Sdkfz 250 brug mkII update 11-11

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Vandaag op de IPMS bezig geweest met een nieuw bouwseltje. Een beekje met daarover een brug gemaakt van het chassis van de Sdkfz 250.

Dit bouwseltje is afgeleid van enkele foto's die ik op detektorweb.cz heb gezien(laatst ook hier geplaatst)

IMG_0983.jpg

IMG_0985.jpg

IMG_0986.jpg

IMG_0988.jpg

Geen geweldige foto's daar ik vandaag niet mijn slr bij me had.

Het was de bedoeling om hier 1 of 2 figuren bij te plaatsen waarvan er 1 het chassis aan het fotograferen is, maar dat idee laat ik varen na babbeltje met twee twenotleden. het gaat een jochie worden wat aan het vissen is, that's it.

Groeten,

Richard

Re: Sdkfz 250 brug

Dus als ik het goed begrijp blijft het voertuig op deze manier liggen over het beekje,mooie gedachte en zeker met de figuren er bij... kijk al uit naar een volgende update 😉

@Richard : wellicht is het niet verkeerd om de aanleiding-foto ook hier te plaatsen, is er al vast een beeld te zien waar (ongeveer) het naar toe zal gaan.

Succes !
Peter.

@ Danny: Dank je, dat is idd de gedachte.

@ Ron: Dank je, misschien dat ik nog een onderdeel van de 250 in het beekje verwerk, maar weet ik nog niet zeker.

@ Peter: Dank je, en je hebt helemaal gelijk. Bij deze:

obr17.jpg

obr18.jpg

obr19.jpg

Foto's komen van http://www.detektorweb.com

Groeten,

Richard

Eigenlijk had ik eerst het chassis af kunnen maken, moest nog een heeeel klein beetje detail aan komen......maar ik had zin om met de grote gaten vuller bezig te gaan 8)

Dit is slechts het eerste laagje, er zullen nog een paar laagjes overheen komen.

IMG_0989.jpg

En met het chassis erop.

IMG_0990.jpg

Aangezien ik nog wel eens de vraag krijg over de grote gaten vuller....dit ist.

IMG_0992.jpg

Groeten,

Richard

Hoi Richard,

Leuk project! Bouwtechnisch gezien eenvoudig maar je kan helemaal los gaan op het maken van het water en de begroeiing! De keuze voor het vissende jochie ligt voor de hand, misschien leuk/origineel om voor net wat anders te kiezen. Een jongetje dat met een bootje aan een touwtje speelt bijvoorbeeld. Of een jochie die met een tak een bal uit het water probeert te halen?

Groet,

Erik

Erik dank je 🙂

Je zet me wel aan het denken. Zijn leuke ideeën, ik houd ze in gedachten en ga kijken wat ik er mee ga doen, dank je 😀 .

Groeten,

Richard

Ik dacht dat jij niet zo veel tijd had....

Je bent aardig bezig geweest na gisteren zeg, mooi project hoor.
Ben wel heel benieuwd wat je hier van gaat maken.

Succes, Peter.

Heren dank jullie 🙂

@ Peter: Klopt, maar soms moet je gewoon tijd maken, en ik had er ff zin in 8) . Vandaag heb ik alleen het eerste deel zand toegevoegd, en dat was eigenlijk maar 15-20 minuten werk.

@ Boris. Idd mooie weathering mogelijkheden. Deze wil ik nu zelf proberen te weatheren. Eens kijken hoever ik ga komen.

Groeten,

Richard

Hoi Richard,

Dat het een leuk idee is had je al van me gehoord.
Heb het 'proces' bij EMS een beetje kunnen volgen, maar je zegt:
Deze wil ik nu zelf proberen te weatheren. Eens kijken hoever ik ga komen.

Je vraagt nogal wat van jezelf, zeg 🙂.

Maar ik had een vraagje over die grote gatenvuller, heb je daar nog een kleurtje door gedaan of is het deze kleur?
En je zegt ook dat je er zand over gedaan hebt. Heb je dat met houtlijm oid gedaan?
Ik ben erg benieuwd hoe het wordt.

Succes.
Groet Herold.

Leuk en origineel!

Inderdaad is een vissend jongetje weer iets te cliché... waarom niet een paar (dik-buikige) Duitse re-enactors die eroverheen lopen, een toerist met een camera, en wellicht 1 'Duitser' die wat verbaasd naar de brug kijkt? Of of....

Eric 😉

Een ongewoon, maar leuk project Richard :!:

Even gewoon voor mijn interesse / kennishiaat : ik neem aan dat je een chassis van een 250-er hebt genomen om de kosten wat te drukken ?

groet Frank

Ik heb 's wat beter gekeken, maar is het origineel geen 251-chassis??
D'r zitten meer gaatjes in...

Heren dank jullie 🙂

Enkele antwoorden.

@ GJ... 🤣

@ Herold: Moet toch eens wat proberen hè 😉 Zand gaat er niet overheen. Het is eigenlijk de grotengatenvuller die ik als als zand heb gedoopt. Dit spul heeft een mooie fijne korrel voor deze schaal. Zelfs voor 1/48! De kleur zoals je die ziet is zoals die uit de pot komt.

@ Bas: Wie weet zet ik hem weer bij jou neer 😉

@ Eric: Militairen komen er niet op, maar je andere tips neem ik wel mee in de ideeënbus. Ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.

Vwb het chassis, ik was eigenlijk van de reacties op een eerdere vraag uitgegaan waarin werdt verteld dat het een 250 chassis zou zijn. Toen heb ik ook de kit gekocht en zag later pas dat het idd geen 250 chassis is. Nu kan ik wel een 251 gaan kopen maar denk dat dit ook wel met een 250 chassis moet kunnen.

Groeten,

Richard

@ Ron
Dat is het pakkie-an van Richard...hij verdeelt doorgaans alle wasmachines.

@ Richard
Het is uiteindelijk een verwaarloosbaar detail, maar ik denk dat de harde twenotsche Arnhem-kern wat achterstallige kennis heeft in te halen. Ik zou me niet meer durven laten zien op bijeenkomsten 😉

groet frank

Frank Haspels zei:
Het is uiteindelijk een verwaarloosbaar detail, maar ik denk dat de harde twenotsche Arnhem-kern wat achterstallige kennis heeft in te halen. Ik zou me niet meer durven laten zien op bijeenkomsten 😉

Mja, ik schaam me diep..... NOT!
Ik zat er maar een 1-tje naast 🙂

Dat is het pakkie-an van Richard...hij verdeelt doorgaans alle wasmachines

In dat geval zou ik zeggen de ouderwetse houten wasbak met wasbord, past denk ik goed in Ron zijn huidige omgeving 🤣

@ Jan: peper het er maar ff in 😉 Misschien geef ik hem wel aan jou ipv Bas 😈

En de foenkwaggel zag er erg goed uit 😀

Vanavond weer ff bezig geweest met het ondergrondje met dit als resultaat.

IMG_0996.jpg

Het is nog niet helemaal klaar, en dat gaat ook niet gebeuren. Waarom niet? Ik ben er gewoon niet tevreden mee.

De volgende twee foto's:

IMG_0995.jpg

IMG_0997.jpg

Op ESM had ik al met Alex vd Wetering zitten babbelen en hij vond dat het plankje wat ik hiervoor wilde gebruiken eigenlijk iets te groot was. Ter plekke ben ik opzoek gegaan naar een kleiner plankje maar niks kunnen vinden en dus dit plankje gebruikt. Maar hoe meer ik er naar kijk hoe meer ook ik het te groot blijf vinden.

Door deze groote heb ik ook een groter oppervlak waar detail op moet worden gebracht wat weer af kan leiden van de brug, en dat is niet de bedoeling.

Daarnaast vind ik het geheel te vlak(2e foto). Maar ook de manier waarop ik het geheel heb opgebouwd begint me steeds meer tegen te staan. Maar ook het feit dat de brug in het midden ligt....... Dus hier trek ik de stekker uit.........

........om morgen te beginnen aan de 2e versie 🤣

Morgen eerst ff naar de bouwmarkt om wat hout te halen en daarmee een nieuw ondergrondje op maat te maken. Maar voordat ik dat ondergrondje ga maken ga ik eerst een beetje passen meten en tekenen. Wordt vervolgd!

Groeten,

Richard

Re: Sdkfz 250 brug update 28-10

Klopt, Richard. Het plankje is inderdaad aan de ruime kant.
Ook denk ik dat je het chassis meer op de ondergrond zou moeten leggen in plaats van het zo in te bedden. Zodoende springt het meer in het oog en wordt het brugprincipe meer benadrukt.

Ik blijf 'm volgen.

Re: Sdkfz 250 brug update 28-10

Het was gewoon prutswerk..... 😛
Als je niet tevreden bent moet je gewoon opnieuw beginnen... komt vast goed 😉
Jan 🙂

Re: Sdkfz 250 brug mkII update 28-10

Vandaag opnieuw begonnen met de brug. Eerst ff naar de bouwmarkt geweest en een beetje hout gehaald. vervolgens een stuk papier gepakt en gaan meten en tekenen. Het geheel wordt dus een stuk kleiner en tevens komt het chassis wat meer naar achter te liggen waardoor het figuur, met waar het ook mee bezig gaat zijn, wat meer ruimte gaat krijgen.

IMG_0005-3.jpg

Daarna een beetje aan het zagen geweest waar dit is uitgekomen. Uiteraard moet dit geheel nog worden afgewerkt en het opstaande kader moet ook nog worden bewerkt.

IMG_0020-3.jpg

En oud en nieuw naast elkaar. Vind het zelf al een stuk beter zo.

IMG_0024-1.jpg

Groeten,

Richard

Nadeel van een figuurtje is dat de aandacht dan ook wordt getrokken naar het figuurtje.
Maar als je 1 plaatst: Zittend figuurtje die de gaten telt voor Jan 😛 🤣 of een fotograaf alla R.... 😛 🤣 die zich verbaasd...

my 2 cents
Herman

Roger dank je 🙂 Een figuurtje komt er bij, dat is zeker, maar in welke hoedanigheid weet ik nog niet. Had zelf al wel een paar ideeën en er zijn door andere bouwers leuke opties naar voren gekomen.

Herman, het is de bedoeling dat het figuur(tje) op de brug komt en die combinatie moet de aandacht trekken van het geheel.

Groeten,

Richard

Richard.

Suggestie voor een figuur, een kind zittend op de rand met een vishengel.

Of 2 kinderen waarvan 1 reeds in het water en de andere in springende pose met 1 voet nog op de brug, zorgt wel voor de nodige dynamiek.

Gr

Raymond

Ha Richard,

Dat figuurtje houdt me bezig; Hij moet natuurlijk wel wat met die brug van doen hebben...
Natuurlijk heeft een bouwer al een keertje het briljante idee gehad van een metaaldetector...maar wanneer er een vissertje nu eens een ouwe roestige Duitse gasmaskerbus opvist... Wanneer het dan een heel droevig vissertje met traantjes in de oogjes is, in een versleten, vaal Duits uniform kan er nog een "passed away" oud strijder in zwart en grijstinten achter hem staan met een hand op zijn schouder om hem te troosten: heb je ook nog een titel met diepgang...
"like a bridge over troubled water..." Leuk deuntje op de achtergrond en je hebt een fantastisch diootje....

leuk stolpje eroverheen, vullen met water en sneeuwvlokjes en schudden maar....ik sla door geloof ik!!! 😱

@ Raymond: Het vissend jongetje is idd een optie. het idee voor twee figuren vind ik leuk, maar twee figuren wil ik echter weer niet, vind dat weer wat teveel worden.

@ Martin: Doordraven....hoe kom je erbij? 😛 Maar je hebt wel weer wat leuke ideeën.

@ Eric: Dank je 🙂

Groeten,

Richard

Hai Richard,

Ik moet helaas toch even luchten; ergens vind ik het als modelbouwfanaticus toch vreemd dat je een daadwerklijk chassis van een kit hiervoor hebt gebruikt, omdat het uiteindelijk toch 'gewoon' een brugje wordt, war de voornaamste uitdaging ligt in de weathering van aarde en plantage...vooral de overgang van [echte grond] naar het chassis toe.

Als halftrack-kenner snap ik 'm helemaal, maar de investering vind ik zelf zo'n project niet waard. Daar had (vooral) jij volstaan met polystyreen ! Heb je nooit overgwogen om dit zelf te maken van polystyreen ?

@ Jan
Jan Peters zei:
Frank Haspels zei:
...Mja, ik schaam me diep..... NOT!
Ik zat er maar een 1-tje naast 🙂

Je zat er inderdaad maar 1-tje naast...maar ja...dat initiele inzicht he !...die kennis op ruggemergsniveau !...het blijft wel jammer hoor Jan... 😉

groet Frank

Frank,

Achteraf gezien had ik het chassis idd kunnen scratchen, maar ik heb hiervoor een tweedehands kit gebruikt....en eigenlijk had ik even geen zin om een chassis te scratchen 🤣

Groeten,

Richard

Leuk project Richard!
Ik ben het Frank eens dat de grootste uitdaging zal liggen in de overgang van het voertuig naar de ondergrond.
Wat het figuur ook zal worden; ik zou hem wel linken met de aanwezigheid van de brug om zo een enkele boodschap/ uitbeelding hebt wat de presentatie opzich versterkt. Het idee van Raymond vind ik ook wel leuk. Dit zou je nog kunnen uitbreiden door het kind een aangetaste helm op te zetten met een houten karretje vol spulletjes die zijn opgevist.

Groeten en succes!

Boris dank je.

De overgang ondergrond chassis ga ik anders doen dan bij de eerste versie. Het chassis komt nu ook wat hoger te liggen. Maar vwb het figuur....er komen genoeg ideeën naar voren, maar ik weet het nog steeds niet.

Ondertussen weer een kleine update. Gisteren en vandaag het hout wat bewerkt/geplamuurd en geschuurd en tevens weer wat piepschuim erin gelegd. Nu mag de grote gatenvuller er weer bij komen. Het chassis ligt nog niet op zijn juiste plek.

Groeten,

Richard

IMG_0038.jpg

IMG_0039-1.jpg

Zeer mooie vorderingen ik heb nu maar voor het eerst de foto's gezien super idee kijk al uit hoe je juist alles gaat aanpakken ivp groen/planten groei en verwering...

Danny,

Dank je 🙂

Ondertussen heb ik de eerste laag zand aangebracht en het chassis zijn plek gegeven. Nu even laten drogen en vanavond hoop ik weer een laag eroverheen.

Groeten,

Richard

IMG_0040-1.jpg

IMG_0041-1.jpg

IMG_0042-1.jpg

Re: Sdkfz 250 brug mkII update 30-10

Lekker bezig Richard! Goeie keus om toch voor een kleiner grond-oppervlak te gaan.

Nog een idee voor een scene met figuurtjes.....waarom geen oer-Hollandse Pindakaas scene.....ijs en een mannetje wat zijn schaatsen aandoet, zittend op de rand van de brug? Of een mannetje wat door het ijs gezakt is?

Alex

Had op ESM al gezien dat je hier mee bezig was, en het ziet er erg geslaagd uit. Ik zou voor het idee van Alex gaan, dat is toch net even wat origineler dan de andere voorgedragen ideeën naar mijn mening 😉 .

Groeten,

Maarten

Heren dank jullie, en ook voor de ideeën.

@ Marcel, een eye-catcher komt erop te zitten in de vorm van een figuur, maar een diertje had ik nog niet echt aan gedacht. Ik zet hem op de lijst met ideeën. dank je.

Gisteravond weer wat gedaan aan het ondergrondje. Het chassis zit weer vast en heb een wat verhoogde weg erin gebracht. Zoals te zien op de foto moeten er nog wat naden en kieren gevuld worden. En er komt nog wel wat zand her en der. Foto;s zijn vanochtend ff snel gemaakt.

Groeten,

Richard

IMG_0181.jpg

IMG_0180.jpg

IMG_0179-1.jpg

IMG_0178.jpg

IMG_0177.jpg

IMG_0176.jpg

Helaas moet ik zeggen dat 't niet juist oogt, Richard.
De overgang van grond naar metaal is te netjes, te recht en als je dit soort geïmproviseerde bruggetjes bekijkt, zul je zien dat er nauwelijks grond op de onnatuurlijke oppervlakten achterblijft. Dat spoelt er van af door regen en slijt door het belopen.
Wel groeit er vaak genoeg alg e.d. op.

Ook denk ik dat het beter oogt als je het chassis meer op de kant legt ipv er in.

Google maar 's op bruggetje bijv., dan zie je wat ik bedoel.

Wellicht gewoon de uiteinden meer schoon schrapen of vegen?

Als basis om verder op te werken moet dit toch wel kunnen. Met minimale toevoeging van extra oneffenheden van grondstructuur komt hier iets moois uit. Ik ben wel benieuwd qua kleurstelling; ga je de brug helemaal verroest maken, of toch wat gelb of grau laten doorschemeren ? EVentuele plantage komt erg mooi uit tegen een basiskleur chassis 🙂

groet Frank

Terug
Bovenaan