sherman firefly met hessian tape

hallo lijmsnuivers 🤣 , ik heb niet zitten nixen in die lange tijd dat ik niks heb gepost.
dit is een van de dingen waar ik al een tijdje mee bezig ben.
ik ben al deels begonnen met de verwering.
het is ook mijn eerste werkstuk waarbij het mij goed is gelukt om er wat diepte in te krijgen met het airbrushen. 😀
hier de foto's

IMGP0612.jpg

IMGP0623.jpg

IMGP0616.jpg

IMGP0618.jpg

IMGP0620.jpg

IMGP0621.jpg

groeten Chris

ziet er mooi uit zeg. Leuk om te zien dat zoveel moeite bij het spuiten beloont wordt.
Ook de decals zitten er strak op. Natte of droge gebruikt?

En vergeet het T nr niet. Zit links en rechts ter hoogte van het motorruim.

groeten Maarten

Hoi Chris,

Goed werk kerel! 😀
Mooi airbrushlaag, kleur en de weathering ziet er ook al mooi uit.
Bescheiden maar erg realisitisch!
De brandstofresten zien er ook goed uit. Wat je misschien nog kan doen is een beetje zwarte/ donkerbruine olieverf toevoegen gemengt met wat glanslak (Humbrol bijv.) in de kern van de brandstofresten die je al hebt aangebracht.
Ga zo door, komt vast goed!!

Groetjes

dankje jongens! 😀

boris, ik heb de oliestrepen als aangepast!
Maarten, ik heb natte decals gebruikt, deze zaten standaart bij de kit en heb ze aangebracht met micro solutions 'set' en 'sol'
maar volgens de bouwomschrijving hoort er geen t-nummer op.
kijk maar, deze heb ik gekozen:
IMGP0637.jpg

maar weten jullie of die witte vlakken ergens voor dienen?
ik ben er gemakshalve er van uit gegaan dat deze gewoon door de bemanning zijn aangebracht.
en als die tank van mij was had ik echt niet eer netjes mn tank schoon gemaakt voor de witte verf er op ging.
daarom doe ik dat na eerste deel van het weatheren.

en dit waren de andere mogelijkheden:
IMGP0638.jpg

Hartstikke mooi gedaan Niels 😱 .

Over die witte vlakken kan ik niets melden...

groen gespoten groetje 😀
Peter

peter van dijk zei:
Hartstikke mooi gedaan Niels 😱 .

Over die witte vlakken kan ik niets melden...

groen gespoten groetje 😀
Peter

chris bedoel je 😀 ?

van mij geen opmerkingen, die heb je namelijk al gehoord.

effe overnieuw 😳 .....
Hartstikke mooi gedaan Chris 😱 de Sherman leeft met die kleurverschillen !

en nog steeds geen nieuws over die vlakken 😉

schaamrode groet 😀
Peter

Ik twijfel aan de juistheid van je bron. dragon heeft het wel eens vaker bij het verkeerde eind gehad. 🙄
Het T nr, net al al die andere Z, S, etc nrs, een een registratie nummer waarmee het voertuig binnen het engelse leger uniek. Vergelijk het maar met een nummerplaat van je auto.
En zonder zo'n nummer rondrijden, ook aan het front, is vragen om problemen met de MP. Dus zet ze er nu wel op, dan slaap ik ook beter. 😉
Voor wat betreft de witte vlakken, nog nooit gezien. Lijkt me erg gevaarlijk, de sterren op de torens werden in Normandie al overgeschilderd omdat men nogal eens een AT treffer terugvond in het midden van zo'n ster.

groeten Maarten

...die ook nog een Cromwell moet gaan voorzien van zo'n net.

He brommernozem 😉,

Donderdag meenemen, lijkt me goed plan.
Kunnen we hem dan eens fijn beter bekijken.
Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van deze Ic Hybrid. Volgens mij staat ie in een Concord boek?

Groet, MartinD

Dat ziet er erg goed uit, Chris. Mooie verwering op de groene camo kleur. Misschien is de groene kleur hier en daar nog een beetje te fel?
peter van dijk zei:
effe overnieuw 😳 .....
Hartstikke mooi gedaan Chris 😱 de Sherman leeft met die kleurverschillen !

en nog steeds geen nieuws over die vlakken 😉

schaamrode groet 😀
Peter

En als je het helemaal correct wil doen verander je overnieuw in opnieuw 😉 😈 .

Groeten,

Maarten

heel er bedankt voor de complimenten iedereen! 🤣
@maarten is op zo'n pantserplaat aan de zijkant een goede plek voor het nummer?
het net is trouwens gewoon aftermarket, was te lui om het zelf te maken 🤣

@martin, hij komt morgen wel mee ja.
ik weet niet of hij in een concord boek staat.

@ andere maarten: de kleur is zeker te fel, maar ijgenlijk vind ik dat wel leuk, een beetje artistieke vrijheid nemen.
het kan samen met het dio waar het op komt een leuk contrast geven met de natte modder en het droge stof wat er op komt. 😉
meer kan ik nog niet verklappen. 😉

ik weet niet precies, ik had wel eens van hessian tape gehoord, en toen ik het setje voor deze firefly zag liggen wou ik hem gewoon hebben omdat ik te lui ben om het zelf maken en ik het er stoer uit vond zien. 😉
maar het hoort volgens mij wel dunner te wezen ja.

het setje dat jij laat zien is 1:48.

Er staan inderdaad foto's van verschillende Coldstream Guards tanks in boeken van Concord, waaronder deze tank. Wat betreft de T-nummers, die zitten er inderdaad niet op. Echter, in plaats van de .50, is deze tank uitgerust met een .30 op het commandoluik. Op de foto is de tank ook uitgerust met raketrails op de toren, al is dit niet verplicht om op het model na te bootsen, deze raketten zijn laat toegevoegd. En het type tracks dat in de kit zit klopt wel, maar de echte tank had duckbills aan de end connectors zitten.
Op de extra pantserplaat zijn op de foto een aantal wazige, witlijkende strepen te zien, zoals Dragon ook toont in de handleiding. Ik heb echter erg sterk het vermoeden dat het shipping stencils betreft, die vervaagd zijn op de foto. Het "witte" deel van de romp is op de foto ook te zien, ik ben alleen niet zeker of het in het echt ook wit was, of een andere lichte kleur. Ook is uit de foto totaal niet op te maken wat het nut is van het lichte deel.

Ik ben zelf ook met dit model bezig. Ik wilde in eerste instantie ook het voertuig van de Coldstreams maken, maar nu ben ik niet zeker meer, dit vanwege de vaagheid van de kleuren. Wellicht dat ik wel een Coldstream tank maak, maar niet specifiek die van de foto.

dankje voor jouw informatie jamie!
maar probeer je nou te zeggen dat de witte vlakken nou wel of niet op de tank zouden moeten.
als het zo is zou dat wel tof wezen want dat kan een leuk contrast vormen met de groene kleur.

@ niels, die gekke peter toch... 🤣

Ja en nee (lekker duidelijk). Er zit zeker een licht stuk op het achterste deel van de linkerzijkant van de bovenromp (de kant van het voertuig zichtbaar op de foto), ik ben er alleen niet van overtuigd dat het wit is. Het kan net zo goed een lichte camo kleur zijn, of lichte, opgedroogde modder, of... etc.
Ik zal zsm een kopie van de foto plaatsen, dat praat wat makkelijker.

hee, jay!
bedankt man! 🤣
het lijkt ook wel alsof de lichte kleur verf met de kwast is aangebracht i.p.v gespoten wat de bouwtekening aangeeft.
klopt dat?, jij hebt natuurlijk een iets grotere afbeelding. 😉
en weet jij of dragon ook deze DS tracks met duckbils heeft, want een van mijn rupsen is toch kapot 😈

Chris van Riel zei:
klopt dat?, jij hebt natuurlijk een iets grotere afbeelding. 😉
Ik heb het boek al in de auto liggen, kun je morgen zelf even kijken ...
en weet jij of dragon ook deze DS tracks met duckbils heeft, want een van mijn rupsen is toch kapot 😈
Volgens mij zitten deze in de M4A2 'PTO' kit. Academy heeft ook een paar sets met meegegoten duckbills.

Groet, MartinD

De tracks zitten ook bij de M4A3 76 Premium Edition.

Zoals je zelf zult kunnen zien in het boek van Martin, lijkt het er, naar mijn mening, inderdaad erg op dat het lichte deel niet gespoten is. Het is geen nette, homogene dekking (al kan dat natuurlijk ook door de verwering en vuiligheid komen). Ik heb nog steeds geen flauw benul wat het nut is van dit lichte deel.

hoi Martin dankje dat je het boek voor me meeneemt.
jamie, mischien dat op de plek van de verf de verf er wel van of is gesleten (geen iedee hoe 🙄 ) en dat de verf er dan op zit dat het niet gaat roesten? 😕

grondlaag bedoel je, maar die was toch donker.
en het is ook wel frappant dat het precies daar en op die manier eraf slijt, dus ik ga er nog steeds voor dat het een of andere insigne of iets dergelijks is.

groeten erik

bij de afgelopen bouwavond in zuthpen zijn Martin, Ik en Theo op het iedee gekomen dat de lichte plek op de zijkand gemorst brandstof zou kunnen wezen waar het stof dan aanvast kleeft en dat daarondergewoon een T-nummer zit.
dat zou ook meteen verklaren warom het ijnde van het vlak in een strakke lijn naar beneden loopt.

Hoi Chris,

Zie mijn antwoord op Missing Lynx, volgens mij heb je helemaal gelijk met je gemorste brandstof: http://www.network54.com/Forum/47208/thread/1298586422/Question+about+color+on+Coldstream+Guards+Sherman+Ic

Eelke,

Bedankt voor je bijdrage op ML!
Met de foto zo opgeblazen, zie je ook veel minder contrast tussen het deel van de romp links van het bemanningslid en het "witte" deel. Het lichte deel lijkt dus veel lichter door de aanwezigheid van de donkere uitloper van brandstof. In werkelijkheid was het dus waarschijnlijk helemaal niet zo veel lichter dan het voorste deel van de romp.

Thanks, daar kan ik wat mee!
Nu moet ik alleen nog shipping stencils zien te regelen voor een Sherman Ic...

Graag gedaan! De close-up die ik postte komt uit het Firefly-boek van Mark Hayward. Daar is het contrast inderdaad veel lager, en zo zie je dat het gewoon stof is. Jammer dat iedereen in deze mythe trapt, zelfs Dragon in hun nieuwe kit (geloof ik?), en Dennis Oliver in zijn British Sherman Tanks.

eelke warrink zei:
Graag gedaan! De close-up die ik postte komt uit het Firefly-boek van Mark Hayward. Daar is het contrast inderdaad veel lager, en zo zie je dat het gewoon stof is. Jammer dat iedereen in deze mythe trapt, zelfs Dragon in hun nieuwe kit (geloof ik?), en Dennis Oliver in zijn British Sherman Tanks.
Dragon is er inderdaad ingetrapt. Omdat ik de tank kende van de foto die ik gepost heb, had ik al een vermoeden dat er iets niet klopte, ook omdat ik zeker weet dat wat Dragon vage witte streepjes op de extra pantserplaat noemt, in werkelijkheid gewoon shipping stencils zijn naar mijn bescheiden mening.

Ik denk inderdaad dat er tijdens het maken van het boek waar ik hem in heb staan, contrastverhoging is toegepast, waardoor één en ander veel erger lijkt dan het is.
Mooi, kunnen we de romp gewoon groenig laten... 😈

mooi dat we het hier over eens kunnen zijn.
ik was er ook ingetrapt als er geen andere mensen hadden ingegrepen. 🤣
maar nu we weten wat het is wil ook wel weten hoe ik het na kan bootsen.
ik zat te denken om eerst een doorzichtige zwart/bruine (glans) laag aan te brengen en daarna een voorzichtig een klein beetje pigmenten of olieverf daar over heen te gaan .

Chris van Riel zei:
maar nu we weten wat het is wil ook wel weten hoe ik het na kan bootsen.
Om alles op een rijtje te zetten, het is dus geen deel met vuil. Het is gewoon het standaard kleurtje SCC 15 (Britse variant van Olive Drab).
De streep rechts van het bemanningslid is wel gemorste brandstof, in combinatie met vuil.
Het stuk aan de achterkant is gewoon normaal.

Groet, MartinD

Nog even ten overvloede, maar dankzij Eelke is het mysterie absoluut opgelost. Ik heb even twee stukjes van de foto naast elkaar gelegd, links heb ik een stukje van het voorste deel van de zijkant gezet en rechts een stukje van het "witte" deel. Resultaat: Ondanks dat het achterste deel inderdaad heel licht lijkt, is dit puur door de contrastwerking. Zoals je kunt zien is de kleur IDENTIEK tussen het voorste en het achterste deel.

Naamloos.jpg

Mysterie opgelost lijkt me. CSI Twenot heeft weer een succesvolle zaak afgerond.

Terug
Bovenaan