Sdkfz 7/2, Trumpetter, Flak 37 mm 43 Lion Roar, 04-10-2010

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Hoi,

Toch nog maar even een tweede posten.

Ik zat te wachten op een internet bestelling voor mijn Sd.Kfz 140 en moest toch wat te doen hebben dus ben ik aan mijn Flak 37-43 begonnen. Gekocht op D-day in Eindhoven maar de hoeveelheid soldeerwerk schrok me nogal af. N.a.v. Richard Polderman zijn demo toch maar begonnen met solderen en ik vind het zowaar heel leuk. Zie ook mijn Zundapp KS 750 waarbij het koffertje compleet gesoldeerd is.

Ik bouw meer dan ik fotografeer maar hier dan toch wat beeldmateriaal:

img2745if.jpg

img2748lr.jpg

img2758d.jpg

img2751xd.jpg

img3264p.jpg

img3273q.jpg

Ik moet zeggen dat het model een genot was om in elkaar te zetten wat echter zeer vertragend werkte is het feit dat er meerdere fouten in de handleiding zitten en dat er niet aangegeven is onder welke hoek je het messing moet buigen. Qua detail is die echter perfect waarbij ik helaas een aantal minime beugeltjes weg heb moeten laten omdat ze echt niet te plaatsen waren. ook is het me helaas niet gelukt de scharnieren werkende te houden. Iemand tips?? Na hem in de grondverf te gezet te hebben begon ik aan een setting te denken. Dankiij Boris Bakker kreeg ik een bevestiging dat de 7 met flak 43 had rondgereden.

16jj3ia.jpg

Ik had nog een Sd.Kfz. 7 van Tamiya en een van Trumpeter liggen. Mijn eerste ingeving was om hem in te graven en daarvoor was de tamiya volgens mij goed genoeg. Ik ben begonnen met bouwen en kreeg het idee de Trumpeter paralel te bouwen:

img2806bc.jpg

Boven Trumpeter 32 onderdeeltjes, onder Tamiya 9 onderdeeltjes.

Een stapje verder:

img3253j.jpg

Links Trumpeter, rechts Tamiya

img32571.jpg

Boven Trumpeter, onder Tamiya.

Het kwaliteitsverschil is me te groot en nu ga ik dus alleen verder met de trumpeter. Nog iemand Tamiya reserve onderdelen nodig???

Ik ben nu bezig met het blokkie en daarvoor heb ik het fenomenale update setje van Griffon gekocht:

gfnl35a053d.jpg

Dankzij David Mossou en Robert Blokker ben ik nu in het bezit van voldoende foto's om deze eens lekker te detaileren.

Tips commentaar kritiek enz. enz. juich ik toe.

Gr. Frank

Re: Sdkfz 7/2, Trumpetter/Tamiya, Flak 37 mm 43 Lion Roar,

Hoi Frank,

Ziet er goed uit hoor! Zeker voor de eerste keer solderen zeer geslaagd. Leuk om te doen hé? Ikzelf ben er ook helemaal fan van en het voordeel is dat je veel makkelijker sterkere verbindingen kan maken, en dus complexere vormen. tenminste, dat is mijn insteek. Wel zou ik je aanraden om staalwol te kopen. Dit kan ik de betere doe het zelf zaak. maar ik ben er achter gekomen dat de kleinere eenmanszaakjes vaak meer staalwol in de verpakking hebben liggen tegen een veel aantrekkelijkere prijs. Want gewoon schuurpapier werkt om een 1 of andere reden niet echt lekker.

Een tip voor het solderen is. Gebruik zo min mogelijk tin. Waarom, dat scheelt aanzienlijk opkuis werk en het ziet er een stuk strakker uit. Ik weet het, het is moeilijk om weinig te gebruiken maar vaak genoeg is een stukje van minder dan een mm al genoeg om iets vast te zetten. Maar dat doet zeker het resultaat van nu niet af. Het is meer om te proberen voor het vervolg.

Succes verder!

Groet,

Hilbert

Sdkfz 7/2, Trumpetter, Flak 37 mm 43 Lion Roar, updatje

Hierbij een updatje van mijn sdkfz 7/2 met het griffon setje voor het motorblok:

veerkracht008.jpg

veerkracht0111.jpg

veerkracht010.jpg

Een geinig doorkijkje wat in werkelijkheid natuurlijk niet zo is maar wel het detail van de Griffon set weergeeft:

veerkracht031.jpg

Geïnspireerd door de foto's van Robert Blokker en David Mossou, waarvoor nog steeds mijn dank, heb ik besloten om twee brandertjes in de motorruimte te plaatsen zoals op bijgaande foto:

sdkfz7motor018.jpg

De scratch build brandertjes:

veerkracht018.jpg

En het gesoldeerde, zelf in elkaar geprutste plateautje, de beschermkap is van Griffon:

veerkracht023.jpg

Wat betreft het solderen Hilbert ben ik het helemaal met je eens, het is gewoon een stuk strakker en steviger. De staalwol is aanwezig maar dit was te klein om mee te prutsen. Ook het rantsoeneren van de tin is een goeie tip wat wel blijkt uit het resultaat van het plateautje. Eigenlijk is het wachten op een sdkfz 7 die je helemaal kunt solderen.........

Oh ja, als tip: Het soldeervet S39 verdwijnt als sneeuw voor de zon als je de gesoldeerde onderdeeltjes in Aceton legt. Niet doen als er ook met superlijm is gewerkt want dan lost dat weer op.

Gr. Frank

Re: Sdkfz 7/2, Trumpetter, Flak 37 mm 43 Lion Roar, updatje

Hoi Frank,

Had niet eens meegekregen dat je deze gekocht had toen.
Je maakt er een mooi bouwwerk van zo. En tof dat je het solderen oppakt. De moed om zelf te beginnen moet ik ook nog eens bij elkaar rapen.
Frank Langeler zei:
Oh ja, als tip: Het soldeervet S39 verdwijnt als sneeuw voor de zon als je de gesoldeerde onderdeeltjes in Aceton legt. Niet doen als er ook met superlijm is gewerkt want dan lost dat weer op.
Waarom in aceton leggen? Ik zou dan voorzichtig met een kwastje aan het werk gaan.

Groeten, MartinD

Re: Sdkfz 7/2, Trumpetter, Flak 37 mm 43 Lion Roar, updatje

Strak werk, Frank!
Gaat er heel anders uitzien dan de Tamiyaversie, hè?

Nog bedankt voor de FlaK!

Re: Sdkfz 7/2, Trumpetter, Flak 37 mm 43 Lion Roar, 04-10-20

Klein updatje van mij,
Martin Dogger zei:
Hoi Frank,

Had niet eens meegekregen dat je deze gekocht had toen.
Je maakt er een mooi bouwwerk van zo. En tof dat je het solderen oppakt. De moed om zelf te beginnen moet ik ook nog eens bij elkaar rapen.
Frank Langeler zei:
Waarom in aceton leggen? Ik zou dan voorzichtig met een kwastje aan het werk gaan.

Groeten, MartinD

Martin, de aceton bijt het metaal compleet schoon en laat geen retsje S39 achter zonder dat je met een kwastje in de weer hoeft.

Nogmaals motorruimte:

img36171.jpg

Voorbereidingen:

img3658q.jpg

Grey primer:

img36631.jpg

Grey primer/ hout/ haarlak:

img3667w.jpg

Dark Yellow:

img36711.jpg

Red brown camo:

img36781.jpg

Deep green camo:

img36911.jpg

Chippen:

img41281.jpg

Ik wou hem natte voeten geven op Walcheren maar tot nu toe ziet het er niet naar uit dat dat historisch verantwoord is (zie draadje nieuwsgroep) eens nadenken waar hij nog meer natte voeten had kunnen krijgen.......

Krommentaar en opbouwende kritiek altijd welkom doch niet verplicht.

Gr. Frank

Het resultaat is zonder meer zeer geslaagd te noemen!

Wat meer detailkiekjes pliesss??

Ron van Wiggen zei:
Het resultaat is zonder meer zeer geslaagd te noemen!

Wat meer detailkiekjes pliesss??

Detailkiekjes volgen zodra ik meer weet over de setting van het voertuig en hij zijn washes gehad heeft.

Voorlopig evebn in dce ijskast totdat ik duidelijkheid heb over bovenstaand....

Gr. Frank

Terug
Bovenaan