SdKfz 250/7 [update 21/3 lente: de bouw is klaar...]

EricReist

Lid van de TWENOT
Vreemd genoeg heeft Dragon deze variant nog niet uitgebracht, de SdKfz 250 met een motier erin. Is m.i. een van de mooiste varianten...
Dus zelf maar aan de slag gegaan, met een SdKfz 250/11 van Dragon, een Tamiya mortier set, wat onderdelen uit een doos van Rick (thanks!), een serie mortierkisten gegoten door Arjan (thanks!!!) en wat evergreen etc. We zijn er nog lang niet en het was heel wat gepuzzel hoe alles in elkaar stak. Dankzij Marc's Panzertracts wat meer inzicht in de mortieropbouw, en we zijn begonnen:

sdkfz250701.jpg

sdkfz250702.jpg

sdkfz250703.jpg

sdkfz250704.jpg

Bovenbouw is nog los, op de vloer en achterin komen vele kisten met granaten, een gescratchde MG patronenkist-houder op de rechterwand en een MG houder erboven etc etc... Maar de kop is er af!!

Eric

Re: SdKfz 250/7

Oh yeah!!

Schitterende versie en een goede ombouw!
Vooral veel fotookes en tips blijven plaatsen, want ik wil deze ook nog 's doen. Ik heb ooit eens een ratikel gezien waarin alles helemaal werd gescratched, maar kan deze dus nergens meer vinden... damn...

Eric,

denk je al zover vooruit dat je een min of meer aangepast figuurtje dit mortier ziet laden?
Het zou zomaar uit een setje van Tamiya kunnen komen dat ik al eens eerder in een vignet plaatste met dwarrelend begroeisel en met enige aanpassing een perfecte aansluiting vindt op je mortier.

Ik heb het dubbel.

vandaar.

succes met deze,

René

Hi Eric,

Your welcome!!

En inderdaad een vaak overkeken variant, je vraagt je af waarom, het interieur is een mini diootje op zich.
Mooie cleane bouw weer!

Groeten Rick

Heren, dank!

@Ron, ik zal genoeg foto's plaatsen. Er is een topic op PlanetArmor waar iemand de 250/7 neu ging bouwen, en bijna alles zelf ging maken. Ik denk dat hij met de basis onder de mortier verkeerd zit, evenals de montage van de mortier poten, maar goed. Er zijn nu eenmaal weinig foto's van dit diertje...

@Rene: natuurlijk moeten er hier mannetjes bij die er een granaat in schuiven (anders is het maar een je-weet-wel-kater), Vier man: bestuurder, radio-operator, en twee mannetjes uit hetzelfde Tamiya-setje waar jij op doelt (heb die vanwege de mortier). Dat zal nog flink pielen zijn om dat te laten passen, en die aanpassingen zijn juist voor mij een grooooote uitdaging...!

@Arjan: dank, deze foto had ik niet! Ik had alleen de bekende twee foto's van het voertuig (zie je maar een stukje, en schattingen van hoogtes zijn lastig) en de tekeningen van Panzertracts. Dit is een perfecte foto. Ik twijffelde al of het alleen een plaat was bovenop twee steunen (plaat ligt hier los, O ringetje nog niet aanwezig):

vloer02.jpg

...of dat er ook een plaat dwars over de vloer liep. Ook zijn er andere details te zien die ik nog aan kan brengen...

Eric

Hoi Eric,

Interessante uitvoering van de 250 serie die je aan het bouwen bent. Ik ben voor de 251 FOC (jaren geleden!) eens begonnen aan de 251/2 met mortier maar dat project is toen stuk gelopen op de vele mortierkisten die gegoten moesten worden... 😕

Je /7 ziet er al goed uit. Kijk nog even naar die roosters op de luchtinlaat van de motor. Volgens mij moeten deze niet onder de motorkap maar er boven op gemonteerd worden. Ik heb er even een foto van uit het archief gehaald:

dez2004-0612-036.jpg

Groet,

Erik

Ik ben tussendoor begonnen om er een eenvoudige crew in te plaatsen, om zo ook de andere vele onderdelen er later goed in te kunnen plaatsen (open kisten etc). Primitief spul, geen Alpine, maar de bestuurder uit de kit zelf, de radio-man uit de Dragon 251 crew set (beiden ga je nauwelijks zien), en twee mannetjes uit de Tamiya mortier set met armpjes en beentjes gewisseld tussen 4 figuren. Kwaliteit is nog best redelijk, maar wat schuur en vulwerk is essentieel. Wordt nog vefijnd...

Het beeld:

bestuurder stuurt (...), radioman draait zich richting achterbak met een boodschap (drukt koptelefoon goed aan), er is juist een granaat verschoten (misschien nog een granaat die er net uit komt 😛 ) dus de staande man houdt zijn oor dicht en graait een volgende granaat van de vierde man die over de kisten gebogen is... logische opbouw?

sdkfz250705.jpg

sdkfz250706.jpg

sdkfz250707.jpg

Erik van Mierlo zei:
HKijk nog even naar die roosters op de luchtinlaat van de motor. Volgens mij moeten deze niet onder de motorkap maar er boven op gemonteerd worden.

Hoi Erik, klopt: de aftermarket grills worden erop gemonteerd, met een gaasje en een rand erbovenop. Dragon heeft die rand al en van onderen uitgehold, dus als je een gaasje erin plakt komt het aardig in de richting. Niet 100% perfect maar mooi genoeg... 😉

Eric

Re: SdKfz 250/7 [update 21/2 de crew]

Mooi Eric, zoals ik al zei, met alles wat er gebeurt is het voertuig zelf een mini-diootje.
Heb je nog een headsetje voor de chauffeur, z'n gehoor zal er niet beter op worden met die kachelpijp achter hem.......

Groeten Rick

Re: SdKfz 250/7 [update 21/2 de crew]

Ha die Eric,

Mooi ding man! Zag in Schiedam al de initiële fase (...) en ben blij dat je hier de rest gaat posten. Al een idee voor een dio-setting?

Kan er bouwtechnisch niets aan toevoegen, dus rest mij alleen nog te zeggen dat ik het jammer vind dat ik er woensdag niet ben om 'm in het echie te bewonderen.

Wordt gevolgd!

groeten, Richard.

Re: SdKfz 250/7 [update 23/2 binnenkant af]

Ik zal de chauffeur een headsetje geven 😉 En ja, die paar foto's zijn mijn grote steun en toeverlaat!

De binnenzijde is nu min of meer af, met een bak aan de rechterwand voor de MG patronen, een rekje op de vloer voor kisten (leeg, alleen een riem NB lijkt scheef, is weer recht), MG patronenhouder achterin en een aantal kisten. Hier komt nog een rail omheen. Op de kisten komt een extra, deels geopende kist met granaten.

sdkfz250708.jpg

Nu nog de montage van de MG aan de rechterzijde en als lastigste de houder van de mortierplaat op de achterzijde. En alle tools, lampen etc...

Eric

Re: SdKfz 250/7 [update 23/2 binnenkant bijna af]

Ha Eric,

ziet er allemaal heel functioneel uit met de figuren zo.
Bij headsets zou ik dan een inkeping in de pet maken, dat hij iets meer valt.

groeten,

René

niels huijnen zei:
mooi idee !! die hoofjes van die twee van tamiya zou je die niet vervangen door hornet ??

ALs ze meer zouden opvallen wel... maar van de gebukte kerel zie je alleen de helm, van de staande is zijn linkerzijde afgeschermd door zijn hand, en zijn expressie is wel aardig. Ik zal vanavond bouwgroep Utrecht een Salomonsoordeel laten vellen 😉

Inderdaad Rene, goede tip! Gaan we doen bij de chauffeur (en wellicht als het nog lukt de radio-operator)

Eric

Nette conversie, ben zeer benieuwd naar de paintjob. In ieder geval heb je een mooi en origineel model in handen 😉

De mannen lijken me goed genoeg, net wat je zegt zie je er straks weinig van dus lekker zo laten 😱

Jaja... een Halbketten zoals die hoort te zijn.... Strak, effektief en lekker vol!
Hornethoofdjes zullen, in dit geval, weinig meerwaarde hebben, denk ik, vanwege de al genoemde redenen. Met wat fatsoenlijk schilderwerk zullen ze alleszins acceptabel zijn.

Weiter so!

En eindelijk is de bouw afgerond (tenzij er natuurlijk spitsvondige opmerkingen komen van jullie 😉 ),
met de fenders volgestouwd, een apart systeem om de MG op te bergen, een rek achterop voor de mortier grondplaat en wat andere kleinere items:

sdkfz250710.jpg

sdkfz250711.jpg

sdkfz250712.jpg

sdkfz250713.jpg

sdkfz250714.jpg

sdkfz250715.jpg

sdkfz250716.jpg

sdkfz250717.jpg

De mannetjes nog iets bijwerken en dan kan de primer erop... en met de lente in de lucht kan het airbrushen wellicht spoedig beginnen...

Eric

Super,

Erg strak bouw werk Eric,
Succes met de spuitbeurt, ben benieuwd wat je er van gaat maken

Martin

Ho Eric,

Even wachten met spuiten,het ziet er inderdaad allemaal goed uit maar zou je de hangreep van de deur niet vervangen door een eigengemaakte die iets van de deur af zit ?

Gr,

roger

Roger heeft een punt...
En waarom heb je die MG zo opgeborgen?
Ze zijn duidelijk in aktie, dan zou ik verwachten dat de MG in z'n zwenkarm zit en in de transportbeugel vast zit. Had je er meteen een leuk trommeltje of patroongordel aan kunnen hangen...

roger hurkmans zei:
... zou je de hangreep van de deur niet vervangen door een eigengemaakte die iets van de deur af zit ?...

Dat zal ik doen... een kleine T handgreep (al is die niet op elke achterzijde goed te zien).
Ron van Wiggen zei:
En waarom heb je die MG zo opgeborgen? Ze zijn duidelijk in aktie, dan zou ik verwachten dat de MG in z'n zwenkarm zit en in de transportbeugel vast zit.

Meestal hang ik die MG wel lekker op, met een bandje eraan maar bij deze 250 zit zo'n fraaie constructie, die moest ik maken... Ik stel me zo voor dat ze opeens een verzoek krijgen voor wat ondersteunend vuur, daarbij een kilometer van de vuurlinie verwijderd zijn (range was iets van 1.9 km?) en ook nog in gezelschap verkeren van andere voertuigen en blablabla 😉
Peter Donkerlo zei:
Ben benieuwd naar het spuitwerk!!!
Ik ook!!!

Eric

EricReits zei:
roger hurkmans zei:
... zou je de hangreep van de deur niet vervangen door een eigengemaakte die iets van de deur af zit ?...

Dat zal ik doen... een kleine T handgreep (al is die niet op elke achterzijde goed te zien).
Had je al in gedachte hoe te doen.
Voor mijn 250 moet ik hier ook nog iets aan doen. Ik hou me aanbevolen voor een tip.
In het PE setje wat ik heb zit er ook 1 in, maar die is gewoonweg te plat.
Wat betreft de 250...Mooie bouw.
Welke kleur(en)
Panzergrijs met een gele camo streep????

Greetz Jacco

Jacco Buurstra zei:
Had je al in gedachte hoe te doen.Voor mijn 250 moet ik hier ook nog iets aan doen. Ik hou me aanbevolen voor een tip.

Hoi Jacco,

ik had eerst gedacht aan een ronde strip evergreen maar dat was te dik. Dus maar twee stukjes stretched sprue op maat geknipt, een gaatje geboord in de deur, het eerste kleinste stukje erin, en een tweede erop:

sdkfz250718.jpg

Eric

Terug
Bovenaan