SdKfz 250/8 [1 juli]

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Een nieuw projectje om tussen al het schilderwerk aan de hetzer en staghound ook nog een wat te bouwen. Ik gebruik voor dit model de oude dragon uitvoering in 1:35. Daarnaast heb ik nog een pe setje van part. De rest wordt evergreen en ander doe het zelf materiaal.

Ik ben al begonnen met de onderzijde. Een gedeelte is vervangen door evergreen, omdat de bodemplaat verbogen is.

DSC00112.jpg

Ha Bas,

Die part set schijnt echt een aanrader te zijn ja. Ik ben er ook eens aan begonnen (denk 1,5 jaar terug) maar vond het een draak van een kit (duh 😉 ) De set levert iig een beter interieur qua accuratie, en met jou scratch ervaring moet het wel te redden zijn. Bij mij ontbrak het daar toen dus aan en ik heb hem aan de kant gezet. Die bodemplaat was mij mij ook krom, en de beide helften (boven/ onder) pasten niet helemaal goed. Alles ff goed passen dus. 'T is en blijft wel een gaaf voertuig. Ik was toen geïnspireerd door die van Mirko. Succes!

Groetjes

@ Jan: 😉

@ Boris: als je een beetje kan scratchen dan valt van dit voertuig zeker wat te maken, anders pak je deze ook weer op. Die van mij is ook geinspireerd op het voertuig van M. Bayerl. De mijne wordt nummer 424. Heb al een mailtje naar Mirko gestuurd voor meer informatie, maar helaas nog geen reactie mogen ontvangen.

Dit word weer een flinke klus Bas! Maar je gaat er ongetwijfeld weer een topmodel van maken. Die /8 (en de /9) van Mirko Bayerl zijn erg mooi dus je hebt een goed voorbeeld. Heb je al nagedacht wat je met de tracks en de sprockets gaat doen? Vooral de sprockets uit de kit zijn niet zo heel mooi. Een aanrader is de tracksset van WWII Productions. Hele mooie tracklinks en er zitten ook correcte sprockets bij.

Groet,

Erik

Ik ben niet van plan om allerlei am te kopen voor dit model. De sprockets pas ik zelf aan en de tracks laat ik voor wat het is. Ik heb niet het idee dat deze slecht zijn, zij het vereenvoudigd. Deze klus vant volgens mij nog wel mee. Uiteindelijk is het maar een doos-met-poef-paf-halfrups 😉

net wat rico zegt, veel oefenen. het lijkt moeilijker dan dat het is. mocht je een keer iets willen scratchen, pb mij dan ff, dan kan ik je wel helpen met het gereedschap en materiaal dat je hiervoor kan gebruiken.

gegroet

Mooi werk Bas. Subtiele bewerkingen toegepast en schoon gewerkt.
Al plannen voor een colourscheme voorhanden ?

*edit* zie trouwens naam en nummer staan in de topic...maar zegt me even niks...

groet Frank

update:

Ook de verstevigingsplaten aan de binnenzijde toegevoegd (zie drie uitsparingen). De bak aan de buitenzijde sluit op de foto's niet helemaal goed aan maar dat komt omdat de bovenzijde er los op ligt.

DSC00166.jpg

DSC00165.jpg

DSC00164.jpg

DSC00163.jpg

DSC00162.jpg

Hey Chuck Norrit,
Strak werk aan het kanonnetje, maar niet aan de 'stowage bin' Ga je nog wat een die randjes van de uitsparing (waar het slotje komt) doen?
Jan 😉

is al grotendeels gedaan 🙂 het moest eerst wat meer uitharden en toen met een scalpel bijgesneden. Vanavond er nog overheen met mr. surfacer en dan kan ik zien of het mooi vierkant is.

Ziet er tot nog toe heel netjes uit.
Waarom maak je de opbergkasten eigenlijk opnieuw? De originelen gesneuveld?

Even een vraagje vwb de pompstok van het kanon.
Deze wilde ik ook nog toevoegen, maar ik kan er geen info en/of foto's over vinden. Hoe heb jij dat gedaan? Heb je foto's/tekeningen/maten??

Hallo Ron,

a ik wilde de kasten open hebben;
b nu kan ik ze makkelijker beschadigen;
c de kieren tussen het deurtje en de bekisting zijn nu dunner en daardoor correcter.

De pompstok moet in ieder geval aanwezig zijn. De lengte is een aanname en de locatie is gekopieerd van de 251/22. Je kan in ieder geval uitgaan van de looplengte + breech x 2. Op deze manier kan de pompstok helemaal door de loop en kan hij goed bedient worden door het personeel. Maar ik heb ze al weer verwijderd, omdat ze niet op de goede plaats zaten, ivm de munitiekist.

Groeten

Mooi werk, Bas. Alleen dat deurslotje, tja, ik weet het nog niet. Het scharnier ziet er wel mooi recht uit, heb je daar een geheime truc voor?
Die platen aan de binnenzijde waren trouwens niet ter versteviging maar om de productie te vereenvoudigen: zo hoefden ze (tot op zekere hoogte) maar één versie van het voertuig te maken, en voor de verschillende versies werden dan verschillende platen gebruikt, met de uitrustingsstukken op verschillende plaatsen. En de platen werkten misschien ook wel een beetje als spall liner, denk ik.
Ik kijk al uit naar het detailwerk op de transmissie 😈

Ik ben er al weer een stuk verder mee en zal binnekort wat foto's posten.

Het deurslotje is inmiddels al bijgewerkt. Het scharnier is die uit de kit en zit er jammergenoeg niet helemaal strak op, maar na de verwering valt dat hopelijk weg.

De tranmissie blijft grotendeels zo omdat je er naderhand heeeeeeel weinig van ziet. Er komen namelijk 3 of zelfs vier figuren in de 250 😱

groeten,

Knorrit

Terug
Bovenaan