FOC 26 SdKfz 251 Holzgas

Dit model heeft deelgenomen aan Forum Online Contest (FOC) nr. 26: Conversies, maar kwam daarin niet af. Daarom staat het nu ook in het normale fotoalbum.
Hallo Eric,
De foto ziet er in elk geval interessant genoeg uit.
Waar heb je die gevonden ?
Mijn gevoel zegt mij, dat het mogelijk om een voertuig van een der Reserve-Panzergrenadier-eenheden van de 233. Panzerdivision in Denemarken gaat.
Heb jij meer informatie ?
Grtz, Hans
 
Mijn gevoel zegt mij, dat het mogelijk om een voertuig van een der Reserve-Panzergrenadier-eenheden van de 233. Panzerdivision in Denemarken gaat.
Afgaande op de foto’s van Eric lijkt het me inderdaad in Denemarken.
 
De neus met bestuurderscabine van de 251 was aan de bak erachter vastgemaakt met bouten, dus als die bij de C en de D op dezelfde plek zaten en de doorsnede (in elk geval grotendeels) hetzelfde was, moet dit relatief eenvoudig te doen geweest zijn.
 
Ik heb (uiteraard) iets meer informatie over 251's . (Je had het me gewoon mogen vragen hoor) Ik heb iets grotere foto's, dus bij deze. Deze voertuigen zijn inderdaad in Denemarken bij de 233 Pz. Div gefotografeerd. Alleen de nummer 4 is nooit bevestigd dat die foto ook in Denemarken is gemaakt.
 

Bijlagen

  • Spw_m_Holgas_001.jpg
    Spw_m_Holgas_001.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 16
  • Spw_m_Holgas_002.jpg
    Spw_m_Holgas_002.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 14
  • Spw_m_Holgas_003.jpg
    Spw_m_Holgas_003.jpg
    121 KB · Weergaven: 16
  • Spw_m_Holgas_004.jpg
    Spw_m_Holgas_004.jpg
    42,9 KB · Weergaven: 16
  • Spw_m_Holgas_005.jpg
    Spw_m_Holgas_005.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 15
Dank voor de foto's Piet, zeer gewaardeerd! Ik zie geen markeringen op de voertuigen, de D hybride heeft geen nummerborden of kruizen?
Leuke foto waarbij de neus er af ligt!
Ik zou de motorklep wel willen openen maar moet dan weten waar die buis heengaat die nu door het luik geboord lijkt te zijn...

@Erik Bakker: dat was ik vergeten! Ik stuur je een PeeBee, dank!

Vanmiddag samen met meneer Haspels een modelbouwmiddagje gehad, en gestart met de 251. Een Dragon ausf D met de track links nog in een sprue dus flink knippen... en gelukkig nog wat delen van een ausf C, dus de neus kan de C versie worden. Even zagen door de 4 bovenstukken en de 4 onderstukken, en passen maar...
holz01.jpg
holz02.jpg
holz03.jpg
holz04.jpg

En zo wordt er een ausf C en een ausf D deel aaneen geschoven...
Ik denk dat ik de achterbanken eruit laat (wel een primerrode afdruk) en er flink wat wrakhout, stoelen, planken etc in gooi... hout sprokkelen!

Groeten Eric
 
Chapeaux voor je trackwerk, ik zie dat het heel veel lijkt op de tracks in mijn kettenkrad van Dragon. Drama.
Ik had het al bijna opgegeven!
Carry on 💪
 
Mooi projekt!!
Ooit eens gedacht deze te bouwen, maar de dozen met alle reserveonderdelen in de loop der tijd verkocht...
Niet handig...
 
Heerlijk, zo’n project. Mag ik vragen waar je het zaagje vandaan hebt? Of is van voor de oorlog ;)?
Lijkt me een stevige zaag!

groet, Tini Hendriks
 
Kleine stappen vooruit, met al enkele onderdelen voor de Holzgas opstelling erop gemonteerd. Tegelijk moesten wel de fenders aangepast worden: ik had nog wel een motorkap van een ausf C over maar geen fenders, en dus moest ik de fenders van een ausf D aanpassen die ondermeer korter zijn, steile hoeken en geen randje onderlangs. Zie hier het verschil tussen de D en C

20210415_104917.jpg




Dus vijlen, zagen, opvullen en een verlengstuk maken over de tracks inclusief ombuigende rand. En onderlangs een dun evergreen stripje voor dat randje, met wat Mr Surfacer voor een soepele overgang... Nog te finetunen, en de breedte indicatoren herplaatsen... maar so far so good denk ik

20210415_104042.jpg
20210415_104056.jpg
 
nee, de neus van de /C heeft behalve de grotere luchtkappen nauwelijks verschillen.. De motordeksels liggen iets dieper bij de /D dat soort dingetjes.
 
Inderdaad indrukwekkend!
Nu ben ik blij dat ik al dat spul niet meer heb! Blijft me dit bespaard... wat een werk...
Wordt een echte blikvanger.
 
Eric,

Ik vind het een gaaf ding zo met die houtgas-installatie die daar zo bijna in "Mad Max" stijl achterop hangt! We hebben nog een krappe 6 weken in deze FOC; lukt het je nog om er verder mee te gaan?
 
Terug
Bovenaan