SdKfz 250/8 en SdKfz 250/1 met Hotchkiss 25mm

EricReist

Lid van de TWENOT
Ze naderen hun voltooiing qua bouw: een SdKfz 250/8 en een SdKfz 250/1 ausf A met de Franse Hotchkiss 25mm antitank kanon (waarvan er in ieder geval in Afrika enkelen reden).

De 250/8 Stummel heeft een aangepast interieur; er waren 3 bemanningsleden (bestuurder, schutter en lader) en de positie rechtsvoor werd niet gebruikt. Ik heb op die plek het magazijn met 20 granaten geplaatst, en de radio daarboven, beiden goed bereikbaar voor de lader. De schutter en lader hebben beiden een klapstoel om zo ruimte te maken bij actie.

De 250/1 heeft de Hotchkiss 25mm antitank kanon van Heller (1976!) met een upgrade setje van Azimut (resin en PE). Wellicht plaats ik het tweede schild er voor zoals te zien in de laatste foto.

mod250hotchkissStummel01.jpg

mod250hotchkissStummel02.jpg

mod250hotchkissStummel03.jpg

mod250hotchkissStummel03a.jpg

mod250hotchkissStummel04.jpg

mod250hotchkissStummel05.jpg

mod250hotchkissStummel06.jpg

Suggesties natuurlijk welkome!
Groeten Eric

Wederom strak gebouwd. Ik neem aan dat er iets onder die motor roosters zit en dat je niet dwars naar de bodem kijkt? Wat is de reden dat een van de vier voorwielen anders van kleur is?

gr Bas

Hi Bas,
dank en ja, geen doorkijkje mogelijk door de roosters. En dat voorwiel... ik heb een dagje buiten gebouwd met de heer Haspels en vrees dat de voorwielen ergens in de tuin zijn beland. Had nog een reserve en een andere uit een Jaguar setje!
Groeten Eric

Hi Eric,

Ziet er goed uit, mooi dat je een oude en nieuwe hebt gebouwd. De 250 serie is ook een van mijn favorieten. Mooie compacte voertuigen waar veel te zien is, zeker bij dit soort uitvoeringen. De figuurtjes passen er ook perfect bij, ga deze zeker volgen. Waar je misschien nog naar kan kijken zijn de gereedschapsklemmen. Misschien vervangen door Aber PE of ander alternatief, maar dat is het wel. Meen dat over interieur Stummel weinig bekend is, waar/hoe radio en munitiekisten zaten.

Mvg,

Vincent

Hi Vincent,
ja goed punt, ik moet bij die 250/1 de beugels toch maar door PE vervangen.

Ik had op internet veel variaties qua 250/8 gezien, allen modelbouw. Nog gesproken met Hilary Doyle en met iemand die een 250/8 uit de drek heeft getrokken maar helaas geen (nieuwe) inzichten. Er waren 3 bemanningsleden, geen bijrijder. Munitieopslag voor 20 granaten. Antenne rechtsvoor. Kan moet kunnen zwenken. Dus ja, dan niet de Dragon oplossing inclusief bankje, maar:
  1. munitierek gemaakt voor 20 granaten rechtsvoor
  2. radio erboven, in een beugel aan het dak -meestal zat de antenne van de Fusprech in de buurt van de radio zelf
  3. klapstoeltjes om zo ruimte te maken (had eerst een stoel voor de schutter aan het kanon gemaakt zoals bij de vroege 251/9 en 233, maar de 250/8 is als de late 251/9 en 234/3
  4. wel de opbergkast achterin, genoeg ruimte immers
  5. een kleine 'ready-to-use' rekje met 3 granaten (bonus)
weer een modelvariant erbij qua 250/8 inrichting 🙂
Groeten
Eric

Hi Eric,

Ja wat je opsomt klinkt logisch. Radio zit zo ook beter in het zicht, echte blikvanger zo. Zo moet het wel geweest zijn, kan haast niet anders. Vwb de gereedschapsklemmen: er zijn ook 3d geprinte versies tegenwoordig wat ik las in verslag van Roger, wellicht ook nog een optie.

Mvg,

Vincent

Hallo Eric,

Prima gemaakt, lijkt mij zo !

Bij de 250/Hotchkiss zou ik waarschijnlijk niet het MG-achterschild gebruiken, maar ik zag dat je de MG34 al ingepast hebt, dus ik snap de keuze.
Bovendien staat het op de foto....
1600701936754.png
Voorts vind ik het raar uitzien, dat de koplamp verbogen is, maar er op die plek geen enkele andere schade te zien is.
Een derde punt is, dat je geen bepakking aan het voertuig hebt vastgemaakt, wat bij DAK-voertuigen wel vaak te zien was.

Zo, genoeg muggenzifterij...
Succes met verven,
Hans

Hi Hans dank en ja dat MG schild stond op een van de foto's... Snap het ook wel als de MG voorop ontbreekt. De koplamp is alweer recht, foutje bedankt! En ik zal wat bepakking aan de buitenzijde toevoegen, goed punt!

Terug
Bovenaan