Sdkfz7_1 Dragon [update 24-12]

Hoi medeplakkers,

Mijn nieuwe project na 1,5 jaar modelbouwpauzedipstop. Toen ik deze kit zag meteen verslingerd. Ik heb ooit, toen ik net begon met voertuigbouw zo`n 9 jaar geleden, de Tamiya kit hiervan gebouwd. Nu dus de Dragon kit en hij is werkelijk fantastisch. Ik ga `m gewoon OOTB maken om weer even lekker in de hobby te komen.

Groet,
Bouke

SDKFZ7_1_update1.jpg

SDKFZ7_1_update2.jpg

SDKFZ7_1_update3.jpg

good for You Bouke..excellent choice!

Hou ook trumpeter in de smiezen he! ?..Die hebben ook nog leuke KMs in de aanbieding...

Succes met deze heerlijkheid 🙂

Groet frank

Ik zeg net in een ander topic...
EricReits zei:
Hoi Bouke,

Welkom terug! Naast de nieuwe technieken zul je je wellicht vooral ook verbazen over de nieuwe AFV modellen van afgelopen jaar, van AFV en Dragon tot Trumpeter en Tristar. Een hoop kts van 5 jaar geleden zijn inmiddels gepasseerd door fantastische nieuwe kits...

Eric

En lees daarna deze posting 🙂 Meteen een van de geweldigste kits van 2009 onder handen genomen... Hij staat alhier vooraan om gebouwd te worden (modelbouwkamer is met 1 maand gereed). Al een idee voor de uitvoering? Grijs, camo, whitewash??

Eric

Heuj Jongs,

De kit is inderdaad geweldig, niet altijd even duidelijk beschreven in de aanwijzingen echter. Maar goed daar komen we ook wel uit, moet ook niet te makkelijk zijn.

Alles past perfect tot nu toe, maar wel even een tip, want er zijn vast wel meer mensen die net als ik het niet zo nauw nemen met de bouwvolgorde.... bij de motor en het chassis eventjes de volgorde van de nummertjes aanhouden, ik had enigzins moeite om alles netjes te krijgen.

Kwaliteit van het plastic is ook erg goed en het is allemaal erg netjes gegoten. Weinig randjes, wel veel puntjes om weg te vijlen, maar die zitten meestal verstopt.

Wat betreft de afwerking weet ik het allemaal nog niet zeker. Ik zit te denken aan het plaatje bovenaan, grijs met een lichte zandkleurige overspray, maar misschien begin ik wel weer gewoon lekker met een egaal grijs voertuig... met wat stof 🙂

Groet!

Update

Weer even een kleine update. Het Bovendek zit nog los, dus daarom nog een heftige naad zichtbaar. Te zien is dat ik hier en daar al wat putty heb moeten gebruiken om het een en ander strak te krijgen. Maar de pasvorm is tot nu toen nog erg goed.

Heb zelf nog een kleine aanpassing gedaan. Heb het luik bij het reservewiel open gewerkt, dit om straks een beetje extra atmosfeer aan het model te kunnen toevoegen. Een ketting en wat vette doeken doen het vast goed bij een reservewiel.

Volgende stap wordt denk ik het in elkaar zetten van de Flakvierling, gewoon omdat ik daar zin in heb 😉

Weet iemand trouwens waar de bougiekabels zitten bij dit apparaat? Zou een leuke toevoeging zijn, aangezien de ontsteking ook netjes aanwezig is.

sdkfz7_bouwfase5.jpg

sdkfz7_bouwfase4.jpg

sdkfz7_bouwfase3.jpg

sdkfz7_bouwfase2.jpg

sdkfz7_bouwfase1.jpg

Update [12-08-09]

Ik had jullie al gewaarschuwd dat ik een langzame bouwer ging zijn, maar hierbij het bewijs dat het ook daadwerkelijk zo is 😉 . Een tijdje geleden mijn laatste update gedaan, dus het werd weer even tijd.

In de tussentijd heb ik De Flak gebouwd, het loopwerk erop gezet, het hekwerk in elkaar gezet en de kabine verder gebouwd. Er moet nog een hoop gebeuren (bijvoorbeeld het in elkaar zetten van de fantastische magic tracks, het zijn gewoon workable tracks 🙂 )

Verder moet de naad onder de kabine nog weg gewerkt worden, aan de andere zijde is dit al gebeurd.

Verder zit alles er nog los op en aan, dus de FLAK kan er nog af, het platform waar hij op staat is nog niet vastgezet en de hekken zitten nog niet vast evenals de motorkap.

Ik moet nog even kijken wat ik wel en niet ga vastzetten voor het spuiten. Maar eerst dus nog wat bouwwerk te doen. Ik kan echt iedereen deze kit aanraden, hij is fantastisch.

Groet!
Bouke

side2.jpg

top.jpg

flack.jpg

track.jpg

Nog even een kleine update, tracks in elkaar gezet en gemonteerd. Ze zitten nog niet aan de loopwielen zelf vast. Verder nog wat kleine onderdelen toegevoegd. Het begint er nu aardig op te lijken. Nu wordt het tijd dat ik die nieuwe airbrush ga aanschaffen... 🙂

mettracks1.jpg

mettracks2.jpg

Heej Martin,

Er zit inderdaad wat putty daar, is een beetje een nare plek in deze kit om perfect aan te laten, op zich is het wel glad geschuurd, dus volgens mij lijkt het erger dan dat het is, maar ik ga er nog een keer extra aandacht aan schenken, want je hebt gelijk... als je het model gaat spuiten, dan komen dit soort dingen naar boven.

Ben morgen niet in Eindhoven, wel jammer maar goed voor mijn portemonnee 😉 .

Have fun.

Groet,
Bouke

Re: Sdkfz7_1 Dragon [Update 17-10-09]

Potverdorie zomaar eindelijk mijn nieuwe luchtkwast aangeschaft gisteren. Bij Airbrush service Almere langsgeweest; 1.5uur geouwehoerd en weg gegaan met mn eigen Evo en een hele voorraad met nieuwe verf. Wat een ontzettende vooruitgang is dat vergeleken met mijn vorige brush, de tractor onder de luchtkwasten, Badger 150.

Dus even wat ruimte creeëren in ons huissie en dan kan ik weer verder aan dit project. De herfst is inmiddels in NL, dus maar weer aan de bak. Mijn langst lopende project tot nu toe 😉

Groet,
Bouke

Zo Bouke, winterslaap gehouden? In de vorige posting van oktober 2009 praat je al over het aanschaffen van een nieuwe airbrush.
Is het model nog steeds in dezelfde staat?

Groet

Jos

Re: Sdkfz7_1 Dragon

Ja zoiets Jos,

Heb een beetje een moeizame relatie met modelbouw de laatste tijd. Iets waar iedereen wel eens tegenaan loopt, veel gebouwd aan t begin van deze eeuw 😉 , daarna dip. Altijd weer jeuk bij het zien van nieuwe modellen of voertuigen in het echt en docs op tv. Geen plek om thuis de boel te laten staan, daar wordt nu aan gewerkt. Inderdaad eindelijk die brush en weer enorm veel zin. Neem het me maar niet kwalijk, ik kom er wel weer bovenop! Het blijkt gewoon dat als je geen goeie plek hebt de drempel te hoog is om elke keer weer de boel erbij te pakken. Ik wil gewoon af en toe een uurtje kunnen plakken om te chillen. Of langer.

Het model is inmiddels zo goed als afgebouwd, maak hier even een plekje thuis, ga `m netjes afwerken en bij schuren, en ondertussen verzinnen of ik `m compleet grijs maak met veel stof en natuurlijke camouflage, of dat ik voor de zandkleurige lijntjes over grijs ga.

Groet!

Hi Bouke,

Wat een geweldig model is dat zeg...vooral de PE roosters. In de jaren 90 heb ik ooit de 7/2 gebouwd, maar die is qua kwaliteit niet te vergelijken met deze kit. Idee voor de finish: panzer grey met in het veld aangebrachte camouflage van modder? Ik heb een foto van een FAMO die zo is bewerkt, weer eens iets anders. Succes met de afronding!

Grtn,

Vincent

Hoi Bouke,

Ik zit i.v.m. een (veel te langdurige) verbouwing ook al een hele tijd zonder een bouwplek waar ik wat kan laten staan. Toch lukt het me wel om regelmatig een uurtje of wat aan de eettafel in de huikamer te bouwen (alleen tanks) of poppekes te schilderen (met Vallejo). Verfspuiten, wheatheren met (olie basis) verdunners en olieverf gaat momenteel even niet, maar vormt voor mij geen beperking om toch lol te hebben aan de eerstgenoemde aspecten van de modelbouw. Hoop gauw wat meer van je te zien zoals in het begin van de eeuw en ik zou die Sdkfz een drie-tone doen 😀 .

Groetjes
DIRK

Heren Vincent en Dirk-Jan,

Leuk dat jullie ook nog ronddolen hier. Nog steeds een hoop bekende namen hier.

Vincent, ik heb ooit ook de 7/1 van Tamiya gebouwd, is inderdaad niet te vergelijken met deze kit. Het detail van dit
model is zoveel fijner en het gietwerk zoveel mooier.

En Dirk, ik heb op die manier die jij omschrijft het model gebouwd zoals het er nu bij staat. Toch frustreert het me dat
het iedere keer weer opgeborgen moet worden. Ik ben nu bijna zover met mijn plekje. Ik moet nog even een leuk tafeltje
vinden en dan is het klaar. Dan kan mijn spullen laten staan, het model afwerken en de Evo erbij pakken.

Ik denk trouwens niet dat ik voor de 3-tone ga, hoewel dat wel een leuke oefening voor de nieuwe brush zou zijn.

Oja, ondertussen ook begonnen aan een Panther G late 😉 ... aan de keukentafel...

Groet,
Bouke

Bouke Veurman's LAATSTE UPDATE zei:

Hoi Bouke,

Een erg mooie kit ben je aan't bouwen !
Ik heb mijn Trumpeter 7/1 nog half op m'n netvlies staan, maar deze lijkt (o.a. qua motorgedeelte, maar niet motorblok zélf) meer compleet qua details.
Bouke Veurman zei:
...mn eigen Evo ... een ontzettende vooruitgang is dat vergeleken met mijn vorige brush,...[de] Badger 150...

Ik ben erg benieuwd :!:
Hoewel ik al een tijdje niet meer gebrushed heb, heb ik inmiddels al 1,5 jaar een splinternieuwe en ongebruikte Evo in de kast liggen, maar brush ik nog steeds met Badger-150. De B lijkt de lading voorlopig voor mij nog wel (letterlijk) te dekken...

Good luck met deze prachtkit ! 🙂

groetjes Frank

Heej Frank!

Als ik jou was zou ik die Evo even proberen. Na de demo bij airbrush centre almere was ik in ieder geval overtuigd. Veel nauwkeuriger, de brush is veel zuiniger, kunt dichter op het model spuiten met minder lucht (bovenlader) en je hebt `m in 5-10minuten schoon. Zonde om die in de kast te laten liggen 😀

Nog even een update, model gisteravond zo goed als afgeplakt. Zoek alleen nog mijn raamonderdeel H1... die is afgelopen jaar kwijt geraakt. Grmbl... Kan altijd nog een omgeklapt raam met canvas hoes maken, zoals op de foto in mijn eerste post. Dus het is geen ramp.
Groet!

Okeej hiep hoi weer een update; allereerst is mn werkplek zo goed als klaar. Werkplek is misschien een groot woord, maar ik kan in ieder geval hier alles laten staan. Nog even een plankje klussen die ik in de verwarming kan hangen en dan is het af. Oooh wat is het nog mooi schoon en netjes! En wat zal ik lekker warme voetjes hebben in de winter.

werkplek.jpg

Verder gewerkt aan mn 7/1 bijna klaar nu. Alles is in elkaar gezet, mist nog een proppenschiethouder op het linker spatbord. Nog even wat bijwerken aan het zijpaneel van de motorkap, heb toch wat problemen met de pasvorm hier. Aanhechting bij het toekomstige raam geschuurd en netjes afgewerkt. De naden tussen banden en velgen afgewerkt en geschuurd. Nu ga ik op zoek naar wat extra stuff voor op het model, tasjes, magazijn houders, en patronen.

Ondertussen de laatste dingetjes afwerken en dan.... primeren! De evo staat er al klaar voor, de verf is in huis. Ik zit er sterk aan te denken om de 7/1 grotendeels van de foto na te bouwen aan het begin van de posting. Oja en ik moet natuurlijk nog wat kabouker-moddermix toevoegen, maar ik hou mij in dit keer.

7_1_built3.jpg

7_1_built2.jpg

7_1_built1.jpg

Ik weet het er lijkt niet zoveel veranderd, maar schijn bedriegt, heb toch een hoop vastgeplakt en ik ben het raampje kwijt 🤣

Groet,
Bouke

Was de kleuterschool nog ergens goed voor

Langzaam begint het allemaal tot stand te komen. Ik heb een beetje lopen kleien, waar die kleuterschool al niet goed voor is. Begonnen met een canvas hoes omdat ik het raampje kwijt ben geraakt en omdat ik het mooi vind.
(Zie foto begin van deze topic) Toen had ik de smaak zo te pakken dat ik ook nog maar een opgerold doek heb gemaakt, een gevouwen doek en last but not least een zak met appels in de kabine 🙂 Nu nog een fles wijn erbij en dan issie klaar voor Frankrijk. De huisvlijt nog even voortgezet en een emmer gemaakt die nu aan de voorkant hangt. Hier ga ik uiteindelijk een laagje water in maken om het allemaal wat extra`s te geven.

Groet,
Bouke

7_1_built6.jpg

7_1_built5.jpg

En er zit verf op. Dat is wel weer even wennen zeg, heb zo`n 2 jaar niet gebrushed, en dan ook nog met een nieuwe airbrush... Hier en daar nog wat bijpunten denk ik. Decals aanbrengen, en dan nog een stoffig laagje over
het loopwerk. En nog een lichte overspray om de kleuren nog wat meer te blenden.

Even gauw een foto gemaakt, maar het is eigenlijk te donker nu.

Groet,
Bouke

cammo2.jpg

Re: Sdkfz7_1 Dragon [update 13-09] eindelijk verf

Thnx Kanne!

Nog even wat meer foto`s, het is nu wat minder donker dan gister aan `t begin van de avond. Al moet ik zeggen dat het
met dit kl## weinig scheelt.

Gebruikte verf is van Vallejo, gebruik ik ook voor het eerst, maar ik moet zeggen dat ik het fijn spul vindt. Moet `t nog wel even verdunnen met acryl verdunner, maar dan werkt het prima.

Goed, de basislaag zit erop, nu: > decals > dusten > en dan lekker met de olieverf e.d. aan de slag.

Groet,
Bouke

05-1.jpg

04-1.jpg

03-1.jpg

02-1.jpg

01-1.jpg

Re: Sdkfz7_1 Dragon [update 13-09] eindelijk cammo, meer fot

Ha, hij is echt weer terug! Goed om je weer eens te zien schilderen, ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

Mooi werk, met name het zelf gemaakte materiaal!
Ik neem aan dat de zittingen en bewapening nog hun eindkleurtje krijgen. Ga je er nog persoonlijke uitrusting aan toe voegen?
Die zak met appels is een heel mooi detail. Goed voor wat kleur.

Heej Ron,

Ja ik ga nog een hoop toevoegen. Plan is om een hoop munitiekisten te maken, hulzen over het achterdek strooien
en dan inderdaad de persoonlijke uitrusting om het voertuig een beetje 'bewoond' te maken. Uiteraard worden de details nog geschilderd.. maar daar heb ik nu nog geen zin in. Eerst weer even goefend met vies maken 😀

Groet!

Weer even een beetje uitgeleefd met verweren. Ik heb alleen nog maar een deel van de neus en spatbord gedaan en ik was niet van plan om het hele voertuig zo vies te maken 😉

Ciao!

spatbordneus.jpg

Re: Sdkfz7_1 Dragon [update 16-09] beetje viezigheid...

Slow Progress weer even een update,

Weer even niet kunnen bouwen, maar nu weer verder gegaan met de Half-Track. Een kant is grotendeels gedaan, andere kant half. Daarna nog het dek en de binnenkant van de kabine & de rest van de Vierling Flak. Ik doe het rustig aan, ondertussen wat andere dingetjes aan het aanpakken.

Groet ,
Bouke

01-2.jpg

00-1.jpg

2-4.jpg

02-2.jpg

3-3.jpg

1-3.jpg

Re: Sdkfz7_1 Dragon [update 01-12]

He Bouke,

Je hebt je KM erg mooi gebrusht ! Mooie kleurencombo...eentje die ik bij mijn SdKfz 11 ook ga toepassen.

Enige puntje vind ik zelf de K98...die vind ik wat te kleurrijk overkomen. Deze had ik zelf wat minder fel gemaakt, maar da's ook maar detailwerk.

Overall is dit echt een parel om naar te staren ! 😛

groetjes Frank

Mooie bak, mooie camo!

Nooit gerealiseerd dat de lege hulzen aan de voorzijde opgevangen werden, zo leer je nog eens wat. Heb meteen zitten zoeken naar plaatjes zoals deze:

vier.jpg

Waarbij die lade geheel openstaat. Wel is de lade dan ietsje lager dan de bak erachter, klein detail 😉

Eric

Heej Jongs!

Bedankt voor de opmerkingen en de complimenten. Frank je hebt wel gelijk wat betreft die Karabijn, daar ga ik nog wat aan doen, is inderdaad een beetje aan de felle kant.

Eric, dat vermoeden had ik dus ook dat daar de hulzen uit komen rollen als je het laadje open laat staan, en jij bevestigt het nu! Ik denk dat ik daar dus een emmertje met Hulzen naast zet o.i.d alsof hij weer klaargemaakt wordt voor battle. Dat het laadje lager hangt neem ik maar even op de koop toe bij deze OOTB-bouw 🙂 Stoort me even niet zo, ik moet eerst maar weer even een voertuig afronden voordat ik weer gek ga doen.

Groet!
Bouke

Bouke Veurman zei:
Dat het laadje lager hangt neem ik maar even op de koop toe bij deze OOTB-bouw 🙂

Natuurlijk! Is meer een opmerking voor toekomstige bouwers; ze kunnen dan ook de helling wat schuiner maken in die box zelf (rollen de hulzen zo naar voren)

Het zijn de leukere details als je daar dan inderdaad een emmer bij zet, en een stoffer&blik 😉

Eric

Heb via de post inmiddels 2 setjes Lion Roar ontvangen, dus kan beginnen met het inrichten van het achterdek. Gisteren alvast even een voorzetje gedaan. De boxes zijn goed in elkaar te zetten maar erg veel kleine onderdeeltjes, dus dat vergt voor mij nog enige oefening.

Groet,
Bouke

hulzenboxes.jpg

hulzenboxes2.jpg

Terug
Bovenaan