik niks, maar ze vertellen je vaak dan weer niet hoeveel van die A/B/C-stukjes er in de wielstellen moeten voor de juiste hoogte.

welke lijm werkt goed voor de rupsen?
Secondelijm, volgens de instructies van de M4A3E2 die ik pas gebouwd heb. Ik pakte zonder dat te lezen eerst modelbouwlijm, maar dat deed niks. Ik heb dan wél even gelezen wat er stond, dan secondelijm gebruikt, na voor de zekerheid de lijmvlakken ingesmeerd te hebben met zo’n Pattex-pen, en even goed aangedrukt.

Lijmen komt in orde, volgens Tasca in de bijgaande instructie zou het met modelbouwlijm moeten. Ik probeer in eerste instantie met Extra Thin

Ik lijm de vering sowieso vast. Die velletjes schuimrubber die Asuka levert om werkende vering te krijgen vind ik niks, maar ze vertellen je vaak dan weer niet hoeveel van die A/B/C-stukjes er in de wielstellen moeten voor de juiste hoogte.
Ik heb bij mijn modellen van de tasca Sherman het schuim door evergreen vervangen, dan staat het stevig.
Ik kan me niet herinneren hoeveel er in moest, maar bij de Jumbo heb ik het model iets voorover laten staan, om het extra gewicht van de dikkere bepantsering weer te geven.

Lijmen komt in orde, volgens Tasca in de bijgaande instructie zou het met modelbouwlijm moeten.
Zouden ze dan het materiaal veranderd hebben toen het bedrijf Tasca werd?

Ik heb bij mijn modellen van de tasca Sherman het schuim door evergreen vervangen, dan staat het stevig.
Daarvoor is dat gietraampje met de afgeronde rechthoeken met letters A, B en C erop 🙂 Die zijn 1,5, 1,0 en 0,5 mm dik, respectievelijk, en passen keurig in de ruimte boven de veren. Alleen vertellen ze je meestal niet waar die voor dienen en welke/hoeveel erin moeten … Ik geloof dat ik A in de achterste twee wielstellen van de M4A3E2 gedaan heb en B in de voorste vier.

Jan,

Mooi project!
Ik zou het gaatje inderdaad weer dichtstoppen; Het is op de bekende foto's van Charmer verdomd lastig om te zien of het gaatje er zit....maar als je kijkt naar andere C-Squadron 13/18th Hussar M4A2's dan zie je het gat voor de granaatwerper eigenlijk bij geen enkele. Ik denk dat Jakko ook wel een punt heeft qua plaatsing van de 2 externe werpers vs. de plaatsing van de werper lnksvoor in de toren.

Screenshot_2021-01-01 THE BRITISH ARMY IN THE UNITED KINGDOM 1939-45(1).png

Screenshot_2021-01-01 THE BRITISH ARMY IN THE UNITED KINGDOM 1939-45.png

Screenshot_2021-01-01 THE BRITISH ARMY IN THE UNITED KINGDOM 1939-45(2).png

Bron:

Andere Sherman III's van 13/18th Hussars:

Screenshot_2021-01-01 ALLIED PREPARATIONS FOR D-DAY(1).png

Screenshot_2021-01-01 THE BRITISH ARMY IN THE UNITED KINGDOM 1939-45(4) copy.jpg

Screenshot_2021-01-01 THE BRITISH ARMY IN THE UNITED KINGDOM 1939-45(3) copy.jpg

bron:

Laatst bewerkt:
Bedankt Alex,

Mooie scherpe afdrukken. Het gat zit in middels dicht. Ik zie trouwens dat de steun voor het zonnekompas ook ontbreekt, die ga ik er weer afhalen.
Op de 2e foto meen ik wel vaag de steun verticale steun aan de ring van de luiken van de commandant te zien, welke functie had deze?

In welke foto?

Als je een verticaal stuk rond materiaal bedoelt, dan zijn we daar voor zover ik weet nog altijd niet uit … zowel de Crab op Westkapelle die ik nabouwde, als Alex z’n voorbeeld, de Crab van Overloon, hebben dat maar de functie ervan is onbekend.

Bedoel je in deze foto:

screenshot_2021-01-01-the-british-army-in-the-united-kingdom-1939-45-3-copy-jpg.7110

dan is het ding dat aan de ring zit, de transportsteun voor de loop van de mitrailleur op het commandantsluik. Het zijn twee verticale stangetjes met bovenaan een min-of-meer W-vormig metalen clip-veer-geval waar de loop in gedrukt kan worden om hem vast te zetten.

Ik bedoel inderdaad de door jou omschreven steun. Ik meen hem vaag te zien in de 2e foto in de reactie van Alex.
1609617704782.png

Laatst bewerkt:
Ik zie daar twee stangetjes, dus ik denk dat het ook hier de transportsteun voor de mitrailleur is.

Mooi werk Jan, maar volgens mij is Charmer geen direct vision tank als ik de foto`s zo zie. Ik ga uit van de laatste serie foto`s.
Heb je meer afbeeldingen van Charmer of kan je zeggen in welk boek er meer foto`s staan?
Die verticale steun is voor de .50 mg te vergrendelen in de luiken ring.

Mooi werk Jan, maar volgens mij is Charmer geen direct vision tank als ik de foto`s zo zie. Ik ga uit van de laatste serie foto`s.
Heb je meer afbeeldingen van Charmer of kan je zeggen in welk boek er meer foto`s staan?

Frans,

De eerste 2 foto's die ik plaatste zijn van"Charmer" en laten een oude romp met direct vision zien. De derde foto laat mogelijk ook Charmer zien, maar dat weet ik niet zeker. De resterende foto's zijn foto's van andere Shermans van 13/18Hussars, maar niet Charmer.
Het boek "Gold, Juno, Sword" van Georges Bernage heeft een groot deel van de foto's gepubliceerd, maar je kan ze ook bekijken via de IWM site als je zoekt op "13/18". Sinds enkele jaren kan je ook inzoomen op de foto's, waardoor er weer nieuwe details zichtbaar worden.

Archer heeft ook nog steeds hun referentie voor Charmer online staan

Ik bedoel inderdaad de door jou omschreven steun. Ik meen hem vaag te zien in de 2e foto in de reactie van Alex.
Het is grappig wat andere ogen zien in dezelfde foto's!....dit was me dus nog niet eerder opgevallen; ik zag wel de affuit voor het machine geweest, maar niet de steun.
De zonnewijzer bracket hoort inderdaad niet op Charmer thuis.

Morgen ga ik op ESM met de Tasca Firefly aan de slag. Dan zie ik deze ook nog staan, met een stop tijdens het scratchen. Daar ben ik thuis nog maar even verder mee gegaan.
20231123_215957.jpg20231123_222138.jpg20231124_195828.jpg
Nu de voorkant van de romp aankleden. 20231124_200613.jpg
Waarschijnlijk neem ik deze morgen niet mee, het sjouwt niet zo makkelijk.

De loopwielen op het frontpantser lagen op de laatste foto nog los. Ik had ze met te weinig informatie vastgemaakt, maar intussen staat er ook informatie over Charmer in een post over Carole op M-L.

Met deze info ben ik vandaag aan de slag gegaan.
1000017148.webp
1000017149.webp1000017150.webp1000017151.webp
Weer een stapje verder met deze shelf queen.

Groeten, Jan

Er moet nog wat bepakking op. Ik heb Resicast en Valuegear liggen. Het verschil tussen beide is groot. Lichtgrijs is van Resicast, middengrijs Valuegear:
1000017374.webp
Tenzij je Resicast nabewerkt, zou ik ze niet samen op een model gebruiken.

Groeten, Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
De resicast modellen moeten nog nieuwe riemen erbij krijgen om gelijkwaardig te worden met de rest.

Terug
Bovenaan