Af! Sherman BARV

Dit model is af!
Ik ben begonnen aan een tweede poging voor de terugloopcilinder, hier samen met de eerste:

IMG_1403.jpeg

De nieuwe is gebaseerd op maten die iemand voor me genomen heeft op een echt onderdeel en zou daardoor nauwkeuriger moeten zijn dan de versie gemaakt naar wat ik kon meten in foto’s van BARV’s 🙂 Ik heb als basis een stuk gietraam van 3 mm diameter met een bol uiteinde gebruikt, en dat op 31,5 mm lengte gezaagd. Daarna een stuk 3,2 × 1 mm strip van 24 mm lang eronder gelijmd en de ruimte tussen strip en gietraam opgevuld met 1,5 × 0,25 mm strip. De twee banden zijn 4,5 mm en 3,5 mm breed, de eerste uit 0,25 mm plastic plaat en de tweede uit 0,13 mm, 8 mm van het uiteinde vastgelijmd. De ring achter de bolle kant is 0,25 × 0,5 mm strip, evenals de twee randen op de tweede band. Het rondje op het uiteinde is 2 mm geponst uit 0,5 mm plaat. Nu eerst de lijm laten drogen voordat ik verder kan.

Maar wel even gepast op het model:

IMG_1404.jpeg

Vanavond een beetje doorgewerkt, en dan was hij af:

IMG_1409.jpegIMG_1410.jpeg

De sluitingen e.d. aan de bolle kant zijn stukjes staf en strip en geponste zeshoeken en rondjes van verschillende afmetingen. De littekens van waar op de echte cilinder de tappen er met een snijbrander afgehaald zijn, is gewoon een beetje plamuur dat ik met een puntig stuk gereedschap een beetje bewerkt heb voordat het droogde, en de sluiting is drie stukjes 0,5 mm plastic plaat en een stukje 0,88 mm staf.

niet zo bescheiden Jakko 😉 de 'snokbreker' op schaal ziet er echt goed uit... mooi gedaan

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet Walter-niveau, hoor 🙂
…..zeg, zeg, ik ben geen soort standaard hoor voor alles wat er zonder hapering uitziet 🤔😂, dit ziet er gewoon heel goed uit.

O ja, de laatste toevoeging die nog nodig was:

IMG_1411.jpeg

Een stukje koperdraad, in vorm gebogen en vastgelijmd. Daarna heb ik het grijs geschilderd en ben ik het model verder gaan spuiten: eerst grijs op de nieuwe delen (het gaas achter de bumper en de remcilinder, die nog los is) en daarna lichter grijs gemengd uit Tamiya XF-81 en XF-1 in vlekken op alle vlakken e.d. Geen foto daarvan, want dat zal vermoedelijk amper zichtbaar zijn.

Een wash en een drybrush later, en het ziet er zo uit:

IMG_1413.jpeg

Ik vind het effect te subtiel, omdat de kleuren die ik gebruikt heb te dicht liggen bij de basiskleur: Humbrol 140 Gull Grey (een nooit gebruikt potje uit de jaren ’80) voor de wash en Rackham Sharp Grey voor de drybrush, allebei gewoon over alles heen. Als je het naast elkaar legt kun je zien dat er wel degelijk iets gebeurd is:

IMG_1414.jpeg

Links de achterkant van een wielstel waar geen wash en drybrush op zit, rechts mét. Hoewel foto’s vaak bedriegen, zie je er in het echt ook heel weinig van behalve zo naast elkaar, dus ik zal een nieuwe poging moeten doen met in elk geval donkerder grijs voor de wash.

Ik vind het geheel wel erg beige van kleur. BARV's werden voor zo ver ik weet geschilderd met grijze verf van de Royal Navy vanwege de bestendigheid tegen zeewater.
Die kleur is veel blauwgrijzer dan deze beige grijs.

Dat zal toch echt aan je scherm liggen, denk ik. Het model is geschilderd in Tamiya XF-81 wat gewoon een lichtgrijze kleur is, zonder bruine tint erin, en ook de andere twee gebruikte kleuren zijn „grijs” grijs. Op mijn scherm ziet het model er ook zo uit, zonder beige tint of iets dergelijks.

Ik weet wel dat dit een erg lichte kleur grijs is voor hoe BARVs meestal geschilderd worden, maar ik las ergens (helaas vergeten waar) dat sommige BARVs geschilderd waren in Royal Navy kleur 507C, wat lichtgrijs is, en dat probeer ik hier na te maken.

Ik denk dat zowel Rob als Maarten de van foto's bekende kleur voor ogen hebben. De toegepaste kleur is aanzienlijk lichter, zoals je zelf ook aangeeft, namelijk 507c.

Even zoeken brengt me bij deze site: RN colors.
Onderstaande afbeelding geeft een donkerder tint dan wat ik op bovenstaande foto's zie, met iets blauw in de kleur.
1725045433447.png

Ik snap je keus. Tegelijk heb ik persoonlijk een voorkeur voor meer blauw in de tint. Gezien de afbeelding iets donkerder dan op de foto's van het model.

Ik heb die BARV van Resicast heel lang geleden zelf ook gebouwd en deze gespoten in een kleur die de hier boven afgebeelde LRV 45% benaderd, dat zag er overtuigender uit dan die hele lichte variant van jou Jakko

Ik heb vanmiddag een paar tests gedaan op de onderkant om er een donkerder, duidelijker wash overheen te doen, wat het geheel donkerder zal maken.

Als het gaat om een algemene wash (ipv een pinwash) zou je er misschien een klein beetje blauw door kunnen mengen ? iets zwakker dan een
filter omdat de huidige kleur al erg licht is.

die hele lichte variant van jou
Zelf zie ik op m’n scherm helemaal niet zo’n licht model — zeker niet donkergrijs, natuurlijk, maar ook niet heel erg licht. Ik denk dat het ligt aan de gebruikelijke dingen: hoe staan onze schermen ingesteld, wat heeft de camera(software) in m’n iPad eraan gesleuteld, enz.

Als het gaat om een algemene wash (ipv een pinwash) zou je er misschien een klein beetje blauw door kunnen mengen ?
Dat was ik inderdaad van plan om ook eerst te proberen op de onderkant. Verdunde Tamiya X-19 Smoke als wash geeft duidelijk meer contrast, maar met een beetje Clear Blue er doorheen heb ik nog niet geprobeerd. De moeilijkheid hier is alleen om de mengverhouding constant te houden, maar ik zat ook te denken om eens even te kijken of dit ook te spuiten is in plaats van met een kwast te doen, in welk geval het veel makkelijker is om op het hele model dezelfde tint wash te doen.

Na een beetje experimenteren kwam ik tot de conclusie dat Clear Blue mengen in Smoke niet werkt. Het blauw is gewoon veel te sterk: ik begon met het grofweg 1:1 te mengen, en dan krijg je wat donkerder blauw. Dan — grof geschat — 10:1 Smoke tot Clear Blue, en daarmee krijg je feitelijk gewoon donkergrijs, maar met nog één ongeveer even groot likje blauw erbij werd het gelijk donkerblauw. Natuurlijk moet er wel iets tussenin te mengen zijn zodat het grijs met een blauwe tint wordt, maar daarvoor gaan de mengverhoudingen redelijk nauw luisteren, wat erg moeilijk eventjes na te mengen zal zijn.

Daarom besloot ik dan ook om alleen Smoke te gebruiken, verdund met water zodat het minder sterk is op het model. Hier dan de uitkomst van poging twee:

IMG_1421.webp

Duidelijk meer contrast, zoals je ook kunt zien aan de wielen:

IMG_1422.webp

Alleen ben ik hier nogal goed de mist ingegaan, en dan bedoel ik niet met de donkere rand die onderaan de zijkant te zien is (die was er niet toen ik het model wegzette om te drogen, maar blijkbaar was de verf nog vloeibaarder dan ik dacht). Nee, de les hier is dat je op moet blijven letten 🙂

IMG_1423.webp

Zoals je hierboven kunt zien heb ik twee potjes naast elkaar staan met allebei een doorzichtig grijs deksel — want het zijn allebei potjes van Tamiya X-19 Smoke.

IMG_1424.webp

Maar: er zit maar op één van de twee een etiket, want daarin zit ook écht X-19. En natuurlijk heb ik per ongeluk de wash met de verf uit het ándere potje gemaakt … Dat is kleurloze meubellak waar zwart pigment doorheen gemengd zit, zoals beschreven in m’n artikel Iedereen kan figuren schilderen in De Tank 253 (augustus 2018) en nr. 76 (mei–juli 2019) van het Nederlands-Belgisch Modelbouw Magazine. Maar ik had pas door dat ik het verkeerde potje aan het gebruiken was toen zo’n 90% van de tank er al mee gedaan was 🙂 Het viel me wel op dat de „Smoke” mat opdroogde in plaats van glanzend, maar had daar verder niet over nagedacht, evenmin over dat ik een potje zonder etiket aan het gebruiken was …

Niet dat het verkeerd afgelopen is, maar in het vervolg moet ik toch beter opletten.

Ik heb hier bij de locale aldi een dymo labelwriter gekocht voor iets van 2 tientjes. A: een beetje elektromonteur heeft er een, en B: je weet niet waar van te voren labels op komen maar t is verdomd handig. Alleen nu nog uitvogelen waar ie is gebleven, van mn vrouw mogen er geen labels op de lades in de woonkamerkast, dus ik zou t niet weten wat erin zit...

Duidelijk meer contrast, zoals je ook kunt zien aan de wielen:
De wash-zonder-blauw heeft inderdaad goed uitgepakt 👍

Ik vroeg me af waarom het blauw niet het gewenste effect gaf 🤔 zou het kunnen dat... omdat de te washen kleur nogal 'wittig' is, het blauw het
alleen maar weer 'witter' maakt ? namelijk vanwege het effect dat blauw heeft op (bijna) wit : het nog witter doen uitzien. Denk maar aan
hoe huisvrouwen vroegâh "blauwsel" gebruikten om de witte was ook echt wit te laten uitzien (en nóg, zo bleekt..euh...blijkt....zie hier).

Ik heb hier bij de locale aldi een dymo labelwriter gekocht voor iets van 2 tientjes.
Zo’n ding heb ik ook al jaren, maar voor verfpotjes gebruik ik die niet — ik zie daar toch alleen maar de bovenkant van als ze in de lade staan. De vraag is vooral waarom het me niet opgevallen is dat ik het potje zonder etiket aan het gebruiken was, want ik haal altijd expres het etiket af van Tamiya-potjes waar andere verf in zit dan de dop aangeeft.

Ik vroeg me af waarom het blauw niet het gewenste effect gaf 🤔 zou het kunnen dat... omdat de te washen kleur nogal 'wittig' is, het blauw het
alleen maar weer 'witter' maakt ?
Het was op het palet al duidelijk niet of veel te blauw — ik heb het dan nog wel even op de onderkant van het model geprobeerd, voor de zekerheid, maar ook daar bleef die indruk.

Zover had ik nog niet nagedacht, en ik bedoel dat meer wat het grote plaatje betreft, maar misschien heb je wel gelijk 🙂

Ik heb net de foto's van de barv zitten bekijken, maar ik ben erg benieuw hoe het eruit ziet met geschilderde loopvlakken, en de tracks erop, zodat je ook wat andere kleuren hebt, ik denk dat de rest van de details er dan beter uitkomen, contrast is er tenslotte genoeg!

De banden, rupsbanden, touwen en markeringen geven straks nog een beetje kleur 🙂 Wel een beetje jammer dat de kleur van de touwen grotendeels verdwenen is in plaats van sterker werd door de wash zoals ik verwacht had, dus die zal ik opnieuw moeten doen.

Dat wil ik inderdaad niet, maar ik denk tegelijk niet dat ze grofweg de kleur van de rest van de tank zouden hebben 🙂

Dat verwacht ik ook niet, maar dit lijkt van dat henneptouw, dat blijft vrij bruin van kleur

Zo had ik ze inderdaad ook geschilderd, ja. Later nog maar eens doen, maar nu met een papiertje erachter geschoven zodat ik hopelijk niks van de romp opnieuw hoef te doen 🙂

Mooi werk weer Jakko!

mbt tot de kleur-discussie.....ik weet dat er een foto bestaat van Normandie, met daarop 2 BARVs achter elkaar met duidelijk 2 verschillende basiskleur.....maar uiteraard kan ik die foto nu nergens vinden!

Wat is je plan eigenlijk qua registratie ed? Zijn er in Walcheren BARVs gebruikt? Of ga je voor een D-day uitbeelding?

Net als dat ik niet meer weet waar ik dat las over 507C lichtgrijs 🙂 Op Walcheren zijn geen BARVs gebruikt, alleen gepantserde bulldozers.

Maar ik begon aan het model vanwege een D-Day groepsbouw op een ander forum (waar ze hem alleen niet meer te zien zullen krijgen), en op dit model komen daarom gewoon decals uit de doos zonder dat ik er heel erg om geef wat die precies voorstellen — want ik vermoed dat het allemaal D-Day is. De bladzijden in de instructies met de plaatsing van de markeringen zijn echter heel erg slecht afgedrukt (veel te kleine afbeeldingen opgeblazen naar A5) dus ik weet dat niet eens zeker.

Hoeveel makkelijker je het jezelf maakt met een stukje papier:

IMG_1667.webp

… en hoeveel anders de kleur wordt wanneer je onbedoeld iets meeschildert: ik had de touwen ongeveer dezelfde kleur bruin geschilderd vóór de washes en het drybrushen met lichter grijs. Nadat dit nieuwe bruin droog was heb ik de touwen een donkere wash gegeven en gedrybrusht met een middeelbruine kleur om ze eruit te laten zien als nat henneptouw, wederom met een papiertje erachter.

Aan de wielstellen heb ik de banden geschilderd met donkergrijs, dan een laagje licht verdunde Oost-Indische inkt erover, en gedrybrusht met donker- en middelgrijs. Toen dat allemaal droog was heb ik de wielstellen aan de romp gelijmd, en ook de aandrijfwielen erop gezet (zonder lijm):

IMG_1671.webp

Ik zit te denken om tot iets van halverwege de zijkant van de romp, de tank te spuiten met glansvernis om hem nat te laten lijken. Alleen blijk ik geen potje glansvernis te hebben 🙂

Nu de wielen er stevig op zitten, kon ik eindelijk ook de rupsbanden afmaken:

IMG_1672.webp

77 schakels elk, voor wie ook nog een setje van Panda heeft en dat op een Asuka-Sherman (behalve een M4A4) wil zetten 🙂

En met een laagje verf, want ik was toch de M2 halftrack aan het spuiten:

IMG_1687.webp

Nou ja, ik heb gewoon gewacht tot die ook aan een kleurtje toe was 🙂 Dit is een laag Tamiya XF-24 donkergrijs, daarom even een ongeschilderd schakeltje erbij om het verschil te laten zien, zodat duidelijk is dat er wel degelijk verf op zit 🙂

Nu ik redelijk over de COVID heen ben, ben ik maar weer eens verdergegaan met de modelbouw. Eerst markeringen op de BARV gezet, en ook de rupsbanden verder geschilderd en erop gezet:

IMG_1720.webpIMG_1721.webp

De markeringen zijn niet voor een specifiek voertuig bedoeld, hoewel Resicast er geeft voor drie verschillende — maar de instructies daarvoor zijn zo goed als onbruikbaar:

IMG_1723.webp

Ik ben daarom maar naar foto’s van echte BARVs op zoek gegaan, die de indruk geven allemaal anders geweest te zijn, en heb dan een deel van de Resicast-decals gebruikt, plus een serienummer en sterren van de Sherman V van Asuka. Het nummer klopt natuurlijk niet voor een Sherman III, maar 1) wie valt dat op? En 2) half onder de touwen is het toch amper leesbaar 🙂

De rupsbanden heb ik verder geschilderd door er een wash van donker roodbruin overheen te doen, gevolgd door drybrushen met een middelgrijze metaalkleur, en dan met een zilverkleur. Daarna nog een lichte wash erop van zandkleur, en ook met diezelfde zandkleur plus acrylgel wat zand aangebracht op de wielstellen en voorop de romp. Niet veel, want ik stel me voor dat dit is wat er is blijven liggen na een kort eindje door droog zand gereden te hebben — tijdens het door het water rijden zou er heel weinig blijven liggen.

Het touw op de voorkant ligt nog los. Het zit wel aan de 2-ponder-terugloopcilinder vastgemaakt, maar ik ben er nog niet uit wat ik met het vrije einde wil gaan doen. Ik denk ook dat ik het in deze kleur ga houden, zodat het de indruk geeft dat het droog is, in tegenstelling tot de touwen op de zijkanten.

Dat is misschien wel een idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik moet eens kijken of ik geen geschikt figuurtje heb om ergens op de voorkant te staan met dat touw in z’n hand, klaar om het ergens aan vast te haken.

Zonder plankje, want zoals altijd: geen ruimte 🙁 Ik kan alleen tot nu toe geen geschikte figuren vinden in m’n verzameling.

moet het losse touw niet ook van een kleurtje worden voorzien?
Ik denk van niet, zoals ik eerder al opmerkte denk ik dat ik het wil laten lijken alsof het droog is, door het lichter te houden dan de touwen op de zijkant, die nat voor moeten stellen.

een decalset van Star Decals
Bedankt, ik weet dat die er is maar het was nooit m’n bedoeling een specifiek voertuig na te maken, en dat is precies wat ik zou gaan doen als ik wél die set zou bestellen. En dan klopt er weer vanalles niet aan dit model, en … 🙂

Eindelijk verder geknutseld aan een figuurtje:

IMG_1748.webp

Eigenlijk een cameraman uit het Bronco-setje met oorlogsverslaggevers, maar met twee armen van Tamiya Britse infanterie en een helm van Italeri, omdat die van Bronco te ovaal is (vergeleken met een echte in m’n verzameling). Ik moet nog wel z’n oksels opvullen omdat z’n armen veel wijder staan dan ze voor bedoeld zijn. Ik wil aan het einde van het touw een harpsluiting doen en hem die in z’n linkerhand geven.

Ik was ook niet tevreden over het zand, dat was te mager om eruit te zien als opgehoopt (nat) zand, ondanks dat ik er dikke acrylgel doorheen gemengd had. Nu daarom extra acrylgel aangebracht, deze keer een soort met korrelstructuur erin:

IMG_1752.webp

Dat moet natuurlijk nog geschilderd worden 🙂

Terug
Bovenaan