SdKfz 251/2 Ausf D Tamiya-oudje met extra's KLAAR!!!

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Tja, de SdKfz 250/6 is klaar voor de spuit en om toch een beetje in de nostalgische Tamiya-sfeer te blijven, dacht ik: Laat ik 's mijn 251/2-projektje zien dat ik bouw voor een Armoramacampagne.
Het is de oude SdKfz 251/1 Ausf D-kit met een Azimutconversieset en een lading onderdelen uit de sparesbox.
Het geheel komt in een vroege wintersetting; koud, nat, met veel modder, misschien een beetje sneeuw.
De titel wordt:
"Bist du dir da ganz sicher?"
Zo ziet het geheel er nu zo'n beetje uit:
De basisconversie:
01basis02.jpg

De zwart-bruine tracks die ik al eens eerder wilde gebruiken, heb ik nu helemaal vast gezet met CA.
251-2tracksdetail.jpg

De huidige stand van zaken:
Het interieur:
02interieurrechts.jpg

02interieurvanachteren.jpg

Het exterieur:
02exterieurrechtsachter.jpg

02front.jpg

02MG42.jpg

En de bemanning:
02crew02.jpg

Interessante conversie Ron.
Netjes gebouwd ook. Dit lijkt me overigens een uiterst effectief voertuig. Ik ken hem nog van vroeger uit de PC game Close combat "A bridge too far" Leuk om er nu eens een model van te zien. De conversie set ziet er overigens goed uit.

groetjes

Oja... ik zou trouwens nog wel ff flesh van de brandblusser verwijderen. 😉

Hoi Ron,

wederom een leuke en originele conversie. Ik heb voor dit jaar de SdKfz 250 met mortier in de planning en heb een Tamiya mortier etc als 'aftermarket'... we zullen zien...

Zijn die kisten de juiste voor een 80mm mortier? Horen daar geen kruisen in te zitten? En hoe ga je de posten van de mortier verankeren? En komt er bij de mortierplaat aan de voorzijde nog een extra beugel aan de onderkant?

Mooi werk!

Eric

EricReits zei:
Zijn die kisten de juiste voor een 80mm mortier? Horen daar geen kruisen in te zitten? En hoe ga je de posten van de mortier verankeren? En komt er bij de mortierplaat aan de voorzijde nog een extra beugel aan de onderkant?

Mooi werk!

Eric

Dank jullie!
Ik schijn er kennelijk een gewoonte van te maken anders dan anderen te bouwen... 🙄 Jij trouwens veel plezier met je conversie, Eric. Ik ben nu al benieuwd ernaar.
Die platte kist die ik gebruikt heb, is een van de houten varianten van de munitiekisten.
De metalen met het kruis erin zijn de meest bekende, denk ik.
Hier een leuke link voor meer kisten: http://wehrmachts.kisten.free.fr/sommaire_mortiers.htm
Geweldig wat die man allemaal verzameld heeft!!
Hoe die voorsteunen verankerd zijn? Volgens mij niet. Ik kan geen enkele referentie hiervoor vinden.
De mortierplaat aan de voorzijde hoeft geen beugel aan de onderzijde, omdat de onderzijde niet vlak is, maar naar achteren (boven in dit geval) steeds hoger wordt.
Hier zie je een beetje wat ik bedoel:
2807.jpg

Weer een leuke om te volgen Ron,
Mooi gedaan trouwens dat `touw`aan de zijkant.
Let nog wel even op dat je diverse flash nog even verwijderd
Hoe zijn eigenlijk de halftracks van Tamiya?
Greetz Jacco

dank voor de commentaren, heren!

Ik ben maar voorzichtigjes begonnen het interieur te schilderen. De eerste washes en drybrushes zijn aangebracht en ik heb een poging ondernomen het voertuig te "bevuilen" met modder.
Daar ben ik nog helemaal niet tevreden over, dus ik werk er nog aan.
03interiorcolourbasic.jpg

Het voertuig had nog een onprettige verrassing in petto. Bij het op elkaar lijmen van onder- en bovenzijde bleek er aan de rechterzijde een behoorlijke spleet open te blijven.
Waarschijnlijk komt dit door de voorste wand, die door de conversieset te hoog is geworden..... denk ik.
03gap.jpg

Ook ben ik gaan experimenteren met de modder.
Hiervoor heb ik gips met verf gemengd. Nat zag het er goed uit, maar droog..... 😕
03muddytracks.jpg

Nou ja.....
Nog genoeg werk, dus

Ha Ron,

Je hebt al flink wat progressie gemaakt zie ik!
Voor de modder zou ik vesrchillende tinten gebruiken. Zo krijg je een minder monotoon geheel. Ook zou ik het minder hard aanbrengen, maar meer blendend. Nu lijken er van die vreemde vegen te zitten op bv. de magazijnhouder van de MP. Dit kan natuurlijk wel in werkelijkheid, maar ik denk dat geleidelijke overgangen mooier zijn. jammer van die grote ruimte tussen beide delen, maar dat is wel op te lossen lijkt me met wat zaag/ vijlwerk.

Groetjes

Hoi Boris,
het hele modderverhaal ga ik zeker nog stevig onderhanden nemen. De kleuren zullen een stuk donkerder worden en van de onderste helft van het voertuig zal het nodige eronder verdwijnen. 🙄

Ik heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de buitenkant van kleurtjes voorzien. Ik heb de 250/6 als warmlopertje gebruikt om daarna de 251/2 te doen. Ik wilde proberen een patroon neer te zetten dat eruit ziet alsof iemand in een veldwerkplaats aan het stoeien is geweest met een verfspuit en zie hier het resultaat:
04camo02.jpg

04camo01.jpg

Ik ben er op zich best tevreden mee. Het heeft voldoende potentieel er iets toonbaars van te maken.

Ik ben weer wat aan het knutselen geweest.
Oorspronkelijk wilde ik de 251/2 in een modderig grasveld plaatsen en zodoende ging ik aan de slag.
Ergens ben ik de weg kwijt geraakt, want het grasveld is er een beetje uit gaan zien als een holle weg met bomen, struiken en een prikkeldraadafrastering op het talud! De vroege winter wordt nu meer een late herfst. De gebruikte bladeren zijn allemaal ooit 's verzameld in de herfst in verschillende kleuren, gedroogd en vermalen.
Ook zijn er wat figuren bijgekomen.
Ik moet toch echt eens leren me aan m'n plannen te houden... 😳

Ennieweej....
Heer aar zie endresolts so faar;

Vanuit een vogelnest point of view;
05kortezijdelinks.jpg

De voorzijde van het geheel;
05langezijdevoor.jpg

rechterzijkant:
05kortezijderechts.jpg

De achterzijde:
05langezijdeachter.jpg

En een prikkeldraad-dichtbij-detail-fotografeersel:
05barbedwiredetail.jpg

Het prikkeldraad werd gemaakt door een netje te nemen waarin knoflookbollen te koop worden aangeboden. Dat schilder je dan in gunmetal, knipt er losse strookjes van en rekt deze uit.... et voilá!

Ron,

geniaal!

GENIAAL!

zo fijn, bouwers met een rekkelijke geest 🙂

kocht pas bij de Wibra ( jaja) een klos sizal, ook eens nader onder de loep nemen voor riet ed.

hojje he,

René

heeej Misters halftrackmen, I play a song for youhoehhoe...

ook de fijngemalen herfstbladeren vind ik erg goed.
Ze hebben nl al de kleur die je wilt, is net iets anders dan Italiaanse kruiden uit een potje.

Om vooral niet voorbij te gaan aan een twenotherfstboswandeling zou ik je willen zeggen ook onderkanten van struikjes en zaailingen goed in de gaten te houden.

zeeeer fijnaderig wortelnet en dramaverhogend.

René

Nou ja.... geniaal....

In de cirkel der wijsheid liggen genialiteit en stupiditeit naast elkaar, zullen we maar zeggen.... 🙄

Dat van die bllaadjes klopt wel. De kleur is meteen goed en blijft ook zo! Het spul dat ik gebruikt heb is toch al gauw een jaartje of 5(!) oud.
Kwestie van goed drogen en dan vermalen. Je kunt t zo fijn en zo grof maken als je wil, dus geschikt voor meerdere schalen.

Ik ben inmiddels bezig met het een en ander af te werken met nog wat uitrusting en zo, maar dan moet ik me gaan wagen aan de figuren met bij behorende camouflagepatronen... 😕

Het voertuig is in principe af en z'n ondergrond ook.
Ik heb de tip van de fijne grond met houtlijm verder gebruikt om er een lekkere, smeuïge, plakkerige kliederzooi van te maken en daarmee de rest van de ondergrond in te vullen.
Het voertuig kwam daarna letterlijk in de modder vast te zitten en ook een van de figuren werd toegevoegd.
Het geheel werd daarna afgewerkt met een laagje bladeren.

Maar eerst het voertuig op zich;
06voertuigklaar01.jpg

06voertuigklaar02.jpg

06voertuigklaar03.jpg

Ik was van mening dat er wel een gapende leegte was ontstaan achter het rechter spatbord en dat heb ik gevuld door een extra opbergmogelijkheod te creeëren en die te vullen met overgebleven, metalen tracklinks en rubber blokken. Het idee heb ik ooit 's opgedaan na het zien van een dergerlijke foto van een Ausf A artillerietrekker.
06voertuigklaar04.jpg

Zo ziet de modder er nu uit;
06voertuigmodder01.jpg

06voertuigmodder02.jpg

En het eerste figuur op z'n plekkie;
06voertuigmodderfiguur01.jpg

06voertuigmodderfiguur02.jpg

En ik zie dus nu net dat ik vergeten ben de onderkant van de rechtermouw te schilderen....... 😈

Hey Ron,
De 251 ziet er goed uit.
Persoonlijk vindt ik de extra uitrusting wat `vlak`geschilderd.
Voor de rest mis ik wat chippies op het voertuig.
Hoe hij lekker in de modder weggezakt is lijkt ook super 😀
Ben benieuwd naar de volgende update
Greetz Jacco

Leuke set.
Ik denk dat de modder wat meer fijne spatten kan gebruiken, nu is het echt een grove "bob"

En je bent de hangslotjes op de kasten aan de buitenzijde vergeten te schilderen.
Al is het maar voor de levendigheid van je model.

Hoi Jacco,
deze wordt niet gechipped.
't Is een nieuw voertuig met verse (groene) bemanning.
Ik probeer dat duidelijk te maken door;
a) geen/weinig schade,
b) verdwaalde en onzekere bemanning,
c) geen gebruikmaking van dekking. Een ouwe frontstomp zou z'n kop nooit zover uitsteken als deze heren dat doen. En het voertuig verlaten zonder uitrusting is volgens mij ook niet echt slim.
De uitrusting heeft toch echt de nodige washes etc gehad. Komt op de foto niet echt naar voren.

Dank je, Rob.
Slootjes hebben nu een kleurtje en de modderspetters komen er nog aan. Deze modder moet eerst ff wat uitharden voordat het geheel weer ter hand genomen kan worden.

Ook de rechtermouw is hersteld.

Ik vind de setting erg leuk. Ook de uitrusting aan de zijkant opgehangen breekt he mode enorm en het hangt er lekker losjes bij. Ook je kleur vind ik erg mooi. Mss idd toch wat miniscule chips. Zeker in de bak, daar is het een drukte van belang en stoten ze tegen van alles, dat kan niet anders.

Het is zover.
Ik kan deze beschouwen als klaar!
Ik moet toegeven dat het voertuig en de conversie vrij eenvoudig waren, het ondergrondje een stuk uitdagender, maar de figuren waren een serieuze test voor mijn zenuwen en geduld!

Hier ijn de laatste foto's, warrbij ik wens te vermelden dat moeder natuur zo vriendelijk was me van de juiste weersomstandigheden te voorzien, zodat de foto's buiten genomen konden worden en de juiste sfeer erin gelegd kon worden.
de voorkant;
07totaalvoorzijde.jpg

de linkerzijde;
07totaallinks.jpg

de achterzijde;
07totaalachterzijde.jpg

interieurshotje;
07interieur.jpg

de rechterzijde;
07voorzijdetalud.jpg

close-ups van de vochtige modder;
07detailmodderrechts.jpg

07detailmoddervoor.jpg

en van (de betere) bemanningsleden;
07achterzijde.jpg

07splittertarnenprikkeldraad.jpg

Er zijn nogal wat punten vatbaar voor verbetering (zeker vwb figuren), maar dat komt bij het volgende model aan de orde.
Zo moet ik meer voorbereidende aandacht besteden aan de figuren (gietnaden e.d.).
Ook is het handiger fatsoenlijke penselen ter hand te nemen bij het schilderen hiervan èn moet ik de koffie nuttigen nà het schilderen ipv ervoor of tijdens.,.... 😕

Bedankt voor jullie aandacht en tips.
Het helpt zeker bij het verbeteren van ieder model!

Ha Ron,

ziet er goed uit!
Heb er een 'echt' gevoel bij, komt door kleurgebruik en de boompjes.
Het prikkeldraad was een leuke vondst.

Wat je zegt over de koffie, ik herken het.
Gewoon voor goede stoel, verlichting en bureau zorgen, misschien een cognacje erbij.
Hou zelf bij iedere stap van het figuur een lijstje ernaast met wat er nog aan moet (mag) gebeuren.

succes!

René

Terug
Bovenaan