Secondenlijm probleem

Ik heb net een tube secondenlijm laten omvallen en er liep allemaal secondelijm uit. Alles zit nu letterlijk onder, vingers, bureau, tube etc. Toen er allemaal dampen vanaf kwamen ben ik maar even mijn kamer uit gegaan want mijn het irriteerde mijn ogen en neus. 🙁 ik heb alles even laten luchten.

Hoe kan ik secondenlijm het beste verwijderen?

Jurjen

Jurjen,

Nadat je je vingers los hebt gewrikt van het toetsenbord, kun je je vingers proberen zuiver te maken met een schuursponsje (incl. vingerafdrukken 8) ).
Tja, je bureau... als het gebeitst hout is kun je er met een vlakschuurmachine overheen gaan, en vervolgens weer in de lak zetten...

Zelf heb ik dat enkele maanden geleden ook gehad: Ik had net de antieke eiken eetkamertafel helemaal opgeknapt en geboend. Een paar dagen d'rna viel me zo'n flesje (20 gr) superdunne sec.lijm om, met alle gevolgen vandien 😱 . Maarrrrr... ze is weer als nieuw, euhhh 100 jaar oud.

Sterkte,
Hugo

Jurjen,
probeer het eens met aceton; sommige secondenlijm kan je daarmee opkuisen. Als je er geen in huis hebt, vraag eens aan je moeder of ze nagellakverwijderaar heeft; deze is normaal gezien ook op basis van aceton.
pascal

bedankt voor de tips.

pfff, ik ben er gewoon een vol uur mee bezig geweest. Gelukkig heb ik de lijm op mijn bureau met een scalpel kunnen verwijderen. Niks meer van te zien 🙂

Voortaan er maar een flesje acetone erbij houden....🙂

Jurjen

Jurjen,
pas wel op met de aceton want dit schijnt zeer brandbaar te zijn; dus niet roken en geen open vlam gebruiken als je een open potje aceton in de burrt hebt. Best in een gesloten potje naast jou zetten denk ik.
pascal

Aceton is inderdaad uiterst brandbaar, net als vele andere modelbouwspullen...
Kijk uit met de dampen van secondelijm; sommige mensen reageren daar uiterst allergisch op. Allergie zich bouwt lineair op; na elke keer blootstelling komt men steeds dichter bij een allergie.

Hey Jurjen,

is mij laatst ook overkomen,
ik ging er even van "zweven".... 8)

ik heb de restanten op laten drogen en ze de dag erna afgekrabt...
veel lijmsoorten worden zacht als je verwarmt, met name loctite en
verwanten zijn hier gevoelig voor...

ik denk dat het er aan ligt welke lijm je hebt...
die van mij bijt in ieder geval uit in de lak van de tafel...
schuren en lakken dus, of niks aan doen en vlekken tellen... 😢

succes met het opruimen 😀

Rico

(die tegenwoordig een placematje gebruikt, slabbetje volgt nog...)

Voorkomen is beter

Ronald,

Koop geen flesje maar een knijp"tube"deze kun je best op z'n kop houden komt niets uit.

Laat een druppel op zilverfolie liggen en je kunt het zeker 45 minuten tot 1 uur gebruiken. Lijmen kun je dan doen met behulp van een speld, werkt netjes en eenvoudig.

Succes,

Jeroen

en als je het over je (pe) laat vallen eeeeen heele flesje wat dan te doen
ik bedoel alle pe lach op elkaar.
ronald

DE manier om overtollige lijm op PE onderdelen te verwijderen is de boel even in een aanstekervlam te houden en even uit te gloeien.

KIJK WEL VERDUVELD GOED UIT!!!
Het spul brandt als de hel, ook wanneer uitgehard, en voor je het weet staat je hele huis in de fik.
Maar zo maak ik de mislukte lijmpogingen ongedaan en kan na afkoelen weer helemaal opnieuw beginnen.
Maak de boel zo heet dat er geen roet achterblijft, anders hecht de boel nooit meer.

Rob Plas zei:
en als je het over je (pe) laat vallen eeeeen heele flesje wat dan te doen
ik bedoel alle pe lach op elkaar.
ronald

DE manier om overtollige lijm op PE onderdelen te verwijderen is de boel even in een aanstekervlam te houden en even uit te gloeien.

KIJK WEL VERDUVELD GOED UIT!!!
Het spul brandt als de hel, ook wanneer uitgehard, en voor je het weet staat je hele huis in de fik.
Maar zo maak ik de mislukte lijmpogingen ongedaan en kan na afkoelen weer helemaal opnieuw beginnen.
Maak de boel zo heet dat er geen roet achterblijft, anders hecht de boel nooit meer.

kleine aanvulling... zorg voor een hele goede ventilatie tijdens dit proces (als ik het moet doen doe ik het onder de afzuigkap op het fornuis met een emmer water erbij (nou ja klein bakje 😉 )

grtz jeroen

Gelukkig is het dan nog goed afgelopen.

Mn pa zegt elke keer: kijk je wel uit met die secondelijm 😉 Hij had laatst 2 vingers ermee aan elkaar 😛

Nee, maar tis wel een gemeen goedje 🤐

Jurrie

Nou,
dat van die vingers aan elkaar begrijp ik niet echt goed; ik kom nooit met de secondenlijm in aanraking; de fotoets stukjes behandel ik met een pincet, en voor het aanbrengen van de lijm heb ik een werktuigje gebouwd met een oud boorhoudertje, een naald eringestopt met de punt in het houdertje, en met het oog van de naald kan ik goed de secondenlijm aanbrengen. Als er te veel lijm aan de naald hangt na een tijdje gebruiken : gewoon afbranden.
pascal

Nou,

ik begrijp die vingers aan mekaar verrekte goed,
en ook hoe je ze van elkaar moet halen,
lastig probleem...

of je een tube hebt,
een fles,
of met een naald,
pas gewoon op,
een ongeluk zit in een klein hoekje...

(en daar kom je pas achter als je in dat hoekje zit...)

Rico

Yep, heeeeel gemeen.........

Ik gebruik secondenlijm bij het maken van mijn Fruil tracks, enne.......
die blijven dan wel eens aan je vingers plakken.
Als je dan verschrikt naar je hoofd grijpt om wat voor reden dan ook loop je er een paar dagen zo bij 8)

Terug
Bovenaan