Shelf-Queen of the desert [af]

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Eigenlijk staat deze al elders op het forum maar ik wil hem/haar toch een eigen plekje geven.

Bij de eerste twenot meeting was er een vraag om de Shelf-Queens van mede bouwers af te maken.
Met dank aan Marc Tempels ben ik in het bezit gekomen van de wel bekende maar zeer oude Tamiya Matilda mk II
Marc had hier aan al het een en ander verbouwd maar durfde de sprong naar de caunter Camo niet te maken.

Omdat ik de nieuwe tamiya ook heb liggen (mijn shelf queen) leek het mij een leuke uitdaging om de van marc eerste af te maken en te spuiten.
Het spuit werk zit er op en nu op naar de verwering.

Eerst een foto van Marc
DSC09389_zps83c69e43.jpg

De Queen in de basis kleur
20150325_195436.jpg

En na een hele tijd in de tape te hebben gestaan had ik de stoute schoenen aan getrokken om deze te spuiten in de camo

IMG_9906.JPG

IMG_9905.JPG

IMG_9904.JPG

En gelijk door naar de decals (die op de koepel zijn helaas mislukt door de ouderdom dus die moeten er weer af 🙄

IMG_9908.JPG

IMG_99091.JPG

Groet Martin

Re: Shelf-Queen of the desert

camo is natuurlijk mooi!

Twee vragen:
- dat je die tape zo lang durft te laten zitten, trek je de eerste laag er dan niet af? Of zit die stevig op een primerlaag en een beschermend laagje er weer over?
- kan je die grote rood/wit vlakken niet beter met een airbrush doen? Wit vlak spuiten (na afplakken) en dan een rode band? Kan het ook wat doorschijnend.
Grote groet,

der E

Hallo Martin,

Mooi spuit werk laat je weer zien.
Ik vindt de kleuren erg goed getroffen, ook al is er veel discussie over.

erg mooi, succes met de verdere verwering.

Groeten
Leon

Ha die Martin,

Ik weet niet in hoeverre er lucht onder de decal zit, maar als het alleen wat chipjes zijn dan zou ik 'm mooi laten zitten: goeie basis voor de eerste chipping 😉 .

Verder ben ik zeer blij om deze in een verfjasje te zien en ook benieuwd naar het vervolg...

Groeten, Richard.

Hallo Martin,

Ziet er inderdaad al heeeeeeel goed uit.
Ben benieuwd naar het vervolg......

Marc T.

Mooie verwering weer Martin :!:

Kun je nog eens kort uit de doeken doen hoe je de verticale donkere strepen hebt gemaakt op de hull ? (SBS in text)

Groet
Der Johann

Bedankt voor de reacties.

@ Ditmar geen vignette maar misschien dat marc die maakt 😉

@ dhr Haspels. Ik wil voor de andere zijde een SBS met fotos maken. Het is gedaan met olie verf en ik combineer het met mijn chips van olie verf.

@ Marc, je hoort het je moet van Ditmar een vignette maken 😛

@ Richard, die kant op de foto viel wel mee idd maar de andere was helemaal verwoest. Gelukkig heb ik de decals van mijn eigen matilda (de nieuwe) kunnen gebruiken

@ Leon, bedankt voor je complimenten betreft de kleur

@ Eric, Ik heb geen last gehad dat de tape de verf er af trok. Ik heb geen beschermende laagjes gebruikt of hele dikke verf laag. Het enige is dat het wel echt tamiya tape was.
ik heb voor de tweede kleur een andere tape genomen en die plakte veel beter. (gelukkig had ik die na 2 uur er af gehaald)
De vlakken kunnen wel met de airbrush denk ik maar ik vrees dat ik ze net niet lekker recht krijg en de decals leken goed te gaan.

Nog een kleine update.
De koepel is gechipt en de details zijn geschilderd.
de uitlaat is met rust set van lifecolor door middel van de sponge methode aangebracht. Vervolgens een donkere wash er over en klaar.

IMG_99302.JPG

IMG_9929.JPG

IMG_9931.JPG

IMG_9928.JPG

Next-up de SBS voor de verwering van de andere zijkant 😀

Prima, prima, prima...
@ Ditmar, Als ik hem weer in mijn bezit heb ( 😉 ) zal ik een vignette maken.
Zal vast mijn gedachten er over laten gaan.

Marc T.

Deze is goed uit de verf gekomen. 🤣 Zelf gemende kleuren (Mike Starmer?) of kant en klaar setje toegepast. Ben er ooit zelf ook mee bezig geweest(1:72), maar dat moet zeker over als ik weer over dat afplak trauma heen ben... Heb je hem in zijn geheel geplakt en gespoten,of zijn bijvoorbeeld de fenders los gespoten? Daar kreeg ik de tape totaal niet lekker tussen. Neem deze maar mee,als je weer eens richting het zuiden komt!

gr Bas

Ha bas.

De verf is een eigen mix. En de tank is in 1 stuk gespoten en na plakken ben ik na een tijd gaan spuiten zonderne druk te maken over de overspray. En dat viel mee of is amper zichtbaar.
Ik zal hem meenemen naar Eindhoven.
Groet Martin

En de SBS voor dhr Haspels en andere geïnteresseerde.

Benodigdheden.
White spirit
olieverf: zwart, burn umber, burn sierra en oker.
mengbakje
een penseel met fijne punt (000)
penseel met platte punt

begin
IMG_99321.JPG

meng de olieverf kleuren door elkaar totdat je een donker bruine/groene kleur krijgt (naar eigen tevredenheid) en verdun deze ietsjes met de white spirit.
Breng dit redelijk dik op in de hoekjes (een soort zware pinwash)
(midden)
IMG_99341.JPG

neem de penseel met platte punt en bevochtig deze licht met white spirit en veeg de olie verf verticaal af (mag in meerdere keren)
IMG_9937.JPG

Stukje verder, je kan met de zware pinwash ook de klinknagels oplichten
IMG_99381.JPG

en weer verder uitvegen
IMG_99391.JPG

Voor "gewone" streaking effect kan je de olie verf zeer licht verdund als dikkere streep op een punt zetten.
IMG_9940.JPG

En ook dit weer verticaal afvegen
IMG_9941.JPG

Eind resultaat met af en toe een streepje met alleen burn umber en sierra voor een roest streep
IMG_9943.JPG

En de olie verf mix met iets meer bruin tinten kan onverdund voor de chips gebruik worden (hiervoor heb je en goede penseel nodig)
IMG_9945.JPG

============================

En nu het resultaat na deze olie verf behandeling

IMG_9949.JPG

IMG_9948.JPG

IMG_9946.JPG

IMG_9950.JPG

IMG_9951.JPG

IMG_9956.JPG

IMG_9953.JPG

De volgende keer de stof strepen en laatste puntjes

Martin

Re: Shelf-Queen of the desert [SBS 3-7-15)

Graag gedaan Goof,

en nu de eindfotos, ik heb alleen een laagje buff over het model gespoten en hierbij vooral de onderkant van meerdere lagen voorzien.
Verder niet veel bijzonders gedaan.

IMG_9961.JPG

IMG_9959.JPG

IMG_9963.JPG

IMG_9962.JPG

IMG_9972.JPG

IMG_9970.JPG

IMG_9965.JPG

op naar de volgende

Martin

Terug
Bovenaan