SdKfz 252 + StuG III

EricReist

Lid van de TWENOT
Een voertuig dat toch altijd wat aantrekkingskracht op me had was de SdKfz 252, de munitie leverancier voor de StuG.
Dragon pronkt al lang met een aankondiging maar er is geen plastic model van. Over het interieur is niet veel bekend, ik heb slechts enkele foto's.

Via vraag&aanbod kocht ik een aftermarket set van Peddinghaus, met een resin bovenkant, en metalen deuren. Geen interieur. Omdat het setje bedoeld was voor een Tamiya 250 nam ik er ook een SdKfz 250/9 bij. Inderdaad paste de bovenkant niet op een Dragon SdKfz 250... maar ook niet op een Tamiya. Te klein, te kort! Tweemaal is het geheel richting prullenbak gegaan. In stukken gezaagd. Uiteindelijk een nieuwe zijkant erover geplakt en toen begon het wat passend te worden.

Interieur... gebaseerd op een paar foto's en een model op internet begon ik met een groot, open rek achterin. Maar sommige foto's suggereren toch afdekplaten.
Dus weer aangepast. Bij deze de foto's van de huidige versie. Omdat het in een bar winterse setting komt, met sneeuw en vuil, en in grijs+whitewash, stoor ik me niet zo aan de oude Tamiya versie en gebrek aan details. NB het dak zit nog los:

25201.JPG

25202.JPG

25203.JPG

25204.JPG

Eigenlijk moet daar ook een trailer achter, dat werd er dus een van Hussar models:

25205.JPG

25206.JPG

Granaten volgen nog!

Dan moet er natuurlijk ook een Stug bij. Dat werd een oudere Dragon StuG III ausf D. Omdat de luiken open moesten moest er ook een interieur gescratched worden. Vloer, kanon, een uitholling maken voor een radio (eentje maar), twee hangende granaatrekken naast het kanon rechts, een op de achterwand etc... en wat spare tracks op de voorkant. Koplampen etc komen nog.

25207.JPG

25208.JPG

25209.JPG

25210.JPG

25211.JPG

25212.JPG

Mannetjes erbij, en dan niet in de eeuwige pose van granaten overhandigen. Een aanval van enkele Russen die afgeslagen moet worden. Ik heb al drie mannetjes waarvan twee met een mp en een met een mg34. Nu even kijken naar de beste posities, een paar mannetjes erbij, en dan de aanvallende Russen...

25213.JPG

25214.JPG

25215.JPG

25216.JPG

Suggesties ende commentaar natuurlijk welkom!

Groeten,

Erich

Geweldig!
Ik heb ook een tijdje zitten denken over die 252-aanschaf...maar wellicht ga ik het ooit eens geheel scratchen.
Goed idee, trouwens, die aanval. De eerste setup oogt het aantrekkelijkst, vind ik.

de sdkfz 252 is voor mij trouwens een van de meest onbegrijpelijke conversies van de Duitsers; een peperduur voertuig dat beter anders gebruikt kan worden dan zo, op een dergelijke manier inzetten... en dan die vorm... 😱

Schitterend, bewonderenswaardig, iets dat ik nooit op deze manier zal doen en daarom des te mooier...

En dan mag ik 'm spuiten, toch? 🤣 😉 ...

groeten, Richard.

Knap man.
Zelf zou ik ook voor de eerste opstelling gaan, meer beschutting voor de mannen ofwel in positie 2 maar die die op de Stug zit vooraan naast de stug met de Stug als bescherming.
In positie 2 beschermt de Stug de 252 ook nog maar in deze opstelling ga je veel van je pronkstuk weg stoppen en komt de Stug letterlijk op de voorgrond.
In positie 1 staat de 252 eerste en is hij dan ook de blikvanger wat volgens mij de bedoeling ook is.

'k Zou trouwens ook graag het, naar ik aanneem rudimentaire, interieur van de StuG willen zien.
Wellicht kun je de 252 nog wat voorzien van extra of nieuwe details, zoals haken, ogen, handles e.d.

heren,

dank voor de commentaren!

Inderdaad is optie 1 het mooiste omdat je ook zo de mennekes 'op de borst' bekijkt. Ik ben nog druk zoekende naar nog een paar mannetjes, liefst een beetje wegkruipend achter het voertuig, en in passende kleding. Voorlopig heb ik deze twee 'longcoats' uit de SdKfz 252 en een enkele panzerman, al zal zo'n StuG bemanning in de winter wel een allegaartje aan kleding kunnen hebben?

Er moeten nog wel wat details bij, zoals de genoemde greepjes op het gereedschap van de 252. Of er nog veel andere zaken bij moeten?
Op ML zei iemand dat de driver "Sehklappe" van de StuG incorrect is, ik moet nog even zien wat daar mis is.

Ik zal nog wat foto's maken van het interieur (uit elkaar gehaald ziet dat er niet uit) als de laatste details erop zitten en de mannetjes compleet zijn, inclusief een paar Russen. Goede voornemens: modellen afmaken dus voorbij het bouwstadium. En anders maar eens een keer doorschuiven... is geen onwil om te schilderen maar tijd! Even een uurtje plakken is zo gebeurd 😉

erich

Hoi Eric,
de Fahrersehklappe zit denk ik verkeerd om. De voorkant (de dikke kant) heb je tegen de bepantsering geplakt, die zou juist voor moeten zitten en als een solide (en niet holle) afscherming er uit moeten zien.
Aan de voorzijde moet je geen kier zien tussen de Klappe en de kijksleuf en die zie je nu wel.
Als je nog begrijpt wat ik bedoel 😕
Google maar eens op een foto en vergelijk met je foto van je model en je ziet het meteen.
http://www.google.nl/imgres?rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&biw=1440&bih=698&tbm=isch&tbnid=OhXxA95SD7Ub8M:&imgrefurl=http://www.armortek.co.uk/Forum3b/viewtopic.php%3Ff%3D15%26t%3D970%26start%3D150&docid=FP6hftXBj5Pu0M&imgurl=http://i390.photobucket.com/albums/oo349/bartokwhite/DSC01749.jpg&w=1024&h=768&ei=FODLUua4AsOh0QXEmYHgBQ&zoom=1&iact=rc&dur=664&page=2&tbnh=143&tbnw=164&start=27&ndsp=34&ved=1t:429,r:29,s:0,i:173&tx=80&ty=73

Enne: mooi! Zeker dat deels verwijderde spatbord! Geeft een stoer uiterlijk aan die toch al stoere Stug III
Groet,
Willem

Ik heb deze (soort) setting al jaren op de plank liggen en dus ook alle kits die hier voor nodig waren.

Als basis voor de 252 gebruik ik toen de 250/9 van Tamiya.

Voor de 252 conversie heb ik zo ver ik kan beoordelen niet langer te krijgen DES kit # 35068
De komt compleet met interieur van de munitie bak achter in en de Sd.Ahn. 32.

De kist van deze aanhanger is precies eender aan de kist die binnen wordt gebruikt maar dan zonder de kleppen.

De boven zijde is een compleet resin cast met resin luiken voor de laadruimte bemanning en motor compartiment.

Het Tamiya onderstel dient alleen aangepast te worden en past perfect op de DES bovenzijde.

Ik zal later even wat foto's posten

Hier volgen een aantal foto's van de DES kit.

Maar eerst een foto van een binnenkant van een 252 Misschien heb je deze al maar je weet het maar nooit.
De kist in de 252 is hier toch voorzien van luiken die echter wel anders zijn dan op de Sd.Anh. Deze bestaat zo te zien uit 2 kleppen die ook nog scharnieren. (deze zijn dus ook niet bij de DES kit inbegrepen, maar je weet maar nooit waar ze bij een kit maker hun referentie vandaan hebben gehaald.)

Deze foto komt overigens uit Sturmgeschutz & Its Variants van W.J. Spielberger pag. 202.

Een ander handig boek voor het bouwen van 250 serie voertuigen is de Militar's Kits Hors Serie #1 Sd.Kfz.250 van MK editions ISBN 2-9509986-1-5 dit boek is helemaal in het Frans maar er is een Engelse vertaling los bijgesloten.

Er zijn overigens meerdere varianten van de de 252 geweest dit vooral omdat de hoofdbewapening van de tanks veranderen en de er dus ook andere soorten patronen kwamen.

Nu nog even wat shots van de DES kit.
rj79.jpg

lfm8.jpg

Het enige wat aan de Tamiya kit moest gebeuren was het achterste gedeelte dat op een hoek afgezaagd diende te worden.
mb3z.jpg

xouz.jpg

69j3.jpg

Ik blijf geintreseerd mee loeren en misschien dat ik dan ook weer eens zin heb om met deze kit verder te gaan.

Groet, Marc.

Die kist is duidelijk bedoeld voor de Sd.Ah.
De enige foto's/referenties die ik ken van de 252, is de layout zoals Herr Erich die laat zien.
Tegen de tijd dat de bewapening, en dus ook de munitie, veranderde, ging de 252 met pensioen en werd geregeld omgebouwd tot radiovoertuig.

Bedankt voor die fraaie foto, trouwens!

Ron van Wiggen zei:
Die kist is duidelijk bedoeld voor de Sd.Ah.
De enige foto's/referenties die ik ken van de 252, is de layout zoals Herr Erich die laat zien.
Tegen de tijd dat de bewapening, en dus ook de munitie, veranderde, ging de 252 met pensioen en werd geregeld omgebouwd tot radiovoertuig.

Bedankt voor die fraaie foto, trouwens!

Ik zelf heb maar 1 die ene foto dus kan niet zeker zijn van de layout in de binnen kant voor wat betreft de kist, dit zou een kist kunnen zijn zoals de Sd.Anh of een andere speciaal project kist. Heb hier verder zelf geen studie naar gedaan omdat ik niet verder ben gegaan met de bouw.

Voor de andere versies klopt dat dat geen 252's waren maar de 250/6 ausf. A en de 250/6 ausf.B

Hoi Eric,
Leuk project, in het bijzonder je 252. Ik heb dit altijd een vreemd voertuig gevonden maar daarom niet minder interessant.
Waarom ze destijds de achterkant zo hebben laten aflopen terwijl een standaard bovenbouw van een 250 met een dak erop ook kon... Geen idee!
Je zou nog kunnen overwegen om de roosters op het motordek te vervangen door PE roosters.
Succes met de volgende stappen.

Groet,

Erik

Terug
Bovenaan