SdKfz 251/1 Befehlspanzerwagen Maj. Eckinger

jasje...

@ Ron en Boris:

Bedankt. Hier kan ik weer wat mee. De bedoeling is om een "ge-predate" gewonde uit het setje "Aachen-Fallen comrade" (Dragon #6119) op zijn lange overjas (die dan als een soort deken dienst doet) te laten liggen.

Doet me goed te horen dat er in ieder geval producenten zijn die het los verkopen.

groeten, Richard.

Ron van Wiggen zei:
Hoi Richard
het jasje komt uit een van Dragon's 251-dozen en is mee geleverd als een van die vinyl extra's. Volgens mij moet in een van die sets ook een lange jas zitten.
Bedoel jij zo'n jas die ergens overheen gehangen wordt, zoals een deur?
Die worden wel los verkocht, maar daarvan weet ik de producent even nket meer.

Bert Takken heeft op zijn site een artikel staan over hoe je zelf (makkelijk) jassen van loodfolie kunt maken.

http://members.ziggo.nl/bert.takken/bitchin/YPjassen.htm

Mss kun je hier ook iets mee. Is altijd leuker om het zelf te maken dan te kopen vind ik 🙂

En daar zijn we weer!

Voertuig is klaar. Nu alleen de figgies nog!
De donkere randen rondom de decals zijn bijgewerkt. Ook heb ik een aantal kleine, maar zeer aanwezige details aangebracht; de steunen van de kaartentafel.
De verwering bestaat uit een wash met Tamiya Buff voor de wielen, daarna een poedersessie met middelbruin, gevolgd door een lichte laag met beige/lichtgrijs. De lichte randen zijn aangezet met lichtgrijs pastelkrijt. Een probeerseltje...
Daarna alles wat blenden, et voila....

05totaal.jpg

05vooraanzicht.jpg

05demper.jpg

05achter.jpg

05maptable.jpg

Hoi Ron,

toch een interessant voertuig wat je neerzet. Een dingetje wat ik nog zou willen opmerken: die riem waar die documententas aan hangt zit niet logisch om de stang waar-ie aan hangt: hij valt er helemaal omheen wat ivm met de zwaartekracht m.i. niet zou kunnen (als je begrijpt wat ik bedoel). Ook zou je die tas er een beetje meer leerachtig kunnen laten uitzien: flinke wash in donkerbruin en misschien een beetje spelen met zijdeglansvernis?

Groeten,

Kanne

Hoi Kanne,
ik ben bang dat ik inderdaad niet echt begrijp wat je bedoelt. De tas hangt met zijn achterzijde tegen de apparatuur aan, dus een andere manier van hangen is niet echt mogelijk.
Het leer is al voorzien van een zwarte en een bruine wash en een drybrush. Helaas komt dat niet echt over, dus. De glanslak ga ik nog wel toevoegen.
bedankt!

Ha Ron,

misschien was ik wat onduidelijk, hier een detailuitsnede van wat ik bedoel:
RonvW2.jpg

Door het gewicht zou de riem niet zo òm de stang heen moeten hangen, maar meer er over heen, lijkt mij althans...

Hopelijk nu iets duidelijker wat ik bedoel?

Nu ik er zo nog eens naar kijk... hoe hang je doorgaans zoiets op, riem los, om de stang heen doen, riem vast... wìl je al dat werk wel?

Groeten,

Kanne

Hoi Jeroen, ik gebruik alleen maar acryltjes, dus die troek met die oelieferf loekt niet! 😉
Nu is het duidelijk, Kanne. Ik heb voor de riem dunne plastic card gebruikt en ik denk dus ook iets teveel lijm, waardoor het geheel zich rond de stang geplooid heeft.
De manier van ophangen was eigenlijk om het gat te dichten. Ik kan me vaag uit mijn eigen diensttijd herinneren dat er geregeld dingen in, aan en om voertuigen werden gehangen om ze steeds onder handen te hebben, danwel ze niet kwijt te raken.
Ik zie dus no ook dat ik de gesp vergeten ben.

volgens mij heb je zojuist de geest van de modelbouw heel hard raakgeslagen. Ik vindt dit een bijzonder leuk project, zeker omdat ook ik gek ben van dit rare voertuig, en heb je bouwerij dan ook met veel lol gevolgd.

maar ik zie dat je post:
De manier van ophangen was eigenlijk om het gat te dichten

over welk gat gaat het hier, ik heb verschillende foto's (oke, bijna allemaal) bekeken, en ik zie helemaal geen gat?

Timo

Ron van Wiggen zei:

Hier kun je zien wat ik bedoel.
Ik vond de ruimte tussen radio's en de hangende uitrusting een optisch gat.

Zo en dan nu ff de lunch naar binnen werken en verder met de figgies schilderen. 't Wil niet echt gaan zoals ik dat wil... 😕

oh, een optisch gat waar je een eye catcher in hebt geplaatst... ik dacht dat er een gat in de romp ofzo zat, vandaar dat ik al aan het zoeken was.

behalve de majoor zelf, wat voor figuren komen er nog in/rond het ding?

Timo

Hij is inderdaad heel mooi geworden Ron. Kan er toch nog wat leuks uit die Zvezda kit komen.

Misschien nog een leuke ideetje voor later: een Sd.Kfz 251/6 met frame antenne én een soort schwebe lafette erin (zoals bij de 251/17 Ausf.D) 8)

Groeten,
Marc

Ik beschouw dit projekt als afgerond.... voorlopig.
De figuren komen niet uit de verf, maar best kans dat die in de toekomst alsnog een keer erbij worden gezet.

In ieder geval iedereen bedankt voor het interesse, de commentaren en de tips!

Terug
Bovenaan